Sinä kielitaitoinen,koulutettu ihminen,mikä saa sinut pysymään Suomessa?
Yksi Euroopan köyhimmistä maista ilman tulevaisuutta.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Lämpimästä ilmastosta joskus haaveilen, mutta uutiset esim. Espanjan kuuvuudesta jopa näin talvella saavat toisiin aatoksiin.
Suomi on hyvä maa.
Arki sujuu. On luksusta asua omistusasunnossa 10 minuutin päässä työpaikasta metsikkö liikuntamahdollisuuksineen naapurissa.
Ne haikailee maailmalle, jotka ei oo siellä tarpeeks pitkään olleet. Harvalle se kuitenkaan herkkua on. Täällä on tilaa, hiljaisuuttakin, kaikki toimii jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan opettaa/siirtää lapsille palan pienen maan kieltä, kirjallisuutta ja kulttuuria. Olen totaalikieltäytyjä, eli olin ihan vankilassa ysärin alussa, mutta olen myös isänmaallinen. Haluan toimia opena ja opettaa niille kovimmillekin kalloille vähintään alkeet ja yritän jokapäivä perustella kirjallisuuden, lukemisen ja äidinkielen merkitystä elämässä.
Toki voisin toimia muussakin duunissa, tai saisin kielitaitoisena hommia muualtakin, mutta tämä on mun kutsumusammatti. Sitä paitsi pidän murrisikäisistä nuorista - olen tarkoituksella yläasteella itä-Helsingissä.
aika erikoista ettet tiedä yläasteiden muuttuneen aikoja sitten yläkouluiksi.
Tuskin olet töissä paikassa josta käytät vanhentunutta termiä.
Asuntolaina. Jos sitä ei olisi, niin olisimme jo kovaa vauhtia menossa.
Ei synny aitoa keskustelua, kun asutaan "ulkomailla" tai "täällä" ja haukutaan ainoaa nimettyä maata eli Suomea.
Ei kovin uskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämäni paras päätös oli lähteä Suomesta pysyvästi 10 vuotta sitten. Täällä olen onnellinen.
Tosiasia on, että vain harva jää ulkomaille asumaan. Suurin osa tulee takaisin ennen viittä vuotta. Lopulta vain harvalla on munaa ja motivaatiota pysyvään muuttoon vieraaseen maahan. Vuosi tai kaksi on vielä pidennetty loma.
Akateeminen M39
Munastahan ei ole kyse vaan esim ihmissuhteista.
Vierailija kirjoitti:
Elämäni paras päätös oli lähteä Suomesta pysyvästi 10 vuotta sitten. Täällä olen onnellinen.
Tosiasia on, että vain harva jää ulkomaille asumaan. Suurin osa tulee takaisin ennen viittä vuotta. Lopulta vain harvalla on munaa ja motivaatiota pysyvään muuttoon vieraaseen maahan. Vuosi tai kaksi on vielä pidennetty loma.
Akateeminen M39
Emmä tiiä. Tosi paljon kaikkialla tapaa pysyvästi ulkomailla asuvia suomalaisia. Itsellä ainakin työ määrittää, että asuinmaa vaihtuu noin viiden vuoden välein.
Mun on hankala ymmärtää, miten pysyminen olisi rohkeampaa kuin paluu tai muutto muualle. Vuosi on ainakin mulle se kaikkein vaikein aika: liian pitkä aika lähteä yksin, liian lyhyt aika rakentaa elämää. Se on varmaan totta, että moni pelkää lähteä, mutta se on totta ihan kaikissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpimästä ilmastosta joskus haaveilen, mutta uutiset esim. Espanjan kuuvuudesta jopa näin talvella saavat toisiin aatoksiin.
Suomi on hyvä maa.
Arki sujuu. On luksusta asua omistusasunnossa 10 minuutin päässä työpaikasta metsikkö liikuntamahdollisuuksineen naapurissa.
Suomessa niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei synny aitoa keskustelua, kun asutaan "ulkomailla" tai "täällä" ja haukutaan ainoaa nimettyä maata eli Suomea.
Ei kovin uskottavaa.
