🍔 Lihavat ja laihduttajat, TIEDÄTTEKÖ kuinka vaikeaa on pysyä hoikkana laihduttamisen jälkeen? 🍔 Asiasta on tehty useampi tuore tutkimus.
Laihduttaminen on elimistölle viesti nälänhädästä, siitä että ruoan saaminen ei enää olekaan ihan varmaa. Tämä herättää geeneissämme olevan selviämisvietin ja elimistö alkaa hamuamaan ylimääräistä rasvakerrosta kaikin mahdollisin keinoin. Hormonitoiminnan takia mm. kyky tuntea kylläisyydentunnetta heikkenee ja tässä tilanteessa ihminen syö liikaa.
Lihominen on jättänyt elimistämme rasvasolujen määrän koholle, laihduttaminenkaan ei enää tilannetta muuta, vaikka rasvasolujen koko pienenee laihduttaessa.
Laihduttamisen jälkeen jäytävä nälkä kestää ihmisestä riippuen 1 - 3 vuotta ja sitä ei loppujen lopuksi kestä kukaan. Nälkä onkin yksi tunnettu kidutuskeino.
Tutkimuksessa laihduttaminen johti lopulta painoindeksi kohoamiseen lähtötilannetta korkeammaksi. Laihduttaminen siis tekee ihmisestä lihojan.
Paras - ja käytännössä ainoa - tapa pysyä hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseään. Tästä syystä itsestään hoikkana pysyvät ovat sellaisia ihmisiä, jotka ovat aina olleet hoikkia. Muut ovat lihavia tai ikuisia jojoilijoita.
Lihavat, älkää enää odottako, että voisitte enää olla hoikkia kuin tilapäisesti vain. Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin - korkojen kera. Se on todella sääli näiden ihmisten puolesta.
Kommentit (424)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vain omasta tahdosta kiinni, haluaako kukin laihtua yhtään. Siitä on turha syyttää muita !!!!!!!! Jos haluaa olla laiska ja tyhmä, sen kun sitten. Ketään ei nimittäin kiinnosta !!!!!!! Mut mua oikeesti HÄVETTÄÄ tosi lihavat henkilöt. Kaikki. Niin, et vaatteetkin pursuaa. Sitä pitää vain ottaa itseään niskasta kiinni, ja LIIKKUA !!!!!!! Ja ehdottomasti SYÖTÄVÄ VÄHEMMÄN, eikä joka sekunti. Parin kolmen tunnin taukoja. Ja sitten voi jopa uida. Vesiliikunta ja -jumppa ovat tehokkaita keinoja ajan kanssa.
kuulepas tyhmä. laitapas sulle esimerkiksi 70 kiloa ylimääräistä painoa kannettavaksi ja paksut talvivaatteet ja lähde sitten tekemään niitä tunnin kävelylenkkejä iloisin mielin. ja uniapneaa apinoidaksesi jätä yöunet väliin ja kokeile miten ihana on sitten lähteä raahustamaan sitä kävelyä. sitten sulle pitäis vielä saada kipeät polvet ja selkä ja jäytävä nälkä.
t. ihminen joka ei onnistunut väistämään kiloja
Olen kävellyt 30 kilon painoinen rinkka selässäni yli 20 km päivässä metsäpoluilla vaihtelevassa maastossa ties kuinka monta kertaa, kun olen käynyt lasten kanssa yön yli vaelluksilla. Luuletko että se on paljonkin helpompaa kuin käydä tunnin leppoisalla kävelylenkillä 70 liikakilon kanssa, jotka on jakautunut tasaisesti ympäri kroppaa ja joista osa on lihasta?
Kyllä vähän liikkuneen ja siksi rapakuntoisen on paljon vaikeampi kantaa 70 liikakiloa kuin hyväkuntoisen 30 kiloa ergonomisessa rinkassa. Lihavalla raajatkin ovat painavia ja absoluuttinen hapenottokyky yleensä selvästi huonompi ja suhteellinen eli kunto järkysti huonompi. Ei siinä mikään iso lihaskaan auttaisi, koska elimistö ei saa happea. Ja se rasvakerros estää myös lämpöä poistumasta elimistöstä mistä tulee myös aikamoinen ongelma. Värähtelevät läskit haittaavat tasapainon pitämistä ja lihavalle tulee myös hiertymiä.
Ja kyllä se 70 kiloakin ylipainoa kantava tarvitsee ne tarvikkeet sinne vaellukselle eli sitten hänellä olisi jo 100 kiloa ylimääräistä kannettavaa. Aika iso lukema ainakin naisihmiselle....
Jos on ollut alunperin hoikka, sitten mielialalääkkeiden takia lihonut (jotkut niistä nostavat ruokahalua älyttömyyksiin ja jotkut vaikuttavat lisäksi aineenvaihduntaan niin että kilot kertyy helposti ja niitä on vaikea pudottaa), mutta mielialalääkkeiden lopettamisen jälkeen laihtuu takaisin, onko se ap:n mielestä silloin tapaus, jossa kyse on oikeasti vain jojoilusta eikä todellisesta laihtumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut alunperin hoikka, sitten mielialalääkkeiden takia lihonut (jotkut niistä nostavat ruokahalua älyttömyyksiin ja jotkut vaikuttavat lisäksi aineenvaihduntaan niin että kilot kertyy helposti ja niitä on vaikea pudottaa), mutta mielialalääkkeiden lopettamisen jälkeen laihtuu takaisin, onko se ap:n mielestä silloin tapaus, jossa kyse on oikeasti vain jojoilusta eikä todellisesta laihtumisesta?
kyllä tuossakin tapauksessa pätee se tosiasia, että ihminen on ihan itse itsensä lihottanut syömällä liikaa kulutukseen nähden.
