Miksi se tulo- ja varallisuuserojen kasvu on jotenkin paha asia?
Kommentit (200)
Yrittäjän tulot tulee työntekijän selkänahasta.
Just sen takia kun suurituloisilta karkaa elämän realiteetit täysin ja ymmärrys reaalimaailman toimintaan. Ne alkaa luulla, että koko maailma toimii kuten heillä, että suhmuroidaan sinne ja tänne, on kabinettisopimuksia, nepotismia ja lain kiertämistä juristien avulla ja että kaikki voi toimia näin. Sitten kun nämä oikeudet ei kuulu alemmille luokille niin ne ei ymmärrä, että heillä on eräälainen etu tässä yhteiskunnassa saada muista ihmisistä hyötyä ilman varsinaista työpainosta ja että he on alempien luokkien hyvin kalliita elättejä. Tehtaat katsos pyörii samana päivänä vaikka koko yritysjohto kuolisi, mutta jos kaikki työläiset kuolisi tehtaasta niin tehdas ei toimisi ja tämä loislauma olisi kalliisti kusessa ja pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Perusteletko väitettäsi?
Ei se ole paha asia JOS myös alin 10 % pärjää kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Koska sen kasvun ero ei johdu siitä että toiset yrittää enemmän kuin toiset.
Suomessa on perinteisesti annettu prosenttikorotuksia. Mikäli Matti ja Teppo aloittaa samassa firmassa, mutta Matti saa 2000 euroa kuukaudessa ja Teppo 3000 euroa, niin alkuperäinen tuhannen euron ero kasvaa vuosittain jos molemmat saavat saman prosenttikorotuksen. Mikäli annettaisiin euromääräisiä korotuksia, niin euroissa ero pysyy samana, mutta Matin palkka lähestyisi hitaasti Tepon palkkaa suhdelukuna.
Surkea provo tai täys toope aloituksen takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on perinteisesti annettu prosenttikorotuksia. Mikäli Matti ja Teppo aloittaa samassa firmassa, mutta Matti saa 2000 euroa kuukaudessa ja Teppo 3000 euroa, niin alkuperäinen tuhannen euron ero kasvaa vuosittain jos molemmat saavat saman prosenttikorotuksen. Mikäli annettaisiin euromääräisiä korotuksia, niin euroissa ero pysyy samana, mutta Matin palkka lähestyisi hitaasti Tepon palkkaa suhdelukuna.
Miksi Matin palkka pitäisi lähestyä Tepon palkkaa, jos se on Matin työtehtävä on paljon vaatimattomampi?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole paha asia JOS myös alin 10 % pärjää kohtuullisesti.
Niinpä.
Vatallisuuserot tuovat mukanaan myös rikollisuutta. Kohta pitää aidata asuinalue ja hommata aseistettu vartija, jotta kukaan ei varasta sitä omaisuutta.
Uskaltaako missään liikkua, ettei varasteta vaatteita päältä ja renkaita autosta?
Hyvä että Matin ja Tepon palkat nousevat, samalla nousevat myös verot, saadaan Seppo elätettyä siellä sohvalla.
Ennen olin duunari ja nyt olen hyvätuloinen toimihenkilö.
Palkkani tuplaantui reilusta kahdesta tonnista vajaaseen viiteen tonniin.
Nettopalkka kasvoi ehkä muutaman sata euroa kuussa.
Kiitos Suomi.
Kyllä se vaan niin on että pomojen, erityisesti niiden isoimpien, työpanos on vain niin paljon merkittävämpi. Tämän tietää jokainen työmaalla joskus vieraillut.
Täällä työmies itkee vaikka tietää että pomo sen rahan firmaan tuo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Suomi.
Sua ehkä vähän kusetetaan. Eikä se ole verottaja.
Niin.
Se on joltain pois, jos toinen menee töiden jälkeen kavereiden kanssa mäkkäriin ja kahvilaan ja toinen lipunmyyjäksi elokuvateatteriin tms.
Sitten ihmetellään, kun toinen tienaa paremmin, eli varallisuusero kasvaa.,
Miksi kaikkien pitäisi yrittää samoja asioita?
On usean tyyppisiä hyödyllisiä, yhteiskuntaa tukevia töitä ja ammatteja. Kyllä niistä tulee maksaa asiallinen palkka jolla voi lapset kunnialla kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Suomi.
Kerrotko tästä vähän lisää. Vero.fi veroprosenttilaskuriin, jos laitan 1976 syntyneelle espoolaiselle ei-kirkollisverovelvolliselle 2000 euron kuukausitulot, niin veroprosentiksi tulee 6,5. 5000 euron kuukausituloilla veroprosentiksi tulee 23,5. Nettotuloiksi tulee 1870 euroa ja 3825. Itse saan kuukauden eroksi 1955, mikä minusta selvästi enemmän kuin tuo mainitseman muutaman sata euroa.
Ne ketkä vaurastuu saa ne rikkaudet maksujen alennuksilla ja ne ketkä köyhtyy menettää rahat maksujen kasvulla mikä tuli vauraiden alennuksista kun poliitikot ja valtio on vielä ahneempi kuin vauras
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Suomi.
No nyt tuli kyllä melkoista tuubaa.
Ainoa joka ei näe varallisuus erojen haittoja on rikas itse. Haetko töllä jotain tekosyytä millä parannat omaa omatuntoasi kun olet rahan ahneudella tuhonnut parin perheen elämän vain sen takia kun halusit uuden mersun
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän tulot tulevat yrittäjän lompakosta.