đ Lihavat ja laihduttajat, TIEDĂTTEKĂ kuinka vaikeaa on pysyĂ€ hoikkana laihduttamisen jĂ€lkeen? đ Asiasta on tehty useampi tuore tutkimus.
Laihduttaminen on elimistölle viesti nÀlÀnhÀdÀstÀ, siitÀ ettÀ ruoan saaminen ei enÀÀ olekaan ihan varmaa. TÀmÀ herÀttÀÀ geeneissÀmme olevan selviÀmisvietin ja elimistö alkaa hamuamaan ylimÀÀrÀistÀ rasvakerrosta kaikin mahdollisin keinoin. Hormonitoiminnan takia mm. kyky tuntea kyllÀisyydentunnetta heikkenee ja tÀssÀ tilanteessa ihminen syö liikaa.
Lihominen on jÀttÀnyt elimistÀmme rasvasolujen mÀÀrÀn koholle, laihduttaminenkaan ei enÀÀ tilannetta muuta, vaikka rasvasolujen koko pienenee laihduttaessa.
Laihduttamisen jÀlkeen jÀytÀvÀ nÀlkÀ kestÀÀ ihmisestÀ riippuen 1 - 3 vuotta ja sitÀ ei loppujen lopuksi kestÀ kukaan. NÀlkÀ onkin yksi tunnettu kidutuskeino.
Tutkimuksessa laihduttaminen johti lopulta painoindeksi kohoamiseen lÀhtötilannetta korkeammaksi. Laihduttaminen siis tekee ihmisestÀ lihojan.
Paras - ja kÀytÀnnössÀ ainoa - tapa pysyÀ hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseÀÀn. TÀstÀ syystÀ itsestÀÀn hoikkana pysyvÀt ovat sellaisia ihmisiÀ, jotka ovat aina olleet hoikkia. Muut ovat lihavia tai ikuisia jojoilijoita.
Lihavat, ÀlkÀÀ enÀÀ odottako, ettÀ voisitte enÀÀ olla hoikkia kuin tilapÀisesti vain. Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin - korkojen kera. Se on todella sÀÀli nÀiden ihmisten puolesta.
Kommentit (43)
SÀ laihdut ruokavaliolla mutta pÀÀset ja pysyt oikeasti hyvÀssÀ kunnossa ja hyvÀn nÀkösenÀ vain treenamalla. Sen kun ottaa tavaks nii ei tarvi enÀÀ "laihdutella". TÀtÀ lÀskit ei hiffaa..
Ihan laihduttamalla laihdutin bmi 32 -> bmi 22. Lihoin aika nopeasti noin 27-29-vuotiaana, aloin laihduttaa 32-vuotiaana ja tuo tulos tuli alle puolessa vuodessa. Ja on pysynyt 5 vuotta. EikÀ ole mitÀÀn hulluja kyllÀisyyden tunteen katoamisia tai muuta.
Laihdutin osapaastoilla ja ruoan laatua tarkkailemalla. En nykyÀÀn syö esim aamupalaa tai myöhÀÀn iltapalaakaan. Hyvin pÀrjÀÀn.
Ois kyllÀ harmittanut jos olisin tuollaisia puheita uskonut ja jÀttÀnyt laihduttamatta. Olisin varmaan lihonut lisÀÀkin. Ja nukkunut huonosti, kÀrsinyt kivuista ja saanut aktivoitua ties mitÀ sairauksia.
Pullukat on söpöi ku eivÀt usko ettÀ laihtua pitÀÀ
Tuttavaa ahdisti laihduttaminen ja sai verovaroilla maksetun lihavuusleikkauksen. VÀhÀn aikaa hoikistui, mutta sitten on lihonut takaisin ja nykyÀÀn painaa enemmÀn kuin koskaan ennen. Vika on pÀÀkopassa, kun kokoajan pitÀÀ syödÀ ja juoda makeaa.
HyvÀ kun karkikkien ja suklaan hinnat nousevat ja hyvÀ muistutus ettei niitÀ tarvitse ollenkaan kun olen sokeria vÀhentÀnyt muutenkin ylipainoisena ja diabeetikkona. Sokeri aiheuttaa diabeetesta ja syöpÀÀ.