Helppo uskoa, kun olen vierestä seurannut miten itsensä lihottanut on ensin laihduttanut ja sen jälkeen taas lihottanu itsensä uudelleen läskiksi ja vielä entistäkin kamalammaksi. 🤣🤣🤣
- Miten mies pääsee ylipainosta eroon?
- No laittamalla eukkonsa pihalle.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Onneksi olen ollut sen verran järkevä, että en ole lihottanut itseäni.
Moni suomalainen on tehnyt lähes peruuttamattoman mokan.
Kyllä sen laihduttamisen jälkeisen nälän pitää olla melkoinen, että se saa ihmisen tuhoamaan laihdutuksella saavutetut hyvät asiat.
Lihavilla ei ole mitään sanottavaa tähän???
Raamatusta löytyy vastaus tähänkin. Jumala kehottaa paastoamaan, koska se on ihmiselle hyväksi sekä fyysisesti että hengellisesti. Tarkoitus on tulla herkemmäksi kuulemaan Jumalan ääntä, mutta samalla toki koko ihminen hyötyy. Esimerkiksi Daniel paastosi 10 ja 21 päivää kerrallaan siten, että söi vain kasviksia, jyviä ja hedelmiä sekä joi ainoastaan vettä. Jätti pois kaikki herkulliset ruuat ja juomat, osoittaakseen Jumalalle kuuliaisuuttaan. Sen seurauksena pysyi terveenä verrattuna ikäisiinsä.
Miten ihmisillä voi olla muka niin jumalattoman kova nälkä, kun liikkuminen on ihan minimissä ja vähän väliä mussutetaan jotain???
Onko tilanne oikeasti näin lohduton???
Onko kukaan onnistunyt pysymään laihdutuksen jälkeen tervepainoisena pidempään eli ainakin 30 vuotta?
Tottakai tiedämme. Sen tietämiseen riittävät omakohtaiset kokemukset.
Olen laihduttanut 30 kg ja kaikesta huolimatta nyt onnistunut useita vuosia pitämään normaalipainon. Siihen ratkaisu on elinikäinen elämäntapamuutos terveellisiin ruokavalintoihin. Mulle se ei loppujen lopuksi ollut vaikeaa, koska olen aina syönyt terveellistä ruokaa lukuunottamatta jokapäiväistä suklaata ja liikkunut säännöllisesti. Kun sen jätin suklaan pois ja vähensin punaista lihaa, kilot lähtivät ja ovat pysyneet poissa. Paluuta entiseen ei ole enää.
Nälkää en ole kokenut missään laihduttamisen ja normipainon ylläpitämisen vaiheessa, vaikka sanotaan että laihduttaja tuntee nälkää ja siksi ei onnistu. Loppujen lopuksi kyse psykologisista mieliteoista. Kun niistä pääsee eroon, painon ylläpitäminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ap, haista paska!
Pitäisköhän sun syödä?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tiedämme. Sen tietämiseen riittävät omakohtaiset kokemukset.
Olen laihduttanut 30 kg ja kaikesta huolimatta nyt onnistunut useita vuosia pitämään normaalipainon. Siihen ratkaisu on elinikäinen elämäntapamuutos terveellisiin ruokavalintoihin. Mulle se ei loppujen lopuksi ollut vaikeaa, koska olen aina syönyt terveellistä ruokaa lukuunottamatta jokapäiväistä suklaata ja liikkunut säännöllisesti. Kun sen jätin suklaan pois ja vähensin punaista lihaa, kilot lähtivät ja ovat pysyneet poissa. Paluuta entiseen ei ole enää.
Nälkää en ole kokenut missään laihduttamisen ja normipainon ylläpitämisen vaiheessa, vaikka sanotaan että laihduttaja tuntee nälkää ja siksi ei onnistu. Loppujen lopuksi kyse psykologisista mieliteoista. Kun niistä pääsee eroon, painon ylläpitäminen onnistuu.
No jos se noin yksinkertaista on, niin mistähän syystä itsensä lihottajia on paljon enemmän kuin laihduttajia???
Tuohon kehopositiivisuuteen ei kannata lähteä mukaan. Sieltä ei ole enää paluuta.
Tiedän erään joka painoi 160 kg ja on sen jälkeen laihduttanut vuosien aikana jo 100 kg, mutta painaa edelleen 160 kg.
Vierailija kirjoitti:
Raamatusta löytyy vastaus tähänkin. Jumala kehottaa paastoamaan, koska se on ihmiselle hyväksi sekä fyysisesti että hengellisesti. Tarkoitus on tulla herkemmäksi kuulemaan Jumalan ääntä, mutta samalla toki koko ihminen hyötyy. Esimerkiksi Daniel paastosi 10 ja 21 päivää kerrallaan siten, että söi vain kasviksia, jyviä ja hedelmiä sekä joi ainoastaan vettä. Jätti pois kaikki herkulliset ruuat ja juomat, osoittaakseen Jumalalle kuuliaisuuttaan. Sen seurauksena pysyi terveenä verrattuna ikäisiinsä.
Pätkäpaastolla voi alkaa toteuttamaan ja siitä sitten pitempiä ajan jaksoja paastoa, tämän systeemin selittänyt tiedemies sai noopelin, eli vastarannankiiskit voivat alkaa väittelyn.
Olen kävellyt 30 kilon painoinen rinkka selässäni yli 20 km päivässä metsäpoluilla vaihtelevassa maastossa ties kuinka monta kertaa, kun olen käynyt lasten kanssa yön yli vaelluksilla. Luuletko että se on paljonkin helpompaa kuin käydä tunnin leppoisalla kävelylenkillä 70 liikakilon kanssa, jotka on jakautunut tasaisesti ympäri kroppaa ja joista osa on lihasta?