Hallitus on alkanut valmistella varallisuusrajaa asumistukeen. Lakimuutos eduskuntaan syksyllä?
Ylittävästä osasta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin 50 000 euroon saakka, jonka jälkeen asumistukea ei saa. Varallisuuteen ei lasketa mukaan tuottamatonta omaisuutta kuten autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä, hallitusohjelmassa lukee."https://stm.fi/hanke?tunnus=STM118:00/2023
Toivottavasti koskee vain sijoitusvarallisuutta eikä käyttötiliä. Jos koskee käyttötiliäkin niin asumistukihan pitäisi varmaan tarkistaa uudelleen jos myy vaikka 11.000 e auton ja saa rahat tilille. Tai entä jos on säästössä sallittu 10.000 e ja ostaa 5.000e auton niin miten se vaikuttaisi asumistukeen? Kela katsoisi varmaan sen tahalliseksi omaisuuden hukkaamiseksi ja evää asumistuen. Lisäksi ei tiedetä vielä vähennetäänkö varallisuudesta velat. Toivottavasti hallitus tekee arviot ja päätökset kunnolla.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tavoite on, että ihmiset alkaa kiristysten myötä hakea kokopäivätyötä, jolla he jatkossa selviävät itse, ilman tukia. Ihanne kai se onkin, jos ei tarvi tukia. Mutta kun ei niitä kokopäivätöitä, joilla myös pärjäisi, nyt vaan saa joka ikinen hakija. Se ei näille ministereille mene kaaliin sitten millään.
Suomeen tulee kaaos leipäjonojen, asunnottomuuden, kerjäläisten yms. muodossa.
Meillä on ollut leipäjonoja yli 30 vuotta. Niin. Kerjäläisiä onollut sen jälkeen, kun liityttiin EU:hun ja asunnottomuuttakin on, vaikka v.m. on viime vuosina yritetty vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa kyllä kiva taas. Ollaan säästetty lapsille, että voisivat opiskella ripeään tahtiin ilman että pitää käydä töissä tai ottaa opintolainaa. Jos näiden säästöjen takia, he eivät nyt saa asumistukea, niin on aika väärin. Täytyy näköjään pitää rahat itsellä ja sitten tukea joka kk opiskelijaa jollain summalla.
Jos ootte säästäneet lasten tileille, ette saa nostaa niitä omalle tilille. Se on kavallus. Voisko asua kotona opintojen aikana?
Olenkin ihmetellyt minkä takia hyvätuloisten ja väljästi asuvien perheiden aikuistuneet lapset muuttavat
kotona kovalla kiireellä, vaikka he voisivat hyvin asua kotona vielä pari vuotta. Heillekin maksetaan
mm asumistukea, mikä ei tunnu reiluilta. Usien juuri samat perheet pystyvät kikkailemaan eri tavoilla,
kun on kyseessä lapselle jätettävä perintö ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Osa vanhemmista on säästänyt lapselle rahaa ja kun lapsi menee opiskelemaan niin ei saa asumistukea.
Ja miksi pitäisikään saada, jos kerran isä ja äiti ovat säästäneet rahaa asumiseen?
Juu, ei voi säästää omistusasuntoon enempää kuin 10000, jos saa asumistukea.
Siis joutuu koko ikänsä lihottamaan asunnonomistajien rahapussia. Voi kamalaa. Omistaja voi sitten olla joku iso yhtiö ja yksityishenkilö.
Ei keskituloinen tarvitse mitään tukia kelasta. Ei pientuloinenkaan niitä saa siksi, että "haluaa" tai "kokee reiluksi ja tasa-arvoiseksi", vaan siksi, ettei pärjää ilman! Keskituloisten ahneus on nykyään aivan pohjaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ettei omassa käytössä oleva kiinteistö muka vaikuta? Kiinteistö on eri asia kuin kesämökki. Sitten kuitenkin 01.09.2024 alkaen ei enää saa asumistukea siihen kiinteistöön missä asuu, esim.omakotitaloon maalla jonka omistaa.
Kesämökkiä nimenomaan on kiinteistö. Siinä ei asuta vakituisesti. Sel
Mutta sehän on sairasta. Kesämökki on ylellisyyttä. Sen sijaan asunto, jossa ihminen asuu, on
välttämätön tässä ilmastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa kyllä kiva taas. Ollaan säästetty lapsille, että voisivat opiskella ripeään tahtiin ilman että pitää käydä töissä tai ottaa opintolainaa. Jos näiden säästöjen takia, he eivät nyt saa asumistukea, niin on aika väärin. Täytyy näköjään pitää rahat itsellä ja sitten tukea joka kk opiskelijaa jollain summalla.
Tietyn verran saa antaa rahaa vuodessa, muuten menee lahjavero.
Nuoren laskuja, kuten vuokria, vakuutuksia, sähkölaskuja ja puhelinlaskuja voi maksaa ilman rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on törkeää, että keskituloisella ei ole kohta käytännössä minkäänlaista sosiaaliturvaa, vaikka keskituloisenkin verorahoja käytetään sosiaaliturvan ylläpitämiseen. Mutta ilmeisesti hallitus haluaa kohdentaa sosiaaliturvan vain niihin aitoihin sossun ja Kelan possuihin, mukaan lukien ulkomailta haetut ja tulleet turhakkeet. Ei ole reilua ei.
Hallitus pyrkii tällä siihen, että pienenkin elämänkriisin myötä keskituloiset joutuisivat myymään omaisuutensa pilkkahinnalla sijoittajille. Hallituksen tavoite on, että omaisuudet keskitettäisiin harvoille todella varakkaille ja suuromistajille, ja tavallisesta kansasta mahdollisimman iso osa olisi köyhää vailla omaisuutta tai mahdollisuutta siihen.
Kuvitteleekohan joku, että tällä tavalla kansasta tulisi tottelevaista ja nöyrää. Itse olen kyllä todistanut pariin otteeseen, miten tuossa tilanteessa suomalaisesta miehestä tulee helposti vastuuton juoppo.
Vähän niinkuin se Pottukoira.
Rahat pitää jemmata jo nyt. Sitten on myöhäistä kun on housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mulla on mennyt ohi, kun en ole keskituloisena ymmärtänyt hakea asumistukea?
varsinkaan vielä omaan taloon
Et sinä enää työttömänä ole kekituloinen varsinkaan jos et saa snsiosidonnaisia tukia...
Kela maksaa ansiosidonnaista tukea sairauspäivärahaa ja vanheimpain rahaa..nämä kyllä voisi poistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on törkeää, että keskituloisella ei ole kohta käytännössä minkäänlaista sosiaaliturvaa, vaikka keskituloisenkin verorahoja käytetään sosiaaliturvan ylläpitämiseen. Mutta ilmeisesti hallitus haluaa kohdentaa sosiaaliturvan vain niihin aitoihin sossun ja Kelan possuihin, mukaan lukien ulkomailta haetut ja tulleet turhakkeet. Ei ole reilua ei.
Hallitus pyrkii tällä siihen, että pienenkin elämänkriisin myötä keskituloiset joutuisivat myymään omaisuutensa pilkkahinnalla sijoittajille. Hallituksen tavoite on, että omaisuudet keskitettäisiin harvoille todella varakkaille ja suuromistajille, ja tavallisesta kansasta mahdollisimman iso osa olisi köyhää vailla omaisuutta tai mahdollisuutta siihen.
Kas vaan, joku on tajunnut, mitä oikeistolainen talouspolitiikka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoren laskuja, kuten vuokria, vakuutuksia, sähkölaskuja ja puhelinlaskuja voi maksaa ilman rajaa.
Niin, en tiedä miten kela seuraa tuota tulevaisuudessa asumistuen kohdalla.
Toimeentulotuessa pitää toimittaa tiliotteita.
Minä kerron mikä tässä mättää..
Olen tehnyt määräaikaisia töitä jossa palkka on jaksottaista ja välillä on aika pitkiä työttömyyksiä..saan vain kelan rahaa..
Olen yrittänyt säästää omaa asuntoon jotta pääsen pois vuokrahelvetistä eli minulla on myös rahastossa asuntoon säästettyä rahaa se 50000 kun pitäisi pystyä maksamaan iso erä pois asunnosta.
