Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden
Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…
Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja, kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.
Kommentit (329)
"Yli vuosikymmen Keski-Euroopassa. Suomalaisia parhaiten kuvaava adjektiivi on rassukka.
Siinä yhdistyy rasistisuus, junttius ja säälittävyys.
Suomalaisia kansanan voi hyvin kuvailla puolalaisten ja venäläisten hybridinä. Puolan elintaso ja asenteet yhdistettynä venäläiseen erinomaisuuteen."
t. IIgori (säälikää nyt mua, mun pitää jotenkin ansaita tän päivän kaalit!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa hymyilyä ei koeta hyvänä käytöksenä, eikä yleisesti kontaktin ottamista vieraisiin, etenkään vastakkaiseen sukupuoleen. Näin varsinkin arabimaissa ja eteläeurooppalaisissa, joissa vielä hyvin patriarkaalinen yhteiskunta ja nainen koetaan parhaimmillaan suojeltavana hahmona.
Täytyy arabeilla olla Suomessa vaikeaa, kun 14-vuotiaat tytöt antavat heille jatkuvasti "merkkejä".
Näistä eroista kerrotaan maahamuuttajille onneksi nykyään ja monet ovat kasvaneet suomessa, ja siis tietävät
Vierailija kirjoitti:
Tuo artikkeli on suurimmalta osaltaan hevonpaskaa.
Ja ovia ei pidetä auki kaukana takana tuleville, ettei lämpö karkaa sisältä.
No täysin oikeassa jutussa ollaan siinä, että varsinkin naiset paiskaavat oven nenän edestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kohtelias ja saatan puhua, jopa kassajonossa tuntemattomille. Käyttäydyn muutenkin, poikkeavan avoimesti ihmisiä kohdatessa. Katson silmiin ja kuuntelen myös toista.
Useammat säikähtävät aluksi, vanhemmat naiset ja miehet tykkäävät rupatella. Nuoremmat naiset luulevat, että yritän iskeä heitä ja kertovat hetken kuluttua jotenkin kiertoilmaisuin, että heillä on mies. Jotkut miehet tuntuu luulevan taas, että olen homo.
Ei ole helppoa olla poikkeavan avoin tässä yhteiskunnassa, kun luullaan heti kaikenlaista.
M 46
Eli naiset kokee juttelusi flirttinä? Eikö kevyt jutustelu sitä olekin?
No ei ole! Olen juuri tuollainen kuin yllä kuvattu, mutta olen nainen. Mieheni sanoo, että aina pitää varata ylimääräistä aikaa kun minun kanssa lähtee ovesta ulos. Ei ole päivää jolloin en juttelisi jonkun tuntemattoman kanssa. Enkä minä mitään flirttaile!
-naishenkilö
Kreikassa ainakin kassatyöntekijä vaan paiskaa vaihtorahat tiskille. Olen asunut siellä, niin tiedän. Asiakaspalvelu ei ole Kreikassa mitenkään ystävällistä, esimerkiksi virastoissa asiointi. Muuten kyllä tykkäsin ihmisistä ja kulttuurista siellä.
Ap, voit hyvin jatkaa elämääsi siellä Somaliassa/Italiassa/Ranskassa/mielikuvitusmaassa/Kontulassa.
Meitä ei kiinnosta.
t. suomalaiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa maissa hymyilyä ei koeta hyvänä käytöksenä, eikä yleisesti kontaktin ottamista vieraisiin, etenkään vastakkaiseen sukupuoleen. Näin varsinkin arabimaissa ja eteläeurooppalaisissa, joissa vielä hyvin patriarkaalinen yhteiskunta ja nainen koetaan parhaimmillaan suojeltavana hahmona.
Täytyy arabeilla olla Suomessa vaikeaa, kun 14-vuotiaat tytöt antavat heille jatkuvasti "merkkejä".
