Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloyhtiö määrännyt maksimilämmöksi liian kylmän

Vierailija
18.01.2024 |

Rivariyhtiössämme on tehty termostaattiremppa pari kuukautta sitten. Tavoitelämpötilaksi on asetettu +21 astetta. Todellisuudessa asunnoissa lämpöä on 19-21 astetta, vaikka patterit olisivat täysillä. Kaikkien muiden paitsi hallituksen mielestä tämä on liian kylmä. Moni tekee etätöitä kotona ja yhdessä taloudessa on pikkuinen vauvakin. Mitä tässä voi omistusasujana tehdä muuta kuin muuttaa pois, jos kylmään ei sopeudu? 

Itse olen tottunut 22-23 asteeseen. Nyt on jatkuvasti nenä tukossa, limakalvot kuivat ja silmät kipeät. Sairastan reumasairautta, joka ei myöskään tykkää kylmästä. Kotona päällä villapaidat, kahdet housut ja kahdet sukat. Sänkyyn menen lämpimän kauratyynyn kanssa. 

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa määräsimme lämmöksi tiloista riippuen 21 C tai 22 C, mikä pysyy myös kovilla pakkasilla. Kaukolämpö.

Vierailija
2/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa jokunen öljypatteri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-21 kuulostaa just hyvältä.

18 ja alle niin saattaa olla jo vähän kalsa, ja joku 23 astetta niin alkaa olla vaikea nukkua

Vierailija
4/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kuiva sisäilma ja kuumana paahtavat patterit vielä pahentavat kuivuutta? Hanki ilmankosteusmittari ja ilmankostutin  ja kosteuta noin 30 RH%:iin? Meillä on tehokas lämmitysjärjestelmä ja talossa lämmöneristys, joten patterit eivät kovalla pakkasellakaan joudu kuumotttamaan täysillä. Lämpötila 21-22 C.

Vierailija
5/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lämpötila on liian alhainen hallituksen täytyy sitä nostaa. Se on silloin hallituksen päätöksen vastainen ja asettaa osakkaan eriarvoiseen asemaan.

Vierailija
6/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limakalvojen kuivuus ja silmien kipu johtuu liian kuivasta huoneilmasta, ei lämpötilasta. Hommaa ilmankostutin.

Vierailija
7/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein järkevä päätös.

Vierailija
8/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikea ja normien mukainen päätös hallitukselta, hanki joku lisälämmitin jos haluat että on kuumaa

9/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun isossa rivitaloyhtiössä, mutta tässä on asuntokohtaiset energiamittarit. Mittaavat siis sekä lämpimän veden käyttöä että lämmitystä. Hyvä systeemi, koska jokainen maksaa sitten kulutuksensa mukaan. Mä tykkään 20-21 lämpötilasta. Mun siskoni asuu samassa taloyhtiössä ja sillä on 23-24 astetta ja myös mun vanhemmat asuvat tässä samassa taloyhtiössä ja heillä on 25-26 astetta. Eli jokainen voi itse säätää asuntonsa lämpötilan haluamaansa tasoon.

Tietenkin jos teillä asunnon lämpötila ei ole se, mikä hallituksen mukaan pitäisi olla, ilmoita asiasta huoltoyhtiöön. Mutta noin muuten on olemassa monenlaisia lisälämmittimiä. Mulla on muutama Clas Ohlsonilta hankittu koristetakka. Lämmittää yhden huoneen aika mukavasti. Napsautan olohuoneessa tollasen päälle noin tuntia aiemmin ennenkuin vanhempani tulevat käymään, niin ei äitikään palele meillä, vaikka kotonaan on tottunut hellelukemiin. 

https://www.clasohlson.com/fi/Koristetakka/p/36-6036

Vierailija
10/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kylmillä pakkasilla ja kalliimpina pörssisähköpäivinä ilmalämpöpumppu 18 asteessa ja sähkölämmitteisissä pattereissa sama. Maksan itse sähkön, joten kyllä tuohon on sopeutunut. Kotona villasukat ja tossut jalassa ja useampi kerrasto niin hyvin tarkenee. Voittehan te yhtiökokouksessa ehdottaa, että nostatte yhtiövastiketta, jotta tuota lämpöä voi pitää tuolla 22 asteessa. Varmasti ymmärrät, että kustannussyiden takia nuo on tehty.

