Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään erotaan niin helposti?

Vierailija
15.01.2024 |

Harvasen päivä saa lukea lehdestä miten pari joka vielä hetki sitten hehkutti onneaan, onkin päättänyt erota. Sama ilmiö lähipiirissä, jossa huomaa selkeitä eropiikkejä, kuten nyt vuoden vaihteen jälkeen. Valitettavan usein eron syynä ei ole mikään vakava asia, kuten väkivalta tai pettäminen, vaan se että jompi kumpi osapuoli on alkanut haikailemaan jotain mitä pitkässä suhteessa ei joka päivä voi olla. Ei varsinkaan jos lapset ovat pieniä eli jatkuvaa jännitystä ja intohimoa.

En kannata vanhanaikaista tapaa missä naimisissa ollaan hautaan asti hammasta purren, mutta ihmettelen kyllä suuresti miten monille perhoset vatsan pohjassa ja suhteen alkuhuuma tuntuu olevan kaikkein tärkein asia elämässä. Jopa niin tärkeä, että sen takia ollaan valmiita rikkomaan perhe.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt kolmatta vuotta miettinyt ja kerännyt voimia erota. Takana on erittäin raskaita vuosia ja tilanteita joissa olen joutunut yksin selviytymään, hirveä määrä taloudellista stressiä, vastuuta ja luottamuspulaa. Näkyykö nämä ulospäin? Ei näy koska en missään nimessä halua enää ulkopuolisille kuuluttaa olleeni näin tyhmä ja kiltti. 

Ja tiedän jo nyt että erosta tulee vaikea, puoliso tulee tekemään kaikkensa ettei itse taaskaan joudu ainakaan ottamaan vastuuta mistään eikä luopumaan mistään. 

Tunnistan nämä pohdinnat. Itsekin koin häpeää eropohdinnoista ja lopulta erosta. Vaikka toisaalta tiesin, että olin tehnyt kaikkeni ja yrittänyt vääntää itseni solmuun, jotta parisuhde ja yhteiselämä toimisi, jostain tuli mieleen ajatus, että olisinko kuitenkin voinut tehdä vielä jotain. Tosiasiahan on, että vain itseään voi muuttaa. Jos toinen ei ole valmis muuttumaan tai ottamaan tukea vastaan niin ei siinä itse voi tehdä mitään.

Vierailija
122/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjapettäjä ja sarjaeroaja joka huutelee että ei saisi tuota lausetta käyttää on lähinnä naurettava vitsi. Oman elämänsä valheellinen epäonnistuja kaikin puolin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella tietysti se yksi elämä. Varmasti helpommin erotaan nykyisin kun aikanaan. Silloinhan oikeuslaitos vaadittiin mukaan esim. avioerossa eli oikeus tuomitsi avioeroon.

Mutta en minä ymmärrä jatkuvaa kumppanien vaihteluakaan. Jos kyse on avioliitoista niin kyllä joku jo yli kolme avioliittoa alkaa olla aika paljon. Että kannattaisiko hieman enemmän käyttää harkintaa ennen kuin naimisiin menee ja tutustua vaikka kumppaniin hieman pidemmin. 

Lisäksi useat lapsit esim. eri isillä tuntuu vähän oudolta. Että ei siinä juuri malttia ole käytetty kun on lisäännytty.

Vierailija
124/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun mun vanhemmat olisivat eronneet helpommin. Vaikka ennen lasten syntymää, oli niin edesvastuutonta hankkia lapsia niihin olosuhteisiin!

Vierailija
125/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt kolmatta vuotta miettinyt ja kerännyt voimia erota. Takana on erittäin raskaita vuosia ja tilanteita joissa olen joutunut yksin selviytymään, hirveä määrä taloudellista stressiä, vastuuta ja luottamuspulaa. Näkyykö nämä ulospäin? Ei näy koska en missään nimessä halua enää ulkopuolisille kuuluttaa olleeni näin tyhmä ja kiltti. 

Ja tiedän jo nyt että erosta tulee vaikea, puoliso tulee tekemään kaikkensa ettei itse taaskaan joudu ainakaan ottamaan vastuuta mistään eikä luopumaan mistään. 

Samoin oli minulla. Huolehdin kaikki asiat kodin remontteja myöten ja maksoinkin ne. Hoidin lapset, maksoin lähes kaikki laskut paremmalla palkallani, huolehdin kodin. Mies käytti rahansa harrastuksiinsa ym.

Eron jälkeen hävetti aivan älyttömästi, että olin ollut liian kiltti ja sietänyt exää ja hänen tekemättä jättämisiään.

Eron jälkeen koko elämä muuttui. Muutuin ihan ulkoisestikin. Mieli oli parempi, talous oli parempi. Lasten vuoksi erosta oli haasteensakin, mutta nekin on voitettu. Voin hengittää, ei tarvi kulkea varpasilleen ja olla ahdistunut. 

Vierailija
126/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella tietysti se yksi elämä. Varmasti helpommin erotaan nykyisin kun aikanaan. Silloinhan oikeuslaitos vaadittiin mukaan esim. avioerossa eli oikeus tuomitsi avioeroon.

