Kysymys työkkäkäyville: Pelkäätkö irtisanomisen helpottamista? Uskotko saavasi monoa kun irtisanomista helpotetaan?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en varsinaisesti pelkää irtisanomista , mutta kyllä työnantajan vallan lisääntyminen huolestuttaa ja sen vaikutus työkulttuuriin. Koskaan ei tiedä mitä siitä seuraa. Uskaltaako jatkossa puuttua epäkohtiin?
Olen aika oikeudenmukainen ihminen, joten esim. jonkun työkaverin epäreilu kohtelun vierestä katsominen tuntuisi arvojen vastaiselta.Epäkohtiin puuttuminen ei ole "asiallinen ja painava" syy eli ei irtisanomisperuste nyt.
Se tuskin on myöskään "asiallinen" syy eli irtisanomisperuste jatkossa.
Niin, miten näitä sitten selviteään? Miten käy esim. ammattiliittojen paikallisen sopimisen myötä, onko niitä? Lähteekö työntekijä omalla kustannuksella oikeuteen näitä ratkomaan? Vuosien prosesseihin?
Toivon, että olet oikeassa. Nyt on ollut luottamusmies ja ammattiliiton lakimies. Näitä ei välttämättä jatkossa ole. On työntekijä vastaan työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Pelkäsin vielä hetki sitten kun oli yt-neuvottelut, mutta sain jäädä. Irtisanotut eivät vakinaiseen työsuhteeseen enää pääse. Pelkkiä vuoratyöpaikkoja tarjolla.
Tässä taloustilanteessa onkin paljon enemmän syytä pelätä irtisanomista tuotannollisista ja taloudellisista syistä kuin henkilöperusteisesti.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Miksi ihmeessä työnantaja irtisanoisi perehdytetyn ja asiansa osaavan työntekijän ja aloittaisi kaiken alusta uuden työntekijän kanssa? Jo rekrytoinnissa onnistuminen voi olla vaikeaa.
Saadaan saikuttajat ja muut luuserit pihalle ja työnhaluiset tilelle
Olen kotihoidon sairaanhoitaja. Voin sanoa varmaksi, että potkuja ei tule ellen muuten töpeksi. Meillä on valtava pula koulutetusta henkilökunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jokainen on korvaamaton. Ainakin omasta mielestään.
Kukaan ei ole korvaamaton, mutta suuri osa ymmärtää että korvaaminen maksaa. Reksyt eivät ole edullisia, perehdytys vie aikaa, aina ei löydy sopivaa...
Toki nää reppat jotka ulisee että maahan saapunut kielitaidoton korvaa heidät... noh, olisiko kannattanut kuunnella siellä koulussa. Joku on mennyt pahasti pieleen jos vieraasta kulttuurista saapunut, kielitaidoton tyyppi korvaa sut ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Miksi ihmeessä työnantaja irtisanoisi perehdytetyn ja asiansa osaavan työntekijän ja aloittaisi kaiken alusta uuden työntekijän kanssa? Jo rekrytoinnissa onnistuminen voi olla vaikeaa.
Jokainen luulee olevansa korvaamaton kuten aloittaja. Höpönhöpön on korvaamaton. Aina löytyy joku pätevämpi ja parempi tilalle paljon halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
en, vaan uskon että yritys menee konkurssiin ja saan kenkää. Tämän hallituksen ilmoitettua tukileikkauksistsa, ei ihmiset enää tule ostoksille. Odotettiin joulua, turhaan. Odotettiin välipäiviä ja tammialea, turhaan. Kevääseen mennessä joudutaan lopettamaan. Sitten olen työtön. Kiitos riikkapetteri.
Heh... hyvä markkinasegmentti teillä. Köyhät jotka käyttää nettoveronmaksajien rahat johonkin turhaan mitä te tuotatte.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään. Olen töissä hyvinvointialueella, jonka talous on kuralla. Ikää on yli 50 vuotta, eikä minua kukaan enää palkkaa. Muistan kun viimeksi vaihdoin työpaikkaa, työhaastattelussa kysyttiin kyvystä uudistua, reagoimisesta muutostilanteissa ja epävarmuuden sietokyvystä. Nyt ei varmaan edes kysyttäisi, oletushan on, ettei tämän ikäinen koira opi uusia temppuja ja vastustaa kaikkea uutta.
Talous kuralla -> irtisanotaan henkilöperusteisesti yksi työntekijä, joka itse epäilee, että hänen ei uskota oppivan mitään uutta.
Taitaa olla niin, että jos irtisanomisia tulee, niin perusteena on tuotannolliset ja taloudelliset syyt.
Työnantaja pääsee kyllä työntekijästä.eroon muutenkin kuin irtisanomalla.
Miksi sellaista pelkäisin, kun on paljon suurempiakin asioita pelättävinä. Sairaudet - omat ja läheisten, kuolema - oma ja läheisten, sota, ydinsota, maailman tuhoutuminen. Naurettavaa olisi jonkun hikisen työnantajan pelko.
En pelkää. Olen meidän firmassa se, joka tekee mitä vaan. Vasta tänään pomo soitti pahoitellen, että hän aikoo nyt siirtää minut ensi viikoksi sille kaikkein hankalimmalle asiakkaalle, koska kukaan muu ei suostu sinne menemään. Sen jälkeen menen toiseen vit**maiseen paikkaan, johon on myös vaikea saada ketään. Jee, ensin kunnon henkinen lasti ja sen perään fyysistä rääkkiä. Sanoin vaan, että ei ongelmaa, minä hoidan molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäsin vielä hetki sitten kun oli yt-neuvottelut, mutta sain jäädä. Irtisanotut eivät vakinaiseen työsuhteeseen enää pääse. Pelkkiä vuoratyöpaikkoja tarjolla.
