Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään erotaan niin helposti?

Vierailija
15.01.2024 |

Harvasen päivä saa lukea lehdestä miten pari joka vielä hetki sitten hehkutti onneaan, onkin päättänyt erota. Sama ilmiö lähipiirissä, jossa huomaa selkeitä eropiikkejä, kuten nyt vuoden vaihteen jälkeen. Valitettavan usein eron syynä ei ole mikään vakava asia, kuten väkivalta tai pettäminen, vaan se että jompi kumpi osapuoli on alkanut haikailemaan jotain mitä pitkässä suhteessa ei joka päivä voi olla. Ei varsinkaan jos lapset ovat pieniä eli jatkuvaa jännitystä ja intohimoa.

En kannata vanhanaikaista tapaa missä naimisissa ollaan hautaan asti hammasta purren, mutta ihmettelen kyllä suuresti miten monille perhoset vatsan pohjassa ja suhteen alkuhuuma tuntuu olevan kaikkein tärkein asia elämässä. Jopa niin tärkeä, että sen takia ollaan valmiita rikkomaan perhe.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vaimon kanssa 15v parisuhteen jälkeen todella paha kriisi. Kiirettä töissä ja lapset veivät kaiken energian. Olimme siinä kohtaa pelkkiä vanhempia ja kommunikointi sen mukaista. "Miten lapsilla meni koulussa?". Emmekä koskaan tehneet mitään yhdessä.

Teimme tuolloin päätöksen, että olemme lapsille ja meille velkaa yrittää. Aloimme käymään treffeillä vuosien tauon jälkeen ja puhuimme todella kipeistä asioista. Pikkuhiljaa tuo mahdottomalta tuntunut tilanne alkoi hälvetä ja löysimme takaisin toistemme luokse. Tällä hetkellä meillä menee paremmin kuin koskaan ja olen niin onnellinen, että emme antaneet periksi tuolloin.

Tiedän myös lasten arvostavan tätä päätöstä.:)

Ihana tarina! Olisi mielenkiintoista tietää minkä takia joku alapeukuttaa tätä.

Vierailija
42/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Valitettavan usein eron syynä ei ole mikään vakava asia, kuten väkivalta tai pettäminen." Eli sinä toivoisit että nykyistä useammin ihmiset kokisivat parisuhteessaan väkivaltaa tai pettämistä ja eroaisivat sen takia? Melko erikoinen ajatustapa, minun mielestäni kun ei ole ollenkaan valitettavaa jos ihmiset ei kärsi väkivallasta kotonaan.

Melko kieroutunut logiikka pitää olla, että tuosta saa jotenkin käännettyä viestin kirjoittajan toivovan lisää parisuhdeväkivaltaa ja pettämistä.

Sama kuin toinen kirjoittaa "minä rakastan valkoista väriä" ja tulkittaisiin tämä "jahas, eli vihaat siis mustaa väriä!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kokenut eron ja siitä seuranneen tuskan. Meillä ei ollut mitään suurta ongelmaa ja elimme hyvää elämää. Eräänä päivänä vaimo vaan ilmoitti, että hän kaipaa nuoruuden vapautta ja asia oli sillä selvä. Ensimmäiset vuodet olivat tuskaa jo lastenkin takia, mutta elämä kantaa.

Asiaa käsitellessä olen keskustellut lukemattomien muiden eronneiden kanssa ja samankaltaiset tarinat toistuvat. Erossa menee mielenterveys, lapset kärsii, talous menee usein retuperälle ja aiheutuu lukematon määrä tarpeetonta harmia. Suurin syy on kommunikaatio-ongelmat eli on ajauduttu pienlapsiarjessa erilleen, eikä enää osata kuunnella toista. Siihen joku 40v kriisi päälle ja lähdetään todella spontaanisti jättäen kaikki taakse.

Itsekin olisin mielelläni yrittänyt vaimon kanssa keskustella asioista ja erota edes kypsästi, mutta hän oli päättänyt toisin.

<

Taisi olla taas yksi mies, jolle ero tuli "täysin puskista". Sellaista se on, kun ei kuuntele toista. Useimmissa tapauksissa nainen on yrittänyt vuosia ilmaista tyytymättömyyttään, mutta sille ei ole korvaa lotkautettu.

Vierailija
44/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat tällä "nykyään"? Erojahan on ollut suunnilleen sama määrä vuosikymmeniä. Eivät ihmiset nyt eroa sen helpommin tai useammin kuin 10 tai 20 vuotta sitten.

