Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

🍔 Lihavat ja laihduttajat, TIEDÄTTEKÖ kuinka vaikeaa on pysyĂ€ hoikkana laihduttamisen jĂ€lkeen? 🍔 Asiasta on tehty useampi tuore tutkimus.

Vierailija
18.01.2024 |

Laihduttaminen on elimistölle viesti nÀlÀnhÀdÀstÀ, siitÀ ettÀ ruoan saaminen ei enÀÀ olekaan ihan varmaa. TÀmÀ herÀttÀÀ geeneissÀmme olevan selviÀmisvietin ja elimistö alkaa hamuamaan ylimÀÀrÀistÀ rasvakerrosta kaikin mahdollisin keinoin. Hormonitoiminnan takia mm. kyky tuntea kyllÀisyydentunnetta heikkenee ja tÀssÀ tilanteessa ihminen syö liikaa.

Lihominen on jÀttÀnyt elimistÀmme rasvasolujen mÀÀrÀn koholle, laihduttaminenkaan ei enÀÀ tilannetta muuta, vaikka rasvasolujen koko pienenee laihduttaessa.

Laihduttamisen jÀlkeen jÀytÀvÀ nÀlkÀ kestÀÀ ihmisestÀ riippuen 1 - 3 vuotta ja sitÀ ei loppujen lopuksi kestÀ kukaan. NÀlkÀ onkin yksi tunnettu kidutuskeino.

Tutkimuksessa laihduttaminen johti lopulta painoindeksi kohoamiseen lÀhtötilannetta korkeammaksi. Laihduttaminen siis tekee ihmisestÀ lihojan.

Paras - ja kÀytÀnnössÀ ainoa - tapa pysyÀ hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseÀÀn. TÀstÀ syystÀ itsestÀÀn hoikkana pysyvÀt ovat sellaisia ihmisiÀ, jotka ovat aina olleet hoikkia. Muut ovat lihavia tai ikuisia jojoilijoita.

Lihavat, ÀlkÀÀ enÀÀ odottako, ettÀ voisitte enÀÀ olla hoikkia kuin tilapÀisesti vain. Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin - korkojen kera. Se on todella sÀÀli nÀiden ihmisten puolesta.

Kommentit (339)

Vierailija
101/339 |
24.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihminen voi lĂ€hteĂ€ pois ylipainosta, mutta ylipaino ei lĂ€hde ihmisestĂ€. 😂😂😂

Vierailija
102/339 |
26.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EnpÀ tunne tasan ketÀÀn joka olisi pysynyt laihduttamisen jÀlkeen lunnollisesti tervepainoisena pidempÀÀn, esim. 20 vuotta. Kaikki ovat lihoneet takaisin ja vielÀpÀ entistÀ lÀskimmÀksi!

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus ei ole sellainen juttu, ettÀ sitÀ voi vain kokeilla ja sitten lÀhteÀ pois. Jos on mennyt sen virheen tekemÀÀn ettÀ lihottaa itsensÀ, ei paluuta enÀÀ ole.

Se on juuri nÀin!

Vierailija
104/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen just tuollainen jojoilija. Mun paino on heitellyt todella paljon tĂ€mĂ€n 45 vuoden aikana minkĂ€ olen saanut elÀÀ. VĂ€lillĂ€ olen ollut todella timmi ja vĂ€lillĂ€ sitten paino on noussut takaisin korkojen kera. Minulla jojoilu johtuu ihan stressistĂ€. Ei ole ollut mitÀÀn vakaata työpaikaa eikĂ€ turvaa, jotta elĂ€mĂ€ nyt olisi muutenkaan ollut suopea minulle tekemÀÀn arjestani sellaista, ettĂ€ ruokaan voi keskittyĂ€. VĂ€lillĂ€ on ollut melkoista selviytymistaistelua. En soimaa itseĂ€ni lihavuudesta. Nuorena kun olin alipainoinen, painoin jonkun 44-46 kiloa ja olen 163cm pitkĂ€ olin miesten mielestĂ€ silloin hyvĂ€nnĂ€köinen. YmmĂ€rsin miten sairaalloisia nais ihanteet ovat. Kun normaali painokaan ei riittĂ€nyt vaan sitten vasta kun oli luurangon laiha joten en ehkĂ€ edes vĂ€litĂ€ enÀÀ mistÀÀn ihannepainoista. Mutta olisi kiva jos paino pysyisi normaalissa, mun pituisella se olisi 52-65kg. Onnistuin todella pitkÀÀn pitĂ€mÀÀn painoni samassa yhteenvĂ€liin en juuri lihonnut enkĂ€ laihtunut, mutta silloin liikuin paljon. Mutta sekin kostautua, uuvuin lopulta ja tuli burn out. Liikkumalla paljon saa kyllĂ€ itsensĂ€ timmiksi mutta millĂ€ hinnalla. Kokeilen nyt jotakin uutta taktiikkaa. Viimeksi lihosi raskaus aikana, mutta siinĂ€ oli kyllĂ€ miehessĂ€kin vikaa kun hĂ€n kantoi kotiin kaikenmaailman herkkuja koko ajan kun tykkĂ€si pyöreistĂ€ naisista. 

Vierailija
105/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MinĂ€ laihduin noin kaksikymppisenĂ€ normaalipainoon, ja onnistuin raskauskiloja lukuunottamatta pysymÀÀn normaalipainoisena noin nelikymppiseksi saakka. Nyt haikailen jotain ozempicia, kun en tiedĂ€, miten tĂ€mĂ€n painon enÀÀ muuten saisi tĂ€stĂ€ laskemaan. 

Vierailija
106/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ainahan voi onnistaa, ap. Sairastuu vaikka, tai auto hajoaa ja on pakko pyörÀillÀ.

Vierailija
107/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kaikki mun "luonnostaan hoikat" kaverit vetÀÀ jotain ikuista kitukuuriaan. Syö pelkkÀÀ porkkanaraastetta lounaalla, tai ei kÀytÀ voita ja rasvoja lainkaan, tai ei syö lihaa eikÀ kalaa, tai toinen ei taas syö perunaa eikÀ riisiÀ. Yksi juoksee, yksi kÀvelee, yksi on aina pahalla tuulella eli pysyvÀsti masentunut.

Sitten siitÀ kitudieetistÀ seuraa psykooseja, keskenmenoja tai katkeilevia luita.

Onko jÀrkeÀ?

Vierailija
108/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen onnistuu vain muuttamalla pysyvÀsti elÀmÀntapojaan. NÀlkÀkuurit lihottavat, ei jÀrkevÀ laihduttaminen.

Juuri niin. Laihduttaminen perinteisessĂ€ mielessĂ€ pitĂ€isi kriminalisoida kokonaan. Oikea tapa on elintapojen ja ruokailutottumusten korjaaminen. Sen seurauksena paino laskee siihen, mitĂ€ tavoitellaan. TĂ€hĂ€n pitÀÀ antaa myös jĂ€rjellinen aika. Sanotaan vaikka 10-15 kg / vuosi. 

Tai pitÀisi vaan tehdÀ halpaa ja terveellistÀ tupakkaa.

Vierailija
109/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tekee pysyvĂ€n elĂ€mĂ€ntapamuutoksen niin ei ole vaikeaa pysyĂ€ samassa painossa. 👍

Vierailija
110/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SÀ laihdut ruokavaliolla mutta pÀÀset ja pysyt oikeasti hyvÀssÀ kunnossa ja hyvÀn nÀkösenÀ vain treenamalla. Sen kun ottaa tavaks nii ei tarvi enÀÀ "laihdutella". TÀtÀ lÀskit ei hiffaa..

Ja itse asiassa vaikka olisi hiukan pyöreÀ, mutta treenaisi, niin pysyypÀhÀn ainakin terveenÀ, eikÀ vanhene niin nopeasti.

Vierailija
111/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Paino tosiaan helposti karkaa, mikÀli siihen ei kiinnitÀ huomiota. NÀlkÀdietit ei toimi pidemmÀn pÀÀlle, mutta toisaalta ei painon hallintakaan ole mitÀÀn rakettitiedettÀ. Todella moni pÀÀsisi sen suhteen hyvin pitkÀlle ihan vain sillÀ, ettÀ jÀttÀisi alkoholin ja namit pois. Joo kaikki tietÀvÀt ettÀ kun syö paljon vehnÀleipÀÀ ja lenkkimakkaraa, niin lihoohan sitÀ. Mutta kun suuri osa ei vedÀ. Se viikonlopun tissuttelu ja jatkuva namin mussuttaminen on se juttu. Ajatellaan ettÀ ei se nyt yksi jÀÀtelö maailmaa kaada ja ei pari lasillista vinettoa sen pasta-aterian kanssa viikonloppuna ole mikÀÀn paha juttu. On se.

Vierailija
112/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minulla raskaus nosti painoa pysyvÀsti. Ennen raskautta olin erittÀin hoikka, bmi oli 19. Raskaus nosti painoa noin 15kg, mistÀ noin 4kg oli vauvasta ja istukasta johtuvaa.

Synnytyksen jĂ€lkeen palasin liikunnan pariin aika nopeasti ja söin terveellisesti. TĂ€ysimetin 5kk minkĂ€ jĂ€lkeen osittaisimetin lasta noin 1 vuoden ikÀÀn. 

En koskaan palannut raskautta edeltÀvÀÀn painoon, vaikka kaikki vakuuttelivat ettÀ imetys on ihmelÀÀke raskauskiloihin.

Vierailija
113/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko aikuisiÀn samanpainoinen 50kg. Miksi annatte itsenne lihoa kymmeniÀ kiloja?

Mulle tuli kilot raskaudessa, eivÀtkÀ lÀhteneet sen jÀlkeen pois. ImettÀmÀllÀ, vaunulenkeillÀ ynnÀmuulla piti vaan lÀhteÀ. EivÀt lÀhteneet.

Ja siis laihdutin kyllÀ kilot pois Painonvartijoissa, mutta ne tuli takaisin korkojen kera. Mun kroppa oli jotenkin pÀÀttÀnyt, ettÀ se raskausajan paino oli sen ihannepaino, ja piti siitÀ kiinni.

Vierailija
114/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MeidĂ€n nykyihmisten liikuntaa kaihtava ja mukavuuteen tĂ€htÀÀvĂ€ elĂ€mĂ€ntyyli on turmioksi. 

Kauppojen hyllyt notkuvat sipsejÀ, karkkeja ja muuta höttöÀ. Kaikenlaista einestÀ on liian helposti tarjolla.

Vierailija
115/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen just tuollainen jojoilija. Mun paino on heitellyt todella paljon tĂ€mĂ€n 45 vuoden aikana minkĂ€ olen saanut elÀÀ. VĂ€lillĂ€ olen ollut todella timmi ja vĂ€lillĂ€ sitten paino on noussut takaisin korkojen kera. Minulla jojoilu johtuu ihan stressistĂ€. Ei ole ollut mitÀÀn vakaata työpaikaa eikĂ€ turvaa, jotta elĂ€mĂ€ nyt olisi muutenkaan ollut suopea minulle tekemÀÀn arjestani sellaista, ettĂ€ ruokaan voi keskittyĂ€. VĂ€lillĂ€ on ollut melkoista selviytymistaistelua. En soimaa itseĂ€ni lihavuudesta. Nuorena kun olin alipainoinen, painoin jonkun 44-46 kiloa ja olen 163cm pitkĂ€ olin miesten mielestĂ€ silloin hyvĂ€nnĂ€köinen. YmmĂ€rsin miten sairaalloisia nais ihanteet ovat. Kun normaali painokaan ei riittĂ€nyt vaan sitten vasta kun oli luurangon laiha joten en ehkĂ€ edes vĂ€litĂ€ enÀÀ mistÀÀn ihannepainoista. Mutta olisi kiva jos paino pysyisi normaalissa, mun pituisella se olisi 52-65kg. Onnistuin todella pitkÀÀn pitĂ€mÀÀn painoni samassa yhteenvĂ€liin en juuri lihonnut enkĂ€ laihtunut, mutta silloin liikuin paljon. Mutta sekin kostautua, uuvuin lopulta ja tuli burn out. Liikkumalla paljon saa kyllĂ€ itsensĂ€ timmiksi mutta millĂ€ hinnalla. Kokeilen nyt jotakin uutta taktiikkaa. Viimeksi lihosi raskaus aikana, mutta siinĂ€ oli kyllĂ€ miehessĂ€kin vikaa kun hĂ€n kantoi kotiin kaikenmaailman herkkuja koko ajan kun tykkĂ€si pyöreistĂ€ naisista. 

Ja pakotti vÀkisin syömÀÀn? Opettele sanomaan ei.

Vierailija
116/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko aikuisiÀn samanpainoinen 50kg. Miksi annatte itsenne lihoa kymmeniÀ kiloja?

Mulle tuli kilot raskaudessa, eivÀtkÀ lÀhteneet sen jÀlkeen pois. ImettÀmÀllÀ, vaunulenkeillÀ ynnÀmuulla piti vaan lÀhteÀ. EivÀt lÀhteneet.

Ja siis laihdutin kyllÀ kilot pois Painonvartijoissa, mutta ne tuli takaisin korkojen kera. Mun kroppa oli jotenkin pÀÀttÀnyt, ettÀ se raskausajan paino oli sen ihannepaino, ja piti siitÀ kiinni.

Ei sun kropassa mitÀÀn vikaa ole, vaan siinÀ ruuassa, mitÀ olet syönyt painonvartijoissa.

Vierailija
117/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SitÀ en ymmÀrrÀ, ettÀ mikseivÀt ihmiset syö vain kunnolla oikeanlaista ruokaa. Eli jos tÀytÀt lautasen kukkuroilleen kurkulla ja vihersalaattia ja vÀhemmÀt kaikkea muuta ruokaa, niin laihdut, vaikka söisit aina vatsan tÀyteen.

Ihmiset eivĂ€t tajua sitĂ€, ettĂ€ kannattaa olla aina askelta edellĂ€ nĂ€lkÀÀ eli syödĂ€ silloin kun ei ole liian nĂ€lissÀÀn. Silloin pystyy koostamaan ateriansa oikeaoppisesti ja malttaa syödĂ€ vuorokaudessa sen 500-800 grammaa hevi-ryhmien tuotteita sekĂ€ kuituja. Liian nĂ€lissÀÀn syödÀÀn herkĂ€sti liian rasvaista, suolaista ja sokerista syötĂ€vÀÀ. Biologia ohjaa ihmistĂ€ tekemÀÀn niin. 

Just tĂ€mmöinen suomalaisiin iskostettu pjaskapuhe. "Syö sÀÀnnöllisesti, syö vaikkei olisi nĂ€lkĂ€, muista syödĂ€ kuusi kertaa pĂ€ivĂ€ssĂ€, syö, syö, ettei vaan tulisi NÄLKÄ". Tiedoksesi, nĂ€lĂ€n tunteeseen ei kukaan kuole. Ei ihme, ettĂ€ tĂ€mĂ€ kansakunta senkun lĂ€skistyy.

Vierailija
118/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla raskaus nosti painoa pysyvÀsti. Ennen raskautta olin erittÀin hoikka, bmi oli 19. Raskaus nosti painoa noin 15kg, mistÀ noin 4kg oli vauvasta ja istukasta johtuvaa.

Synnytyksen jĂ€lkeen palasin liikunnan pariin aika nopeasti ja söin terveellisesti. TĂ€ysimetin 5kk minkĂ€ jĂ€lkeen osittaisimetin lasta noin 1 vuoden ikÀÀn. 

En koskaan palannut raskautta edeltÀvÀÀn painoon, vaikka kaikki vakuuttelivat ettÀ imetys on ihmelÀÀke raskauskiloihin.

Mulla oli ihan sama juttu, mutta painoa tuli lisÀÀ +25 kg. Mutta ei tullut raskusdiabetesta. SitÀ seurattiin.

Vierailija
119/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun kropassa mitÀÀn vikaa ole, vaan siinÀ ruuassa, mitÀ olet syönyt painonvartijoissa.

Söin silloin paljon porkkanaa ja appelsiinia ihan tavallisen kotiruuan lisÀksi. Ei se mitÀÀn kauhean vÀÀrin ollut.

En todellakaan elellyt heidÀn patukoillaan tms, kun ei ollut rahaa sellaisiin.

Vierailija
120/339 |
30.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En tiedĂ€ eikĂ€ asia huolestuta. MĂ€ lihoin tunnesyömisellĂ€, en siksi ettĂ€ olisin tehnyt vÀÀriĂ€ valintoja ruokailun suhteen ja salakavalasti kilot olisivat kertyneet. En tule lihomaan takaisin. Tosin minulla on vielĂ€ tavoitetta, vĂ€hintÀÀn 5 kg mutta mielellÀÀn 7-8 kg. 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kaksi kaksi neljÀ