Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kätilö-opiskelijaa ottaa mukaan synnytykseen?

Vierailija
16.01.2024 |

Ei koske itseä, mutta siskolla synnytyssuunnitelman teko ajankohtainen. Neuvolassa tuotu esiin kätilö-opiskelijan mahdollinen läsnäolo synnytyssalissa. Ei ole kuulemma pakko päästää heitä sinne, mutta toivottua kuitenkin.

Sisko vielä pohtii asiaa, mutta itseä ajatus kammoksuttaa ihan himona. Entä jos se opiskelija tekee jotain väärin? Vaikka pudottaa vauvan, tai antaa väärää lääkettä?? Kyllä ymmärrän että heidän pitää jotenkin oppia, mutta eikö sitä oppimista voisi tehdä nukkejen kanssa, tai sitten valikoida kokeneita synnyttäjiä, joiden kanssa riski on pienempi?

Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden synnytyksiin voivat puolestani osallistua. Itse halusin kaikki ylimääräiset pois. Minun valinta. 

Jos mun synnytyksestäni olisi poistettu kätilöopiskelija, lapsen pää olisi kolahtanut lattiaan. En olisi siitä yksin saanut kiinni eikä kyllä mieskään.

Vierailija
42/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyssuunnitelma? Hah sanon minä. Siinä ei mikään mene niin kuin unelmissa vaan synnyttäjän kroppa määrää mitä tapahtuu tai on tapahtumatta. Kannattaa ottaa kaikki mahdolliset ihmiset, mitä saatavilla on. Kolmesti synnyttänyt olen ja joka kerta meni miten meni. Pääasia on, että se vauva tulee ulos, ja kaikki mikä menee hyvin on pelkkää bonusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut ok, että opiskelijat ovat mukana terveydenhuollon käynneillä ja he saavat tehdä toimenpiteitä. Synnytyksestä pyysin etukäteen, että opiskelijoita ei ole läsnä. Tiesin itsestäni, että haluan olla synnytyksen ajan mahdollisimman rauhassa ja omissa maailmoissani. En siis jutellut juuri miehellekään, vaan keskityin omiin tuntemuksiin, hengittämiseen ja synnyttämiseen. Olisi tuntunut turhalta, että opiskelija olisi paikalla, kun en halunnut jutella enkä ja kaipaamani tuen sain mieheltä. Meillä siis kätilötkin kävivät huoneessa vain ohimennen, kun en kaivannut tukea ja synnytys eteni hyvin. Ainoastaan synnytyksen loppuvaiheessa kätilö ja lääkäri olivat paikalla. Kätilöissä/opiskelijoissa/lääkäreissä ei siis ollut mitään vikaa, halusin vain synnyttää mahdollisimman pitkälle omissa oloissani. Mies siis osasi antaa minulle tilaa, kun sitä kaipasin. :D

Moni varmasti kaipaa tsemppiä ja kätilön/opiskelijan tuomaa tukea. Opiskelijat on usein hyvin ajan tasalla, kiinnostuneita ja empaattisia. :) 

Vierailija
44/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun synnytyksessä oli kätilön lisäksi lääkäri ja joku lastenhoitaja (sain kaksoset niin se hoiteli ekaa vauvaa kun toinen teki tuloaan) ja olisi mukaan mahtunut vaikka liuta opiskelijoita, ei olisi mua haitannut.

Vierailija
45/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin joulukuussa ja paikalla oli harjoittelija. Hänestä oli apua, kun kasteli pyyhettä kuumalla vedellä ja painoi sillä selkää, kun siihen tuli hermokipu ponnistusvaiheessa.

Hän myös haki minulle synnytyksen jälkeen lämmitettyjä pyyhkeitä, kun olin hiestä märkä ja alkoi sitten palelelmaan. 

Ei opiskelija mitään lääkkeitä anna tms. Hän katsoi vierestä, kun kätilö mm. punnitsi vauvan ja tikkasi repeämät.

Vierailija
46/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat yleensä on paljon iloisempia ja reimppaampia kun varsinainen henkilökunta.

Vierailija
47/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei halua niin eihän sitä pakko ole ottaa mukaan. Ymmärrän että kaikki eivät halua. Meillä sattui olemaan opiskelija mukana ja oli kyllä ihana. Oli vielä kiireinen päivä, että kun lapsi oli syntynyt niin kätilö häipyi johonkin enkä edes huomannut asiaa koska se opiskelija oli siinä. Kätilö tuli jonkin ajan päästä että kävi tässä välissä auttamassa toisen synnytyksen. Että jos se opiskelija ei olisi ollut siellä niin oltaisiin oltu yksin.

Vierailija
48/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa.

Vierailija
49/49 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi opiskelija olemalla läsnä ja leikkaamalla sekä ompelemalla episiotomian kätilön ohjauksessa. Opiskelija ei tee mitään omin päin eli sitä pelkoa ei ole. Oli hyvä kokemus ja saa tulla opiskelija mukaan mielellään seuraavassakin synnytyksessä. Varsinaisella kätilöllä voi olla kiire ja minulla oli ainakin turvallinen olo kun ei jääty miehen kanssa kaksistaan synnytyssaliin ihmettelemään synnytyksen eri vaiheissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi