Tervaskannot istuvat varojensa päällä loppuun asti vaikka voisivat jakaa jo hyvää eläessään. Mistä ahneus johtuu?
Mitä vanhus tekee mittavalla omaisuudella? Nuorilla on sille käyttöä.
Kommentit (244)
AP, kaikella ystävällisyydellä, mutta jos ne vanhukset olisivat nuorempana tehneet vain "kaikkea kivaa", niin nyt olisivat samassa sossun jonossa kuin sinäkin. Mieti.
Tämän takia vassut haluaisivat maahan eutanasialain, että pääsisivät jakamaan tervaskantojen omaisuuden itselleen nopeammin.
Mihin ikäraja asetetaan? Riippuu varmaan siitä, mikä on perinnönhinkujan oma ikä
En ymmärrä toisten omaisuuden himoitsemista ollenkaan mutta tiedän miksi ns "tervaskannot" eivät käytä omaisuuttaan vaikka omaan hyvinvointiin ja unelmiinsa reilusti näin elämänsä lähestyessä loppuaan. Olen kuullut tämän selityksen monen äveriään tervaskannon suusta kun he ovat haaveilleet ensin jostain asiasta ja hänen lähimmäisensä tai minä itse on kannustanut hänen hankkimaan sen asian itselleen. "Ei sitä raski" "säästän pahan päivän varalle" jne. Vaikka rahaa sekä omaisuutta on ollut runsaasti ja päälle hyvä eläke ja asian hankkiminen ei olisi tuntunut taloudellisesti yhtään missään. Sanomattakin lie selvää että ihminen on kuollut hankkimatta mitään unelmiaan itselleen ennen kuolemaansa vaikka varaa olisi ollutkin ja halua kyseiseen asiaan.
Kyllä mä omilleni jakelen, asuvat vielä kotona enkä veloita ruuasta enkä asumisesta mitään, vaikka töissä käyvätkin.
Vierailija kirjoitti:
AP, kaikella ystävällisyydellä, mutta jos ne vanhukset olisivat nuorempana tehneet vain "kaikkea kivaa", niin nyt olisivat samassa sossun jonossa kuin sinäkin. Mieti.
No ei se nyt ole ihan noinkaan, sillä nämä nykyvanhukset ovat eläneet PELKKÄÄ nousukautta koko ikänsä. Mieti sinä sitä.
En tiedä, mutta itse jään ainakin eläkkeelle 60-vuotiaana, kuten vanhempani. En ole kiinnostunut mistään rahoista, mutten toisaalta myöskään tuottamaan vanhuksille palveluita tai hyvää mieltä.
Minäkin elän nimittäin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt ole ihan noinkaan, sillä nämä nykyvanhukset ovat eläneet PELKKÄÄ nousukautta koko ikänsä. Mieti sinä sitä.
Väärin meni jälleen. Mihin unohti 1970- ka 1990-luvut tai 80-luvun korkea korkokanta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit missata pointin, mut ei voi mitään. Enää en kehota miettimään. Mitäs sitä suotta.
vihersosdemvas, sun rahat on mun rahat ja kädet toisten taskuissa
kannattaa myydä persettä jos muuta ei osaa ja on niin tyhmä rahapulan kattamiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt 60-luvulla ja ei se nyt ihan noin helppoa duunareilla ollut. Ei ne palkat mitkään päätähuimaavat olleet eikä mitään merkkivaatteita osteltu eikä edes joka toinen kuukausi. Vanhemmat vaan hanskas sen säästämisen ja äitikin teki kolmea työtä, jotta sai edes jotain unelmia täytettyä kuten auto, kesämökki ja oma asunto. Miksi heitä pitää solvata ahkeruudesta ja säästämisestä? Ja perintörahoja ei kumpikaan vanhemmistani saanut omilta vanhemmiltaan
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä toisten omaisuuden himoitsemista ollenkaan mutta tiedän miksi ns "tervaskannot" eivät käytä omaisuuttaan vaikka omaan hyvinvointiin ja unelmiinsa reilusti näin elämänsä lähestyessä loppuaan. Olen kuullut tämän selityksen monen äveriään tervaskannon suusta kun he ovat haaveilleet ensin jostain asiasta ja hänen lähimmäisensä tai minä itse on kannustanut hänen hankkimaan sen asian itselleen. "Ei sitä raski" "säästän pahan päivän varalle" jne. Vaikka rahaa sekä omaisuutta on ollut runsaasti ja päälle hyvä eläke ja asian hankkiminen ei olisi tuntunut taloudellisesti yhtään missään. Sanomattakin lie selvää että ihminen on kuollut hankkimatta mitään unelmiaan itselleen ennen kuolemaansa vaikka varaa olisi ollutkin ja halua kyseiseen asiaan.
