Selittäkää mulle kuin 5-vuotiaalle miten leveällä kaistalla ajetaan (ei leveäkaistatie)
Tarkoitan siis tietä joka on niin leveä että siihen mahtuisi vaikka 4 autoa rinnakkain, mutta kaistoja on vain 1 suuntaansa. Kuuluuko ajaa oikeassa reunassa, kuten minä perstuntumalta sanoisin, vai vasemmalla kaistaviivojen vieressä, kuten suurin osa ajaa? Valtaosa ajaa vasemmalla vaikka kääntyisivät seuraavasta risteyksestä oikealle. Kertokaa mikä on oikeaoppinen tapa. Epäselvyydet aiheuttavat usein läheltäpititilanteita, kun autot haahuilevat leveällä tiellä vähän minne sattuu.
Yritin googlettaa mutta löysin tietoa vain leveäkaistatiestä, enkä puhu nyt siitä.
Kommentit (26)
En tiedä, mutta jos suurin osa ajaa vasemalla, niin turvallisuussyistä silloin kannattaa itsekin ajaa vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
odota 13 vuotta niin saat ajokortin
Olen 30-vuotias.
Ap
Leveäkaistatiellä kuuluu ajaa oikeassa reunassa. Leveäkaistan idea on siinä että hitaampia voi ohittaa keskiviivaa ylittämättä, joten on tärkeää ettei ohitusmahdollisuutta estetä ajamassa keskiviivan tuntumassa vakituisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Olin siis ihan oikeassa ajaessani oikealla. Sitä vain ihmettelin taas kerran että miksi kaikki muut jonossa ajoivat vasemmassa reunassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, mutta oliko lakiteksti liian vaikeaa?
Ajat niin paljon oikealla, kuin uskallat. Pientareen viivaa ei pidä ylittää. Tien oikeassa laidassa kulkeville pitää jättää riittävä tila.
Vierailija kirjoitti:
Leveäkaistatiellä kuuluu ajaa oikeassa reunassa. Leveäkaistan idea on siinä että hitaampia voi ohittaa keskiviivaa ylittämättä, joten on tärkeää ettei ohitusmahdollisuutta estetä ajamassa keskiviivan tuntumassa vakituisesti.
Totta, mutta kuten sanoin, en puhu nyt leveäkaistatiestä. Kaupungissa jossa asun on useampia pienehköjä alueita joilla tie on leveä, vaikka siinä ei ole tarkoitus ohittaa ketään kuten maantieajossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Olin siis ihan oikeassa ajaessani oikealla. Sitä vain ihmettelin taas kerran että miksi kaikki muut jonossa ajoivat vasemmassa reunassa.
Ap
Tuo Finlex on ihan jännä sivusto, kun sieltä saa nopeasti vastauksia moniin itseä askarruttaviin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, mutta oliko lakiteksti liian vaikeaa?
Ajat niin paljon oikealla, kuin uskallat. Pientareen viivaa ei pidä ylittää. Tien oikeassa laidassa kulkeville pitää jättää riittävä tila.
Ajan ajan, mutta muut ajavat vasemmalla. Siksi aloin miettiä että onko sääntöihin tullut joku muutos tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo Finlex on ihan jännä sivusto, kun sieltä saa nopeasti vastauksia moniin itseä askarruttaviin kysymyksiin.
Niinpä. Olen minä tuon aikanaan lukenutkin, mutta väkisin sitä miettii että meneekö sittenkään oikein kun 15 muuta toimii toisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
A-JA OI-KE-AL-LA.
Ensimmäinen joka kertoi asian kuin 5-vuotiaalle, kiitos. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ohittavat sinua?
Tieliikenteen perusteella et saa ohittaa oikealta, joten todennäköisesti kaikki keskiviivalla ajavat ovat ohittamassa sinua :-)
Näinhän se toimii.
Olen itse teidentukko karvanaamari (80Km/h) ja leveäkaistatie on kyllä ehdoton keksintö sujuvoittamaan liikennettä.
Aikoinaan tuli ajeltua paljon ruotsin puolella ja siellä oli mukava tapa ajaa letkassa kuin kurkiaura ja väistää takaatulevia piennarviivan oikealle puolelle.
Eikä siellä ollut pahemmin uriakaan teissä kun kaikki eivät ajaneet samassa kohtaa tietä.