Näistä eroista kerrotaan maahamuuttajille onneksi nykyään ja monet ovat kasvaneet suomessa, ja siis tietävät
Monikaan ei vaikuta ymmärtäneen asiaa, vaikka olisivatkin kasvaneet Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Yli vuosikymmen Keski-Euroopassa. Suomalaisia parhaiten kuvaava adjektiivi on rassukka.
Siinä yhdistyy rasistisuus, junttius ja säälittävyys.
Suomalaisia kansanan voi hyvin kuvailla puolalaisten ja venäläisten hybridinä. Puolan elintaso ja asenteet yhdistettynä venäläiseen erinomaisuuteen.
Ahkera alapeukutus kertoo juurikin siitä "venäläisestä erinomaisuudesta", jolla ei paljon omia tekemisiä voi käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
"Siinä vaiheessa meni kyllä todella viihteen puolelle ja ryhdyin nauramaan ihan ääneen kun joku pokkana väitti, että muualla maailmassa tervehditään vieraita joukkoliikenteessä! Joo ei. Voin vain kuvitella miten menisin New York Cityssä metroon ja ryhtyisin siellä moikkailemaan ventovieraita ... "
Todellakin! Siinä kun jossain Lontoon aamuruuhkassa ryhtyisi tervehtimään muita matkustajia niin joko lähtisi henki tai sitten vartijat keräisivät nopeasti mukaansa.
Mitä sanoitkaan? Minä tervehdin aina kaikkia, kun menen julkisiin kulkuneuvoihin. Kaukille kajautan kovaa hyvää huomenta ja osaa jopa kättelen, niitä ketkä ovat minua lähinnä. Onpas jotkut varsinaisia moukkia, kun ei muita tervehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo artikkeli on suurimmalta osaltaan hevonpaskaa.
Ja ovia ei pidetä auki kaukana takana tuleville, ettei lämpö karkaa sisältä.
No täysin oikeassa jutussa ollaan siinä, että varsinkin naiset paiskaavat oven nenän edestä kiinni.
Se ei yleensä johdu epäystävällisyydestä vaan siitä, etteivät naiset osaa ennakoida. Tämän kohtaamme joka päivä esim. kauppojen kassoilla.
Italialaiset ovat kyllä suomalaisten mielestä käytöstavattomia moukkia. Koko ajan huudetaan, räyhätään ja ollaan myöhässä. Kokouksiin ei valmistauduta.
Ei niitä kukaan Pohjois-, Länsi- tai Keski-Euroopassa jaksa.
Kun vertaa Välimeren maita ja Pohjoismaita keskenään, kulttuuri muuttuu. Pohjoismaalaiset keskenään muistuttavat toisiaan enemmän kuin verraten meitä eteläeurooppalaisiin. Junttius ei itsessään ole vain suomalainen piirre vaan omansa löytyy joka maasta.
Erikoista sinällään tällaisissa ulostuloissa on tiettyjen stereotypioiden nosto kansakunnista, joiden sisälle mahtuu useita erilaisia yksilöitä. Suomalaisten eduksi sanon itseironian. Me usein nauramme meistä kerrotuille stereotypioille, mikä osittain pitää myös yllä niitä.
Suomalaiset ovat kuitenkin pienenä kansakunta usein myös edukseen tuolla maailmalla. Meitä pidetään yleistäen kovina työntekijöinä, rehellisinä ja aitoina ihmisinä. Useimmiten tarkoitamme, mitä sanomme ja asiantuntijamme ovat luotettavia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä bussikuskia moikata missään muualla kuin Suomessa.
Ainakin Irlannissa ja Etelä-Koreassa moikataan. Veikkaisin myös että Kanadassakin. Molempien maiden kansalaiset kuvittelevat suomalaisten tavoin, ettei sitä tehdä missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Kun vertaa Välimeren maita ja Pohjoismaita keskenään, kulttuuri muuttuu. Pohjoismaalaiset keskenään muistuttavat toisiaan enemmän kuin verraten meitä eteläeurooppalaisiin. Junttius ei itsessään ole vain suomalainen piirre vaan omansa löytyy joka maasta.
