Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kätilö-opiskelijaa ottaa mukaan synnytykseen?

Vierailija
16.01.2024 |

Ei koske itseä, mutta siskolla synnytyssuunnitelman teko ajankohtainen. Neuvolassa tuotu esiin kätilö-opiskelijan mahdollinen läsnäolo synnytyssalissa. Ei ole kuulemma pakko päästää heitä sinne, mutta toivottua kuitenkin.

Sisko vielä pohtii asiaa, mutta itseä ajatus kammoksuttaa ihan himona. Entä jos se opiskelija tekee jotain väärin? Vaikka pudottaa vauvan, tai antaa väärää lääkettä?? Kyllä ymmärrän että heidän pitää jotenkin oppia, mutta eikö sitä oppimista voisi tehdä nukkejen kanssa, tai sitten valikoida kokeneita synnyttäjiä, joiden kanssa riski on pienempi?

Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin mutta vain yhden 

Vierailija
22/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatte lisää yleisöä katsomaan kun levittelette lettuanne? Ei kai siinä :D Toisaalta, eihän kukaan järkevä ja kunnollinen nainen edes päädy synnyttämään.

Lettu ei levine sektiossa.  Sektio paikallaan jos ha kun vauvalla tai äidillä hätä. 

Niin, mitä sitten? Suurin osa synnyttää kuitenkin alateitse eli lettua levitellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran erehdyin menemään siihen lankaan, että suostuin opetusvastaanotolle, kun sinne sai nopeammin ajan. Olin varautunut pariin kolmeen opiskelijaan, mutta paikalle saapuessa oli 6 opiskelijaa paikalla ja olivat kaivelleet vuosien takaiset mielenterveyskäynnitkin, vaikka kyse oli puhtaasti fyysisestä vaivasta, joka on ollut minulla ikuisuuden. Rehellisesti sanottuna teki mieli kääntyä ovelta pois ja olisi todellakin pitänyt. Jokainen kuulusteli vuorollaan ja sen jälkeen olisi pitänyt vielä antaa jokaisen sörkkiä, mutta siihen vedin rajan. Nykyään sanon kategorisesti ei opiskelijoille, koska en enää jaksa. 

Vierailija
24/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun paras synnytys kolmesta oli se, jossa oli mukana opiskelija! Hän oli niin ihana ja juttelimme kaikenlaista. Hänellä oli aikaa mulle ja kuunteli mun toiveita.

Vierailija
25/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli synnytystä katsomassa koko lauma lääketieteen opiskelijoita.  Enpä juuri heihin huomiota kiinnittynyt, oli muuta puuhaa.

Vierailija
26/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytyksessä mulla oli loppuvaiheessa opiskelija mukana. Oli tosi positiivinen kokemus itselle.

Synnytys kesti pitkään ja oli kaikin puolin vaikea ja sain vielä lopuksi pahat repeämät. Toivottavasti opiskelijalle ei jäänyt traumoja, mutta näki ainakin, että kaikki ei aina suju kuin oppikirjoissa.

Lapsivuodeosastolla oli myös aivan ihana harjoittelija joka otti huoleni mm. lisämaidon tarpeesta tosissaan ja tsemppasi kaikin puolin tilanteessa. Harmittaa, kun en muistanut hänelle sanoa lähtiessä sanoa, että hän todellakin oli oikealla alalla.

Vierailija
27/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihana opiskelija mukana. Piti kädestä ja jutteli mukavia. Vieläkin hyvät muistot vaikka vaiva täyttää kohta 24 vuotta. 😀 

Vierailija
28/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatte lisää yleisöä katsomaan kun levittelette lettuanne? Ei kai siinä :D Toisaalta, eihän kukaan järkevä ja kunnollinen nainen edes päädy synnyttämään.

Aivan, harmi että äitisi ei ollut järkevä ja kunnollinen vaan levitteli lettuaan oikein antaumuksella.

Vierailija
29/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain opiskelijalta haukut, kun menin synnyttämään kaksoset yöllä. Hänelle oli luvattu, että pääsee mukaan - en minä ollut mitään lupauksia antanut!

Vierailija
30/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lettu" on levällään vain silloin, kun sitä tutkitaan, ja sitten ponnistusvaiheessa. Jos ei siihen tilanteeseen halua ylimääräisiä, voi sen sanoa ihan ääneen, ja sitä toivetta kyllä kunnioitetaan. Suurin osa synnytysajasta kuluu avautumisvaiheeseen, jolloin ollaan lähes koko ajan vaatteet päällä.

Vierailija
31/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

". Suurin osa synnytysajasta kuluu avautumisvaiheeseen, jolloin ollaan lähes koko ajan vaatteet päällä.

Mä otin kaikki vaatteet pois kun pääsin synnytyssaliin. Tosin kävelin sinne samaan tien kun pääsin sairaalaan. Kokeilin olla suihkussa, mutta tuli huono olo ja oksensin. Olin siinä synnytyshuoneessa sitten alasti. Oli tuskanhiki päällä. 