Lapsuudessa syötiin sokeria kuin simo hilloa kun se oli halvinta mössöÀ. Ihme ettÀ on vielÀ elossa siitÀ jÀrkyttÀvÀstÀ sokeripitoisesta ruokavaliosta. Elintapojen kakkostyypin diabetes tuli viiskymppisenÀ.
Lapsena ja nuorena en voinut mitÀÀn vaikuttaa ruokaan jotenka se ruoka oli ihan kuidutonta ja ihan pelkkÀÀ vehnÀ pulla mössöÀ mitÀ sai.
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/8211529
SiinÀ se mitÀ AP ajaa takaan. Se on ikÀvÀ kyllÀ totta.
Ei ole olemassa mitÀÀn luontaisesti hoikkia, jotka voivat syödÀ mitÀ tahansa lihomatta. On olemassa energiamÀÀrÀ, jonka kuluttaa, ja energiamÀÀrÀ, jonka saa.
Jos syö vÀhemmÀn kuin kuluttaa, niin laihtuu. Hyvin yksinkertaista.
Aineenvaihdunta sairaudet ja imeytymishöiruöt ovat sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
HyvÀ kun karkikkien ja suklaan hinnat nousevat ja hyvÀ muistutus ettei niitÀ tarvitse ollenkaan kun olen sokeria vÀhentÀnyt muutenkin ylipainoisena ja diabeetikkona. Sokeri aiheuttaa diabeetesta ja syöpÀÀ.
Lapsuudessa syötiin sokeria kuin simo hilloa kun se oli halvinta mössöÀ. Ihme ettÀ on vielÀ elossa siitÀ jÀrkyttÀvÀstÀ sokeripitoisesta ruokavaliosta. Elintapojen kakkostyypin diabetes tuli viiskymppisenÀ.
Lapsena ja nuorena en voinut mitÀÀn vaikuttaa ruokaan jotenka se ruoka oli ihan kuidutonta ja ihan pelkkÀÀ vehnÀ pulla mössöÀ mitÀ sai.
Aivan ihmeellinen kuvitelma, ettÀ ylipainoiset tykkÀÀvÀt pullasta. MinÀ en ainakaan saata edes syödÀ karkkia enkÀ pullaa..hedelmÀtkin ovat aivan liian makeita. Greippi ja sitruuna ovat ainoa, joita saatan syödÀ, mutta greippilin siinÀ rajoilla, ettÀ on ihan liian sokerinen.
KyllÀ minua vain lihottaa rasva, ja aina tekee mieli suolaista.
TÀstÀ syystÀ laihdutusbisneksellÀ on varma tulevaisuus.
PysyvĂ€t terveelliset elintapojen muutokset. Ei poppaskonsteja, ei diettejĂ€. đ
Ei ole mulle vaikeaa.
Olen ollut koko aikuisiÀn samanpainoinen 50kg. Miksi annatte itsenne lihoa kymmeniÀ kiloja?
Ei oikeastaan mitenkÀÀn vaikeaa. Olen noin 17kg kevyempi kuin joskus 12-13 vuotta sitten olin. Ja siinÀ se on pysynyt tinkimÀttÀ oikeastaan sen jÀlkeen mistÀÀn.
Ratkaisu omalla kohdallani piili lÀhinnÀ siinÀ, ettÀ kun paino oli lÀhellÀ sataa kiloa, niin silloin se oli todella paljon itselle. Eli sitÀ varten joutui ihan syömÀllÀ syömÀÀn.
TÀÀ 80kg olotila pysyy luonnostaan.
Ainut asia mitÀ en ymmÀrrÀ on kun kukaan ei liho viikossa eikÀ edes kuukaudessa kymmeniÀ kiloja niin miksi ihminen ei heti kun huomaa ettÀ painoa alkaa tulla muuta ruokailutapoja.
Jos mulle ei mahdu 26 tuuman farkut niin aloittaisin vÀlittömÀsti dieetin.
