Kuinka paljon olette joutuneet maksamaan gynekologilla käymisestä?
Mitä toimenpiteitä teille tehtiin ja mikä tuli loppuhinnaksi?
Luin netistä uutisen, jossa eräältä naiselta löytyi ongelmia ja häneltä jouduttiin ottamaan näytepala. Hinnaksi tuli lähemmäs 500 euroa.
Yritän arvioida kuinka paljon rahaa pitäisi säästää, että voi käydä gynekologilla (ultra), joten kiitän jo etukäteen kaikista kommenteista!
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkärille pääsee julkisella puolella ainoastaan, jos terveyskeskuslääkäri ei itse osaa hoitaa asiaa ja laittaa lähetteen sinne.
Ei pidä paikkaansa. Erikoissairaanhoiton on antanut lähetekriteerit potilaista, jotka lähetetään heille tutkimuksia ja hoitoja varten. Lääkärit noudattavat niitä kriteereitä, eivät keksi päästään, että "tätä en lähetäkään, lälällää, mutta tuon lähetän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn oman tk:n gynekologilla. En maksa yksityiselle.
Ei kaikki pääse tk.n gynekologille.
Sinne pääsee ne, joiden on tarpeen päästä. Jos lettua haluaa huvikseen mennä levittämään ilman että sille on tarvetta, joutaa itse maksaa käynnin.
Harva menee huvikseen. Esim hormonikorvausasiat pitäisi oikeuttaa tk gynelle, kun kerran ehkäisyasioitakin hoidetaan. Katso yllä oleva kommenttini missä kirjoitin hormonikorvaushoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne pääsee ne, joiden on tarpeen päästä. Jos lettua haluaa huvikseen mennä levittämään ilman että sille on tarvetta, joutaa itse maksaa käynnin.
Harva menee huvikseen. Esim hormonikorvausasiat pitäisi oikeuttaa tk gynelle, kun kerran ehkäisyasioitakin hoidetaan. Katso yllä oleva kommenttini missä kirjoitin hormonikorvaushoidosta.
Katsoin kommenttisi. Meidän tkssa yleislääkärit aloittavat hormonikorvaushoidon. Gynekologia konsultoidaan tarvittaessa.
Tällä on ilmeisesti enemmän nuoria naisia ketjussa. Odottakaa vaan että täti ikä koittaa teillekin ja hormonikorvaushoito tulee ajankohtaiseksi. Reseptiä saa vuodeksi eteenpäin, joskus harvoin 1,5 vuodeksi, ja sitten on mentävä uudestaan gynelle kontrolliin että reseptiä uusitaan. Kallista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kommenttisi. Meidän tkssa yleislääkärit aloittavat hormonikorvaushoidon. Gynekologia konsultoidaan tarvittaessa.
Tarvittaessa? Se tarkoittaa sitä että ykeislääkärin pitäisi olla pätevä arvoimaan milloin on syytä konsultoida gyneä. En luottaisi, koska kyse on erikoisalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 e on toistaiseksi mennyt, en ole eläissäni käynyt gynekologilla.
N34
Miksi et ole mennyt edes ilmaisiin ikäseulontoihin?
Oma syyni on se, että kyllästyin siirtämään aikaa aina vain eteenpäin, koska aikoja oli vain hyvin rajallisella aikavälillä, joka ei sopinut muihin aikatauluihini niin mitenkään koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, mutta ehkä tuossa on sitten taas joku kustannustehokkuusajatus takana. JA kun yleislääkärit noudattaa ohjeistuksia hormonikorvaushoidoissakin, siis samoja kuin gynekologit, niin ainakin ensi vaiheessa yleislääkäri riittää ihan hyvin. Ehkäisyasiatkin vois monesti yleislääkäri hoitaa ja hoitaakin, sinne tk:n gynellekään ei varmaan pääse ihan omalla ajanvarauksella, vaan pitää olla joku kriteeri, jonka tk itse asettaa (koska tk ne ostopalvelut hankkii). Nyyohjeistuksen mukaan vaihdevuosiin ei tarvita gynekologia. Jos tulee oireit, jotka hankaloittavat elämää, niin sitten lääkäriin ja lääkäri määräittää, että tarvitseeko gynekologia lääkärille annettujen ohjeiden mukaan. Jos tuossa haluaa oikaista eikä halua odottaa julkisen puolen jonoissa (kuukausi ainakin menee) ja mennä suoraan gynelle, niin sitten maksaa itse
Milloin lääkäriin?
