Mitä mieltä naispapeista?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella". Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?" Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni! Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.""
Tämähän on pahimman luokan insestiä ja sukupuolen käsitteen vallankumous, kun yksi ihminen on samanaikaisesti sekä Jeesuksen veli, sisko ja äiti.
Erillisyys on vain harha.
"Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle."
Erillisyys ei ole harhaa. Sinun käsityksesi Raamatun sanomasta on harhaa.
Etkö ymmärrä pilkkaavasi itseäsi?
"Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin; mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin." Sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki"."
Raamattu kieltää naispappeuden, joten miksi jotkut kirkot hyväksyvät sen!?
Itse olen protestantti joka ei hyväksy naispappeutta. Olen konservatiivikristitty nainen.
Jotenkin mä ymmärrän, että mun mummon ikäinen (95v) henkilö vastustaa naispappeja, mutta että kukaan alle 60_vuotias...
Vierailija kirjoitti:
Itse olen protestantti joka ei hyväksy naispappeutta. Olen konservatiivikristitty nainen.
Etkö ihan oikeasti ymmärrä, että Raamattua voi tulkita monella tavalla? Jos naispappeus on kielletty Raamatussa, kielto ei ole kovin selkeä, kun niin moni tulkitsee Raamattua toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ihan oikeasti ymmärrä, että Raamattua voi tulkita monella tavalla? Jos naispappeus on kielletty Raamatussa, kielto ei ole kovin selkeä, kun niin moni tulkitsee Raamattua toisin.
On selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selkeä.
Turha jankata. Todistusvelvollisuus on sinulla, jos väität Raamattua jossain asiassa selkeäksi.
Christiiina kirjoitti:
Jotenkin mä ymmärrän, että mun mummon ikäinen (95v) henkilö vastustaa naispappeja, mutta että kukaan alle 60_vuotias...
Ei Raamatun Sana muutu ajan mittaan, se on ikuinen, eikä muutu. Jos sitä menee muuttamaan tai haluaa ymmärtää väärin, silloin kyse on eksytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Nainen vaietkoon seurakunnassa ja kysyköön kotona omalta mieheltään... Kuinka moni naispappeuden vastustaja noudattaa kaikkea mitä siinä sanotaan ja kuinka moni seli-seli-selittää, että siinähän kielletään pelkkä opettaminen/pappina toimiminen ja totta kai naiset saa muuten kysyä ja puhua ihan vapaasti?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ei Raamatun Sana muutu ajan mittaan, se on ikuinen, eikä muutu. Jos sitä menee muuttamaan tai haluaa ymmärtää väärin, silloin kyse on eksytyksestä.
Näinhän se on. Älä siis ymmärrä väärin. Raamattu tuomitsee kaikki opettajat helvetin tuleen. Vain Henki voi opettaa.
Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.
Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty! Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta. Sillä tästedes riitautuu viisi samassa talossa keskenään, kolme joutuu riitaan kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan, äiti tytärtänsä vastaan ja tytär äitiänsä vastaan, anoppi miniäänsä vastaan ja miniä anoppiansa vastaan." Ja hän sanoi myöskin kansalle: "Kun näette pilven nousevan lännestä, sanotte kohta: 'Tulee sade'; ja niin tuleekin. Ja kun näette etelätuulen puhaltavan, sanotte: 'Tulee helle'; ja niin tuleekin. Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa? Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata on?
Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
Veljeni, älkööt aivan monet (yksikään) teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin. Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää! Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä. Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt; mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja; samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä? Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä. Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele. Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.
"Näinhän se on. Älä siis ymmärrä väärin. Raamattu tuomitsee kaikki opettajat helvetin tuleen. Vain Henki voi opettaa."
Paraskin puhuja, kun tuomitset itse itsesi helvettiin.
"Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."
"Eihän sokea voi sokeaa taluttaa? Eivätkö molemmat lankea kuoppaan?"