En tiedä onko ajaminen siellä edelleen samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ohittavat sinua?
Tieliikenteen perusteella et saa ohittaa oikealta, joten todennäköisesti kaikki keskiviivalla ajavat ovat ohittamassa sinua :-)
Näinhän se toimii.
Olen itse teidentukko karvanaamari (80Km/h) ja leveäkaistatie on kyllä ehdoton keksintö sujuvoittamaan liikennettä.
Aikoinaan tuli ajeltua paljon ruotsin puolella ja siellä oli mukava tapa ajaa letkassa kuin kurkiaura ja väistää takaatulevia piennarviivan oikealle puolelle.
Eikä siellä ollut pahemmin uriakaan teissä kun kaikki eivät ajaneet samassa kohtaa tietä.
En tiedä onko ajaminen siellä edelleen samanlaista.
Eivät ohittaneet. Ajoivat vasemmassa reunassa ja minä oikeassa, hyvin lähellä kaupungin ydinkeskustaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Satoiko? Silloin kannattaa valita ajolinja, jossa ei ole uria, joissa on vettä. Usein kyllä näkee noita keskiviivan päällä ajavia. Ehkä ovat epävarmoja kuskeja tai eivät tiedä auton mittoja. Tosin itsekin ajan kovin uraisella tiellä niin etten aja urien pohjalla vaikkei sataisikaan.
Itselleni autokoulun opettaja neuvoi (tieliikennelain vastaisesti ja tämän mainitsikin), että isoissa risteyksissä kannattaa samaan suuntaan menevillä kaistoilla ajaa niin, että oikean puoleisella kaistalla oikeaan reunaan ja vasemmalla kaistalla vasempaan reunaan. Jos kaikki toimisivat näin niin hälytysajoneuvot (henkilö- ja pakettiautot) mahtuisivat vielä kulkemaan siitä välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta kuten sanoin, en puhu nyt leveäkaistatiestä. Kaupungissa jossa asun on useampia pienehköjä alueita joilla tie on leveä, vaikka siinä ei ole tarkoitus ohittaa ketään kuten maantieajossa.
Ap
Kerrotko mistä kaupungista ja kadusta/tie on kyse, niin voidaan tarkistaa asia vaikka Google Mapsista? Kiinnostaa missä kahden kaistaviivan välinen alue on niin leveä että "mahtuisi vaikka neljä rinnakkain", ilman että kyse on maantiellä olevasta leveäkaistaosuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Satoiko? Silloin kannattaa valita ajolinja, jossa ei ole uria, joissa on vettä. Usein kyllä näkee noita keskiviivan päällä ajavia. Ehkä ovat epävarmoja kuskeja tai eivät tiedä auton mittoja. Tosin itsekin ajan kovin uraisella tiellä niin etten aja urien pohjalla vaikkei sataisikaan.
Itselleni autokoulun opettaja neuvoi (tieliikennelain vastaisesti ja tämän mainitsikin), että isoissa risteyksissä kannattaa samaan suuntaan menevillä kaistoilla ajaa niin, että oikean puoleisella kaistalla oikeaan reunaan ja vasemmalla kaistalla vasempaan reunaan. Jos kaikki toimisivat näin niin hälytysajoneuvot (henkilö- ja pakettiautot) mahtuisivat vielä kulkemaan siitä välistä.
Ei satanut.
Tuossa on kyllä järkeä jo teiden kulumisenkin kannalta. Yhden tilanteen olen nähnyt jossa ambulanssi ajoi nelikaistatiellä autoletkojen välissä, kun kaikki ymmärsivät väistää tien reunaan (oikealla ajavat oikealle pientareelle ja vasemmalla ajavat vastaavasti vasemmalle).
Ap
Kuvailit juuri leveäkaistatien. Jokatapauksessa ajetaan oikealla, koska ohitus tapahtuu vasemmalta, jonka voi tehdä keskiviivaa ylittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerrotko mistä kaupungista ja kadusta/tie on kyse, niin voidaan tarkistaa asia vaikka Google Mapsista? Kiinnostaa missä kahden kaistaviivan välinen alue on niin leveä että "mahtuisi vaikka neljä rinnakkain", ilman että kyse on maantiellä olevasta leveäkaistaosuudesta.
Stålarminkatu Turussa esimerkiksi.
Ap
odota 13 vuotta niin saat ajokortin