Vierailija
32/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunta antoi opiskelijan leikata napanuoran. Isältä ei edes kysytty, vaikka siihen aikaan isät oli saaneet leikata napanuoran. 

Opiskelijan kokemus laitettiin perheen edelle. Meiltä ei kysytty, voiko opiskelija olla mukana. 

Vierailija
33/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi ponnistus vaihe synnytyssalin suihkussa ja mä muistan kummastelleeni kun mun päälle yritettiin ihan märkänä pukea sitä sairaala kaapua kun halusin sängyllä synnyttää. Olisin hyvin voinut olla sen 1min ponnistuksen ajan nakuna. Oli siinä opiskelijakin muistaakseni paikalla.

Vierailija
34/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielsin esikoisen synnytyksessä opiskelijat. Tulivat silti ja minulle sanottiin ettei tätä voi kieltää, vaan se kuuluu sairaalan opetukselliseen toimintaan. Mitään haittaa heistä ei kyllä ollut. Toisessa synnytyksessä sitten sallin opiskelijat. Ketään ei tullut paikalle. 

Vierailija
35/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli opiskelija mukana ja piti seuraa loputtoman pitkien tuntien aikana kun kätilö liehusi jokapaikassa. Oikein mukava tyyppi. Mitään hän ei tehnyt ominpäin eikä koskenut lääkkeisiin tms. Osasi myös antaa miehelle vinkkiä mun olon helpottamiseksi. Aika usein olen sallinut terveydenhuollossa opiskelijoiden mukanaolon, täytyy heidän oppia käytännössä ja olen saanut itse määritellä mitä ovat tehneet ja mitä ei. Hyviä ja helläkätisiä opettelijoita oon kohdannut.

Vierailija
36/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten luulet että se kotilo oppii muuten olemaan?

Vierailija
37/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan synnytyssuunnitelmaa ei suostutella vaihtamaan vain siksi, että opiskelija näkisi jotain uutta!

Kerroin, että olen tyytyväinen ponnistusasentooni, mutta silti kätilö tahtoi, että näytetään opiskelijalle jakkara-asento. Hän kysyi lupaani uudestaan ja uudestaan, kunnes suostuin. Tästä seurasikin sitten ongelmia, jolloin tahdoin takaisin alkuperäiseen ponnistusasentooni. Jouduin ottamaan myös spinaalipuudutteen, kun kivut pahenivat jakkaralla käymisestä, kun isokokoinen vauvani siirtyi siitä huonoon tarjontaan. Muuten olisin selvinnyt koko synnytyksen ilman kivunlievitystä, ellei tämä kätilö olisi tullut sekoittamaan. Opiskelija vain katsoi eli vika oli opiskelijaa ohjanneen kätilön toiminnassa!

Kätilö, joka ohjasi opiskelijaa,  ei ollut varsinainen kätilöni, vaan he tulivat silloin, kun oma kätilöni oli muualle varattuna. Oma kätilöni otti tilanteen taas haltuun, hoiti synnytykseni loppuun hyvin ja  oli vihainen toiselle kätilölle, kun synnytys oli ajautunut siksi kriisiin ja jouduttiin rauhoittamaan spinaalipuudutuksella. Onneksi puudutus saatiin nopeasti ja pääsin ponnistamaan, kun vauva korjasi asentonsa takaisin normaalin tarjontaan.

Toisessa synnytyksessä opiskelija oli hyvä, koska hän oli tukemassa minua. Näillä kokemuksilla en enää ottaisi opiskelijaa ensimmäiseen synnytykseen, mutta jos se on mennyt hyvin, voisin ottaa seuraavaan. Eikä saa painostaa muuttamaan hyvin sujuneen synnytyksen kulkua, jotta opiskelija näkisi uutta!

Naistenklinikkalla

Vierailija
38/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ollut vara valita. Kätilöopistolla synnytin ja minulla oli vaikea synnytys. Siellä huoneessa ramppasi useampia opiskelijoilta ja muilta. Olin pidemmän aikaa synnytyssalissa. Nyt jos saisin päättää, en ehkä haluaisi, että ne muutamat kokeilivatkin vauvan päätä synnytyskanavassa, mutta sitten taas toisaalta, eipä se asiaa hidastanut. 

Vierailija
39/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta edes kysytty. Opiskelija oli mukana mutta suurimman osan olin kyllä yksin ukon kanssa. Välillä piipahtivat tarkistamassa onko ok. Vähän yllätyin kun luulin saavani ensikertalaisena enemmän tsemppiä ja läsnäoloa. Synnytys oli kuitenkin helppo ja hieno. Valitettavasti en päässyt toiste kokemaan.

Vierailija
40/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ompeli tikkini huonosti, mistä seurasi elinikäiset ongelmat. Ihana tyyppi oli tietysti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme