Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden

Vierailija
16.01.2024 |

Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…

Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja,  kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.

Kommentit (329)

Vierailija
141/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kuusivuotiaasta lähtien ulkomailla eli pian 39 vuotta, useammassakin maassa. Olen kysynyt täkäläiseltä mieheltäni, mikä minussa on hänen mielestään on vielä suomalaisuutta. Hänen mielestään olen aina ollut tosi suorapuheinen eli en kiertele enkä kaartele. Toki osaan tarvittaessa " myös small talk'ia" ja hymyillä ja suukotella, mutta yllätän (järkytän?) usein keskustelukumppanini sanoa täräyttämällä sen kummempia ajattelematta.

Kaikissa kansalaisuuksissa on mukavia ihmisiä kuin myös vähemmän mukavia. Joitain kulttuurillisia eroja tietty saattaa olla, mutta mitäpä siitä. Ihmiset ovat ihmisiä kaikkialla 

Ja eniten yleensä omiin kokemuksiin vaikuttaa se, miten itse käyttäytyy. Kun on itse ystävällinen, kohtelias ja huomioi toiset niin saa samanlaista kohtelua. Kaikkialla maailmassa. Toki sitten kaikkialla on myös ongelmatapauksia jotka käyttäy

Juuri näin!

Vierailija
142/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä juuri mennään vikaan. Suomalaiset käyttäytyy asiallisesti, jos olet heille ystävällinen.

On useita maita, joissa naista kohdellaan systemaattisesti huonosti huolimatta miten käyttäydyt. Todennäköisesti maassa jossa mä asun, hymyily tulkittaisiin tyhmyydeksi, joten tämä sun ystävällisyys voisi jopa heikentää kohteluasi. 

Kai se on niin ettei tällasta voi ymmärtää ellei ole asunut muualla eikä siksi tarkkaan tajua edes mitä vieras kulttuuri merkitsee. Suomalaisia pidetään naiiveina ja helppoina jymäyttää. Varmasti kun olemme Suomessa tottuneet rehellisyyteen"

Puhuin nyt kyllä ihan siitä, miten tulla toimeen suomalaisten kanssa Suomessa koska tätä aloituksessa siteerattu Hesarin juttu käsitteli. Muualla ja muualta tulleiden kanssa tietysti eri käytössäännöt.

Ja kyllä, olen asunut muualla, itse asiassa useassa maassa kolmella mantereella ja nimenomaan siellä käyttäytynyt paikallisten kanssa paikallisilla säännöillä. Mutta kun tässä Hesarin jutussa nyt kuitenkin pääosin oli kyse suomalaisten käyttäytymisestä Suomessa muiden suomalaisten kanssa, niin silloin siihen pätevät tietyt säännöt.

Mutta edelleenkin, niin bottom line on se, että jos käyttäydyt vallitsevien käyttäytymissääntöjen mukaan niin silloin saat pääosin samojen sääntöjen mukaista hyvää käytöstä vastaan. Tietysti se hyvän käytöksen määritelmä vaihtelee, mutta se, että vastavuoroisuus toimii pitää silti paikkaansa, vaikka ne paikalliset säännöt olisivat mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä oman kulttuurin häpeämistä. Lopeta.

Suomessa on tunnetusti kaksi eri kulttuuria, itäinen ja läntinen. Jostain syystä läntinen tylyys ja tuppisuisuus on alkanut ottaa enemmän valtaa. Aikanaankin kun Karjalan evakot joutuivat siirtymään keskemmäs Suomea, paheksuttiin heidän puheliaisuuttaan ja iloisuuttaan (lännessä oltiin totuttu Ruotsin vallan alaiseen huonommuuteen ja nöyryyteen). Ovat tainneet kaikki viimeisetkin sosiaalisia tapoja omaavat siirtyä nettiin vaan, kun todellisessa maailmassa kukaan ei enää edes silmiin katso. 

Vierailija
144/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleihin katsekontakteihin ei kuulu ap:n perskärpäslaumoineen ylimielinen pitkin nenäänsä arvosteleva kyyläys.

Vierailija
145/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässä juuri mennään vikaan. Suomalaiset käyttäytyy asiallisesti, jos olet heille ystävällinen.

On useita maita, joissa naista kohdellaan systemaattisesti huonosti huolimatta miten käyttäydyt. Todennäköisesti maassa jossa mä asun, hymyily tulkittaisiin tyhmyydeksi, joten tämä sun ystävällisyys voisi jopa heikentää kohteluasi. 

Kai se on niin ettei tällasta voi ymmärtää ellei ole asunut muualla eikä siksi tarkkaan tajua edes mitä vieras kulttuuri merkitsee. Suomalaisia pidetään naiiveina ja helppoina jymäyttää. Varmasti kun olemme Suomessa tottuneet rehellisyyteen"

Puhuin nyt kyllä ihan siitä, miten tulla toimeen suomalaisten kanssa Suomessa koska tätä aloituksessa siteerattu Hesarin juttu käsitteli. Muualla ja muualta tulleiden kanssa tietysti eri käytössäännöt.

Ja kyllä, olen asunut muualla, itse asiassa useassa maassa kolmella mantereella ja nimenomaan siellä käyttäytynyt paikallisten kan

Oletko tosiaan asunut ulkomailla? Jos olisit ymmärtäisit, että se käytös minkä suomalainen mieltää esimerkiksi hyväksi ei ole tätä muissa maissa. Esimerkiksi arabimaissa on hienoa käytöstä, jos miespalvelija ei katso sinua päinkään. Omassa mielessäni en voi sille mitään, mutta tämä tuntuu epämiellyttävältä. Eli se, että olet suomalaiseen tapaan mukava ulkomailla, ei kyllä toimi läheskään jokaisessa maassa. Itä-euroopassa kukaan ei hymyile tai kiitä kaupoissa, vaikka olisit kuinka ystävällinen. 

Vierailija
146/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut elämäni aikana useissa eri maissa. Minusta suurin osa suomalaisista on moneen muuhun paikkaan verrattuna siinä mielessä melko juntteja, että harvat osaavat ottaa huomioon muita ihmisiä.

Suomessa ollaan hyvin paljon kommunikaatiokulttuurissa ja muutenkin vielä sillä tasolla, että toitotetaan vaan omaa asiaa ja ajetaan omaa etua. Sellaista alkeellista tiejyrämäisyyttä, joka monessa paikassa kitketään lapsista jo 2-3-vuotiaina. 

Esimerkiksi toivoisin Suomeen sellaista tapakulttuuria, että raskaana olevalle ja vanhukselle annettaisi ruuhkaisessa kulkuvälineessä istumapaikka. Tai että ennen kuin alettaisi kertomaan omaa asiaa, voitaisi tervehtiä keskustelukumppania, vaikka tämä olisikin vain töissä.

"Vanhukselle" paikan antaminen on usein epäkohteliasta koska siinä samalla viestität, että (a) pidät henkilöä vanhana; ja (b) pidät henkilöä kyvyt

Höpöhöpö. Jos joku antaisi minulle paikkansa, en olettaisi hänen pitävä minua a) vanhana tai b) lihavana, vaan c) tulisin vain iloiseksi. 

Vierailija
147/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta eri mantereilla asuvaa taas linjoilla :D

Vierailija
148/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokentillä näkee ihmisiä, jotka pierevät avoimesti. En siis aina lähtisi siitä, että siellä ulkomailla lähtökohtana on hyvä käytös. 

Vierailija
149/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa moukkamainen aloitus. Sanoisin jopa, että juron, kireän ja vittuuntuneen ihmisen kirjoittama.

Vierailija
150/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "please" sanan käytön unohtaminen johtuu ihan siitä, että meillä ei suomenkielessä ole vastaavaa sanaa.

Ulkomailla myös ravintolassa pikku pöhnössä unohtuu asiat vielä helpommin.

Joskus mäkkärissä ulkomailla tuli tilattua suomeksi "Hello, mansikkapirtelö". Sitten kun ei ymmärtänyt, niin sama hieman kovemmalla volyymillä. Joo..olin ottanut aurinkoa ja rannalla muutaman oluen.

Vierailija
151/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa paljon matkustaneena en kyllä erityisesti kehuisi italialaistenkaan käytöstapoja. Toki poikkeuksia löytyy sieltäkin.

Vierailija
152/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ystävälliset ja hyvätapaiset italialaiset/ranskalaiset ym. ovat kuitenkin niitä, jotka huijaavat turisteja ja palvelevat nuivasti, jos sille päälle sattuvat.

Vierailija
153/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "please" sanan käytön unohtaminen johtuu ihan siitä, että meillä ei suomenkielessä ole vastaavaa sanaa.

Ulkomailla myös ravintolassa pikku pöhnössä unohtuu asiat vielä helpommin.

Joskus mäkkärissä ulkomailla tuli tilattua suomeksi "Hello, mansikkapirtelö". Sitten kun ei ymmärtänyt, niin sama hieman kovemmalla volyymillä. Joo..olin ottanut aurinkoa ja rannalla muutaman oluen.

Juuri noin. Moni puhuu englantia ikään kuin kääntäen suomen englanniksi, ja silloin please-sana jää pois. Ei ne ulkomaillakaan usein kovin hyvää englantia puhu, joten tuo on ihan ok.

Vierailija
154/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko tosiaan asunut ulkomailla? Jos olisit ymmärtäisit, että se käytös minkä suomalainen mieltää esimerkiksi hyväksi ei ole tätä muissa maissa. Esimerkiksi arabimaissa on hienoa käytöstä, jos miespalvelija ei katso sinua päinkään. Omassa mielessäni en voi sille mitään, mutta tämä tuntuu epämiellyttävältä. Eli se, että olet suomalaiseen tapaan mukava ulkomailla, ei kyllä toimi läheskään jokaisessa maassa. Itä-euroopassa kukaan ei hymyile tai kiitä kaupoissa, vaikka olisit kuinka ystävällinen. "

Etkö oikeasti osaa lukea? Tämä keskustelu on tylsää kun et osaa.

Hesarin jutussa suomalaiset puhuivat suomalaisten käytöksestä Suomessa. Joten tämä on keskustelun aihe.

Kuten totesin, muualla on tosia käytössääntöjä ja silloin mennään niiden mukaan. Kun kyse oli kuitenkin Hesarin jutusta jossa suomalaiset arvostelivat toisten suomalaisten käytöstä Suomessa, niin silloin siihen pätevät suomalaiset käytössäännöt. Capisce?

Vierailija
155/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ystävälliset ja hyvätapaiset italialaiset/ranskalaiset ym. ovat kuitenkin niitä, jotka huijaavat turisteja ja palvelevat nuivasti, jos sille päälle sattuvat.

Olen saanut Italiassa monta kertaa aivan uskomattoman törkeää ja ylimielistä palvelua (toki myös erittäin hyvää toisinaan). Olen varmaan tullut tietämättäni rikkoneeksi jotain kirjoittamatonta italialaista tapanormia ja se on pitänyt näyttää ala-arvoisella kiukuttelulla.

Vierailija
156/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo! Monella mittarilla mitattuna keskimääräinen suomalainen on junttimainen mököttävä moukka. Näkeehän se jopa suhtautumisessa lapsiin - useimmissa maissa lapsiin suhtaudutaan iloisesti, ymmärtävästi ja myönteisesti, "pahimmillaan" neutraalisti. Suomessa suhtautuminen on vihamielisen ilkeää, paheksuvaa ja heille kilahdetaan pienimmästäkin. 

Vierailija
157/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa jo! Monella mittarilla mitattuna keskimääräinen suomalainen on junttimainen mököttävä moukka. Näkeehän se jopa suhtautumisessa lapsiin - useimmissa maissa lapsiin suhtaudutaan iloisesti, ymmärtävästi ja myönteisesti, "pahimmillaan" neutraalisti. Suomessa suhtautuminen on vihamielisen ilkeää, paheksuvaa ja heille kilahdetaan pienimmästäkin. 

Voipi olla, että siinä lasten käytöksessä (eli kasvatuksessa) on myös tiettyjä eroja.

Vierailija
158/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa asuvana sanoisin, että lapsiin suhtautuminen ja täälläkin esiin nostettu kuulumisten kysely ovat ainoita asioita, jotka italialaiset osaavata meitä paremmin. Eli lapset saa näkyä ja kuulua, kukaan ei toru jos lapsi ei jaksa aina olla hiljaa paikallaan. Se oli ihanaa, kun lapset oli pieniä, vapauttavaa. 

Vierailija
159/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustan paljon Kreikassa ja olen vuosien mittaan tutustunut siellä paikallisiin. He kertovat usein, että suomalaiset ovat tykättyjä ja ystävällisiä. Suomalaiset ovat heidän mielestään vaatimattomia, eivät halua olla vaivaksi eivätkä vaadi kaikenlaista pokkurointia ja passaamista.  Sitä vastoin Kreikassa ei pidetä itäisen Euroopan turisteista -eikä etenkään venäläisisistä, joskin heiltä on nyt muutama vuosi saatu olla rauhassa. 

Vierailija
160/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroisesti olen nähnyt niin Espanjassa kuin Italiassakin, kun keskellä katua läimitään taaperoa ympäri korvia kun se on kiukutellut tms. Mutta on ne sitten hienoa ja sivistynyttä porukkaa, ihan toista kuin me ilkeät paheksujat.