đ Lihavat ja laihduttajat, TIEDĂTTEKĂ kuinka vaikeaa on pysyĂ€ hoikkana laihduttamisen jĂ€lkeen? đ Asiasta on tehty useampi tuore tutkimus.
Laihduttaminen on elimistölle viesti nÀlÀnhÀdÀstÀ, siitÀ ettÀ ruoan saaminen ei enÀÀ olekaan ihan varmaa. TÀmÀ herÀttÀÀ geeneissÀmme olevan selviÀmisvietin ja elimistö alkaa hamuamaan ylimÀÀrÀistÀ rasvakerrosta kaikin mahdollisin keinoin. Hormonitoiminnan takia mm. kyky tuntea kyllÀisyydentunnetta heikkenee ja tÀssÀ tilanteessa ihminen syö liikaa.
Lihominen on jÀttÀnyt elimistÀmme rasvasolujen mÀÀrÀn koholle, laihduttaminenkaan ei enÀÀ tilannetta muuta, vaikka rasvasolujen koko pienenee laihduttaessa.
Laihduttamisen jÀlkeen jÀytÀvÀ nÀlkÀ kestÀÀ ihmisestÀ riippuen 1 - 3 vuotta ja sitÀ ei loppujen lopuksi kestÀ kukaan. NÀlkÀ onkin yksi tunnettu kidutuskeino.
Tutkimuksessa laihduttaminen johti lopulta painoindeksi kohoamiseen lÀhtötilannetta korkeammaksi. Laihduttaminen siis tekee ihmisestÀ lihojan.
Paras - ja kÀytÀnnössÀ ainoa - tapa pysyÀ hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseÀÀn. TÀstÀ syystÀ itsestÀÀn hoikkana pysyvÀt ovat sellaisia ihmisiÀ, jotka ovat aina olleet hoikkia. Muut ovat lihavia tai ikuisia jojoilijoita.
Lihavat, ÀlkÀÀ enÀÀ odottako, ettÀ voisitte enÀÀ olla hoikkia kuin tilapÀisesti vain. Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin - korkojen kera. Se on todella sÀÀli nÀiden ihmisten puolesta.
Kommentit (89)
"Juon paljon sokerittomia limuja ja energiajuomia. NiillÀ ei ole mitÀÀn vaikutusta lihomiseen, mutta ne ovat hyvin palkitsevia makeudentunteen suhteen."
EhkÀ sinulla ei, mutta monilla on., tÀmÀ on tutkimuksissa moneen kertaan osoitettu. Sotkevat sokeriaineenvaihduntaa ja pÀinvastoin altistvat muullekin napostelulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen onnistuu vain muuttamalla pysyvÀsti elÀmÀntapojaan. NÀlkÀkuurit lihottavat, ei jÀrkevÀ laihduttaminen.
Rasvasolujen mÀÀrÀ kasvaa kun lihoo ja niiden mÀÀrÀÀ ei voi koskaa vÀhentÀÀ, tÀmÀ on yksiuuntainen tie.
Jos laihduttaa, niin solujen koko supistuu, mutta ne pyrkivÀt kasvamaan takaisin ja jos ne pÀÀstÀÀ takaisin, niin samalla niiden mÀÀrÀ taas lisÀÀntyy.
TÀmÀn takia helpoin tapa pysyÀ hoikkana on, ettei koskaamn omaa tyhmyyttÀÀn pÀÀstÀ itseÀÀn lihavaksi, varsinkin kun hoikkana ruokahalu on vielÀ kohtuullinen ja on helppo liikkua.
Rasvasolujen mÀÀrÀ ei juurikaan kasva enÀÀ aikuisiÀllÀ vaikka lihoisi kuinka. Siksi olisikin supertÀrkeÀÀ ettÀ vanhemmat huolehtisivat lapsistaan, koska sillÀ on kaikista eniten merkitystÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen onnistuu vain muuttamalla pysyvÀsti elÀmÀntapojaan. NÀlkÀkuurit lihottavat, ei jÀrkevÀ laihduttaminen.
Rasvasolujen mÀÀrÀ kasvaa kun lihoo ja niiden mÀÀrÀÀ ei voi koskaa vÀhentÀÀ, tÀmÀ on yksiuuntainen tie.
Jos laihduttaa, niin solujen koko supistuu, mutta ne pyrkivÀt kasvamaan takaisin ja jos ne pÀÀstÀÀ takaisin, niin samalla niiden mÀÀrÀ taas lisÀÀntyy.