Tässä taloustilanteessa onkin paljon enemmän syytä pelätä irtisanomista tuotannollisista ja taloudellisista syistä kuin henkilöperusteisesti.
Totta. En tunne ketään 20 vuoden työuran ajalta joka olisi pantu pois henkilöön liittyvistä syistä. Tiedän yhden, joka oli huutanut ja kiroillut työkaverilleen koeaikana, mieheni työpaikalla. Kaikki muut on lähteneet yt neuvottelujen kautta ja siihen hallituksen ohjelma ei tuo mitään muutosta. Henkilöperusteiset potkut on oikeasti harvinainen juttu ja kynnys korkealla.
Btw, isossa osassa firmoja voi epäkohtia tuoda esille nimettömän menettelyn kautta. Osalla yhtiöistä on jopa yhteinen kolmas osapuoli joka käsittelee ilmoituksia epäasiallisesta toiminnasta.
Eivät työntekijät ja antsjat ole yhtään sillä tavalla napit vastakkain kuin ammattiliitot mielellään näkisivät. Toisin kuin julkiset työntekijät, yksityiset myös usein näkevät yhtiön taloudellisen tuloksen ja omien ansioiden välisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja pääsee kyllä työntekijästä.eroon muutenkin kuin irtisanomalla.
Miten? Myymällä? Surmaamalla?
Kysymys työkkä käyville? Tuohan on kuin röitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos se uusi on nuori, nätti ja aina valmiina antamaan pomolle herkkua.
Todennäköisesti lennän komeassa kaaressa ensimmäisten joukossa. Ikää 55 vuotta ja palkkataso firman kärkipäätä omassa ammattiryhmässä. Nyt ei makseta lähellekään yhtä hyvin aloittaville tai viimeisen 10 v aikana aloittaneille. Olen tuotannon työnjohtoa ja mun ja parin muun kokonaisansiot on isommat kuin omalla hallinnollisella pomollani, eiköhän siinä ole potkuille tarpeeksi syitä. Yleensä menee niin tässä firmassa, että irtisanomisjärjestys on työehtosopimuksesta - huolimatta seuraava (ensin lähtevät ensin):
- omassa ammattiryhmässä tai yksikössään isopalkkaisimmat (isoin säästö kun he poistuvat)
- iäkkäimmät (muutama jätetään, ettei tule haastetta raastupaan ikärasismista)
- saikuttajat ja pienten lasten vanhemmat (eniten poissaoloja eikä tilanne muutu vielä 10 vuoteen, eivät ole tuottavia)
Ensi viikolla mulla onneks on haastattelu uuteen työhön joten saatan päästä hyppäämään uppoavasta laivasta ennen muutosneuvottelukierrosta. Varma ei tokikaan voi olla.
Palkka-alet alkaa samantien kun hallitus saa tämän läpi. Raskaaksi ei kannata enää hankkiutua ollenkaan kun työpaikka menee heti alta. Turha itkeä sitten sitä, että Suomeen ei synny lapsia kun jo nyt syntyy hyvin vähän. Pian ei lähes ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. En tunne ketään 20 vuoden työuran ajalta joka olisi pantu pois henkilöön liittyvistä syistä. Tiedän yhden, joka oli huutanut ja kiroillut työkaverilleen koeaikana, mieheni työpaikalla. Kaikki muut on lähteneet yt neuvottelujen kautta ja siihen hallituksen ohjelma ei tuo mitään muutosta. Henkilöperusteiset potkut on oikeasti harvinainen juttu ja kynnys korkealla.
Btw, isossa osassa firmoja voi epäkohtia tuoda esille nimettömän menettelyn kautta. Osalla yhtiöistä on jopa yht
Mietin ihan samaa. Oon itse tehnyt jopa anonyyminä ilmoituksen, työnantajafirman mailla tapahtuneesta metsästysrikoksesta. Koodilla siinä pelattiin, ilmoittajan nimi ei tullut edes käsittelijän tietoon.
Toivottavasti rötösseuralta vietiin luvat firman maille 😡
Vierailija kirjoitti:
Olen kotihoidon sairaanhoitaja. Voin sanoa varmaksi, että potkuja ei tule ellen muuten töpeksi. Meillä on valtava pula koulutetusta henkilökunnasta.
Niin teillä on. Ja järkyttävät sairauslomamäärät myös. Viime vuoden tilastoissa oli meidän hyvinvointialueella jotain 5 pv enemmän per työntekijä sairauslomia verrattuna toimialan keskiarvoon. Se on ihan hurja määrä, kestämätön tilanne työnantajalle. Keskiarvona jos on noin 20-21 saikkupäivää per työntekijä hoitoalalla, niin +3 per työntekijä aiheuttaa melkoisen työvoimavajeen ja taloudellisesti myös kallista työnantajalle.
en, vaan uskon että yritys menee konkurssiin ja saan kenkää. Tämän hallituksen ilmoitettua tukileikkauksistsa, ei ihmiset enää tule ostoksille. Odotettiin joulua, turhaan. Odotettiin välipäiviä ja tammialea, turhaan. Kevääseen mennessä joudutaan lopettamaan. Sitten olen työtön. Kiitos riikkapetteri.