Mutta en minä ymmärrä jatkuvaa kumppanien vaihteluakaan. Jos kyse on avioliitoista niin kyllä joku jo yli kolme avioliittoa alkaa olla aika paljon. Että kannattaisiko hieman enemmän käyttää harkintaa ennen kuin naimisiin menee ja tutustua vaikka kumppaniin hieman pidemmin. 

Lisäksi useat lapsit esim. eri isillä tuntuu vähän oudolta. Että ei siinä juuri malttia ole käytetty kun on lisäännytty.

Edelleen avioeroon tuomitaan. 

Vierailija
127/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exällä neljä lasta ja kaikilla eri isä. Erosi minusta sanoen että haluaa kokea taas rakkauden huuman :D

Sai vissiin kokea rakkauden joka oli yhtä lyhyt kuin kaikki edellisetkin. Asuu nyt yksiössään yksin eivätkä edes lapsensa käy katsomassa. 

128/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exällä neljä lasta ja kaikilla eri isä. Erosi minusta sanoen että haluaa kokea taas rakkauden huuman 

Miksi sä tuollaisen naisen kanssa olit yhdessä?

Vierailija
129/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään mennään naimisiin niin helposti? Ei pahemmin oteta huomioon edes sitä onko samanlaiset arvomaailmat ja tulevaisuudentavoitteet. Tottakai se ero tulee kun ollaan alunperin menty yhteen ihan täysin väärän ihmisen kanssa.

Vierailija
130/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä aina lukea tämä naisten näkökulma näihin eroihin. Aina on muka ollut yhtä helvettiä, kauan mietitty eroa, nyt ahdistus poissa ja elämä ihanaa, mitä nyt riitelyt asioista ym.

Kun juttelee miesten kanssa asiasta niin tulee ihan eri kuva. Mies raatanut paljon töissä, yrittänyt toteuttaa naisen toiveita, olla hyvä isä, mutta lopulta seinä tulee vastaan kun mikään ei riitä. Eli nainen vaan lähtee kun tylsistyy tai mies on puristettu kuiviin. Siis turhan helposti erottu.

Jos naisten kertomukset pitävät paikkansa, niin täällä ei kyllä sitten mitään läpileikkausta yhteiskunnasta ole, koska tuntemani koulutetut miehet eivät tuollaista siivelläoloelämää todellakaan vietä. En tiedä mistä oikein tuollaisia miehiä löydätte?

Vierailija
131/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin pysyttiin avioliitossa vaikka hampaat irvessä, koska oli häpeällistä erota. Onneksi tuollaisesta pelleilystä on päästy eroon.

Vierailija
132/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on meidän viimeinen elämä, joten miksei nauttia siitä kun vielä voi?

Vierailija
133/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, CARPE DIEM vaan ja kakslahkeisia jahtaamaan vielä kun pystyy...?

Vierailija
134/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sille selvää näyttöä on että on ihmisiä jotka eroilevat helposti. Usein juuri he solvaavat netissä ydinperheitä päivästä toiseen. Kateuttaan, syyllisyyttään ja häpeäänsä he solvaavat. Kun ovat itse kyvyttömiä rakastamaan. Heille rakkaus on toisen hyväksikäyttöä. Pahantahtoisia ja narsistisen itsekkäitä ihmiskuoria.

Vierailija
135/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, CARPE DIEM vaan ja kakslahkeisia jahtaamaan vielä kun pystyy...?

Jos se kotoota löytyvä kaksilahkeinen on muuttunut onnettomaksi vätykseksi, niin tottakai. Miksi ei?

Vierailija
136/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei tunne edes itseään, ovat ihan eksyksissä nykyajan valintatiskillä miettiessään onko tänään hetero vai homo, vai sittenkin bi ... Kokeeko itsensä naiseksi, mieheksi vai joksikin muuksi. Ja huomenna sama pohdinta uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Oman navan ympärillä pyöriessä maailma on suppea ja vailla iloa, rakkautta, inhimillisyyttä, yhteisöllisyyttä ja välittämistä.

Vierailija
137/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei tunne edes itseään, ovat ihan eksyksissä nykyajan valintatiskillä miettiessään onko tänään hetero vai homo, vai sittenkin bi ... Kokeeko itsensä naiseksi, mieheksi vai joksikin muuksi. Ja huomenna sama pohdinta uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Oman navan ympärillä pyöriessä maailma on suppea ja vailla iloa, rakkautta, inhimillisyyttä, yhteisöllisyyttä ja välittämistä.

Itsetunnottomat tekevät noin. Epävakaita ovat. Solvaavat sitten tavallisia ihmisiä somessa. Ovat huonoiten käyttäväytvä ryhmä. Kateellisia ovat.

Vierailija
138/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyään tottuneet liian helppoon. Kaikki on saatavilla helposti. Miehiä ja naisia voi valita valintatiskiltä halutessaan. Ja sitten sellainen epäkypsyys näkyy tässä, ei kestä kohdata itseään saati puolisoaan.

Vierailija
139/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos se kotoota löytyvä kaksilahkeinen on muuttunut onnettomaksi vätykseksi, niin tottakai. Miksi ei?"

Itsessä ei mitään vikaa? Vastuun täyttä ulkoistamista? Totaalista itsereflektioon kykenemättömyyttä?

Vierailija
140/141 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heppoisesti eroavat malliopettavat lapsilleen samat valheellisuuteen pohjaavat tavat. Oksettavaa vanhemmuutta heiltä.