TÀmÀn takia helpoin tapa pysyÀ hoikkana on, ettei koskaamn omaa tyhmyyttÀÀn pÀÀstÀ itseÀÀn lihavaksi, varsinkin kun hoikkana ruokahalu on vielÀ kohtuullinen ja on helppo liikkua.
Eli jos on jo lihonu, ihan turha yrittÀÀ laihduttaa?
Laihdutus tarvitsee tehdÀ vain kerran. Tavoitepainon saavuttamisen jÀlkeen syö vain sen verran kilokaloreita mitÀ pystyy ilman lihomista. Hyvin hyvin yksinkertaista.
no mÀ olen 15v sitten pudottanut 22kg ja ihan hyvin on pysynyt nuo poissa.
Ei pysty lihomaan, jos elÀÀ aktiivista elÀmÀÀ.
ElÀmÀntaparemontin vakain perusta: vÀhennÀ tai lopeta moottoriavusteisesti tapahtuva liikkuminen.
Suomeksi: myy auto, jos voit, tai aja sillĂ€ mahdollisimman vĂ€hĂ€n. ĂlĂ€ kĂ€ytĂ€ julkista liikennettĂ€ tai taksia, jos ei ole pakko. Tee kaikki mahdolliset reissut pyörĂ€llĂ€ tai jalan. Hanki joku liikuntaharrastus lisĂ€ksi: maastopyörĂ€ily, frisbeegolf, sali, jne.
Totta. Itse olen laihduttanut elÀmÀssÀni ainakin kymmeniÀ kiloja. Mutta paino nousee jos syön itseni ainakin melkein kyllÀiseksi. Jatkuvassa nÀlÀssÀ ollessa paino pysyy alhaalla, mutta jossain vaiheessa aina repsahdan syömÀÀn normaalisti, kun alkaa ÀrsyttÀÀ jatkuva nÀlkÀisyys. Ihmettelen laihoja ihmisiÀ kuinka he sietÀvÀt sitÀ ettÀ aina pitÀÀ olla nÀlÀssÀ, mutta kai jotkut eivÀt tunne jatkuvaa nÀlkÀÀ laihanakaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Itse olen laihduttanut elÀmÀssÀni ainakin kymmeniÀ kiloja. Mutta paino nousee jos syön itseni ainakin melkein kyllÀiseksi. Jatkuvassa nÀlÀssÀ ollessa paino pysyy alhaalla, mutta jossain vaiheessa aina repsahdan syömÀÀn normaalisti, kun alkaa ÀrsyttÀÀ jatkuva nÀlkÀisyys. Ihmettelen laihoja ihmisiÀ kuinka he sietÀvÀt sitÀ ettÀ aina pitÀÀ olla nÀlÀssÀ, mutta kai jotkut eivÀt tunne jatkuvaa nÀlkÀÀ laihanakaan.
Ne jotka eivÀt ole koskaan lihottaneet itseÀÀn eivÀt myöskÀÀn ole koskaan laihduttaneet. TÀllaisilla ihmisillÀ kyky tuntea kyllÀisyyttÀ ei ole alentunut. Siksi he eivÀt elÀ nÀlÀssÀ, vaikka ovatkin hoikkia. Itsekin olen tÀllÀinen iloisen sirpakka keijukainen enkÀ oikein koskaan tunne mitÀÀn erityistÀ nÀlkÀÀ. :) Varmasti minunkin kropan saisi sekaisin, jos ensin lihottaisin itseni ja sitten laihduttaisin. Mutta enpÀ tÀtÀ virhettÀ tee.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Joo se on ikÀvÀ kyllÀ turhaa enÀÀ tuon jÀlkeen, koska erittÀin todennÀköisesti hoikistumisen jÀlkeen seurauksena on uusi itsensÀ lihottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Joo se on ikÀvÀ kyllÀ turhaa enÀÀ tuon jÀlkeen, koska erittÀin todennÀköisesti hoikistumisen jÀlkeen seurauksena on uusi itsensÀ lihottaminen.
Koskahan tĂ€mĂ€ tapahtuu? đ
Kumma luulo joillakin, ettÀ itsensÀ lihottamatta jÀttÀneet elÀisivÀt nÀlÀssÀ. Olen sirpakka 40-kiloinen "keijukainen" enkÀ kyllÀ muista elÀneeni nÀlÀssÀ.
Vierailija kirjoitti:
Kumma luulo joillakin, ettÀ itsensÀ lihottamatta jÀttÀneet elÀisivÀt nÀlÀssÀ. Olen sirpakka 40-kiloinen "keijukainen" enkÀ kyllÀ muista elÀneeni nÀlÀssÀ.
