Ateismi - minkä tyhjiön se ihmisessä täyttää, mikä on sen tarkoitus
Tuoko ateismi elämään hyvyyttä mistä johonkin uskova jää paitsi?
en itse oikein perusta ateismista koska en näe mitä hyötyjä siitä on ja miten ne olisivat mitattavissa?
Irtiottona, irtirepäisynä fundamentalistisesta menosta sen näkisin hyvänä välineenä, eli suomessa vanhoillislestadiolaiset, muut kulttilaiset, hindut ja muhamettilaiset.
Kommentit (638)
Vierailija kirjoitti:
Monella ateismi lienee sitä, ettei ole koskaan tuntenut tai kokenut sitä mitä johonkin uskova kokee. En osaa verrata millaista olla uskossa tai olla olematta, kun ei ole kokomusta kuin jälkimmäisestä.
Suurin osa ateisteista on olleet uskovaisia aiemmin, koska siihen on kasvatettu. Mitä älykkäämpi ja kehittyneempi yhteiskunta, sitä enemmän ateisteja. Tämä on ihan tutkittua tilastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ateismi on tuonut vapauden.
Ei ole syntejä, joista pitäisi huolehtia. Ei ole helvettiä, jota pitäisi pelätä. Ei ole hulluja mielenvikaisia jumalia, joiden toimissa ei ole mitään järkeä. Ei ole vallanhimoista kirkkoa, joka haluaa rahaa.
Saan elää niin kuin itse haluan. Mitä muuta voisin edes toivoa?
Mitään tyhjiötä minulla ei ole.
Mitäs ajattelit sanoa viimeisellä tuomiolla?
(seuraavaksi se väittää ettei sitäkään ole)
Tuskin kukaan aikoo sanoa yhtään mitään millään olemattomilla satutuomioilla. Voit toki esittää vertaisarvioidut todisteet sen tuomioistuimen olemassaolosta, niin palataan sen jälkeen asiaan. Siihen asti pätee nollahypoteesi.
Vierailija kirjoitti:
Ateistisessa Pohjois-Koreassa tyhjiön on täyttänyt Suuri Johtaja.
Ihmisellä on tarve palvoa jotakin (itseään suurempaa). Näin on aina ollut. Minulle uskovana kristittynä tämä kertoo siitä, että ihminen on jumalallista alkuperää - Jumalan kuvaksi luotu - joka etsii tietä takaisin kotiin.
Kaikilla ei ole tarve palvoa jotakuta. Minulla ainakaan ei ole. Olen joskus sanonut että ihmisissä on proomusieluja ja pikku jollia. Proomusielut ovat onnellisia kun hinausköysi on turvallisesti kiinnitetty hinaajaan, jollat seikkailevat ja tutkivat maailmaa omin päin. Varmaankin molemmat ovat tietyissä olosuhteissa edullisia tapoja käyttäytyä ja edistävät ihmislajin säilymistä.
Siksi minusta on epäloogista syyttää ateisteja esim. komm*nismin ääritapahtumista. Ylimpään johtajaan - kehen vain - uskovat voivat olla ateisteja uskonnon suhteen mutta heillä on silti se hinaaja jota seuraavat.
On myös ateisteja, pikku jollia, jotka eivät seuraa ketään vaan ajattelevat itse.
Tämä on käsitteellinen epäsuhta joka on vaivannut minua vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiskunta ei ole kyennyt tutkimaan maailmankaikkeutta edes prosentin verran joten sinun uskomuksesi ettei Jumalaa ole on aikaista."
Aivan yhtä aikaista on uskoa, että jumala on.
Siksi on oltava agnostikko. He eivät tiedä miten asianlaita on. Ääripäät ovat pahasta, kaikessa - varsinkin jos se vaikuttaa ihmiselämään tai yhteiskuntaa haitallisesti. Muuten jokaisella on uskonnonvapaus.
Tässä puhutaan nyt uskosta, ei tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se ateistien bussimainos vuosien takaa tarjosi jotain "älä välitä, nauti elämästä" -sanomaa.
Hedonismi, nihilismi. Materialismi.
Jotain muuta kuin rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö.
Siinä kehotettiin lopettamaan murehtiminen, ei välittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismissa uskotaan ettei Jumalaa ole.