Vierailija
45/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someen ja kavereista mallin katsominen. Jos ei mee samalla tavalla kuin kaverilla niin ero. Vaimo kitisi jatkuvasti kun kaveri menee sinne ja tänne, taas ovat hotellissa yötä. Voi sitä kitinän määrää. Mutta yks päivä kun sen kaverin mies oli ilmoittanut että haluaa erota ja sen elämä muuttui, loppui vaimon kitinä. Kenestäkään ei pidä ottaa mallia, eikä katsoa mitä muut tekevät. Jos on kaikesta kateellinen niin mikään ei koskaan riitä. 

Vierailija
46/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vaimon kanssa 15v parisuhteen jälkeen todella paha kriisi. Kiirettä töissä ja lapset veivät kaiken energian. Olimme siinä kohtaa pelkkiä vanhempia ja kommunikointi sen mukaista. "Miten lapsilla meni koulussa?". Emmekä koskaan tehneet mitään yhdessä.

Teimme tuolloin päätöksen, että olemme lapsille ja meille velkaa yrittää. Aloimme käymään treffeillä vuosien tauon jälkeen ja puhuimme todella kipeistä asioista. Pikkuhiljaa tuo mahdottomalta tuntunut tilanne alkoi hälvetä ja löysimme takaisin toistemme luokse. Tällä hetkellä meillä menee paremmin kuin koskaan ja olen niin onnellinen, että emme antaneet periksi tuolloin.

Tiedän myös lasten arvostavan tätä päätöstä.:)

Tämähän oli kaunis tarina otitte molemmat vastuun tilanteesta ja päätitte yhdessä tehdä asialle jotain. Molemmat halusivat yrittää. Näinhän sen pitäisikin mennä. Valitettavan usein näyttää kuitenkin käyvän niin, että se toinen yrittää ja toinen ei tee mitään. Siihen se suhdekin sitten kaatuu, kun toinen ei suostu uskomaan, että kumppani ei ole onnellinen ja tarvitsee muutosta.

Vierailija
47/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Valitettavan usein eron syynä ei ole mikään vakava asia, kuten väkivalta tai pettäminen." Eli sinä toivoisit että nykyistä useammin ihmiset kokisivat parisuhteessaan väkivaltaa tai pettämistä ja eroaisivat sen takia? Melko erikoinen ajatustapa, minun mielestäni kun ei ole ollenkaan valitettavaa jos ihmiset ei kärsi väkivallasta kotonaan.

Outo logiikka, eiköhän tarkoitus ollut kritisoida helposti eroamista ja sitä kautta ns. turhien erojen kasvavaa määrää. Mutta onhan tuokin näkökulma, että minä ja minun vapaus, muista viis, lapset mukaan lukien.

- eri

Vierailija
48/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Someen ja kavereista mallin katsominen. Jos ei mee samalla tavalla kuin kaverilla niin ero. Vaimo kitisi jatkuvasti kun kaveri menee sinne ja tänne, taas ovat hotellissa yötä. Voi sitä kitinän määrää. Mutta yks päivä kun sen kaverin mies oli ilmoittanut että haluaa erota ja sen elämä muuttui, loppui vaimon kitinä. Kenestäkään ei pidä ottaa mallia, eikä katsoa mitä muut tekevät. Jos on kaikesta kateellinen niin mikään ei koskaan riitä. 

No et sitten kuullut viestiä siellä "kitinän" takana. Vaimosi ei ole tyytyväinen, vaan kaipaa yhteistä aikaa ja muutakin kuin sohvalla istumista. Valituksen loppuminen voi enteillä myös eroa. Toinen ei jaksa loputtomiin sanoa samasta asiasta, vaan lakkaa yrittämästä tulla kuulluksi. On voinut luovuttaa suhteesi ja ero on ajan kysymys.

Vierailija
49/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä aloitus mutta avioerojen määrä on ollut jo useita vuosia laskussa.

https://www.stat.fi/julkaisu/cl8ebhtnajuh70avu5stv17td

Vierailija
50/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meilläkin oli vaikka some ei ollut niin kova juttu vielä kun erottiin. Vaimon mielestä olin koko ajan huonompi kuin muiden miehet, tienasin liian vähän, olin liian pitkään töissä, ei matkusteltu tarpeeksi, ei ollut tarpeeksi hieno koti jne.

No katsokoon nyt miten helposti löytää unelmamiehen joka nuo toteuttaa. Ainakaan nykyisensä ei ole siihen pystynyt.

Vierailija
51/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksiä saa helposti avioliiton ulkopuoleltakin eli ei ole pakko olla suhteessa että saa seksiä. 

Naiset turpoaa parisuhteen aikana joten pakko etsiä uusi kumppani joka on haluttava.

