Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa jne. istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa ynnä muualla istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Istutaan surutta jopa vanhusten ja invalidien paikolla ja vanhat ja vaivaiset seisovat.
Lapsille itselleenkin olisi paljon parempi , jos heidät opetettaisiin ottamaan muut huomioon,
eikä aina vain olettamaan olevansa maailman keskipiste.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
ehkä he ovat sairaita
Eivät ole.
Tämä on nykyään vakiovastaus mihin tahansa käyttäytymis- ja laiskuusperäiseen ongelmaan: Kaikilla on joku näkymätön hermosairaus tai pahanlaatuinen huimaus, jopa 95 % 7-15 -vuotiaista koululaisista. Onpa sattunut satumaisen hyvä tuuri omille ja läheisten lapsille, kun he pystyvät seisomaan ja kävelemään normaalisti.
Lapselle kuuluu aina istumapaikka, se on turvallisin. Terveet aikuiset voivat joustaa. Viimeksi eilen luovutin ruuhkabussissa paikkani jollekin alakouluikäiselle / eskari-ikäiselle lapselle
Käytän bussia arkisin työmatkoilla ja dösän reitti kulkee kahden yläasteen ohi. Nuoria piisaa joka koloon, mitä dösässä voi vaan olla.
Nousen bussiin, niin heti on ensimmäinen nuori pystyssä, että tässä teille rouva paikka. Kiitollisena otan tarjotun penkin vastaan, kun johon sitä on kuusi tuntia jo juostukin.
Tämä on aivan arkea näillä kulmilla. Seisomaan en ole joutunut pitkään aikaa. Vielä dösän etuosasta, kun en keskiosaa pidälle edes pyri.
Aina nämä nuoret ovat olleet muualta tulleita, pääosin som a lialaisia nuoria. Yksikään kalpea naama ei paikkaansa anna. Lähinnä vaan mulkoilevat tai hihittävät, kun sitten siihen neljän paikkaan istahdan täytenä tätinä, kun vieruspenkissä istuu koululaisia.
N38, Vantaa
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä nää ulospäin onko esim nuori itsekin invalidi? Minä itse olen kolmekymppinen ja nuoren näköinen mutta minulla on vasemmassa jalassa vakava hermovaurio jonka takia en pysty seisomaan minuuttia pidempään.
Kuljet silti päivittäin bussilla jopa talvipakkasilla ja liukkailla? Wow, oletpa sinä urhea. Minä sinuna varmasti ajaisin automaattivaihteisella autolla.
Istu rohkeasti viereen vai eikö se yksi paikka riitä?
Nim. päivittäin bussilla kulkeva.
Karhunpalvelus nuorille, kun ei opeteta käyttäytymään. Ulkomailla saa hävetä itseään ja perhettään joka ei opettanut käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä nää ulospäin onko esim nuori itsekin invalidi? Minä itse olen kolmekymppinen ja nuoren näköinen mutta minulla on vasemmassa jalassa vakava hermovaurio jonka takia en pysty seisomaan minuuttia pidempään.
Kuljet silti päivittäin bussilla jopa talvipakkasilla ja liukkailla? Wow, oletpa sinä urhea. Minä sinuna varmasti ajaisin automaattivaihteisella autolla.
Pystyn kävelemään suht normaalisti mutta paikallaan en pysty seisomaan minuuttia pidempään.
Ei alakoululaiset vielä tuollaista tajua. Teinien kyllä soisi tajuavan jos näkevät jonkun huonokuntoisen tulevan bussiin, mutta teineillä ei oikein käytöstapoja ole nykyään enää (jos koskaan olikaan, no ehkä joskus vuonna keppi ja kivi kun sai korville jos käyttäytyi huonosti).
Sen sijaan ihmettelen alakoululaisten bussikäyttäytymisessä nykyään kahta asiaa:
1. Bussikuski tervehtii kaikki koululaiset. Yksikään ei vastaa.
2. Koululaiset HUUTAVAT koko bussimatkan keskenään. Siis keskustelevat huutamalla ja kiljahtelevat välillä. Ei ole mistään päiväkotilapsista kyse, vaan about 10-vuotiasta.
