Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden
Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…
Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja, kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.
Kommentit (329)
Italialaiset ovat inhottavia! mitä etelämmäs sisiliaan mennään, sitä sovinistisempia ja aggressiivisempia miehiä ja naisia tulee vastaan.
Naisten asema on ihan toista kun Suomessa. Italiassa esimerkiksi perheväkivalta on vielä ns perheen sisällä selvitettävä asia, ainakin käytännössä.
Kyllä mä otan mieluumin jörön Tommin elämääni, kuin naista roskana pitävän alamittaisen mammanpoika Luigin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat pääasiassa metsäläisten jälkeläisiä. Ei kukaan opettanut hienoja tapoja.
Juu juu iigori. Kiinnostaa tosi paljon sun provot. Not.
Omasta kokemuksestasi kaikki suomalaiset jotka eivät ole perhettäsi ja/tai ystäviäsi ovat kuvaillun kaltaisia? Vai kuvailisitko suomalaista perhettäsi ja suomalaisia ystäviäsi samoilla sanoilla joita käytit otsikossa?
Ihan OK provo, jos ei ollut niin huhhuh. Siinä on Ap:lla kasvamista :D
Juu, kukaan muu tässä maailmassa ei ole epäkohtelias tai huonosti käyttäytyvä. Ja kohtelee perhettään ja vaimojaan niin hyvin, että... mikä sitten kellekin tärkeää ;)
Olen matkaillut mm. Italiassa useita kertoja, olen ollut kohtelias (kuten kaikkialla) ja minulle on oltu kohteliaita. Mutta sen tietyn machokulttuurin huomaa, miehet kyllä kiinnittävät huomiota, tuijottavat jne, ovat todella kohteliaita omalla kielellään. Enemmänkin tuntuu, että jotkut harvemmat naiset Italiassa eivät niinkään pidä turisteista tai huomiosta joita turistit saavat. Todistin mm. näkyä paikallisessa ravintolassa jossa turistipari tuli kysymään ruokailusta, nainen oli todella nyrpeä kun miehensä kohtelias nätille naiselle. Olen myös Suomessa kohtelias, pidän ovea tarvittaessa auki niin miehille kuin naisille, minulle on miehet tarjonneet paikkaansa jonossa ja pitäneet ovea auki, aina kiitän kohteliaasti hymyillen. Lähinnä jotkut naiset ovat niitä, ja ehkä jotkut huonotapaiset miehet jotka eivät pidä ovea auki ja ei haittaa että se menee kasvojen edestä kiinni.
Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan <3
Tulee sulle eteen uudessa kotimaassasi myös :) Paitsi jos on joku arabiluola niin eihän siellä naiset saa kenellekkään jutella :D
Yleistyksissä on se ongelma, että ne kumoutuvat vastakkaisen asiaintilan vallitessa.
Suomalaisia vtuttaa korkeiden verojen maksaminen ja yhteiskunnan palveluiden toimimattomuus, vaikka maksaa niitä korkeita veroja. Italiassa veroja vältellään kuin ruttoa, onhan se kiva kun jää itselle enemmän, kyllä se iloiseksi tekee, Kreikassa tehdään samaa.
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat inhottavia! mitä etelämmäs sisiliaan mennään, sitä sovinistisempia ja aggressiivisempia miehiä ja naisia tulee vastaan.
Naisten asema on ihan toista kun Suomessa. Italiassa esimerkiksi perheväkivalta on vielä ns perheen sisällä selvitettävä asia, ainakin käytännössä.
Kyllä mä otan mieluumin jörön Tommin elämääni, kuin naista roskana pitävän alamittaisen mammanpoika Luigin.
Italiassa on tietty kulttuuri, tulee mieleen lähinnä joku 50-90-luku joissain paikoin. Ja kyllä, naisten asema on mitä on. Mutta miehet ovat kohteliaita kauniille naisille, siis turisteille.