T:mies

Vierailija
52/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon naisia jotka ei enää halua paneskella.

Vierailija
53/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin kun kokee, että on onnellisempi sinkkuna, niin tietysti tulee erota. Meillä on vain yksi elämä, turha sitä on kärvistellä huonossa suhteessa.

Mutta kun usein ei ole kyse siitä, että suhde olisi huono. Monesti kuulee tätä "Miehessäni ei ole mitään vikaa. Hän on aivan mahtava isä ja aviomies, mutta en tunne enää intohimoa häntä kohtaan" minkä seurauksena lähdetään. Enkä tiedä yhtään tapausta missä 10v myöhemmin kyseinen henkilö olisi onnellisessa parisuhteessa. 

No, täällä palstallahan on lähes joka päivä mielipiteitä siitä, että jos seksielämän tarpeet eivät kohtaa niin pitää erota.

Vierailija
54/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä aloitus mutta avioerojen määrä on ollut jo useita vuosia laskussa.

https://www.stat.fi/julkaisu/cl8ebhtnajuh70avu5stv17td

Johtuisiko vaikka ihan siitä, että niitä avioliittojakin on vuosi vuodelta lukumääräisesti paljon vähemmän kun avoliitot tai seurustelusuhteet joissa asutaan erillään yleistyvät? Ja ikäluokatkin pienenevät jatkuvasti vielä melko pitkän aikaa.

Vierailija
55/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tavallaan. Itse en tiedä paremmasta, kuin tuttu ja turvallinen kumppani. Olemme kokeneet ylä- ja alamäet yhdessä, eikä kenenkään toisen kanssa pysty samaa kokemaan.

Varmasti itse kukin muistelee huonoina aikoina kaiholla hyviä aikoja ja saattaa jopa haikaille jotain uutta. Nopeaa tyydytystä etsivä ei valitettavasti voi koskaan olla pitkään paikallaan.

Vierailija
56/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on normaalia, että esitetään kaiken olevan hyvin vaikka kaikki on oikeasti ovien sisällä huonosti. Tätä on tehty myös ennenaikaankin, kun esitettiin että on hyvä suhde vaikka oikeasti ukko vetää vaimoaan turpaan joka vko.loppu.

Mutta uskon tuon eroamisen johtuvan siitä, että nykyään naisilla on suurempi mahdollisuus valita haluavatko olla huonossa suhteessa tai eivät, sekä netistä saa usein todella helposti pinnallista seuraa jonka voi sekoittaa oikeaksi parisuhteeksi ja näin ihmiset pettävät henkisesti ja eroavat.

Vierailija
57/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy saattaa olla myös se eroamiselle, että liian usein hypätään parisuhteeseen pelkästään sen ulkoisen viehättävyyden takia, ei niinkään sisäisen. Sitten vuoden kahden päästä tajutaan, ettei arvomaailmat tai moraalit sovikkaan yhteen ja sen mukana kuolevat myös halut toista kohtaan.

Vierailija
58/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset luulee että kun on parisuhteessa ettei sen suhteen eteen pitäisi tehdä enää mitää. Monesti nainen lihoaa suhteen aikana ja sitten se ihmettelee miksi mies katsoo muita naisia.

Itse lasken tuon naisten lihoamisen henkiseski väkivallaksi, ei mies siihen lihavaan naiseen rakastunut vaan siihen kauniiseen naiseen.

Vierailija
59/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset luulee että kun on parisuhteessa ettei sen suhteen eteen pitäisi tehdä enää mitää. Monesti nainen lihoaa suhteen aikana ja sitten se ihmettelee miksi mies katsoo muita naisia.

Itse lasken tuon naisten lihoamisen henkiseski väkivallaksi, ei mies siihen lihavaan naiseen rakastunut vaan siihen kauniiseen naiseen.

Miksi et kerro tuota naisille suhteen alussa? Ettet siedä lihavia naisia ja että lihava nainen on henkistä väkivaltaa?
Eiku ethän sä koskaan mitään naisia saa 😂😂😂 et edes niitä lihavia

Vierailija
60/141 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on hyvä, että ihmiset uskaltavat erota. On ihan luonnollista mennä yhteen väärän ihmisen kanssa. Ei mitään järkeä jäädä sellaiseen, kun tajuaa valinneensa väärin. Itse olen tosirakkauteni kanssa yhdessä, ja tämä suhde on kestänyt läpi vaikeuksien. Ei ihmiset eroa liian helposti jos oikeasti sopivat yhteen.

Ainoastaan jälkeenjääneille typeryksille. Kyllä jokainen normaaliälyinen osaa valita itselleen sopivan puolison.