Vaihdevuosioireiden vuoksi kannattaa lääkärin hoitoon hakeutua silloin, kun oireet haittaavat merkittävästi jokapäiväistä elämää. Itse oireiden vuoksi ei sinänsä lääkärikäyntiä tarvita.
Menopaussivaiheessa lääkärin tutkimukset ovat tarpeen silloin, kun esiintyy gynekologisia vaivoja, esimerkiksi ylimääräisiä vuotoja. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00179#s6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kommenttisi. Meidän tkssa yleislääkärit aloittavat hormonikorvaushoidon.
He saavat erikoissairaanhoidosta ohjeet milloin lähetetään erikoisairaanhoitoon. Siellä on hyvin yksityiskohtaisesti tyyliin: potilas, jolla oire x: se ja se tutkimus, laboratoriokokeet ne ja ne, jos arvot hyvät, ensin hoitokokeilu se ja se, jos se ei toimi, niin se ja se. Jos se ei toimi tai jos sukurasitus se ja se tai perussairaus se ja se, niin sitten lähete erikoissairaanhoitoon. Lähetteeseen tiedot siitä ja siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä on ilmeisesti enemmän nuoria naisia ketjussa. Odottakaa vaan että täti ikä koittaa teillekin ja hormonikorvaushoito tulee ajankohtaiseksi. Reseptiä saa vuodeksi eteenpäin, joskus harvoin 1,5 vuodeksi, ja sitten on mentävä uudestaan gynelle kontrolliin että reseptiä uusitaan. Kallista on.
En ole käynyt gynellä vaihdevuosien vuoksi. Yleislääkäri on hoitanut hienosti kaiken ja tiedän, että lähete napsahtaa heti erikoissairaanhoitoon, jos sellaista tarvetta tulee. Ihan menee käypähoitosuositusten/mikä lie mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kommenttisi. Meidän tks
Näin teoriassa, varmastikin. Mutta käytännössä ei mene aina aivan noin. Olen kuulluut tapauksista joissa tk lääkäri on omin päin arvoioinnut gynekologisia asioita väärin ja yliarvioinnut omaa tietämystään, tuhoisin seurauksin potilaalle.
Täh? Maksatteko te siitä? Mulle gyne antaa käynnin jälkeen 200€ ruskeassa kirjekuoressa.
Ilmeisesti tässä asiassa on sukupolvikuilu. Vanhemmat naiset ovat tottuneet, tai heidät on opetettu ajattelemaan, että olisi jotenkin välttämätöntä käydä gynekologilla ja että yleislääkäri ei voi mitenkään tietää, että milloin sinne pitää mennä. Hassu ajatus, sillä miten sitten nainen, jolla ei ole edes sitä yleislääkärin koulutusta voi ajtella tietävänsä, että milloin pitäisi mennä gynekologille....
Olin aika yllättynyt, kun ehkäisyneuvolan lääkäri sanoi, ettei suostu asentamaan kierukkaa, että sinun pitää päästä gynekologille sairaalaan, voisi olla haitallista asentaa kierukka, jos olisikin jotain hoitoa vaativaa. Sairaalassa sitten ekalla käynnillä tuli jo selväksi, että pitää tutkia nyt lisää ja kohta olinkin leikattavana. Että kyllä ne yleislääkäritkin osaa.
Kiitos paljon vastauksista ja ihanaa, että aihe puhututtaa! <3
Minulla oli YTHS:n kautta aika gynekologin tutkimuksiin, mutta tämä peruuntui enkä valmistumisen takia päässyt uutta aikaa ikinä varaamaan. Kokeilen julkista terveydenhuoltoa ja toivon parasta! Mutta jos on yksityiselle pakko mennä, vähintään 250 euroa alan säästämään. Paljon se on, mutta jos jotain löydetään ja se voidaan hoitaa, maksaa tuo itsensä muulla tavoin takaisin.
