Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden

Vierailija
16.01.2024 |

Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…

Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja,  kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.

Kommentit (329)

Vierailija
161/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole jo todella passé olla olevinaan itse niin kultturelli, sivistynyt ja hieno ihminen kun on päässyt asumaanaivan ulkomaille asti! Sitten voi arvostella juntteja suomalaisia. Taidat itse olla nolouden huippu.

Olen asunut vuosia ulkomailla, matkustan paljon ja olen käynyt kaikilla mantereilla. Jos se jotain on opettanut, niin sen että kaikissa paikoissa ja ihmisissä on ne ongelmansa, mutta kyllä meillä on täällä asiat loppupeleissä todella hyvin. Oma asenne myös vaikuttaa paljon kaikkeen ja siihen millaisia katseita ja asenteita ympäristössään huomaa 😊

Vierailija
162/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat aika töykeitä. Totta. Ja Suomessa ystävällisyyttä pidetään outona ominaisuutena. Ystävällinen henkilö on suomalaisten mielestä jopa hullu. 

Ja jatkuvastihan saamme  lukea kuinka ystävällisiä ja auttavaisia suomalaiset ovat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse matkustan paljon Kreikassa ja olen vuosien mittaan tutustunut siellä paikallisiin. He kertovat usein, että suomalaiset ovat tykättyjä ja ystävällisiä. Suomalaiset ovat heidän mielestään vaatimattomia, eivät halua olla vaivaksi eivätkä vaadi kaikenlaista pokkurointia ja passaamista.  Sitä vastoin Kreikassa ei pidetä itäisen Euroopan turisteista -eikä etenkään venäläisisistä, joskin heiltä on nyt muutama vuosi saatu olla rauhassa. 

Mikä vitsi. Kreikkalaiset rakastavat venäläisiä kuin hullu puuroa. He jakavat saman uskonnon ja siis pyhät, joten sielujen sympatiaa löytyy. Asuin Kreikassa 1980-1983 ja suomalaisena ärsytti venäläisten ihannointi. 

Hehän vihaavat turkkilaisia, niistä ei saa edes puhua.

Vierailija
164/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa jo! Monella mittarilla mitattuna keskimääräinen suomalainen on junttimainen mököttävä moukka. Näkeehän se jopa suhtautumisessa lapsiin - useimmissa maissa lapsiin suhtaudutaan iloisesti, ymmärtävästi ja myönteisesti, "pahimmillaan" neutraalisti. Suomessa suhtautuminen on vihamielisen ilkeää, paheksuvaa ja heille kilahdetaan pienimmästäkin. 

Vastavuoroisesti olen nähnyt niin Espanjassa kuin Italiassakin, kun keskellä katua läimitään taaperoa ympäri korvia kun se on kiukutellut tms. Mutta on ne sitten hienoa ja sivistynyttä porukkaa, ihan toista kuin me ilkeät paheksujat.

Lapsia saa lyödä Italiassakin kadulla, ei tule lasua. Tämä ei todellakaan kerro hyvää Italiasta maana.

Vierailija
165/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sitä muitakin kansoja, jotka ovat varsin töykeitä jopa suomalaisella mittapuulla.

Mutra heidän kulttuurissaan se on normijuttu, kuten suomalaisten käytös suomalaisille.

Kaikki on niin suhteellista. Esimerkiksi jenkeissä hetken hiljaisuus sosiaalisessa kanssakäymisessä on painajainen, suomalaiselle unelma.

Arabit, afrikkalaiset varsinkin naiset. 

Vierailija
166/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa jo! Monella mittarilla mitattuna keskimääräinen suomalainen on junttimainen mököttävä moukka. Näkeehän se jopa suhtautumisessa lapsiin - useimmissa maissa lapsiin suhtaudutaan iloisesti, ymmärtävästi ja myönteisesti, "pahimmillaan" neutraalisti. Suomessa suhtautuminen on vihamielisen ilkeää, paheksuvaa ja heille kilahdetaan pienimmästäkin. 

Laitapa niitä mittareita tähän, sinä hyväkäytöksinen ihminen.

Vierailija
167/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kohtelias ja saatan puhua, jopa kassajonossa tuntemattomille. Käyttäydyn muutenkin, poikkeavan avoimesti ihmisiä kohdatessa. Katson silmiin ja kuuntelen myös toista. 

Useammat säikähtävät aluksi, vanhemmat naiset ja miehet tykkäävät rupatella. Nuoremmat naiset luulevat, että yritän iskeä heitä ja kertovat hetken kuluttua jotenkin kiertoilmaisuin, että heillä on mies. Jotkut miehet tuntuu luulevan taas, että olen homo.

Ei ole helppoa olla poikkeavan avoin tässä yhteiskunnassa, kun luullaan heti kaikenlaista.

M 46

Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana käynyt montakin kertaa Italiassa ihan alkan Sisiliasta Pohjois-Italiaan, Koskaan kukaan vastaantulija ei ole siellä mua tervehtinyt eikä edes kadulla vastaan tullessaan hymyillyt mulle. Paitsi silloin, kun olin parikymppinen blondi, niin italiaanot kyllä piti vaikka minkälaista silmäpeliä. .Aika ynseän näköistä porukkaa oli ihan vain jokunen vuosi sitten junassa, jolla matkustin Firenzestä Pisaan. Ainoastaan konduktööri tervehti, ei kukaan muista matkustajista. Missä Italiassa on se kaupunki, jossa jokainen tervehtii jokaista vastaantulijaa? 

Vierailija
169/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää paikkansa. Äsken taas S-marketissa todistin, kuinka hapan keski-ikäinen tantta selvisi kassalta sanomatta sanaakaan myyjälle, ei vastannut tervehdykseen, puhumattakaan, että jonkinlainen kiitos olisi irronnut. Tosin miehissä näitä ehkä vielä enemmän löytyy, tuo oli vain esimerkki.

Minusta se on hienoa että Suomessa voi käydä kaupassa ilman että tarvitsee lässyttää jonninjoutavia kuin joku rasvalettinen teeskentelijä.

Vierailija
170/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole jo todella passé olla olevinaan itse niin kultturelli, sivistynyt ja hieno ihminen kun on päässyt asumaanaivan ulkomaille asti! Sitten voi arvostella juntteja suomalaisia. Taidat itse olla nolouden huippu.

Olen asunut vuosia ulkomailla, matkustan paljon ja olen käynyt kaikilla mantereilla. Jos se jotain on opettanut, niin sen että kaikissa paikoissa ja ihmisissä on ne ongelmansa, mutta kyllä meillä on täällä asiat loppupeleissä todella hyvin. Oma asenne myös vaikuttaa paljon kaikkeen ja siihen millaisia katseita ja asenteita ympäristössään huomaa 😊

Nämä itseään sivistyneinä ja kultturelleina pitävät suomalaisten haukkujat ovat useimmiten niitä spedejä ketkä kolmen viikon lomamatkan jälkeen selittävät kuinka suomenkieli melkein unohtui.

Vierailija
171/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa hymyilyä ei koeta hyvänä käytöksenä, eikä yleisesti kontaktin ottamista vieraisiin, etenkään vastakkaiseen sukupuoleen. Näin varsinkin arabimaissa ja eteläeurooppalaisissa, joissa vielä hyvin patriarkaalinen yhteiskunta ja nainen koetaan parhaimmillaan suojeltavana hahmona. 

Vierailija
172/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa italialaisia pidetään moukkina.

Vierailija
173/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaiset ovat roistokansaa. Mikä muu muka selittäisi sen että mafialla on siellä sellainen valta?

Vierailija
174/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tämä. On jotenkin ihme throwback jonnekin 80-luvulle, jolloin ihmiset eivät voineet matkailla niin paljon, tämä muiden kulttuurien ihailu. Tosiasia nyt tosiaan kuitenkin on, että nykyisin ihmisille on laajasti kokemuksia eri maista ja kaikki tietävät hyviä ja huonoja puolia. Ja osaavat verrata niitä Suomeen ja todeta, että täällä ovat asiat erittäin hyvin.

Vierailija
175/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa maissa hymyilyä ei koeta hyvänä käytöksenä, eikä yleisesti kontaktin ottamista vieraisiin, etenkään vastakkaiseen sukupuoleen. Näin varsinkin arabimaissa ja eteläeurooppalaisissa, joissa vielä hyvin patriarkaalinen yhteiskunta ja nainen koetaan parhaimmillaan suojeltavana hahmona. 

Täytyy arabeilla olla Suomessa vaikeaa, kun 14-vuotiaat tytöt antavat heille jatkuvasti "merkkejä".

Vierailija
176/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan hieman Kreikkaa ja siellä matkustaneena olen saanut kyllä luokattoman huonoa palvelua. Muistan kuinka uikkareihin pukeutunut hotellin työntekijä pui jotain poikaystäväjuttuja kaverilleen, vaikka oli asiakkaita odottamassa.

Tykkään siis Kreikan luonnosta, ruoasta, musiikista ja suurimmasta osasta ihmisiä, mutta samalla se on juuri se paikka , missä olen kohdannut täysin poissulkevaa käytöstä. Sanonpa, että ilman matkailua rakas Kreikkani olisi monella mittarilla täysi kehitysmaa. 

Vierailija
177/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kohtelias ja saatan puhua, jopa kassajonossa tuntemattomille. Käyttäydyn muutenkin, poikkeavan avoimesti ihmisiä kohdatessa. Katson silmiin ja kuuntelen myös toista. 

Useammat säikähtävät aluksi, vanhemmat naiset ja miehet tykkäävät rupatella. Nuoremmat naiset luulevat, että yritän iskeä heitä ja kertovat hetken kuluttua jotenkin kiertoilmaisuin, että heillä on mies. Jotkut miehet tuntuu luulevan taas, että olen homo.

Ei ole helppoa olla poikkeavan avoin tässä yhteiskunnassa, kun luullaan heti kaikenlaista.

M 46

Eli naiset kokee juttelusi flirttinä? Eikö kevyt jutustelu sitä olekin?

Vierailija
178/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä itseään sivistyneinä ja kultturelleina pitävät suomalaisten haukkujat ovat useimmiten niitä spedejä ketkä kolmen viikon lomamatkan jälkeen selittävät kuinka suomenkieli melkein unohtui.

Yli vuosikymmen Keski-Euroopassa. Suomalaisia parhaiten kuvaava adjektiivi on rassukka.

Siinä yhdistyy rasistisuus, junttius ja säälittävyys.

Suomalaisia kansanan voi hyvin kuvailla puolalaisten ja venäläisten hybridinä. Puolan elintaso ja asenteet yhdistettynä venäläiseen erinomaisuuteen.

Vierailija
179/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen mahtaa olla italialaisten kielitaito? Puhun itse italiaa ja sen lisäksi muutamaa muutakin kieltä, mutta moniko italialainen osaa edes yhtä vierasta kieltä?

Vierailija
180/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisimmät ihmiset (Euroopassa) on Tanskassa, erityisesti Jyllannissa. Niin puheliaita ja junassa jakavat eväänsä tuntemattoman vierustoverin kanssa. Heipat sanotaan lenkkipolulla kaikille vastaantulijoilla.