Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden

Vierailija
16.01.2024 |

Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…

Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja,  kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.

Kommentit (329)

Vierailija
121/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia vtuttaa korkeiden verojen maksaminen ja yhteiskunnan palveluiden toimimattomuus, vaikka maksaa niitä korkeita veroja. Italiassa veroja vältellään kuin ruttoa, onhan se kiva kun jää itselle enemmän, kyllä se iloiseksi tekee, Kreikassa tehdään samaa. 

Italia on kyllä tunnettu veroistaan ja niitä on kenties eniten Euroopassa. Hyvä jos ei hengitysilmasta makseta. Ihan eri tilanne kuin Kreikassa...

40 v Italiassa asunut.

Vierailija
122/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, katsoin Hesarin juttua ja on kyllä oikeaa clickbaitia. Suurin osa kommenteista järkeviä, mutta sitten ihan järjettömiä. Nyt siellä joku kirpputoriyrittäjä Anne raivoaa siitä, miten häntä ei huomioida tarpeeksi yleisissä vessoissa. Kannattaisikohan Annen vähän yrittää kontrolloida käytöstään vaikka kuinka paha olo olisikin kun talous ei taida olla kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäläiset on fiksumpia

Vierailija
124/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kuusivuotiaasta lähtien ulkomailla eli pian 39 vuotta, useammassakin maassa. Olen kysynyt täkäläiseltä mieheltäni, mikä minussa on hänen mielestään on vielä suomalaisuutta. Hänen mielestään olen aina ollut tosi suorapuheinen eli en kiertele enkä kaartele. Toki osaan tarvittaessa " myös small talk'ia" ja hymyillä ja suukotella, mutta yllätän (järkytän?) usein keskustelukumppanini sanoa täräyttämällä sen kummempia ajattelematta.

Kaikissa kansalaisuuksissa on mukavia ihmisiä kuin myös vähemmän mukavia. Joitain kulttuurillisia eroja tietty saattaa olla, mutta mitäpä siitä. Ihmiset ovat ihmisiä kaikkialla 

Vierailija
125/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun mä luen näitä tyhmiä juttuja niin minulle tulee mieleeni vaari vainaani juuri ennen kuolemaansa minulle lausumat sanat.

" Poika! Vielläkö sinä pidät niistä tikkaista kiinni??"

Näin se vaan menee..

Koittakaa nyt edes vähän käyttäytyä. 

Vierailija
126/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kuusivuotiaasta lähtien ulkomailla eli pian 39 vuotta, useammassakin maassa. Olen kysynyt täkäläiseltä mieheltäni, mikä minussa on hänen mielestään on vielä suomalaisuutta. Hänen mielestään olen aina ollut tosi suorapuheinen eli en kiertele enkä kaartele. Toki osaan tarvittaessa " myös small talk'ia" ja hymyillä ja suukotella, mutta yllätän (järkytän?) usein keskustelukumppanini sanoa täräyttämällä sen kummempia ajattelematta.

Kaikissa kansalaisuuksissa on mukavia ihmisiä kuin myös vähemmän mukavia. Joitain kulttuurillisia eroja tietty saattaa olla, mutta mitäpä siitä. Ihmiset ovat ihmisiä kaikkialla 

Ja eniten yleensä omiin kokemuksiin vaikuttaa se, miten itse käyttäytyy. Kun on itse ystävällinen, kohtelias ja huomioi toiset niin saa samanlaista kohtelua. Kaikkialla maailmassa. Toki sitten kaikkialla on myös ongelmatapauksia jotka käyttäytyvät omista syistään miten käyttäytyvät, mutta valtaosa silti heijastelee toisten käytöstä ja reagoi siihen. Joten jos joku jatkuvasti kokee, että muut ovat epäkohteliaita ja töykeitä, niin silloin se syy siihen yleensä löytyy siitä miten kyseinen henkilö itse käyttäytyy. 

Vierailija
127/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun mä luen näitä tyhmiä juttuja niin minulle tulee mieleeni vaari vainaani juuri ennen kuolemaansa minulle lausumat sanat.

