HS: keisarinleikkausten määrä uhkaa naisten potilasturvallisuutta
Upea synnyttäjiä painostava kirjoitus: Aydin Tekay syyttää synnyttäjiä siitä, että nämä haluavat terveen lapsen! Itsekäs synnyttäjä rapauttaa muiden potilasturvallisuutta, koska ikävällä tavalla katsoo asiaa vain omalta kannaltaan eikä ymmärrä, että hänen terve, hengittävä lapsensa estää jonkun kohdunpoistoleikkauksen.
Nähtävästi kohta ei suunniteltua sektiota saa kukaan, koska parempi vammautunut lapsi kuin se, että perheisiin syntyisi enemmän kuin yksi lapsi.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mulle sektio oli pikkuleikkaus, josta toivuin heittämällä. Ymmärrän ettei niitä kaikille tehdä, mutta kyllä se vaikuttaa naisten haluihin tehdä lapsia, jos pitää stressata siitäkin, saako sektiota tarvittaessa vai ei. Tai saako kivunlievitystä vai ei.
Mikä siinäkin muuten on että synnytystä ylistetään luonnolliseksi ja sen vuoksi pitäisi kestää kaikki? Syöpäkivut ovat ihan yhtä luonnollisia, jätetäänkö hoitamatta? Entä muistisairas vanhus, jätetäänkö omaisten sohvalle makaamaan p*skoihinsa, kun omaiset ovat töissä? Näinhän ennen vanhaankin tehtiin ja oli ihanaa ja luonnollista! Oikeasti ei ollut vaihtoehtoja.
Pikkuleikkaus se ei ole todellakaan. Hyvä että toivuit hyvin, mutta useimmille alatiestä toipuminen on huomattavasti helpompaa kuin sektiosta. Hyvä juttu kuitenkin on, että on olemassa lääkkeitä joilla myös leikkauksista toip
Niitä lääkkeitä tuskin saa synnyttänyt, pelättäisiin että imeytyvät maitoon...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellakin surullista luettavaa.
Suomessa itketään vauvapulaa ja sitten ollaan totaalisia puusilmiä tämän tyyppisille asenteille. Uskon vahvasti, että lapsia syntyisi lisää, mikäli nasta kohdeltaisiin inhimillisemmin synnytykseen liittyvissä asioissa.
Olen itse lapseni sektiolla synnyttänyt. Ikäni ja ammattini puolesta tiesin oikeuteni ja näinollen minua ei pystynyt painostamaan. Mutta voin kertoa, että yritys oli todella voimakasta.
Pitäis saada se yksityinen synnytyssairaala jossa vois valita sektion.
Tottahan tuo on. Somessa oikein painostetaan sektioon, kerrotaan kuinka alatiesynnytys on vauvalle vaarallista ja sektio on jokaisen vastuullisen ihmisen valinta. Aivan älytöntä mielestäni. Kerran luin sitten keskustelua, en muista mistä, jossa sektiolla lapsensa saaneet katuivat päätöstään ja jälkikäteen oli tuntunut, että ei ollut itse missään vaiheessa ohjaksissa vaan valitsi sektion painostettuna ja sektio itsessään on aika passiivinen toimenpide äidiltä ja siinäkin on täysin toisten varassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todellakin surullista luettavaa.
Suomessa itketään vauvapulaa ja sitten ollaan totaalisia puusilmiä tämän tyyppisille asenteille. Uskon vahvasti, että lapsia syntyisi lisää, mikäli nasta kohdeltaisiin inhimillisemmin synnytykseen liittyvissä asioissa.
Olen itse lapseni sektiolla synnyttänyt. Ikäni ja ammattini puolesta tiesin oikeuteni ja näinollen minua ei pystynyt painostamaan. Mutta voin kertoa, että yritys oli todella voimakasta.
Höpö höpö, vain pieni osa naisista on näitä pelkopotilaita. Suurun osa synnyttää vapaaehtoisesti alakautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on riski äidille, mutta turvallisempi vauvalle. Ei ole pikku juttu kun leikataan useita kerroksia vatsasta auki.
Mutta silti kiireellisenkin sektion jälkeen pitäisi pystyä hakemaan itse ruoka ja vauvan lisämaidon, plus vaihtamaan itse lakanat?
Kuulostaa oudolta.
No näin oli ainakin silloin kun itse sektiolla synnytytin. Ekana päivänä tuotiin ruoat, sitten olisi pitänyt käydä hakemassa käytävältä itse. Yhden kerran yritin, mutta jouduin tutisevana palaamaan sänkyyn. Lapsen isä ei päässyt aina sairaalan ruoka-aikaan käymään, niin toi sitten ruokaa tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä vääristä. Jutussahan on kyse siitä, että hyvin toiminut neuvolatoiminta ja pelkopkl toiminta on romutettu, ne Aydin haluaisi takaisin. Säästöä väärässä kohti, kun perusterveydenhoito ei toimi, se kuormittaa kallista erikoissairaanhoitoa
Pelkopolista tulee mieleen se,että nainen manipuloidaan ja painostetaan tekemään toisin kuin hänen intuitionsa sanoo. Synnytys on hirveä ja raaka tapahtuma, on täysin ymmärrettävää pelätä sitä, niin kuuluukin jos omaa terveen kyvyn tuntea pelkoa ja hahmottaa vaaran. Meille muille traumatisoituneille ja päämme pilanneille, me vain mennään kuin pässi teuraaksi eikä mietitä.
Lisään vielä, että oma synnytykseni ei jättänyt mitään traumoja vaan oli hyvinkin luonnollinen ja hyvä kokemus. Traumat jätti kohtelu synnytyksen jälkeen. Miten se asenne muuttuukin heti kun vauva on pihalla? Hae omat ruokasi. Hae itse vaihtovaatteesi. Käy suihkussa joskus toiste, ei me ehditä vauvaa katsoa. Sun pitäisi nukkua! Me tullaan joka tapauksessa puolen tunnin välein yöllä kailottamaan jotain naapurivuoteiden äitien kanssa. Ai sua väsyttää? Sellaista se äitiys vaan on.
Terveiset TAYSin hirviöille!
Viimeisimmät tutkimukset kertovat, ettei synnytystavalla ole merkittävää vaikutusta vauvan suoliston mikrobeihin. Eli se oli porua tyhjästä.
Höpö höpö. Keisarileikkaus altistaa monille immuniteettisairauksille. Jos lapsi ei saa äidin mikrobeja syntymässään, sillä voi olla pitkäaikaisia seurauksia lapsen terveyteen. Ihan uudetkin tutkimukset sanovat niin.
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi synnyttää sektiolla, jollei ole aivan pakko?
Todella outoa, että sektio on saatu vaikuttamaan jotenkin helpolta ja mukavalta tavalta. Se on paljon riskaabelimpi juttu ja pilaa sekä suorituskykyä että ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan paskanvaletta väittää että kivunlievitystä aina saa. Ei saa jos anestesialääkäriä ei ole juuri silloin saatavilla. Mulla ehti ponnistusvaihe alkaa ennen puudutuksen saamista.
Mulle taas ei annettu kivunlievitystä tunteihin ennen ponnistusvaihetta koska se kuulemma estää ponnistamisen. Oksitosiinia vaan suoneen ja minä huusin tuskasta.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Somessa oikein painostetaan sektioon, kerrotaan kuinka alatiesynnytys on vauvalle vaarallista ja sektio on jokaisen vastuullisen ihmisen valinta. Aivan älytöntä mielestäni. Kerran luin sitten keskustelua, en muista mistä, jossa sektiolla lapsensa saaneet katuivat päätöstään ja jälkikäteen oli tuntunut, että ei ollut itse missään vaiheessa ohjaksissa vaan valitsi sektion painostettuna ja sektio itsessään on aika passiivinen toimenpide äidiltä ja siinäkin on täysin toisten varassa.
Juuri näin. Moni ei ymmärrä, miten iso leikkaus on kyseessä ja miten pitkä toipumisaika on.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että oma synnytykseni ei jättänyt mitään traumoja vaan oli hyvinkin luonnollinen ja hyvä kokemus. Traumat jätti kohtelu synnytyksen jälkeen. Miten se asenne muuttuukin heti kun vauva on pihalla? Hae omat ruokasi. Hae itse vaihtovaatteesi. Käy suihkussa joskus toiste, ei me ehditä vauvaa katsoa. Sun pitäisi nukkua! Me tullaan joka tapauksessa puolen tunnin välein yöllä kailottamaan jotain naapurivuoteiden äitien kanssa. Ai sua väsyttää? Sellaista se äitiys vaan on.
On se kumma juttu kun äitejä kohdellaan kuin paskaa. Miksi ne ei kohtele samoin vaikka avosydän leikkauksesta tulleita tai muita leikkauspotilaita? Siitä vaan lähdet hakemaan tarjotintasi ja teet vuodehuoltosi itse, onhan sulla nyt soiva peli laitettuna. Ainoastaan äideille varataan tuo paska kohtelu.
Itse kaksi lasta sektiolla synnyttänyt, viimeisin kuukausi sitten. Voin kertoa, että pelkopoli on yksi painostuskeino ja väheksyntäsessio. "et siis luota omaan kykysi synnyttää" sanottiin viimeksi. Koska en pelkää, enkä alistu sanoin napakasti, että ei vaan mä en luota teihin. En luota siihen, että ei tule hoitovirhettä ja saan vammaisen lapsen. Sektioaikaa pantataan viimeiseen asti, sektioaika annetaan aivan viimeisillä päivillä, itsellä lapsivesi ehti mennä ennen sektiopäivää. Sektiota koitettiin viivyttää ja kärsin supistuksista, lopulta pääsin leikkaukseen. Törkeää touhua kaikella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma juttu kun äitejä kohdellaan kuin paskaa. Miksi ne ei kohtele samoin vaikka avosydän leikkauksesta tulleita tai muita leikkauspotilaita?