Vierailija kirjoitti:
- Perustelu on, että Kristuksessa ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista, lausui piispa Samuel Lehtonen, kun hän vihki Suomen ensimmäiset naiset papeiksi 25 vuotta sitten Helsingin Tuomiokirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Moni naispappeuden vastustaja on kirjoittanut tähän ketjuun, joten voisiko joku vihdoin ottaa kantaa Marja-Sisko Aallon tapaukseen? Kumpi on teidän mielestänne pienempi paha: naisen ruumiiseen syntynyt naispappi vai Marja-Sisko?
En ole perehtynyt Marjo-Sisko Aallon tapaukseen enkä näe mitään syytä tehdä niin. En pidä muutenkaan mielekkäänä ruveta arvioimaan, kuka on suurin syntinen tai kenen toimittamia jumalanpalveluksia pitäisi karttaa kaikkein ehdottomimmin. Keskityn mieluummin siihen, mikä on hyvää ja oikeaa, ja annan muiden elää omaa elämäänsä kaikessa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu kieltää naispappeuden yksiselitteisesti. Koska olen kristitty, hyväksyn Jumalan raamatullisen sanan, enkä näin ollen tietenkään hyväksy naista pappina. Harmi että nämä pappeina teeskentelevät naiset eivät lue Raamattuaan tai hyväksy Jumalaa ja tämän tahtoa.
Sinun mielestäsi Raamatun kanta naispappeuteen on yksiselitteisen kielteinen. Moni muu on eri mieltä kanssasi. Miksi juuri sinun tulkintasi olisi oikea?
Kyse ei ole mielipiteestä, eukko hyvä, vaan siitä, mitä Raamatussa sanotaan. Raamatussa sanotaan, että nainen vaietkoon seurakunnassa. Jos osaisit olla rehellinen, ymmärtäisit lukemaasi.
Tämä ketju osoittaa jälleen kerran juuri miksi Jumala EI hyväksy naista, heikompaa astiaa, uskonnollisen auktoriteetin rooliin. Täällä eukot kilpaa julistavat Jumalan sanaa valheeksi. Juuri tällaiset lierot johtavat lammaskatrasta harhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu kieltää naispappeuden yksiselitteisesti. Koska olen kristitty, hyväksyn Jumalan raamatullisen sanan, enkä näin ollen tietenkään hyväksy naista pappina. Harmi että nämä pappeina teeskentelevät naiset eivät lue Raamattuaan tai hyväksy Jumalaa ja tämän tahtoa.
Sinun mielestäsi Raamatun kanta naispappeuteen on yksiselitteisen kielteinen. Moni muu on eri mieltä kanssasi. Miksi juuri sinun tulkintasi olisi oikea?
Kyse ei ole mielipiteestä, eukko hyvä, vaan siitä, mitä Raamatussa sanotaan. Raamatussa sanotaan, että nainen vaietkoon seurakunnassa. Jos osaisit olla rehellinen, ymmärtäisit lukemaasi.
Yhdessä kohdassa sanotaan yhtä ja toisessa toista. Miksi muuten naiset saa laulaa virsiä ja sanoa uskontunnuksen ym. ääneen kirkossa, kun kerran Raamattu käskee naisia vaikenemaan? Eikö Raamatun sana olekaan selvä?
Mun mielestä siinä papin virassa ei paljon paina onko kaavun alla munat vai pimpsa? Eikö ne ole virassaan muutenkin aika sukupuolettomia?
Seurakunnassamme oli homopappi, joka toi Unkarista nuoria poikia. Se taisi olla eka kerta kun tuli mieleen, että papeillakin on seksuaalisia tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kohdassa sanotaan yhtä ja toisessa toista. Miksi muuten naiset saa laulaa virsiä ja sanoa uskontunnuksen ym. ä
Niin, mikä seuraavissa jakeissa on epäselvää?
14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
14:35 Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
Oikeasti? Mikä tässä on epäselvää? Ymmärrän että sinulle on paljon tärkeämpää olla solipsistinen pakanallinen feministi kuin uskoa Jumalan sanaan, mutta kerro toki kuitenkin mikä tässä on epäselvää? Ja osoita ihmeessä yksikin kohta Raamatussa, Vanhassa tai Uudessa Testamentissa, missä pappi olisi koskaan ollut nainen.
Erillisyys ei ole harhaa. Sinun käsityksesi Raamatun sanomasta on harhaa.