Varmaan johtuu siitÀ, ettÀ ovat lihottaneet itsensÀ syömÀllÀ sellaista ruokaa, joka ei anna ravintoa eikÀ kyllÀisyyttÀ. SillÀ samalla ruualla yrittÀvÀt laihduttaa vÀhentÀmÀllÀ sitÀ, jolloin nÀlkÀ on jatkuva. Ruuan sisÀllöllÀ on suuri merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten on pysynyt sillÀ konstin ettÀ pidÀn puolipaastoa, riittÀÀ ettÀ jÀttÀÀ yhden ateriakerran vÀliin, kokeilemalla löytÀÀ itselleen sopivan, ettei ole pahemmin nÀlkÀ. Itse saatan olla koko pÀivÀn syömÀttÀ jos menen vaikkapa ostoksille.
Lihavuus on psykosomaattinen oire. Juurisyy on pÀÀkopan sisÀllÀ ja siitÀ kÀrsii koko kroppa.
Itse laihdutin 15 kiloa ja kilot ovat pysyneet 5 vuotta poissa. Se vaatii pysyvÀn elÀmÀntapamuutoksen. Muuten ei kannata yrittÀÀ edes laihtua, koska kilot palaa tuplana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan johtuu siitÀ, ettÀ ovat lihottaneet itsensÀ syömÀllÀ sellaista ruokaa, joka ei anna ravintoa eikÀ kyllÀisyyttÀ. SillÀ samalla ruualla yrittÀvÀt laihduttaa vÀhentÀmÀllÀ sitÀ, jolloin nÀlkÀ on jatkuva. Ruuan sisÀllöllÀ on suuri merkitys.
ItsensÀ lihottaminen sotkee elimistön hormonituotannon eikÀ itsensÀ lihottaneilla enÀÀ erity kyllÀisyyshormonia niin kuin pitÀisi. NiinpÀ he syövÀt aivan liikaa, kunnes vatsalaukku on ihan tÀynnÀ ja se venyy aina vain isommaksi.
Lihava voi elÀÀ nÀlÀssÀ, vaikka kalorit ovat plussalla.
Vierailija kirjoitti:
YrittÀkÀÀ pliis huomioida tÀmÀ lastenkin ruokavaliossa. Olen jojoillut koko aikuisikÀni, mutta pohja tÀlle luotiin jo lapsuudessa. Olin jÀrkyttÀvÀ pullukka ala-asteella, ja pöydÀssÀ oli aina vaan pullaa ja valmishampurilaisia.
Lapsena lihoneilla ongelma on siinÀ, ettÀ silloin rasvasolujen mÀÀrÀ on kasvanut suureksi. Silloin on todella vaikeaa laihtumisen jÀlkeen pitÀÀ saavutettua painoa yllÀ. Itse onnistuin siten, ettÀ laihdutin aina kolme kuukautta ja yllÀpidin seuraavat kolme kuukautta saavutettua painoa huolehtien siitÀ, ettei se laske eikÀ nouse. Sitten taas kolmen kuukauden intensiivisempi laihdutusjakso ja tasausvaihe. Kertasin kunnes olin normaalipainoinen.
Olen normaalipainoinen vielÀkin, mutta se vaatii todella terveellisiÀ ravitsemustottumuksia. Laihaa minusta ei tule ikinÀ ja en edes vÀlitÀ siitÀ enÀÀ tÀssÀ iÀssÀ. Joskus teininÀ ja alle 25-vuotiaana ymmÀrsin kyllÀ, miksi moni valitsisi mieluummin vaikka syövÀn kuin lihavuuden. MinÀ hyvÀksyn itseni tÀllaisena kuin olen eli roteva mutta normaalipainoinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Niin ettÀ -kuten olen useampaan kertaan sanonut - paras tapa on pitÀÀ itsensÀ hoikkana/normaalipainopisena eikÀ pÀÀstÀÀ itseÀÀn leviÀmÀÀn ja lössÀhtÀmÀÀn. EnnaltaehkÀisy on tÀssÀkin asiassa erittÀin avaonasemassa.
Miksi aletaan toimia vasta kun ollaan siinÀ tilanteessa?n Normaali terve syöminen ja suhde ruokaan ja syömiseen on paras tapa saada paino pysymÀÀn aisoissa.
Tutkimus on osoittanut, ettÀ normaalipainoisena aloitettu laihduttelu on paras tie ylipainoon.
EnpÀ nyt tiedÀ, olen pysynyt hoikkana viimeiset 20 vuotta, niin ettÀ mitÀ valittamista sinulla, ap, on?