Tähän päivään mennessä tiede ei ole onnistunut todistamaan asiaa.
Siksi uskominen johonkin jota ei ole todistetusti todettu on uskomista ja siksi ateistit ovat uskovaisia.
Mietipä hetki ihan syvällisesti minkä kaiken olemassaolemattomuutta tiede ei ole todistanut?
Mieti sitten toinen hetki syvällisesti kuinka järjetöntä olisi perustaa oma elämä noiden asioiden varaan.
Noin ajatellen Roope Ankka elää mahdollisesti jossain rahasäiliössään. Teräsmies voisi myös olla olemassa ja ehkä pelastaa sinut jonain päivänä rosvojen käsistä. Noidat ovat mahdollisesti olemassa. Peikot ja tontut myös.
Noiden olemassaolemattomuutta tiede ei ole todistanut.
Älä rupea viisastelemaan. Noitia on ollut, se mitä noidat ovat ollee
Argumentaatiovirheesi on: Vetoaminen tiedon puutteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi = uskonto
Miksi ateistit täyttävät päänsä uskolla, vaikka luulevat etteivät usko mihinkään.
Oikea tapa hoitaa asia on olla agnostikko. He eivät nykyisen tiedon valassa voi kieltää etteikö Jumalaa ole mutteivat myöskään voi myöntää. Eli jos asia todistetaan niin silloin he uskovat.
Ateismi perustuu deduktiiviseen päättelyyn. Koska mikään ei viittaa minkäänlaisen jumalolennon olemassaoloon, on sellaiseen turha uskoa.
Raamatussa on ylimäärä tuhat sivua todistusta että Jumala on, ja että sellaiseen uskominen on erittäin tärkeää jotta sielu pelastuisi ikuiselta kadotukselta.
Raamatussa on sivukaupalla väitteitä. Se ei ole todistetta. Se on väitettä.
Se että ei usko mihinkään Jumalaan = ateisti. Muissa uskonnoissa uskotaan yhteen tai useampaan. Käytännössä kuitenkin Jumalia ovat.
Eli ateisti uskoo asiaan, jota ei ole todistettu todeksi. Se on uskonto.
Kuinka tyhmä sinä oikein olet? Aloitat kirjoittamalla että ateisti ei usko mihinkään, ja sitten yhtäkkiä ateismi on mielestäsi sitä että uskotaan johonkin. Oikeastiko et saa neljää lausetta kirjoitettua kumoamatta itse omaa väitettäsi? ÄO:si lienee jossain kolmenkymmenen nurkilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ateismi lienee sitä, ettei ole koskaan tuntenut tai kokenut sitä mitä johonkin uskova kokee. En osaa verrata millaista olla uskossa tai olla olematta, kun ei ole kokomusta kuin jälkimmäisestä.
Suurin osa ateisteista on olleet uskovaisia aiemmin, koska siihen on kasvatettu. Mitä älykkäämpi ja kehittyneempi yhteiskunta, sitä enemmän ateisteja. Tämä on ihan tutkittua tilastoa.
Noin ne ajattelivat Neuvostoliitossakin. Ja voi mikä paratiisi se olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi = uskonto
No sehän meni täysin pisin hevonvittua se.
Miltä tuntuu olla uskovainen? Kuvittelit että rupeamalla ateistiksi tiedät asioita mutta tieto olikin usko joka muuttui uskoksi siihen ettei Jumalaa ole.
En minä usko että Jumalaa ei ole. Minä en usko, että jumalia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi = uskonto
No sehän meni täysin pisin hevonvittua se.
Miltä tuntuu olla uskovainen? Kuvittelit että rupeamalla ateistiksi tiedät asioita mutta tieto olikin usko joka muuttui uskoksi siihen ettei Jumalaa ole.
Onhan se kaltaisellesi uskonnolliselle älykääpiölle vaikea konsepti ymmärtää ettei uskon puute ole uskonto. Siihen on syynsä miksi uskonnolliset tahot ihannoivat 'lapsenuskoa' - lapsen tasolle jääneitä ja muuten henkisesti vajaita kun on hyvä uunottaa ja käyttää hyväksi.
Et taida ymmärtää miten tiedettä tehdään? Sitä ei tehdä päättelyn perusteella, johon ateismi pohjau
Älä puhu ymmärryksestä kun et itse ymmärrä hevonvittuakaan ateismista tai tieteistä. Tai edes ymmärryksestä.
