Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella ihmettelen niitä, jotka menevät vaalipäivänä äänestämään

Vierailija
19.01.2024 |

Hikoilemaan ja jonottamaan ihmisjoukkoihin. Kauheaa!

Itse kävelin suoraan äänestyskoppiin.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää olin kaupoilla ja sattumalta huomasin ennakkoäänestyspaikan. Kävin sitte samantien hoitamassa kansalaisvelvollisuuden vaikka lippulappusia ei ollutkaan mukana. Henkkareilla pärjäsi. Ei jonoa.

Kävitkö ensimmäistä kertaa elämässäsi äänestämässä? Henkkareillahan siellä on pärjännyt jo vuosikausia. Mitään lippulappusia ei edes suurimmalle osalle tule, kun on suomi.fi palvelu.

Mulla on aina aiemmin ollu lippulappu mukana kun en tienny että sitä ei tarvita. Kukaan virkailija ei oo sanonu että ei tartte. Hyvä tietää jatkossa. Kiitos ystävällisestä kommentista.

Vierailija
42/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menen aina vaalipäivänä juomaan äänestyspaikalla vaalikahvit. Yleensä joku koululuokka pitää sitä kahvilaa. Se on mukava tapa.

Vaalikahveilla käyvät 70-vuotiaat.

Et ole sitten koskaan käynyt vaalikahveilla. Ihan kaiken ikäisiä vauvasta vaariin niissä käy. Ajattele! Miten voi olla.

Kahveillako äänestämään houkutellaan? Jaetaan ämpäreitä, äänestysprosentti on 110.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vaalipaikkani vieressä ja ikkunasta voi katsoa kohdan kun on väljää mennä äänestämään. Äänestän ennakkoon vain jos en pääse varmuudella vaalipäivänä äänestämään.

Vierailija
44/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ekana ennakkoäänestyspäivänä heti kun avasivat ovet. Ei ollut jonoa. Olen lomalla nyt, mutta vaalipäivänä töissä, joten halusin varmistaa että ehdin äänestää. Ei kyllä vaalipäivänäkään ole pitkät jonot yleensä.

Vierailija
45/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ihmetten miksi pitää olla erillinen vaalipäivä. Miksi ei vaan se tietty päivämäärä väli, minkä aikana saa äänestää?

46/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että vaalipäivänä on jonoja ja joutuu hikoilemaan? 

Silloin kun olen äänestänyt vaalipäivänä, on ollut jonoa. Ikinä ei ole tarvinnut jonottaa ennakkoäänestyksessä, ainakaan montaa minuuttia 

Jos tietää jo, että ketä äänestää, niin miksei voi käydä äänestämässä ennakkoon?

47/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskalla ottaa sitä riskiä, että olenkin jostain painavasta syystä poissa (jos esim. Läheinen sairastuu) kotipaikkakunnalta vaalipäivänä tai jos olen sairaana enkä pysty poistamaan kotoa.

Vierailija
48/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaalipäivänä äänestyspaikka on kotioveltani n 100 metrin päässä. Ei ole jonoa ollut ikinä ja vaalikahvit saan kyllä keittää kiltisti kotona.

Vierailija
49/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä taas ihmettelen sitä, että ketä kiinnostaa milloin muut äänestää? Samanarvoisia ääniä kaikki. Lisäksi kyllä minä maltan 6v välein vähän odottaakin jos niikseen tulee!

Vierailija
50/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen niitä jonoja ennakkoäänestyspäivinä.

Terv. Vaalivirkailijaksi käskytetty.

Vierailija
51/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähänsaatanaihmettelet :D

Vierailija
52/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös ihmistä joka menee kauppaan silloin kun se on auki . 

Vierailija
53/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaisena äänestyspäivänä liput liehuu, se on juhlallista. Laitan vähän paremman takin ja lähden kävelylle äänestyspaikalle. Tarkkailen vähän jännittynyttä tunnelmaa äänestyspaikan - yleensä koulun - liepeillä, ehkä tapaan jonkun tutun naapurin. Yleensä ei ole jonoa vaan ihmisvirta soljuu kivasti, ja juhlallisesti kirjoitan kopissa lappuun tulevan presidentin numeron. Jälkeenpäin juodaan vaalikahvit ja rentoudutaan, päivälle ei ole muuta ohjelmaa.

-N 45

Vierailija
54/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vaalikahvit! 

Vierailija
55/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun olen äänestänyt vaalipäivänä, on ollut jonoa. Ikinä ei ole tarvinnut jonottaa ennakkoäänestyksessä, ainakaan montaa minuuttia 

Jos tietää jo, että ketä äänestää, niin miksei voi käydä äänestämässä ennakkoon?

Siksi, koska haluan äänestää vaalipäivänä, en ennakkoon. Tee sinä miten haluat, mutta minä äänestän vaalipäivänä. En näe mitään syytä ennakkoäänestämiselle ja lähempänä on varsinainen äänestyspaikka.

Vierailija
56/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo alusta alkaen että äänestän Haavistoa, ei siinä mitkään vaalikeskustelut mitään muuta. Keskiviikkona äänestin Pekkaa. Eläkeläisenä ennakkoäänestän.

Samoin minä tiesin siitä päivästä alkaen, kun Stubb ilmoitti suostuvansa presidenttiehdokkaaksi, että äänestän häntä. Tänään kävin kätevästi kauppareissun yhteydessä äänestämässä. Olen äänestänyt ennakkoon aina siitä lähtien, kun se tuli mahdolliseksi. Tosi kätevää eikä tarvitse sitten vaalipäivänä vaivautua. Ja kansalaisvelvollisuus on tullut täytettyä, jos sattuisi vaikka vaalipäivänä olemaan sairaana.

Vierailija
57/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menen aina vaalipäivänä juomaan äänestyspaikalla vaalikahvit. Yleensä joku koululuokka pitää sitä kahvilaa. Se on mukava tapa.

Vaalikahveilla käyvät 70-vuotiaat.

Et ole sitten koskaan käynyt vaalikahveilla. Ihan kaiken ikäisiä vauvasta vaariin niissä käy. Ajattele! Miten voi olla.

Kahveillako äänestämään houkutellaan? Jaetaan ämpäreitä, äänestysprosentti on 110.

Ne vaalikahvilat on maksullisia, mutta voithan sä tietenkin luvata jokaiselle äänestäjälle ämpärin kaupanpäälliseksi. Minä juon vaalikahvit äänestämisen jälkeen ja samalla tuen jonkun koululuokan luokkaretkeä, mitä varten he rahaa tuolla kahvilalla keräävät. Tee sinä ihan mitä huvittaa. Ei voisi vähempää  kiinnostaa.

Vierailija
58/58 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, minä yleensä käyn vaalipäivänä koska silloin on meilläpäin hiljaista. Ei väkitungosta lähimaillakaan. Olen itse toiminut vaalivirkailijana ennakkovaaleissa ja se vasta on s**tanasta.

Minäkin käyn yleensä äänestämässä vaalipäivänä. Kerran olen äänestänyt ennakkoon, enkä pitänyt siitä. Jono oli pitkä ja eteni hitaasti. Sitten piti jumittaa siinä tiskillä kun laitettiin äänestyslappu kirjekuoreen ja vielä toiseenkin kirjekuoreen. Hirveän hidasta värkkäämistä.

Äänestyspäivänä yleensä ei ole ollut jonoa. Jos on pitänyt jonottaa, niin jono on edennyt nopeasti. Eikä ole tarvinnut puljata kirjekuorien kanssa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän