Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antipsykooteista eroon

Vierailija
19.01.2024 |

Onko joku AV:lla päässyt eroon antipsykooteista? Millainen prosessi oli ja kauan kesti (kuinka kauan vieroitusoireet kestivät, mitkä olivat pahimmat oireet)? Mikä/(mitkä) lääke ja annos? Miten uni? 

Kommentit (384)

Vierailija
221/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt  Ketipinoria 100mg/päivä jo 20vuotta ja jatkan käyttöä. Nukun erinomaisesti, teen ajattelua vaativaa työtä, käyn harrastuksissa ja matkoilla jne. Minulla/meillä on lapsia. Olen suht nuori. Ketipinor ei ole muovannut aivojani mitenkään. Jatkan hyvillä mielin sen käyttöä. Tasaa mielialaa sopivasti.

No lääke on sopinut sulle, ehkä sulla on kaksisuuntaista taipumusta tai jotain sellaista. Mun tapauksessa kehitän nopeasti valtavat toleranssit, enkä enää nuku. 🥹. 

Vierailija
222/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niitä potilaita jotka hoidetaan osastolla kotiuttamiskuntoon, jättävät kotona lääkkeet syömättä ja ovat taas osastolla. Ja kierre jatkuu.

Vierailija
224/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, päivärytmisi on ilmeisen kohdillaan ainakin. Aloitat tekstisi aina aamuisin seitsemän pintaan ja häivyt palstalta aina iltapäivällä. Mitä teet loppuillan?

Nukun.🙃

Ylempi ei ollut aloittaja. 🥹. Iltapäivisin yritän ulkoilla ja loppuillan keskityn unihygieniaan liittyviin asioihin. Silti nukun alle 10h viikossa. Ei vaan nukuta. 

Keskityt kiivaasti unettomuuteesi; ei sellainen ainakaan tilannetta paremmaksi tee. Jos koko elämä pyörii vain unettomuuden ympärillä, niin unettomana pysyy. Laajenna maailmankuvaasi ja kuuntele vaikka musiikkia..Toisaalta jotkut tulevat toimeen hyvinkin vähillä unilla. Ei hätäily tilannettasi auta.

Vierailija
225/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

400mg depot ketipinor voisi olla aika jäätävä, taitaa olla vahvin versio.

Vierailija
226/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko-oire spämmätä tätä samaa.

Ehkä mä yritän hakea vertaistukea ja jotain oikeutta keskustelemalla näistä asioista. Mun unettomuuden hoito ei mennyt niin kuin sen olisi pitänyt mennä. Saan myös edes joskus hieman nukuttua, kun saan jakaa ajatuksiani. 🥹. En tiedä, missä määrin mun on mahdollista palautua. 

Voisit hakeutua ammattimaiselle terapeutille jakamaan ajatuksiasi. Hakeudu myös unilääketieteen erikoislääkärille. Emme me täällä tiedä, mikä on pohjimmainen syy tälle ikuiselle jankkaamisellesi.

Unilääketieteeseen erikoistunut lääkäri voi lähinnä enää todeta vauriot, ja varmasti ihmettelee käyttämiäni lääkityksiä. 🥹

Älä aliarvioi unilääketieteen ammattilaisia, jos et sellaisilla ole käynyt. Kyllä heillä keinoja sinullekin riittää.

Vierailija
227/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, päivärytmisi on ilmeisen kohdillaan ainakin. Aloitat tekstisi aina aamuisin seitsemän pintaan ja häivyt palstalta aina iltapäivällä. Mitä teet loppuillan?

Nukun.🙃

Ylempi ei ollut aloittaja. 🥹. Iltapäivisin yritän ulkoilla ja loppuillan keskityn unihygieniaan liittyviin asioihin. Silti nukun alle 10h viikossa. Ei vaan nukuta. 

Keskityt kiivaasti unettomuuteesi; ei sellainen ainakaan tilannetta paremmaksi tee. Jos koko elämä pyörii vain unettomuuden ympärillä, niin unettomana pysyy. Laajenna maailmankuvaasi ja kuuntele vaikka musiikkia..Toisaalta jotkut tulevat toimeen hyvinkin vähillä unilla. Ei hätäily tilannettasi auta.

Kiitän kommentista. Olen mielestäni nyt käsitellyt asiaa tarpeeksi. Olisin iloinen, jos jossain vaiheessa nukkuisin 2-3 tuntia per yö keskimäärin. 🥹. Fyysinen sairaus teki musta vähäunisen ja sille tielle haluisin lopulta uudelleen. Mutta pitää olla kärsivällinen. 

Vierailija
228/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prof Peter Gøtzsche: Why Few Patients Benefit and Many are Harmed

https://youtu.be/_9cfjKOmPF8?si=6sV-hyqLU9nYmF8Q 

Joku nainen katsomossa sekosi toistuvasti, eikä puheen pitäjä saanut apua. Mielestäni se oli törkeää tilaisuuden turvallisuudesta ja sujuvuudesta vastuussa olevilta, noin aggressiivista häiriköintiä ei saisi missään nimessä sallia.

Vierailija
229/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prof Peter Gøtzsche: Why Few Patients Benefit and Many are Harmed

https://youtu.be/_9cfjKOmPF8?si=6sV-hyqLU9nYmF8Q 

Joku nainen katsomossa sekosi toistuvasti, eikä puheen pitäjä saanut apua. Mielestäni se oli törkeää tilaisuuden turvallisuudesta ja sujuvuudesta vastuussa olevilta, noin aggressiivista häiriköintiä ei saisi missään nimessä sallia.

(45 min -> ) 😲

Vierailija
230/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt  Ketipinoria 100mg/päivä jo 20vuotta ja jatkan käyttöä. Nukun erinomaisesti, teen ajattelua vaativaa työtä, käyn harrastuksissa ja matkoilla jne. Minulla/meillä on lapsia. Olen suht nuori. Ketipinor ei ole muovannut aivojani mitenkään. Jatkan hyvillä mielin sen käyttöä. Tasaa mielialaa sopivasti.

No lääke on sopinut sulle, ehkä sulla on kaksisuuntaista taipumusta tai jotain sellaista. Mun tapauksessa kehitän nopeasti valtavat toleranssit, enkä enää nuku. 🥹. 

Hän on poliittinen trolli. 

Vierailija
231/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on niitä potilaita jotka hoidetaan osastolla kotiuttamiskuntoon, jättävät kotona lääkkeet syömättä ja ovat taas osastolla. Ja kierre jatkuu.

Useamman kannattaisi jättää lääkkeet syömättä ihan vaan oman toimintakykynsä ja terveytensä johdosta. On totta, että lääkkeiden lopettaminen ja vähentäminen nostaa psykoosiriskiä, mutta se ei ole yhtä kuin psykoosi. Relapsi ensinnäkin määritellään tutkimuksissa usein miten sattuu, ja relapsiksi määritellään usein myös lääkityksen vieroitusoireita, jotka eivät täytä kliinisesti merkitsevän psykoosin kriteerejä. Esimerkiksi vuonna 2020 julkaistussa systemaattisessa tutkimuskatsauksessa Definitions of relapse in trials comparing antipsychotic maintenance with discontinuation or reduction for schizophrenia spectrum disorders: A systematic review todettiin, että 84 kokeessa käytetttin 54 eri määritelmää relapsille, ja näistä määritelmästä vain kuusi oli sekä luotettavia että täytti kliinisesti merkitsevän psykoosin kriteerit. Relapsin määritelmänä ei käytetty sellaisia oireita, jotka luotettavasti edes ennustaa relapsia. Suurin osa psykoosipotilaista ei mene todelliseen psykoosiin, vaikka lopettaisi lääkkeet seinään. Tietenkin tähän vaikuttaa myös se, kuinka pitkään on syönyt lääkkeitä, miten oireita tulkitaan jne.