Olen matkustanut koko ikäni bussissa, ja nämä ovat ihan muutamassa vuodessa tapahtuneita muutoksia. No, desibelit alkoivat nousta jo viimeisen 10 vuoden aikana, mutta tuo totaalinen kyvyttömyys tervehtiä, kiittää tai muuten huomioida muiden ihmisten olemassaolo on lapsissa lisääntynyt viimeisen muutaman vuoden aikana hälyttävästi.
Ehkä pitäisi avata suu ja kysyä, saisiko sen paikan. Lapset eivätkä nuoret lue ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei alakoululaiset vielä tuollaista tajua. Teinien kyllä soisi tajuavan jos näkevät jonkun huonokuntoisen tulevan bussiin, mutta teineillä ei oikein käytöstapoja ole nykyään enää (jos koskaan olikaan, no ehkä joskus vuonna keppi ja kivi kun sai korville jos käyttäytyi huonosti).
Sen sijaan ihmettelen alakoululaisten bussikäyttäytymisessä nykyään kahta asiaa:
1. Bussikuski tervehtii kaikki koululaiset. Yksikään ei vastaa.
2. Koululaiset HUUTAVAT koko bussimatkan keskenään. Siis keskustelevat huutamalla ja kiljahtelevat välillä. Ei ole mistään päiväkotilapsista kyse, vaan about 10-vuotiasta.
Olen matkustanut koko ikäni bussissa, ja nämä ovat ihan muutamassa vuodessa tapahtuneita muutoksia. No, desibelit alkoivat nousta jo viimeisen 10 vuoden aikana, mutta tuo totaalinen kyvyttömyys tervehtiä, kiittää tai muuten huomioida muiden ihmisten olemassaolo on lapsissa lisääntynyt viimeisen muutaman vuoden aikana häl
Vastenmielisiä lapsia!
Ne on aina nuoria, jotka istuu ruuhkabussissa leveästi ja panevat repun viereiselle penkille. Eikö niitä oikeasti häiritse että jotkut seisoo käytävällä pitkänkin matkan?
Vai vanhuksia pitäisi sääliä. Olen joutunut vuoden aikana kahdesti vanhuksen tönimäksi julkisissa. Lapset on kohteliaampia. Paitsi huutavat taaperot, joilta puuttuu sentään ymmärrys.
Monessa muussa maassa pidetään moukkana jos nuori istuu eikä tarjoa paikkaa vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Ne on aina nuoria, jotka istuu ruuhkabussissa leveästi ja panevat repun viereiselle penkille. Eikö niitä oikeasti häiritse että jotkut seisoo käytävällä pitkänkin matkan?
Tuossa kohtaa voisin istua tyypin repun päälle, pari kertaa tehnyt näin ruuhkajunassa, niin on kyllä tilaa sitten saanut. Näyttänyt kyllä ensin sen, että olen tulossa istumaan, jos tähän ei reagoida, niin päälle vaan.
Är det ännu någon som undrar, varför städernas centrum dör ut? De som centrum behöver, åker aldrig buss, metro eller tåg i vuxen ålder. Även taxi är motbjudande.
Vierailija kirjoitti:
Är det ännu någon som undrar, varför städernas centrum dör ut? De som centrum behöver, åker aldrig buss, metro eller tåg i vuxen ålder. Även taxi är motbjudande.
Den svarta framtiden.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää ne ketkä jää siihen ensimmäiseen oviaukkoon seisomaan, vaikka bussi on puoliksi tyhjä.
Ruuhka-aikaan bussi täyttyy vasta minun lähtöpysäkin jälkeen, joten olen aina ikkunapaikalla ja joku tuntematon on käytäväpaikalla vieressäni, joten en ala sieltä säätämään että saadaan paikka sitä tarvitsevalle. Se paikka pitää tarjota käytäväpaikalta, josta pääsee helpoiten siirtymään seisomapaikoille.
Ei kuulu meidän kulttuuriin. Suomessa kuin jokainen selviytyy itse. Toisaalta ikä ei ole mikään syy kunnioituksella.