Suomalainen ei osaa aina kysyä oikein kuulumisia muilta vaan saattaa olla jopa hiljaa, mutta kiittää osaamme.
Meillä on myös kovatasoiset eläinten, lasten ja naisten oikeudet. Näiden puute tekee kansasta "juntin" jos minulta kysytään.
Näitä maita on ainakin Espanja, Kreikka, Italia, Portugali, Baltian maat ja itä-Euroopan maat. Ei se puhe ole niin tärkee kuin se miten sitä toista ihmistä/eläintä oikeasti arvostaa eli kohtelee.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksestasi kaikki suomalaiset jotka eivät ole perhettäsi ja/tai ystäviäsi ovat kuvaillun kaltaisia? Vai kuvailisitko suomalaista perhettäsi ja suomalaisia ystäviäsi samoilla sanoilla joita käytit otsikossa?
Ihan OK provo, jos ei ollut niin huhhuh. Siinä on Ap:lla kasvamista :D
Ikävä kyllä ei ollut vain ap:n keksimä provo, vaan ap sai innoituksensa Hesarin jutusta, jossa Hesari on kysellyt suomalaisilta lukijoiltaan mitä he arvelevat ulkomaalaisten olevan mieltä suomalaisista (joo, kyllä, luit oikein, juuri noin äärettömän tyhmä tuo juttu on!).
Otsikko on (siinä siteerataan yksittäistä suomalaista naista ja hänen kuvitelmiaan siitä mitä lähes 60 miljoonaa italialaista ajattelee, mikä on kyllä jo aika mielenvikaista kuvitella että yksittäinen nainen voisi sen tietää):
Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää
HS kysyi lukijoiltaan näkemyksiä suomalaisten käytöstavoista. Vastaukset nostavat laajasti esiin muiden kulttuurien hyviä tapoja, joita toivottaisiinkin Suomeenkin.
Ja siis yhtään vastausta tuohon juttuun ei tullut ulkomaalaisilta. Mikä olisikin ollut melko epätodennäköistä, kun vastauksia kerättiin Hesarin suomenkielisiltä lukijoilta. Kaikki vastaukset olivat suomalaisilta itseltään siitä mitä he kuvittelevat ulkomaalaisten ajattelevan. Joo, eipä yhtään ennakkoluuloista.
Olemmekohan mieheni kanssa epänormaaleja suomalaisia, kun Italiassa britit luulivat meitä italialaisiksi🙄
Vttuun sinun kanssasi. Takasin jos ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Ja tunnet kuinka monta italialaista? Stereotypiaa kirjoitat.
Tuo Hesarin juttu on yksiselitteisesti ra sis tinen ja perustuu ra sis tisiin ennakkoluuloihin. On ra sis tista väittää yleistyksiä etnisistä ryhmistä kuten tuossa tehdään useiden etnisten ryhmien kohdalla, kuten italialaiset, ranskalaiset, amerikkalaiset ja tietysti suomalaiset. Tuollaiset ra sis tiset etniset yleistykset yksittäisten ihmisten ennakkoluulojen perusteella eivät ole hyväksyttäviä nykypäivänä. Miksi Hesari on julkaissut tällaisen ra sis tisen jutun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat aika töykeitä. Totta. Ja Suomessa ystävällisyyttä pidetään outona ominaisuutena. Ystävällinen henkilö on suomalaisten mielestä jopa hullu.
Ja vielä hymyilee.
Saati puhuu vieraalle, esim kaupassa.
Niin, eri kulttuureissa on eri tapoja ja kuten täälläkin on sanottu, niin monet Keski-Euroopan tavat olisivat esimerkiksi jenkeissä ihan yhtä outoja kuin mitä suomalaisia tapoja pidetään siellä.