" Poika! Vielläkö sinä pidät niistä tikkaista kiinni??"

Näin se vaan menee..

Koittakaa nyt edes vähän käyttäytyä. 

Saanko kysyä, mistä päin Suomea tuo sanonta on ja mitä se tarkoittaa? Siis ihan uteliaisuudesta kun ei ole itselleni tuttu. Tykkään kansanviisauksista, niissä kun yleensä on tosiaan paljon viisautta, eli siis ihan aidosti hyvällä tätä kysyn.

Vierailija
128/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut elämäni aikana useissa eri maissa. Minusta suurin osa suomalaisista on moneen muuhun paikkaan verrattuna siinä mielessä melko juntteja, että harvat osaavat ottaa huomioon muita ihmisiä.

Suomessa ollaan hyvin paljon kommunikaatiokulttuurissa ja muutenkin vielä sillä tasolla, että toitotetaan vaan omaa asiaa ja ajetaan omaa etua. Sellaista alkeellista tiejyrämäisyyttä, joka monessa paikassa kitketään lapsista jo 2-3-vuotiaina. 

Esimerkiksi toivoisin Suomeen sellaista tapakulttuuria, että raskaana olevalle ja vanhukselle annettaisi ruuhkaisessa kulkuvälineessä istumapaikka. Tai että ennen kuin alettaisi kertomaan omaa asiaa, voitaisi tervehtiä keskustelukumppania, vaikka tämä olisikin vain töissä.

Vierailija
129/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin raskaana ollessani, että Suomessa ei todellakaan anneta tilaa tai tarjota istuinpaikkaa. Päinvastoin melkein.

Kerran tarjottiin istuinpaikkaa, ja tarjoaja oli nuori tyttö.

Siinä vaan on iso riski että nainen ei olekaan raskaana vaan pelkästään ylipainoinen ja sitten se vasta kiusalliseksi menee. Sit saat taas sitä valitusta lukea lehdistä, ei tässä voi voittaa.

Vierailija
130/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut elämäni aikana useissa eri maissa. Minusta suurin osa suomalaisista on moneen muuhun paikkaan verrattuna siinä mielessä melko juntteja, että harvat osaavat ottaa huomioon muita ihmisiä.

Suomessa ollaan hyvin paljon kommunikaatiokulttuurissa ja muutenkin vielä sillä tasolla, että toitotetaan vaan omaa asiaa ja ajetaan omaa etua. Sellaista alkeellista tiejyrämäisyyttä, joka monessa paikassa kitketään lapsista jo 2-3-vuotiaina. 

Esimerkiksi toivoisin Suomeen sellaista tapakulttuuria, että raskaana olevalle ja vanhukselle annettaisi ruuhkaisessa kulkuvälineessä istumapaikka. Tai että ennen kuin alettaisi kertomaan omaa asiaa, voitaisi tervehtiä keskustelukumppania, vaikka tämä olisikin vain töissä.

"Vanhukselle" paikan antaminen on usein epäkohteliasta koska siinä samalla viestität, että (a) pidät henkilöä vanhana; ja (b) pidät henkilöä kyvyttömänä. Suurin osa ihmisistä ei halua tuollaisia loukkauksia.

Joten, se mitä SINÄ saatat pitää kohteliaana onkin oikeasti valtavan epäkohteliasta ja loukkaavaa muiden mielestä.

Tämä on sitä hienotunteisuutta. Miettii, miten muut kokevat sinut ja tekemisesi. Eikä niin, että laittaa itsensä ja omat mielipiteensä kaiken edelle ja loukkaa ihmisiä, samalla kuvitellen olevansa jotenkin kohtelias.

Muutenkin viestisi oli kirjoitettu niin, ja käytit sellaista kieltä, että sinä olet selkeästi kohteliaisuuden vastakohta. Sori siitä, mutta näin se nyt vain on. Joten opettele ensin tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa.

Ja kyllä, kaikki tervehtivät tässä maassa. Jos sinä et tee niin, niin se on sinun häpeäsi.

