Sinä kielitaitoinen,koulutettu ihminen,mikä saa sinut pysymään Suomessa?
Yksi Euroopan köyhimmistä maista ilman tulevaisuutta.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Ja oikein mikään ei toimi.
No jos täällä ei ole tyytyväinen oikein minkään toimimiseen, niin sitten tuskin voi muuttaa juuri minnekään. On tosi paljon paikkoja, joissa se mikään ei toimi senkään vertaa kuin mitä täällä.
Varsinkin jos kokeilet jossain valitsemassasi maassa soittaa virastoon ja kysyä asiaasi sillä omalla kielitaidolla. Tai sitten löydetään jostain puhelimen päähän sellainen virkailija, jonka osaa englantia mutta ei välttämättä ole kovin hyvä siinä.
Jos et koe saavasi selkeää vastausta Suomessakaan, niin veikkaan että ei se ihan hiveän paljon selkeämpää ole tilanteessa, jossa kaksi ei-äidinkielenään puhuvaa yrittää saada aikaan yhteisymmärrystä monimutkaisesta asiasta.
Niinpä. Hyvä kielitaito ei tarkoitakaan pelkästään kohtuullisen hyvää englannin kielen taitoa.
Vierailija kirjoitti:
.. erityisen paljon riippuu siitä, mihin kaikkeen Suomessa on tyytymätön.
Jos eniten nyppii syyssateet, pimeys, kylmyys, talvi ym., niin silloin esimerkiksi Norja ei ainakaan käy kysymykseen. Eikä Tukholman yläpuolinen Ruotsikaan, taikka Kanada.
Jos inhoaa Suomessa vaikkapa byrokratiaa, valtauskonnon vaikutusta ja vanhoillisuutta, niin Saksa ei välttämättä ole oikea maa. Ei myöskään Italia ja monet katolilaiset maat.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Hyvä kielitaito ei tarkoitakaan pelkästään kohtuullisen hyvää englannin kielen taitoa.
Olin joskus takauosina töissä Saksassa. Työpaikalla pystyin käyttämään englantia, mutta muualla ei ollut mikään itsestäänselvyys. Usein kävin niin, että sain itseni ymmärretyksi paremmin huonolla saksallani kuin hyvällä englannilla.
Suomi on mun kotimaa. Päinvastoin olen onnellinen siitä että saan ja voin asua siellä missä juureni ovat. Se ei ole itsestäänselvyys edes Suomen sisällä, monien on käytännössä pakko muuttaa kotiseudultaan.
En ole löytänyt vielä työpaikkaa etelän lämmöstä, mutta lähtökuopissa olen.
Vierailija kirjoitti:
Jos eniten nyppii syyssateet, pimeys, kylmyys, talvi ym., niin silloin esimerkiksi Norja ei ainakaan käy kysymykseen. Eikä Tukholman yläpuolinen Ruotsikaan, taikka Kanada.
Jos inhoaa Suomessa vaikkapa byrokratiaa, valtauskonnon vaikutusta ja vanhoillisuutta, niin Saksa ei välttämättä ole oikea maa. Ei myöskään Italia ja monet katolilaiset maat.
Jos ei tykkää Suomessa siitä, että iso osa kansasta on pienituloisia & työttömiäkin, tuloerot ovat suuria ja rikas eliitti porskuttaa muista välittämättä, on sillä perusteella rajattava pois aika monta muuta maata maailmalla. Oikeastaan ihan tajuttoman monta.
Jos on allerginen pitkille työpäiville ja asumisen kalleudelle, niin Japaniin ei ainakaan kannata lähteä.
Sadoilla tuhansilla on se eläkevirka tavallaan loppuelämä on taloudellisesti turvattu kävi ympärillä mitä tahansa.
Joku mainitsi että Suomessa on tyhjää.
Sillä kriteerillä on poissuljettuja ainakin USA ja Kanada.
Samoin jos joku ei tykkää värikkäästä kaupunkikuvasta tai huumeongelmasta (lähinnä pks), niin silloin on poissuljettuja vaikkapa Hollannin, Iso-Britannian, Ranskan ja USA:n suuret kaupungit. Maaseutu saattaisi käydäkin.
Jos Suomessa tökkii se, että täällä ollaan niin juntteja, syrjässä kaikesta, takapajula, niin sitten ei välttämättä ei käy noiden yllämainittujen maaseutukaan. Syrjäkyliä, takapajuloita & juntteja löytyy maailmaltakin. Jos niitä lähtee täältä pakoon, kannattaa pitää huoli siitä, että valitsee kohteen oikein.
Vierailija kirjoitti:"
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus takauosina töissä Saksassa. Työpaikalla pystyin käyttämään englantia, mutta muualla ei ollut mikään itsestäänselvyys. Usein kävin niin, että sain itseni ymmärretyksi paremmin huonolla saksallani kuin hyvällä englannilla.
Olen myöskin ollut Saksassa töissä. Ensimmäinen työpaikkan siellä oli *Taloudellinen ja Poliittinen Instituutti*- jossa oli kaikinpuolin kova "kuri." Eka aamuna lähin esihenkilöni tuli luokseni ja ilmoitti, että työpaikallani minun on käytettävä pelkästään saksan kieltä. Kaikki asiat oli hoidettava saksan kielellä. Onneksi sikäläiset työkaverini auttoivat; etenkin alkuun se olikin tosi tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Pikkusieluisten ja kateellisten paratiisi. Muutto suunnitelmissa.