MinÀ olen ollut 80+ kiloinen 11 vuotiaasta lÀhtien, sitten kasvoin 50-60 cm parissa vuodessa ja paino oli ns "normaali".NykyÀÀn 115 kiloa/187 cm. Niin kauan kun pystyn itse liikuttelemaan kilojani kaikki on ok.
Vierailija kirjoitti:
Ainut asia mitÀ en ymmÀrrÀ on kun kukaan ei liho viikossa eikÀ edes kuukaudessa kymmeniÀ kiloja niin miksi ihminen ei heti kun huomaa ettÀ painoa alkaa tulla muuta ruokailutapoja.
EtköhÀn sÀ ymmÀrrÀ. Samasta syystÀ kuin muutkin asiat joissa ihminen ei ole aina jÀrkevÀ.
Mulla on toiminut aika kivasti tÀmmönen "nÀlkÀkuuri pudotus". 6 pÀivÀÀ vesipaastoa, 3 viikkoa ketoa,(- 9 Kg) 2 viikoa normaalia syömistÀ(+2kg). kierros alkaa alusta. Normaalin syömisen jakso alkaa muuttumaan tietoisesti valikoivaksi, vaikka kÀvin ihan burger kingissÀ ja tilasin ison aterian ja lisÀ burgerin yms, söin karkkia, mutta kokonaiskalorimÀÀrÀni pysyi silti alle pÀivÀn kulutuksen tÀssÀ kahden viikon aikana, en vaan pystynyt syömÀÀn vanhaan malliin. Kun toinen kierros lÀhti paastoa kÀyntiin, nesteet oli tulleet takaisin muuten paino oli pysynyt samassa, tÀmÀn pÀÀttelin siitÀ ettÀ ensimmÀinen paastopÀivÀ jÀlkeen painoni oli alhaisempi kun silloin kun lopetin 3 viikon keto vaiheen. nyt olen toisen kierroksen tokanpÀivÀn paastolla.ja seuraava 7 kiloa lÀhtee toivottavasti. katotaan lÀhdenkö kolmannelle kierrokselle, vai opinko syömÀÀn normaalisti, sen jÀlkeen voin aloittaa lihaskunnon kasvattamisen.
Oma kokemus on ettÀ on eroa myös siinÀ miten se paino on hankittu.
Jos syömÀllÀ ÀlyttömiÀ mÀÀriÀ ruokaa (ei herkkuja) Silloin pienenee yleensÀ vatsalaukkukin kun tarpeeksi pitkÀÀn jatkaa kohtuukÀyttöÀ. Eli silloin on helpompi normalisoida annoskoko, kun ei vaan enÀÀ uppoa vanhaan malliin kuin yrittÀmÀllÀ. Ja sitÀ ei kannata tehdÀ vaikka aivot sitÀ mÀssÀilun tuomaa dobamiinodoussia vaatisivatkin. TÀmÀ lienee yleisempÀÀ miehillÀ.
Jos taas kilot on tulleet lÀhinnÀ extraherkuista. Hyvin energiatiivitÀ eikÀ samalla tavalla tÀyttÀviÀ, niin silloin vaatii enemmÀn kuria karsia ne herkut pois. Koska ruuan mÀÀrÀstÀ ei ole silloin jÀrkeÀ karsia. TÀmÀ taitaa olla naissukupuolen juttu enemmÀn
Toki ei ole mitenkÀÀn mustavalkoinen jako. Maistuu se munkki miehillekkin
YstÀvÀni yrittÀÀ laihduttaa ja nyt hÀn yrittÀÀ keksiÀ kaikenlaisia tekosyitÀ syömiseen. HÀn haluaisi lÀhteÀ tiettyjen ihmisten kanssa ostoksille, koska tietÀÀ nÀiden menevÀn shoppailureissulla syömÀÀn. Milloin vain hÀnen kanssa puhuu niin hÀn kÀÀntÀÀ puheenaiheen ruokaan. Mahtaa olla melkoinen nÀlkÀ, kun elÀmÀ ja ajatukset pyörivÀt ruoan ympÀrillÀ.