Asuin vuosikymmenen Saksassa ja nyt täällä. On hyvin uskottavaa haukkua aina sitä Suomea.
Suomi on käsittämätön takapajula, mutta kun öllinmöllille on sanottu, että Suomi on maailman paras, niin uskoohan se öllinmölli.
Vierailija kirjoitti:
Monia syitä:
-hyvät työllistymismahdollisuudet
-Turvaverkko hulppea 590 euron korvaus työttömyydestä
-Feminismi nainen vaan on jumala
-Ruskeat nuorukaiset
-Halvat hinnat hyvä ostovoima
-Halpa asuminen ymmärretään ettei tarvitse aikuisen 20 neliötä isommassa asua
-Älyttömän sosiaaliset, rehelliset ja kivat ihmiset
-Mahtavat liikuntamahdollisuudet
-Kuolemantähti naapurimaana
Tuo kuolemantähti läikytti teet. :D
Ja amikset ei muka voi muuttaa ulkomaille?
Elämäni paras päätös oli muuttaa Aasiaan. M42
Minulla on ollut hyvä ja onnellinen elämä muualla kuin Suomessa; toiv. jatkossakin! Koti on siellä missä on sydän ,
Tytär ja hänen 3 lasta.
Viimeisen vuoden aikana olen miettinyt lähteä ulkomaille, mutta sitten pitäisi laittaa oma asunto vuokralle (oma, halpa yv , kannattaako?) .
Sitten näkisin noita pätkiä harvoin :(
Tällä hetkellä se perhe, mitä on jäljelä menee kaiken edelle. Mies kuoli viikkoa ennen joulun kotiin.
äh tää lainaus tsydeemi toimi?
kanskje det er et sted i nærheten ?
kanske det är någonstans nära ?
(enkä edes osaa kumpaakaan kieltä kunnolla ,heh. Nykyaika)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin uskottavaa.
Asuin vuosikymmenen Saksassa ja nyt täällä. On hyvin uskottavaa haukkua aina sitä Suomea.
Suomi on käsittämätön takapajula, mutta kun öllinmöllille on sanottu, että Suomi on maailman paras, niin uskoohan se öllinmölli.
Täällä?
Onpa epäkohtelias vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on hyvä maa.
Suomessa niin.
Muissa Pohjoismaissa sama lienee mahdollista, vaikka ala olisi kehittyvä kasvuala. Suurin osa kuitenkin kollegoista asuu suurkaupungissa tai pendelöi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruselämisen taso on suomessa korkea. Suunnittelen paluuta suomeen.
Keskinkertaine peruselämä onkin se juttu Suomessa. Jos on kunnianhimoinen luonne ja haluaa muutakin kuin peruselämää kaikkine kliseineen niin lähes mikä tahansa toinen länsimaa ja moni ei-länsimaakin tarjoaa paremmat puitteet. Make no mistake, työttömälle näin ei ole vaan silloin etenkin kannattaa asua Suomessa. Siksihän tänne änkee kouluttamatonta tulijaakin.
Voi hyvää vi.... päivää. Näitä kouluttamattomia on eurooppa pullollaan, ranska, italia, saksa jne.
Inget. Man begrep för 25 år sedan, vart Finland är på väg då inget annat gjordes åt pensionsbomben, än att man lät den fritt brisera och de yngre fick och får betala.
För 20 år sedan var det måj,måj och på den vägen är det, eftersom inget, absolut inte en enda sak har blivit bättre under den tiden för språkkunniga och utbildade finländare i Finland som är i arbetslivet på den privata sektorn. Den sektorn som livnär 710.000 offentligt anställda, 530.000 arbetslösa, 1.600.000 pensionärer samt 1.360.000 barn. Mera än så pressas det inte ut ur de 1.400.000 människor som får sin inkomst från annat än understöd och budget, för att inte glömma veckopeng.
Vika on sun asunnossa. Meillä on lattialämmitys ja tiiviit ikkunat eikä asunnossa ole sen enempää kosteaa kuin kylmääkään ja pyykit kuivuvat ihan normaalisti. Kesällä ilmastointi pitää huolen sopivasta viileydestä.