Aivojen ja kehon terveyden kannalta on lopettaa aikaisemmin kuin myöhemmin, jos se on vaan mitenkään mahdollista. Monissa naturalistissa tutkimuksissa lääkkeet lopettaneet kärsivät noin kaksi vuotta kohonneesta relapsiriskistä suhteessa lääkityksellä jatkaviin, mutta sen jälkeen heidän vointinsa alkaa keksimäärin aivan huomattavasti parantua suhteessa lääkittyihin, vaikka ennusteeseen vaikuttavat tekijät kontrolloitaisiin tilastollisesti. Esimerkiksi Harrow & Jobe (2021) havaitsivat 20 vuotta kestäneessä seurantatutkimuksessaan Twenty-year effects of antipsychotics in schizophrenia and affective psychotic disorders, että lääkkeiden lopettaminen kahden vuoden sisällä hoidon aloittamisesta nosti tilastollisesti toipumisen todennäköisyyttä kuusinkertaiseksi verrattuna lääkittyihin. Tämä ero ei kuitenkaan näkynyt heti, vaan hoidon alussa tosiaan tällä ryhmällä oli selkeästi kohonnut relapsiriski verrattuna lääkittyihin. Mielenterveysalalla työskentelevät eivät koskaan tapaa esimerkiksi minun kaltaisia psykoosipotilaita, jotka onnistuneesti lopettavat lääkityksensä ilman psykoosia. En minäkään palannut hoitoon enkä sairaalaan lopetettuani lääkkeet seinään, eikä minua hoitaneet ihmiset oikeasti tiedä miten minulla menee kymmenen vuotta myöhemmin. He muistavat vain ne, jotka palaavat hoitoon epäonnistuneiden yritysten jälkeen, mikä antaa heille harhaisen kuvitelman hoidon tehosta ja pitkäkestoisen lääkehoidon vaikuttavuudesta. 

Vierailija
232/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on poliittinen trolli. 

En ole trolli. 🥹. Ikävä kyllä.

Vierailija
233/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman kannattaisi jättää lääkkeet syömättä ihan vaan oman toimintakykynsä ja terveytensä johdosta. On totta, että lääkkeiden lopettaminen ja vähentäminen nostaa psykoosiriskiä, mutta se ei ole yhtä kuin psykoosi. Relapsi ensinnäkin määritellään tutkimuksissa usein miten sattuu, ja relapsiksi määritellään usein myös lääkityksen vieroitusoireita, jotka eivät täytä kliinisesti merkitsevän psykoosin kriteerejä. Esimerkiksi vuonna 2020 julkaistussa systemaattisessa tutkimuskatsauksessa Definitions of relapse in trials comparing antipsychotic maintenance with discontinuation or reduction for schizophrenia spectrum disorders: A systematic review todettiin, että 84 kokeessa käytetttin 54 eri määritelmää relapsille, ja näi

Kuinka kauan käytit lääkitystä? Millainen lääkitys? Miten kauan vieroitusoireet kuten unettomuus kestivät? Oliko sulla unettomuutta ja kuinka pitkään?

Vierailija
234/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
235/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
236/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman kannattaisi jättää lääkkeet syömättä ihan vaan oman toimintakykynsä ja terveytensä johdosta. On totta, että lääkkeiden lopettaminen ja vähentäminen nostaa psykoosiriskiä, mutta se ei ole yhtä kuin psykoosi. Relapsi ensinnäkin määritellään tutkimuksissa usein miten sattuu, ja relapsiksi määritellään usein myös lääkityksen vieroitusoireita, jotka eivät täytä kliinisesti merkitsevän psykoosin kriteerejä. Esimerkiksi vuonna 2020 julkaistussa systemaattisessa tutkimuskatsauksessa Definitions of relapse in trials comparing antipsychotic maintenance with discontinuation or reduction for schizophrenia spectrum disorders: A systematic review todettiin, että 84 kokeessa käytetttin 54 eri määritelmää relapsille, ja näi

Tosi mielenkiintoista. Psykiatrian ala on minustakin hyvin psykiatrivetoista ja lääkeuskovaista. Mutta en ole uskaltanut lopettaa tai edes vähentää omin päin lääkkeitä. Minulla on aluksi esioireita, sitten tuli psykoosi, olin hoidossa ja aika nopeasti tuli pari psykoosia lisää. Skitsofreniadiagnoosi. Nyt menee lääkkeenä Klotsapiini 300 mg vuorokaudessa ja oireet on pysyneet pois pari vuotta. Olen hiljalleen jatkamassa opintoja. Montako psykoosia sinulla oli taustalla? Mitä lääkettä käytit, kauanko käytit ja kauanko olet nyt ollut ilman? Lopetitko oikeasti "kuin seinään"?

Vierailija
237/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AV:lla lisää ihmisiä, jotka olisivat käyttäneet antipsykootteja unettomuuteen ja vieroittautuneet? Miten nukutte nykyisin?

Vierailija
238/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
239/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
240/384 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko AV:lla lisää ihmisiä, jotka olisivat käyttäneet antipsykootteja unettomuuteen ja vieroittautuneet? Miten nukutte nykyisin?

Palautuiko nukkuminen lääkkeitä edeltäneeseen aikaan?