Vierailija
131/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kärsin yksinäisyydestä. Viihdyn kyllä hyvin yksin, mutta jonkinlainen yksinäisyys silti vaivaa. Joskus olisi kiva vaan mennä ulos ja jutella ventovieraan kanssa niitä näitä. Mahdottomuus Suomessa. 

Vierailija
132/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eniten yleensä omiin kokemuksiin vaikuttaa se, miten itse käyttäytyy. Kun on itse ystävällinen, kohtelias ja huomioi toiset niin saa samanlaista kohtelua. Kaikkialla maailmassa. Toki sitten kaikkialla on myös ongelmatapauksia jotka käyttäy

Tässä juuri mennään vikaan. Suomalaiset käyttäytyy asiallisesti, jos olet heille ystävällinen.

On useita maita, joissa naista kohdellaan systemaattisesti huonosti huolimatta miten käyttäydyt. Todennäköisesti maassa jossa mä asun, hymyily tulkittaisiin tyhmyydeksi, joten tämä sun ystävällisyys voisi jopa heikentää kohteluasi. 

Kai se on niin ettei tällasta voi ymmärtää ellei ole asunut muualla eikä siksi tarkkaan tajua edes mitä vieras kulttuuri merkitsee. Suomalaisia pidetään naiiveina ja helppoina jymäyttää. Varmasti kun olemme Suomessa tottuneet rehellisyyteen 

Vierailija
133/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin raskaana ollessani, että Suomessa ei todellakaan anneta tilaa tai tarjota istuinpaikkaa. Päinvastoin melkein.

Siinä vaan on iso riski että nainen ei olekaan raskaana vaan pelkästään ylipainoinen ja sitten se vasta kiusalliseksi menee. Sit saat taas sitä valitusta lukea lehdistä, ei tässä voi voittaa.

Niin joo, tuo on myös yksi mahdollisuus ja se olisikin tosi moka. Se olisikin sitten tosi huono juttu. Tai jos henkilön raskaus ei ole vielä niin pitkällä että haluaisi että sitä muut huomioivat niin auts, olisipa moka mennä tarjoamaan paikkaa. 

Vierailija
134/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kärsin yksinäisyydestä. Viihdyn kyllä hyvin yksin, mutta jonkinlainen yksinäisyys silti vaivaa. Joskus olisi kiva vaan mennä ulos ja jutella ventovieraan kanssa niitä näitä. Mahdottomuus Suomessa. 

Jaa, itselleni tuo ei ole ongelma. 

Vierailija
135/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mul ei oo ongelmii ollu vaikka reissailin ympäri palloa kaikki sujui mukavasti

Vierailija
136/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, tuota, ap. Minä en sinun moukkamaisuutesi takia aio muuttua, enkä muutu. Olen suomalainen. Piste.

Vierailija
137/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota, tuota, ap. Minä en sinun moukkamaisuutesi takia aio muuttua, enkä muutu. Olen suomalainen. Piste.

Eli moukka ja vähänkin vierasta kohtaan täysi k*rpä?

Vierailija
138/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäisessä Euroopassa vasta moukkamaista palvelua saakin. Se on tänä päivänä jopa eksoottista. Ihmiset hakeutuvat sinne missä saa kokea tylyä asiakaspalvelua. Helsingissäkin on eräs kuuluisa kahvila joka on legendaarinen huonosta kohtelusta ja törkeistä hinnoista. Sinne mennään varta vasten kokemaan itäisen Euroopan fiilis. Miljöö on kuitenkin hieno Seurasaaren kupeessa.

Vierailija
139/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juttelen kyllä tuntemattomien kanssa lähes päivittäin mm bussipysäkillä, kaupassa, baarissa, kahvilassa... Ehkä et vaan itse osaa? 

Vierailija
140/329 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä minä vaan, että raskaus ei ole sairaus , mutta ylipainoisuus on , joten olisi tärkeämpää antaa ennemmin se paikkansa sairaalle naiselle.

* Vihreät 🍀 De gröna*