-Ap
En ole vielä tähän ikään mennessä käynyt.
N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 e on toistaiseksi mennyt, en ole eläissäni käynyt gynekologilla.
N34
Miksi et ole mennyt edes ilmaisiin ikäseulontoihin?
Ja miten hoidat ehkäisyn?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tässä asiassa on sukupolvikuilu. Vanhemmat naiset ovat tottuneet, tai heidät on opetettu ajattelemaan, että olisi jotenkin välttämätöntä käydä gynekologilla ja että yleislääkäri ei voi mitenkään tietää, että milloin sinne pitää mennä. Hassu ajatus, sillä miten sitten nainen, jolla ei ole edes sitä yleislääkärin koulutusta voi ajtella tietävänsä, että milloin pitäisi mennä gynekologille....
Olin aika yllättynyt, kun ehkäisyneuvolan lääkäri sanoi, ettei suostu asentamaan kierukkaa, että sinun pitää päästä gynekologille sairaalaan, voisi olla haitallista asentaa kierukka, jos olisikin jotain hoitoa vaativaa. Sairaalassa sitten ekalla käynnillä tuli jo selväksi, että pitää tutkia nyt lisää ja kohta olinkin leikattavana. Että kyllä ne yleislääkäritkin osaa.
Yleislääkäreissä on huomattavat erot. Löytyy hyviä paljon yleislääkäreitä joilla on paljon asiatuntemusta. Sitten löytyy puoskareita, jotka eivät tiedä mistään mitään. Siis ihan tuuripeliä.
Gynekologia on erikoisala kuten silmälääkärikin. Eivät ihmiset menee myöskään tk lääkäreille silmätutkimuksiin.
Kieliongelmia unohtamatta. Terv keskuksissa on paljon ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä, jotka eivät osaa tarpeeksi suomea. Eikä englantiakaan.
Pk seudulla melkein kaikki tk lääkärit ovat ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista ja ihanaa, että aihe puhututtaa! <3
Minulla oli YTHS:n kautta aika gynekologin tutkimuksiin, mutta tämä peruuntui enkä valmistumisen takia päässyt uutta aikaa ikinä varaamaan. Kokeilen julkista terveydenhuoltoa ja toivon parasta! Mutta jos on yksityiselle pakko mennä, vähintään 250 euroa alan säästämään. Paljon se on, mutta jos jotain löydetään ja se voidaan hoitaa, maksaa tuo itsensä muulla tavoin takaisin.
-Ap
Eiköhän se onnistu. Itse sain ajan yhts:n gynelle aikoinaan yths:n lääkärin kautta alavatsakipujen vuoksi. En ehtinyt sinne koska valmistuin ja sitten samana viikonloppuna oireeni pahenivat niin paljon, että oli pakko soittaa sairaalan päivystykseen ja ottivat sitten suoraan minut gynekoolgian päivystykseen yleislääkäriäivystyksen sijaan, koska yleislääkäri yths:llä oli jo arvioinut tilani vaativan gynen tutkimuksia. Jos saat pyydettyä yths:ltä tietosi vaivaasi koskein, niin luulen, että yleislääkäri voi olla niistä hyvillään ja saat helpommin lähetteen julkisen puolen gynelle.
eikös muuten ylioppilaskunna jsäenmaksu koske molempia lukukausia eikä sitä voi maksaa vain yhdelle lukukaudelle? Sillinhan sinun pitäisi saada käyttää valmistumisekin jälkeen yths:n palveluja koko kevään ajan vielä? Olen unohtanut miten ne säännöt meni....
Hormonikorvaushoitoasiat vaativat gynekologia. Kaikki valmisteet eivät sovi kaikille naisille. Vaikutustapoja on runsaasti ja myöskin vahvuuksia. Väärä valmiste voi jopa aiheuttaa turhaa syöpää.
Terv. keskuslääkäreillä ei ole tätä erikoisosaamista!