Mä lähdin tästä syystä 25v. sitten. Paluu ei ole suunnitelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Pikkusieluisten ja kateellisten paratiisi. Muutto suunnitelmissa.
Mä lähdin tästä syystä 25v. sitten. Paluu ei ole suunnitelmissa.
Lainaus: "Pikkusieluisten ja kateellisten paratiisi'-ylläolevan kommentoijan syy ulkomaille lähtöön 25v. sitten!???:)
Minäkin lähdin aikoinani ulkomaille opiskelemaan; olin myöskin erittäin kiinnostunut vieraista kielistä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ulkomailla ja palasin Suomeen mutta voin toki lähteä uudestaan mikäli haluan. Nyt on taas hyvä olla kotona.
Samoin. Useamman vuoden Yhdysvalloissa asumisen jälkeen Suomi tuntuu leppoisalta, vähemmän materialistiselta, turvallisemmalta ja ehkä vaan helpommalta elää ja kasvattaa perhettä. Yhdysvalloissa pitäisi kerryttää omaisuutta lasten tulevaisuutta varten lähes paniikinomaisesti, täällä luotan siihen, että pystyvät vielä luomaan oman elämänsä yhteiskunnan tarjoamalla koulutuksella. Ja päättää sitten missä haluavat oman elämänsä rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan opettaa/siirtää lapsille palan pienen maan kieltä, kirjallisuutta ja kulttuuria. Olen totaalikieltäytyjä, eli olin ihan vankilassa ysärin alussa, mutta olen myös isänmaallinen. Haluan toimia opena ja opettaa niille kovimmillekin kalloille vähintään alkeet ja yritän jokapäivä perustella kirjallisuuden, lukemisen ja äidinkielen merkitystä elämässä.
Toki voisin toimia muussakin duunissa, tai saisin kielitaitoisena hommia muualtakin, mutta tämä on mun kutsumusammatti. Sitä paitsi pidän murrisikäisistä nuorista - olen tarkoituksella yläasteella itä-Helsingissä.
Tuossa kirjoittaa oikeasti rohkea ja fiksu ihminen! Olet sankarini!
Palautit uskoani ihmisiin, pelkään, että menetän sen ja itsekin teen hyvin ihmusläheistä työtä. En halua kyynistyä. Kiitos, että jaoit tarinaasi ja ajatuksiasi. Kaikkea hyvää sinne Itä-Helsinkiin.
No hohhoijaa, Suomi ei todellakaan ole yksi Euroopan köyhimmistä maista.
itse asun ulkomailla, mutten siksi että Suomessa olisi jotenkin kamalaa, moni asia on siellä paremmin kuin muualla. Mulla vaan on aina ollut kova wanderlust ja yhteen maahan koko iäksi asettuminen ei ole koskaan houkuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Suku, kulttuuri ja luonto toistaiseksi, mutta jos tämä vastakkainasettelu tästä vielä pahenee, niin taidanpa häipyä. Mies on jo ehdottanut muuttoa ulkomaille, siellä meillä olisi helpompaa perustaa perhe. Ei Suomella ole mitään annettavaa pienituloiselle, mutta sivistyneelle ihmiselle.
Minne olette lähdössä?
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina. Jos sitä ei olisi, niin olisimme jo kovaa vauhtia menossa.
Tässä kunnon tekosyy kun ei ole rohkeutta lähteä.
Kämppä myyntiin tai vuokralle ja maailmalle kuntaa vuolemaan.
Katoin eilen jonkun matkakertomuksesta kuvia.
Italiassa ihan pienissä kylissäkin oli kalterit kotien ikkunoissa, jos ne oli maan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei synny aitoa keskustelua, kun asutaan "ulkomailla" tai "täällä" ja haukutaan ainoaa nimettyä maata eli Suomea.
Ei kovin uskottavaa.
Mua myös kiinnostaisi kovasti mIkä tämä mystinen ulkomaa on jossa kadut on päällystetty kullalla, taivaalta sataa mannaa ja paikalliset ovat odottaneet koko elämänsä että saisivat ystävystyä paikallista kieltä osaamattoman ma mun kanssa.
No jos täällä ei ole tyytyväinen oikein minkään toimimiseen, niin sitten tuskin voi muuttaa juuri minnekään. On tosi paljon paikkoja, joissa se mikään ei toimi senkään vertaa kuin mitä täällä.
Varsinkin jos kokeilet jossain valitsemassasi maassa soittaa virastoon ja kysyä asiaasi sillä omalla kielitaidolla. Tai sitten löydetään jostain puhelimen päähän sellainen virkailija, jonka osaa englantia mutta ei välttämättä ole kovin hyvä siinä.
Jos et koe saavasi selkeää vastausta Suomessakaan, niin veikkaan että ei se ihan hiveän paljon selkeämpää ole tilanteessa, jossa kaksi ei-äidinkielenään puhuvaa yrittää saada aikaan yhteisymmärrystä monimutkaisesta asiasta.