Surullista, mutta se on täysin hänen oma asiansa, mitä ei sivullisten kannata sen kummemmin murehtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole, tiedät sen itsekin että talous nousee vain romahtaakseen aina uudestaan ja uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai jaa... mikäs silloin oli kun Kekkonenkin jyrähti tai oli suuri öljykriisi/ tai 1990 nykymuistissakin ollut oikea lama, joita ei sen jälkeen edes ole ollut, vaan pelkkiä taantumia, kuten 2010, nykyinen tila ei ole edes taantuma vielä.
Kuulut itse siihen ryhmään joka ei oikeasti ole nähnyt mitään laskusuhdannetta, usko huviksesi, se on vaata tulossa. Tee työsi että selviät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia vassut haluaisivat maahan eutanasialain, että pääsisivät jakamaan tervaskantojen omaisuuden itselleen nopeammin.
Mihin ikäraja asetetaan? Riippuu varmaan siitä, mikä on perinnönhinkujan oma ikä
valitettavasti voin sinun kannaltasi sanoa, että siitä et päätä sinä, eikä kenenkään muunkaan 'omaiset'. Vaan vain ja ainoastaan sitä haluava ja hän on kyllä huolehtinut asioistaan sitä ennen täysissä ruumiin ja sielun voimissa
Ahneus ja piheys ovat vanhalle kansalle hyveitä. Muutenkin kasvattivat lapsiaan ankarasti. Nykyajan pehmeät arvot, kuten auttaminen, jakaminen, toisista huolehtiminen, välittäminen ja tukeminen ovat vanhusten mielestä pullamössöilyä.
Ikävä kyllä, eläkejärjestelmä on rakennettu pyramidin malliseksi. Vaikka itsekin eläköidyn lähivuosina, ymmärrän nuorison tuskan maksaa niitä maksuja nykyisistä osa-aika ja määräaikatöistä, laillistettua ihmisvuokrausta (=kauppaa) harjoittavista vuokrafirmoista puhumattakaan. Noitahan ennen ei ollut olemassakaan. Kaikilla oli kokoaikatyö, eikä mitään välikäsifirmoja ollut rahasiivuja viemässä työntekijän ja todellisen työnantajan välissä. Lisäksi nuoria on vähemmän kuin vanhoja, ja eläkeikää viedään ylöspäin, vaikka on kaikki merkit siitä että eliniän odotteen huippu on jo koettu, ja aletaan menemään pikkuhiljaa takapakkia. Ei millään muotoa reilua nyt työuraa aloittaville nuorille. Näistä syistä olen ainakin itse pyrkinyt tukemaan ja tsemppaamaan nuorisoa. Syyllistäminen ja räksyttäminen mallia "hanki parempi työpaikka" on se likaämpäri mitä oman sukupolvemme niskaan on surutta kaadettu, mutta niin hölmö en ole, että toistaisin sitä ilkeyttä omille jälkipolvilleni.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin toisten omaisuuden? Puhut kuin jostain vieraista ihmisistä. Kun vanhuksista aika jättää, niin omaisuus siirtyy joka tapauksessa perillisille.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta ja kulttuurinen ero on todella iso suomalaisen ja etelä-eurooppalaisen välillä. Tunnen monia italialaisia joiden isovanhemmat ovat antaneet perinnöksi asunnon. Suomessa ei todellakaan jaeta sitä omaisuutta ennenkuin kuollaan. Vi...... rankasti.
Italiassa hoidetaan ja autetaan suvun vanhuksia. Suomessa näkyisi lapsenlapsista enää perävalo, jos heille antaisi kaikki rahansa.
puolisoni veljen poika on juuri niitä perinnön kärkkyjiä... käy isänsä veljille jatkuvasti vinkumassa, että voisi antaa nyt jo eläessään, ettei tarvi perintöveroja sitten maksaa.... ei vaan ole tullut mieleensä sellainen asia että voi jäädä kokonaan ilman.Jo alle 20-ikäisenä sanoi, ettei hänen tarvi mitää tehdä, koska perii kaikki isänsä veljet, koska kellään ei ole lapsia. Niin ei tule tapahtumaan, siitä on jokainen pitänyt huolen.
Jos näille 80-luvulla ja sen jälkeen syntyneille menee omaisuutensa jakamaan, niin on biletetty ja sometettu pyörien päälle koko talo ja mummot sekä papat kunnankodissa. Ennemmin kannattaa vanhuksen testamentata jollekin yhdistykselle ja juoda itse loput.