Vierailija
11/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä asun isossa rivitaloyhtiössä, mutta tässä on asuntokohtaiset energiamittarit. Mittaavat siis sekä lämpimän veden käyttöä että lämmitystä. Hyvä systeemi, koska jokainen maksaa sitten kulutuksensa mukaan. Mä tykkään 20-21 lämpötilasta. Mun siskoni asuu samassa taloyhtiössä ja sillä on 23-24 astetta ja myös mun vanhemmat asuvat tässä samassa taloyhtiössä ja heillä on 25-26 astetta. Eli jokainen voi itse säätää asuntonsa lämpötilan haluamaansa tasoon.

Tietenkin jos teillä asunnon lämpötila ei ole se, mikä hallituksen mukaan pitäisi olla, ilmoita asiasta huoltoyhtiöön. Mutta noin muuten on olemassa monenlaisia lisälämmittimiä. Mulla on muutama Clas Ohlsonilta hankittu koristetakka. Lämmittää yhden huoneen aika mukavasti. Napsautan olohuoneessa tollasen päälle noin tuntia aiemmin ennenkuin vanhempani tulevat käymään, niin ei äitikään palele meillä, vaikka kotonaan on tottunut hellelukemiin. 

htt

Onpa muuten hyvä idea, kiitos tästä! Ap

Vierailija
12/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan normaali lämpötila ja jos haluat korkeamman, hanki lisäpattereita kotiisi ja maksa ylimääräiset lämmityskulut. 

Toinen vaihtoehto viedä asia pian alkavaan yhtiökokoukseen ja sopia yhdessä muiden asukkaiden kanssa lämmityksen lisäämisestä, joka tarkoittaa hoitomaksujen korotusta muutamalla satasella vuodessa. Lämmitys on merkittävä kuluerä hoitovastikkeessa. 

Eikä hallitus päätä, koska yhtiökokous valitsee hallituksen ja toimii niillä mandaatilla mitä yhtiökokouksesta on saanut. 

Ja kannattaa itse hakeutua sinne hallitukseen ja leipoa kakku mieleisekseen. 

Vierailija
13/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo meillä kans vaatii tuollaista, mutta 16 on makuuhuoneissa, kunnes vaimo maksaa sähkölaskun.

Vierailija
14/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-21C on normaali lämpö, ei tarvitse olla yhtään enempää. Makkarissa 18C on täydellistä, nukkuu hyvin lämpimän peiton alla Aatamin asussa. Mistä näitä valittajia riittää.

Vierailija
15/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-21C on normaali lämpö, ei tarvitse olla yhtään enempää. Makkarissa 18C on täydellistä, nukkuu hyvin lämpimän peiton alla Aatamin asussa. Mistä näitä valittajia riittää.

Asia nyt vaan on niin, että kaikki eivät tule toimeen eivätkä sopeudu noihin lämpötiloihin. Hyvä sinulle jos sopeudut.

Vierailija
16/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

htt

Kyllä aplläkin on varmaan huoneistokohtainen sähkömittari, lämmitin vain topeseliin kiinni ja lämittää sitten niin paljon kuin huvittaa

Vierailija
17/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tottunut noin korkeaan sisälämpötilaan, kannattaa ostaa muutama lisäpatteri ja maksaa kustannukset suoraan itse, jos muut asukkaat viihtyvät alhaisemmassa lämpötilassa, eivätkä halua maksaa ylimääräisiä lämpökuluja. 

Tuollainen parin asteen sisälämpötian nosto tarkoittaa myös huomattavia lisäkustannuksia vuodessa. 

Vierailija
18/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tottunut noin korkeaan sisälämpötilaan, kannattaa ostaa muutama lisäpatteri ja maksaa kustannukset suoraan itse, jos muut asukkaat viihtyvät alhaisemmassa lämpötilassa, eivätkä halua maksaa ylimääräisiä lämpökuluja. 

Tuollainen parin asteen sisälämpötian nosto tarkoittaa myös huomattavia lisäkustannuksia vuodessa. 

Jos luit ap:n viestin niin naapureilla on siellä myös kylmä. Ainoastaan hallituksen mielestä kaikki on ok.

Vierailija
19/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on osakkaiden käsissä jotta vaihtakaa jäseniä, tai sitten ei todellakaan ole suurinta osaa haittaava, mutta muuta kautta siihen ei pysty vaikuttamaan tai joutuu maksamaan sähköllä lämmityksen itse kokonaan. 

Vierailija
20/187 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa tiivistää ikkunat. Se on asukkaan/osakkaan vastuulla.