Miksi ihmiset luulevat että heidän matkansa kiinnostavat muita?
Kerrotaan kuinka ihanaa on ollut, esitellään kuvia jne, ja varsinkin kun se todellisuus on usein ollut jotain aivan muuta?
Ketä oikeasti kiinnostaa?
Kommentit (104)
Kaikesta jaksetaan olla kateellisia. Mitä siellä somessa sitten saa tehdä? Jakaa vasemmistoliiton vaalimainoksia?
Vierailija kirjoitti:
Tein reissun, joka oli itselleni kertakaikkisen mieliinpainuva, en osaa kuvata ja puhelimella ottamani kuvat ovat surkeita, matkaseura oli parasta mitä voi olla, niin ystäväni, jonka kanssa matkasin ja matkalla tapaamani ihmiset, paikat ja maisemat yllättivät kauneudellaan, ruoka oli mieletöntä ja osin hirveään, paikallista perinneruokaa, matka oli kallis omalle budjetilleni, samaa sanoivat kaikki matkalla olleet, kerran elämässä.
Olisin innokas puhumaan ja ylistämään matkaa, mutta tiedän ettei ketään kiinnosta, eihän minuakaan kiinnosta muiden kokemukset kuin kohteliaisuudesta.
Siis kuulostaa tosi kiinnostavalta matkalta, mä ainakin haluaisin todellakin kuulla tosta lisää vaikka en edes sinua tunne.
Olen töissä asiakaspalvelussa ja kuulen paljon mielenkiintoisia tarinoita matkoista ja monesta muustakin. Ja mua aidosti kiinnostaa, ihan vaan yleisesti, ja olen myös saanut paljon vinkkejä joita en olisi muuten ikinä löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä on päällimmäinen tunne jos joku rupeaa matkastaan kertomaan ja postailemaan. Aina siinä on mukana sellaista olen parempi ihminen ajattelua.
Entä lapsista tai lemmikeistä kertominen? Työstä, opiskelusta tai arjesta? Sama myötähäpeä, että minäpäs olen parempi ihminen kun minulla on lapsia?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne ainakin siinä mielessä kiinnostaa, että kateutta ne herättää, jos ei muuta. "Ai noilla on varaa tommoseen, pääsisipä itsekin" En tietenkään puhu mistään pakettimatkoista.
Kyllä se ns kateellisuus on ihan alakoululaisten juttuja. Ei aikuiset ihmiset sellaista edes osaa tuntea, kun ei ole mitään aihetta koskaan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä ne ainakin siinä mielessä kiinnostaa, että kateutta ne herättää, jos ei muuta. "Ai noilla on varaa tommoseen, pääsisipä itsekin" En tietenkään puhu mistään pakettimatkoista.
Puhu vain omasta puolestasi kateudestasi.
Ihan samalla tavalla joitakin ärsyttää puheenaiheet lemmikeistä, lapsista ym. Kaikki joita asia ei kiinnosta, ovat toki vain kateellisia...
Vierailija kirjoitti:
Kieltäydy siitä, sano suoraan mitä ajattelet, älä silti loukkaa. Joku muu voi katsoa heidän matkakuvat. Ehkä menet itse joskus jonnekin matkalle. Osa ihmisistä ei koskaan pääse yhdellekään matkalle eli epäreilu tilanne, joten onhan se kuvien esittely siltä kannalta "mielenkiintoista", eivät taida koskaan ajatella kuin omaa itseään.
Kateellisuutta. Voi ilota myös asioista jotka ei itse saa. Ei ole pois sinulta.
Kiinnostaa todella paljon, sillä välitän ihmisistä ja rakastan matkustamista. Ihana katsoa mukavia lomakuvia, onnellisia ihmisiä, kauniita maisemia ja kuulla reissutarinoita. Olin itse äskettäin luksuslomalla paratiisisaarella ja laitoin sieltä kauniita kuvia sekä videoita extreme-urheilustani muiden iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, kun ammattini tulee esiin, kukaan ei kersku matkoillaan. Olen lentoemäntä ammatiltani, en puhu koskaan matkoistani. Jos joku kysyy, sitten voin kertoa. Ajattelen näin, miksi muita kiinnostaisi minun matkailuni, tämän vuoksi en puhu näistä. En halua myöskään kerskua, koska minulla on sosiaalista silmää. Tämä nykyaika tuntuu olevan liikaa sellaista minä minä aikaa, vierastan sellaista. Toki puhun omien kollegoiden kanssa paljonkin matkustamisesta, mutta se on ihan normaalia ajatusten vaihtoa meillä.
Naurattaa tämä Sanna Marin, joka tykkää mainostaa itseään somessa ja missä hiekassa varpaitaan uittaa milloinkin. Muistaakseni hän oli kovin huolissaan ilmastosta Pääministeri aikana, nyt matkailu tuntuu maistuvan ja siitä kerskuminen somessa. Kovin on puheet ja teot ristiriidassa hänellä.
Tämä oli vähän ristiriitaista. Jos olet lentoemäntä, niin kai tiedät paremmin kuin kukaan miten paljon ihmiset nykyään matkustaa, miten halpoja lentoja on olemassa ja miten tavalliseksi asiaksi matkustelu on muuttunut. 80-luvulla matkat olivat jotain mihin kaikilla ei ollut varaa, joten nousukkaat niillä kerskuivat, mutta ei nykyään matkoista kertominen ole kerskumista. Ihan kuin ottaisit kerskumisena sen, että joku kertoo käyneensä uudella huoltiksella jossa oli hyvät pullat ja halpaa bensaa, ja haluaa jakaa tästä tiedon muillekin.
Minä postailen matkoistani ihan sen takia, että ne jäävät itselleni muistiin. Insta on mulle vähän niinkuin päiväkirja, johon voi laittaa muistiin itselle merkityksellisiä hetkiä. Jos jotain ei kiinnosta, niin ei tarvii seurata.
Miksi ihmiset luulevat että heidän koiransa tai lapsensa kiinnostaa muita?
Itse en harrasta someilua,mutta eikö tuollaisista kertominen ole koko jutun pointti?Jos some rasittaa,voi aina tehdä aamusta iltaan vaikka haikuja,omissa oloissaan.
Minä olen pitkäaikaistyötön, elän hyvin niukasti, en ole juurikaan missään koskaan matkustellut. Tarpeeksi on miettimistä miten saan ensi viikon elannon järjestettyä. Ja siinä sitten ystäväni kertoo matkakokemuksiaan vähän väliä, kuinka ihanaa oli jne. Täytyy sanoa että eipä se kivalta tunnu. Ei näillä ihmisillä ole sosiaalisten tilanteiden tai empatian kykyjä. Oma napa se tuntuu olevan maailman keskipiste.
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeä on päällimmäinen tunne jos joku rupeaa matkastaan kertomaan ja postailemaan. Aina siinä on mukana sellaista olen parempi ihminen ajattelua.
Mulla on yksi FB-tuttu, joka ilmiselvästi on kateellinen, sillä tiputtaa kaverilistalta, jos joku kertoo reissustaan tai Veikkaus-voitostaan. Ja itse kuitenkin spämmäilee oman seinänstä täyteen jonkun tietyn vuoden musakappaleita tasaisella tahdilla.
Eli JOKAINEN saa omalla seinällään postailla just sitä mitä haluaa, ilman että kenelläkään on siihen nokankopauttamista. Oli ne sitten kissavideoita tai taaperon ensiaskelia.
Ja parempihan siitä reissusta on kertoa jälkikäteen, kuin etukäteen, jolloin saattaa kutsua murtovarkaat kylään.
ap kuulostaa melko kateelliselta ja varmasti itsekin postaisi kuvia, jos vaan pääsisi Viroa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
ap kuulostaa melko kateelliselta ja varmasti itsekin postaisi kuvia, jos vaan pääsisi Viroa pidemmälle.
Sehän se kateellinen yleensä on, joka kehuskelee omilla kokemuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pitkäaikaistyötön, elän hyvin niukasti, en ole juurikaan missään koskaan matkustellut. Tarpeeksi on miettimistä miten saan ensi viikon elannon järjestettyä. Ja siinä sitten ystäväni kertoo matkakokemuksiaan vähän väliä, kuinka ihanaa oli jne. Täytyy sanoa että eipä se kivalta tunnu. Ei näillä ihmisillä ole sosiaalisten tilanteiden tai empatian kykyjä. Oma napa se tuntuu olevan maailman keskipiste.
Mä olen myös työtön, enkä ole käynyt oikeastaan muualla kuin Tallinnassa ja nuorena interreilillä, mutta silti katson jopa matkaohjelmiakin koska olen kuitenkin kiinnostunut muusta maailmasta. Ja vielä parempi jos joku tuttu kertoo omasta kokemuksestaan niin pääsee kysymään niitä kysymyksiä mitkä kiinnostaa.
Anteeksi kun näin sanon, mutta jotenkin vähän tuli sellainen vaikutelma että se olet ehkä sinä jolla on oma napa kaiken keskipiste jos et pysty sulattamaan toisilta asioita jotka eivät liity sinuun?
Itsensä esille tuominen yleensä kumpuaa kateudesta. On kauhea tarve tehdä itsestään jotenkin tärkeä. Vaikka sitten kehuskella matkoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsensä esille tuominen yleensä kumpuaa kateudesta. On kauhea tarve tehdä itsestään jotenkin tärkeä. Vaikka sitten kehuskella matkoillaan.
Onko matkat tässä jotenkin erityisasemassa, vai saako itsestään ja tekemisistään kertoa muutakaan? Jos vaikka kerron lukeneeni hyvän kirjan, niin kumpuaako tämänkin kertominen kateudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se kateellinen yleensä on, joka kehuskelee omilla kokemuksillaan.
Se, että jakaa kuvan esim. jostain eksoottisesta kohteesta jossa ei tule kuukausittain tai edes vuosittain käytyä, ei ole kehuskelua.
Tyypillinen suomalainen alemmuuskompleksi "mikä tuokin luulee olevansa, kun ajelee Toyotaa kalliimmalla autolla"
Minua ainakin kiinnostaa. Paljon mieluummin noista juttelen kahvitaulla, kuin jostain lasten haalareista.