No tästä hyvästä en saisi enää ollenkaan asumistukea kun taas tämä naapurin Jussi joka ei 8le yhtä tyhmä kuin minä vaan on käyttänyt kaikki rahansa mukavaa.n elämiseen. Kuten autoon ja matkusteluun ..hän saa asumistukea. ..en minä joka olen elänyt kituuttaen säästäen vain omaan asuntoon
Ja kaikista hulluinta on se että minä olen pienempi tuloinen kuin tämä asumistukea nauttiva jussi
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt määräaikaisia töitä jossa palkka on jaksottaista ja välillä on aika pitkiä työttömyyksiä..saan vain kelan rahaa..
Olen yrittänyt säästää omaa asuntoon jotta pääsen pois vuokrahelvetistä eli minulla on myös rahastossa asuntoon säästettyä rahaa se 50000 kun pitäisi pystyä maksamaan iso erä pois asunnosta.
No tästä hyvästä en saisi enää ollenkaan asumistukea kun taas tämä naapurin Jussi joka ei 8le yhtä tyhmä kuin minä vaan on käyttänyt kaikki rahansa mukavaa.n elämiseen. Kuten autoon ja matkusteluun ..hän saa asumistukea. ..en minä joka olen elänyt kituuttaen säästäen vain omaan asuntoon
Niin, sellaista se on myös toimeentulotuen kohdalla.
Jos ostat 15000 euron mummonmökin niin et saa toimeentulotukea, mutta jos käytät samat rahat vaatteisiin ja baariin niin saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en tiedä miten kela seuraa tuota tulevaisuudessa asumistuen kohdalla.
Toimeentulotuessa pitää toimittaa tiliotteita.
Kun tämä yhdistelmä tuki tulee niin siihen saa sitten myös toimittaa niitä tiliotteita jossa tuloja syynätään ja varoja
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jatkossa sinun säästösi valuisivat vuokriin. Hallitus haluaa estää kaikin keinoin sinua pääsemästä kiinni omistusasuntoon, koska sitten et enää tuota voittoa asuntosijoittajille - sen vuoksi sinun säästösi pitää hallituksen mielestä saada eliminoitua, jotta et ikinä saisi kasaan tarvittavaa summaa asuntolainan ottamista ja asunnon ostamista varten. Hallitus haluaa pitää sinut vuokralaisena loppuikäsi.
Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan eikä tukia saa pitkään aikaan.
Huvitti, kun joku kirjoitti, että vaihtaa halvempaan asuntoon ja sitten saa tukia, kun rahat on loppu. No, ei saa, se on oma vika, jos on tuhlannut rahat uuteen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehhehhee! "Toivottavasti hallitus arvioi vaikutukset"
Vuoden vitsi. Ei arvioi. Ideologia edellä mennään.
Kaikki leikkaukset lähtevät yrityksiltä, niiden myynneistä.
Yrittäjä ei saa enää asumistukea omistusasuntoon vuoden päästä.
Taitaa käydä niinkuin 1990-luvulla lamassa, kun yrittäjiltä lähti omaisuus.
Pankinjohtajan velipojalle halpaa asuntoa ja mökkiä.
Tästä tulee pahempi. 1990-luvulla sai täyttä ansiosidonnaista 2 vuotta. Ja lapsilisä oli saman suuruinen kuin nyt, mutta ruoka ja vuokrat halvempia.
Unohdit kuitenkin palkat?Palkat oli niin huonot että suhteessa ruoka ei ollut paljoakaan halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehhehhee! "Toivottavasti hallitus arvioi vaikutukset"
Vuoden vitsi. Ei arvioi. Ideologia edellä mennään.
Kaikki leikkaukset lähtevät yrityksiltä, niiden myynneistä.
Yrittäjä ei saa enää asumistukea omistusasuntoon vuoden päästä.
Taitaa käydä niinkuin 1990-luvulla lamassa, kun yrittäjiltä lähti omaisuus.
Pankinjohtajan velipojalle halpaa asuntoa ja mökkiä.
Tästä tulee pahempi. 1990-luvulla sai täyttä ansiosidonnaista 2 vuotta. Ja lapsilisä oli saman suuruinen kuin nyt, mutta ruoka ja vuokrat halvempia.
Ei ollut huonot palkat. Mulla on eläkeotteessa käännetty tehdaspalkka euroiksi ja se on 3800 euroa kuukaudessa.
Monella eläkeläisellä on isot eläkkeet. Isot tehdaspalkat.
Jos ootte säästäneet lasten tileille, ette saa nostaa niitä omalle tilille. Se on kavallus. Voisko asua kotona opintojen aikana?