Polyamoria tai avoin suhde joka oikeasti TOIMII?
Kukaan kuullut tai on sellaisessa?
En nyt kaipaa niitä hehkuttajia, joiden suhde on kestänyt tyyliin alle vuoden, ja ovat jo kertomassa että tämä on ainoa oikea tapa elää kaikille. Ja sitten alle vuodessa suhde on ohi ja poly ja avoinsuhdehekutukset poistettu instagramista.
Tarkoitan oikeasti pitkiä ja vakaita, yli 10v suhteita.
Kommentit (28)
Haaremityypeiltä voisi tietysti kysyä tuosta. Siellä ainakin on pitkät perinteet tuollaisesta. Ja mormoneilta. Kaipa ihminen voi noinkin nuo suhdeasiansa hoitaa.
Sikoja. Saastaista ja he ovat lähtöisin saatanasta ja sitten kun on aika, he lentävät, tai paremminkin joutuvat helvettiiin.
Kaksi pieleen mennyttä polysuhdetta, siihen loppui mun kokeilut. Vaatii molemmilta tahoilta todella hyvää kommunikointia ja ymmärrystä myös tois(t)en tunteille eikä ainoastaan omille. Toisen suhteen kaatoi kumppanin itsekkyys ja toisen pettäminen, ei ollut kertonut että oli viritellyt selän takana uuden ihmisen kanssa juttua.
Vierailija kirjoitti:
Sikoja. Saastaista ja he ovat lähtöisin saatanasta ja sitten kun on aika, he lentävät, tai paremminkin joutuvat helvettiiin.
Tässä ei nyt ollut sinusta puhe.
Jos mies on suomalainen niin avoin suhde toimii kivasti koska täällä miehet on alistuvaisia. Jos taas mies on arabi tai afrikkalainen niin avointa suhdetta en kannata vaan silloin omistautuu kokonaan sille yhdelle koska heissä on miestä riittämiin.
Tunnen muutamia jotka ovat polysuhteissa, eivät vielä kymmentä vuotta, mutta useampia. Varmasti vaatii kommunikaatiota, mutta ei se ole mahdotonta. En itsekään koe tarvetta "omistaa" kumppaniani, vaikka en ole varsinaisessa polysuhteessa ollut.
Mites se sisarvaimot ohjelmassa meni?
Yhen sulttaanin tiedän jolla menny hyvin tuo homma, sillä satoja vaimoja ja tuhansia lapsia
Meillä vasta neljäs vuosi menossa. Keski-ikäisiä ollaan ja kommunikaatioon panostetaan. Mikään suhdemuoto ei ole ongelmaton, tämä tuntuu meille oikealta.
Nuori nainen: "Minulla on polysuhde." Mummo: "Mikä pölysuhde, tarvitsetko uuden imurin?"
Polysuhde, joka kaatui pettämiseen? Ehkä kannattaa vain suosiolla hyväksyä, että polysuhteet eivät ole ihmistä varten.
Te kommentoijat sekoitatte nyt kaksi eri asiaa, esim sisarvaimot ohjelmassa ei olla polyamorisia vaan polygamisia. Polygamia on sitä että yhdellä ihmisellä, taitaa olla melkein kaikissa tapauksissa miehellä, on monta vaimoa. Eli ollaan moniavioisia mutta se toimii ainoastaan yhteen suuntaan eli vain se mies saa pitää useamman kumppanin.
Polyamoria taas ei liity avioliittoon mitenkään ja siinä ollaan tasa-arvoisia siinä että kaikilla osapuolilla saa olla monia suhteita jotka saa määritellä itse millaisia ne ovat. Avoin suhde on tästä "kevyempi" muoto eli suhteet on vain s3ksiin perustuvia ja polyamoriassa taas suhteet voi olla syvempiä ja muullakin tavalla läheisempiä eivätkä välttämättä edes sisällä kaikkien kanssa seksiä.
Olen ollut avopuolisoni kanssa yli 10 vuotta yhdessä josta noin puolet ollaan oltu polyamorisia. Kuten joku sanoi mikään suhde ei ole ongelmaton, en tiedä miksi tämmöistä oletetaan/odotetaan polyamorialta? Jos monogamiset ihmiset päätyy eroon siinä harvoin taidetaan syyttää siitä sitä suhdemuotoa. Mikään huonon suhteen pelastaja polyamoria ei ole. Se vaatii halua hyvään itsetuntemukseen ja kommunikointiin mutta en tiedä miksi samaa ei niin usein vaadita ihan monogamialtakin? Meillä tämä on toiminut mutta en ole sitä ratkaisuksi jokaiselle tarjoamassa, minä elän tällä tavalla ja olen onnellinen ja jos se on joltain muulta pois niin ihmettelen. Parisuhteet ylipäätään ei ole kaikkien juttu eikä mikään tie onneen, jokainen elää tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi pieleen mennyttä polysuhdetta, siihen loppui mun kokeilut. Vaatii molemmilta tahoilta todella hyvää kommunikointia ja ymmärrystä myös tois(t)en tunteille eikä ainoastaan omille. Toisen suhteen kaatoi kumppanin itsekkyys ja toisen pettäminen, ei ollut kertonut että oli viritellyt selän takana uuden ihmisen kanssa juttua.
Kuinka moni lopettaa monogamian kahden pieleen menneen suhteen jälkeen 🤔
Olen kuullut ja tiedän vaikka kuinka monta. Ei niissä mitään sen kummempaa ole.
Mun tuttavapiirissä on paljon polyamorikkoja. Joillain toimii varsin hyvin, ja he ovat yleensä menneet yhteen polyamoriasta sopien jos alussa, ei vasta jossain kriisivaiheessa. Mutta senkin olen nähnyt toimivan. Useammat polyamoriset tuttavani ovat muuttaneet yhteen tai menneet naimisiin jonkin parisuhteensa kanssa ollessaan useissa suhteissa. Se on saattanut johtaa esim. yhden suhteen kaatumiseen, mutta muut ovat jääneet ennalleen tai sopeutuneet uuteen tilanteeseen hyvin. Ihmiset hakevat suhteistaan niin erilaisia asioita, että joillekin tämä toimii, ja joillekin ei. Yleensä toimii paremmin silloin, jos ollaan mahdollisimman rehellisiä puolin ja toisin jo siinä vaiheessa, kun jotain suhdepotentiaalia tuntuu olevan jonkun uuden kanssa.
Ei kai tuollainenkaan voi toimia kaikilla vaan pitää jo lähtökohtaisesti olla ihminen joka ei kaipaa eikä siksi haluakaan yksiavioista parisuhdetta.
Näissä asioissa pitää olla itselleen rehellinen eikä mennä toisen tahdon mukaan saati sitten mukaan jokaiseen uuteen muotiin ja hössötykseen.
Sitä on mitä on. Myös siinä tapauksessa että olisi ihan epämuodikas ja tylsän konservatiivinen. Ei itseään pidä yrittää muuttaa eikä varsinkaan pidä hävetä sitä mitä on.
Ja joo, pisimmät polysuhteet joita olen nähnyt, ovat alkaneet -90-luvulla.
"Higamus pigamus, miehet ovat moniavioisia. Hogamus, pogamus, naiset ovat yksiavioisia."
Hiljaista on 😂