Kyllä nyt tietysti sellaiset perushuomaavaisuudet kuten raskaana olevien huomioiminen ja muu vastaava niin sellaisen kyllä luulisi olevan ihan universaalia. Mutta ehkä siinäkin on tämä meidän pärjäämisen kulttuuri ja toisaalta äärimilleen viety tasa-arvovouhotus, jossa nainen saattaa jopa loukkaantua jos häntä autetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olemmekohan mieheni kanssa epänormaaleja suomalaisia, kun Italiassa britit luulivat meitä italialaisiksi🙄
Mua luullaan Suomessa usein virolaiseksi, venäläiseksi tai jostain Baltian maasta tulleeksi, vaikka olen supisuomalainen. Välillä on luultu italialaiseksi ja välillä britiksikin jopa englannin kielen perusteella. Tämä tuli esiin lähinnä yhden natiivin kanssa keskustellessa, koska keskustelukumppani oli olettanut kielitaidon perusteella että olen britti mutta jossain vaiheessa tipuin keskustelussa kärryiltä :D Mulle on oltu kyllä jokapaikassa kohteliaita missä olen käynyt, lähinnä koska olen itse kohtelias ja kiitän ym., yritän muistaa myös sanoa "please" mutta hymyilen jne. Toki en tiedä mitä jotkut voi panetella omalla kielellään, mutta se on sitten eri asia.
Sivistyksestä kertoo paljon se, miten jokaisessa maassa kohdellaan myös muita kuin turisteja, eli ihan vaikkapa perhettä jne. En sanoisi, että Italia naisväkivallan osalta on paremmin käyttäytyä kuin Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eri kulttuureissa on eri tapoja ja kuten täälläkin on sanottu, niin monet Keski-Euroopan tavat olisivat esimerkiksi jenkeissä ihan yhtä outoja kuin mitä suomalaisia tapoja pidetään siellä.
Kyllä nyt tietysti sellaiset perushuomaavaisuudet kuten raskaana olevien huomioiminen ja muu vastaava niin sellaisen kyllä luulisi olevan ihan universaalia. Mutta ehkä siinäkin on tämä meidän pärjäämisen kulttuuri ja toisaalta äärimilleen viety tasa-arvovouhotus, jossa nainen saattaa jopa loukkaantua jos häntä autetaan.
Tuo raskaana olevien huomioiminen - mitenhän tosi harvoin näkee esimerkiksi julkisessa liikenteessä pitkälle raskaana olevia? Ja jos raskaus ei varsinaisesti näy, niin eikö se olisi vähän epäkohteliasta kiinnittää siihen huomiota tuolla tapaa että tarjoaa paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tunnet kuinka monta italialaista? Stereotypiaa kirjoitat.
Olen asunut eri puolilla Italiaa 40 vuotta enkä siksi pysty kertomaan tarkkaa lukumäärää 😂😂 Erosin italialaisesta, ja hain Suomesta "Tommin". Toimi hyvin. Olin hämmästynyt siitä, miten Tommi laittoi ruokaa, siivosi ja muutenkin kohtelia kuin vertaistaan.
Tuosta kyllä eri mieltä. Itäsuomalaiset pääosin ystävällisimpiä, sekä karjalaiset että savolaiset. Helsingistä löytyy myös yllättävän paljon ystävällisyyttä kun osaa sitä oikein etsiä ja itse käyttäytyy niin, että se tulee muissa esiin. Tampereella aina tosi hauska käydä, ihmiset iloisia, ystävällisiä ja reippaita. Keski-Suomi myös ihania ihmisiä. Länsirannikko itse asiassa ehkä omasta mielestäni tylyintä, juuri suomenruotsalaiset. Pohjois-Suomesta en osaa sanoa koska ei paljon kokemuksia.
Mutta kaikenkaikkiaan, oma kokemus on kyllä se, että ihania, ystävällisiä ja kohteliaita ihmisiä löytyy kaikkialta Suomesta. Paljon on kiinni myös siitä miten itse käyttäytyy.
Kyllä ne erot ovat ihan yksittäisissä ihmisissä, ei alueissa.