Siis mitä "tuoko ateismi elämään hyvyyttä"? Mitä tuo edes tarkoittaa? Vähän sama kuin kysyisi, että tuoko umpilisäkkeen puuttuminen elämään hyvyyttä.
Ei ateismin ole tarkoitus "tuoda hyvyyttä". Se yksinkertaistettuna on jumaluskon puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ja agnostisismi eivät ole rinnakkaiskäsitteitä. Kukaan ei tiedä satavarmasti onko Jumala olemassa, mutta monet ovat niin varmoja siitä että ei, että elävät elämäänsä kuin tietäisivät. Kuuluisa esimerkki kuuluukin, ettemme tiedä satavarmaksi kiertääkö maata yksisarvinen tai kaikkitietävä teepannu, mutta emme anna tietämättömyytemme vaikuttaa elämäämme.
Näkisin niin, että maapallolaisten jumalkuvauksia vastaavaan jumalan (hyvä, kaikkitietävä, kaikkivoipa) olemassaoloon uskomattomuus on ateismia. Agnostismi jättää tämän oven vielä auki.
Näkemyksesi on väärä. Ateismi on kanta uskoon, agnostismi tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on tarve palvoa jotakin (itseään suurempaa). Näin on aina ollut. Minulle uskovana kristittynä tämä kertoo siitä, että ihminen on jumalallista alkuperää - Jumalan kuvaksi luotu - joka etsii tietä takaisin kotiin.
Pohjois-Korea on kaikkea muuta kuin ateistinen. Pakotettu valtauskonto on tietysti Juche, mutta jonkin verran siellä on mm. kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Ihmisellä ei ole tarvetta uskoa yliluonnolliseen tai palvoa mitään. Ihmisellä on tarve saada tietoa ja saada asioille selitys. Siksi aikoinaan on kaikesta ajateltu, että Jumala teki sen, se on Jumalan tekosia, Jumala säätää ilmaston ja Jumala on luonut ihmiset jne jne
Vierailija kirjoitti:
Saman tyhjiön se täyttää kuin teismikin. Uskoon ateismikin perustuu. Joko uskoo että on tai uskoo että ei. Eikä ihminen saa koskaan tietää kumpi on oikeassa.
Kuoleman hetkellä meille kaikille se paljastuu. Eipä tarvi väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ateismi mitään täytä, se tekee aukon.
Niin, se tekee mielikuvituolennon mentävän aukon, jonka ateisti haluaa tukkia. Paino sanalla mielikuvitusolento, sillä sitähän kaikki jumalat ovat.
Tai siis kaikki muut jumalat, paitsi kristinuskon Jumala, joka on ainoa todellinen. Muut on ihmisten itse keksimiä kansan hallitsemiseksi.
No tässähän oman uskonnon (tässä: kristinuskon) ylivertaisuusharha konkretisoituu! Itsekeskeisyyttä potenssiin kolme.
Jos joku toinen uskonto olisi parempi niin vaihtaisin siihen. Ihan kuin aikoinaan roomalaisetkin hylkäsivät i
Sen voi keroa että syy kristittyjen miekkalähetykseen oli islamin väkivaltaiset valloitukset ja uhka. Elikkäs, ei ollut lähetystyötä, vaan puolustussotaa. Jos sekin olisi jäänyt tekemättä emme jutustelisi tässä ateismita eikä mistään. He valmistivat oikeuden olla ateistikin. Vaihtoehdot oli sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman tyhjiön se täyttää kuin teismikin. Uskoon ateismikin perustuu. Joko uskoo että on tai uskoo että ei. Eikä ihminen saa koskaan tietää kumpi on oikeassa.
Kuoleman hetkellä meille kaikille se paljastuu. Eipä tarvi väitellä.
Ei paljastu. Meillä on lukuisia kokemuksia ihmisistä jotka ovat kuolleet, mutta tulleet elvytetyiksi eikä yhdelläkään heistä ole minkäänlaista paljastusta kerrottavanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin ne ajattelivat Neuvostoliitossakin. Ja voi mikä paratiisi se olikaan.
Eivät ajatelleet.
Antakaa nyt ilmi tämä paska!