Itsekin huomasin ison eron, kun on ollut sairaalassa jonkun muun syyn takia kuin synnytyksen.
Onko se "raskaus ja synnytys ei ole sairauksia" -mantra mennyt jo niin pitkälle ettei muisteta, että juuri synnyttänyt äiti olisi kuitenkin huolenpidon tarpeessa? Itsellenikin jäi niin huonot kokemukset synnyttäneiden osastolta, että päätin etten tänne enää palaa. Tunsin olevani jokin ylimääräinen kuormittaja ja maanvaiva, vaikka yritin pärjätä itsekseni niin paljon kuin mahdollista.
Ja ymmärrän, että hoitajilla on varmasti siellä kova kiire. Mutta miten olisi vaikka sairaala-apulaisten lisääminen? Voisivat auttaa potilaita, eli niitä synnyttäneitä äitejä, niissä asioissa jotka eivät vaadi hoitotyön osaamista.
Idarit kiistelee taas. Kysykää jenkeiltä, jotka maksaa itse. Siellä ei varoitelka tai katsota kieroon sektioita. Joku lääkäri taisi haastattelussa mainita, etttä miksi ei sanota suoraan,että kyseessä on enimmökseen raha, pöljät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi synnyttää sektiolla, jollei ole aivan pakko?
Todella outoa, että sektio on saatu vaikuttamaan jotenkin helpolta ja mukavalta tavalta. Se on paljon riskaabelimpi juttu ja pilaa sekä suorituskykyä että ulkonäköä.
No minulla ei ole synnyttämättömänä naisena mitään sellaista mielikuvaa, että sektio olisi "helppoa ja mukavaa".
Mutta mikään synnytystapa ei vaikuta "helpolta ja mukavalta", joten uskoisin pointin olevan siinä, mikä ketäkin eniten pelottaa. Itse menisin ehdottomasti sektioon, jos synnyttäisin.
On sellaisiakin ihmisiä, jotka maksavat mieluummin nukutuksesta - riskeineen päivineen - kuin menevät normaalisti juurihoitoon hammaslääkäriin.
Kaikilla meillä on omat pelkomme, joita ulkopuolisten on helppo vähätellä ja naureskella.
Äitien hoito synnytyksen jälkeen on ihan vitsi. Varsinkin kivunlievityksen suhteen. Missä leikkauksessa annetaan resepti burana 600? Ei missään muussa kuin sektiossa. Aivan naurettavaa. Ei mitään jälkihoitoa, ei mitään palveluita esim. tukea ensiviikkoihin, suoraan vaan syvään päähän selviämään unettomuuteen. Muista kuitenkin levätä äläkä nostele mitään, mutta ei se koti itsestään hoidu, eikä ainakaan muut lapset. Tämä yhteiskunta haluaa lapsia, mutta niin, että nainen kärsii mahdollisimman paljon.
Täällä eniten kieroon katsojia ovat toiset naiset tyyliin "Oleko hullu kun haluat sektion".
On kyllä terveydenhuollon ammattilaisiakin, jotka suunnilleen suosittelevat mt-hoitoja jos sektion haluaa huvikseen. Esim. yksi sairaanhoitaja juoksi kysymään heti huoneesta hitain "neuvoja" mukamas kun olin toista tai oliko kolmatta sektiota varaamassa. Oli järkyttynyt jotenkin. Kröhön miksi yhdysvalloissa tai muissa maissa, missä päääosin yksityissairaaloissa vakuutusperusteinen sairaanhoito ei pidetä lähes hulluna jos valitsee sektion, ei yritetä käännyttää pois valinnastaan ja eikä liioitella riskejä.
Ei tuo yllätä enää, koska olen huomannut,että pystyvät, jopa vakaviin rikoksiin sairaaloissa, jopa Suomessa.
Jos vielä hankkisin lapsia tekisin kaiken aivan samoin: Ensin lapsivesipunktio ja sen jälkeen sektio. Ei kaikkien tarvitse tehdä samoin,mutta jos joku haluaisi, suosittelen.
Ihmeellistä diivailua. Mikähän siinä on, että satojatuhansia vuosia täysin normaalisti sujunut asia on yhtäkkiä joku itsemääräämisoikeuden kynnyskysymys? Joidenkin synnyttäjille näyttää olevan ylivoimaista sisäistää, että synnäreiden henkilökunta on kokeneempaa ja tietää asiasta enemmän kuin diivailevat ja oikuttelevat äidit.
kuten ketjussa mainittiin tukiverkosto kuten aviomies ja terapia sekä ihan kulttuuri missä missä kerrotaan asiat totuuden mukaisesti auttaa naisia synnyttämään luonnollisesti.