Erikoista sinällään tällaisissa ulostuloissa on tiettyjen stereotypioiden nosto kansakunnista, joiden sisälle mahtuu useita erilaisia yksilöitä. Suomalaisten eduksi sanon itseironian. Me usein nauramme meistä kerrotuille stereotypioille, mikä osittain pitää myös yllä niitä.
Suomalaiset ovat kuitenkin pienenä kansakunta usein myös edukseen tuolla maailmalla. Meitä pidetään yleistäen kovina työntekijöinä, rehellisinä ja aitoina ihmisinä. Useimmiten tarkoitamme, mitä sanomme ja asiantuntijamme ovat luotettavia.
No just noin. En voi sietää amerikkalaisia, jotka puhuvat small talkia ja muutenkin kaikkea sellaista mitä eivät edes oikeasti tarkoita. Suomalaiset tunnetaan siitä, että ovat sanansa mittaisia.
Muistan edelleen ne ajat kuin rautaesirippu poistettiin ja kansa änkesi Viroon suurin joukoin. Siellä oli ihan tavalliset tuulipuvut ympäripäissään kaljakeissit kädessä. Se oli jotain todella moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "please" sanan käytön unohtaminen johtuu ihan siitä, että meillä ei suomenkielessä ole vastaavaa sanaa.
Ulkomailla myös ravintolassa pikku pöhnössä unohtuu asiat vielä helpommin.
Joskus mäkkärissä ulkomailla tuli tilattua suomeksi "Hello, mansikkapirtelö". Sitten kun ei ymmärtänyt, niin sama hieman kovemmalla volyymillä. Joo..olin ottanut aurinkoa ja rannalla muutaman oluen.
Juuri noin. Moni puhuu englantia ikään kuin kääntäen suomen englanniksi, ja silloin please-sana jää pois. Ei ne ulkomaillakaan usein kovin hyvää englantia puhu, joten tuo on ihan ok.
Kun käyttää konditionaalia, 'please' on täysin tarpeeton kohteliaassakaan kanssakäymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Äsken taas S-marketissa todistin, kuinka hapan keski-ikäinen tantta selvisi kassalta sanomatta sanaakaan myyjälle, ei vastannut tervehdykseen, puhumattakaan, että jonkinlainen kiitos olisi irronnut. Tosin miehissä näitä ehkä vielä enemmän löytyy, tuo oli vain esimerkki.
Kenestä tahansa tulee hapan, kun joka puodissa toivotetaan hyvää päivän jatkoa. Pahimmillaan hedelmävaaka ja itsepalvelukassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kohtelias ja saatan puhua, jopa kassajonossa tuntemattomille. Käyttäydyn muutenkin, poikkeavan avoimesti ihmisiä kohdatessa. Katson silmiin ja kuuntelen myös toista.
Useammat säikähtävät aluksi, vanhemmat naiset ja miehet tykkäävät rupatella. Nuoremmat naiset luulevat, että yritän iskeä heitä ja kertovat hetken kuluttua jotenkin kiertoilmaisuin, että heillä on mies. Jotkut miehet tuntuu luulevan taas, että olen homo.
Ei ole helppoa olla poikkeavan avoin tässä yhteiskunnassa, kun luullaan heti kaikenlaista.
M 46
Eli naiset kokee juttelusi flirttinä? Eikö kevyt jutustelu sitä olekin?
No ei ole! Olen juuri tuollainen kuin yllä kuvattu, mutta olen nainen. Mieheni sanoo, että aina pitää varata ylimääräistä aika
Tässä superextroverttihölösuu -tyylissäkin on se ongelma että se ei aina ole kahdensuuntaista tai edes toivottua.
Sosiaalisesti lahjattomalle varsinkin extrovertille itselleen tämä voi olla mahdotonta havaita, myöntää sekä kestää.
Kyllä, olen huomannut. Kuinkakohan monta kertaa olen tälläkin palstalla nähnyt ihmisten valittavan siitä että joku hymyilee liikaa.