Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka montaa eri kasvista, marjaa tai hedelmää olet syönyt viimeisen viikon aikana? Saatko yli 20 eriä?

Vierailija
13.01.2024 |

Mitä kasviksia on tullut syötyä? Tuleeko 20 erilaista helposti vai onko työn takana?

Kommentit (190)

Vierailija
121/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kai sinä edes sen verran tajuat ettei kasviperäisellä raudalla ole mitään merkitystä? Eläinperäinen hemirauta on se, mikä imeytyy ja  mitä ihminen tarvitsee. Sen vuoksi kasvissyöjät ovat vähän väliä uikuttamassa rautaa suoneen, kun anemia vaivaa. B-vitamiineille, kalsiumille A-vitamiinille (ei millekään esiasteelle) paremmat lähteet löytyvät eläinkunnasta. Kasvikunnassa noita on aivan minimaalisia määriä, joten tarpeeksi saadakseen pitäisi syödä aivan älyttömiä määriä."

Tyhmä vai trolli?

Yritähän argumentoida viesti kumoon oikein perustellen, jookos? Henkilöön käyminen ei ole argumentti.

t: käsiään heilutteleva pelle jonka suurin anti keskusteluun on muiden kutsuminen vatipäiksi 

Vierailija
122/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa tähän aikaan vuodesta avomaankurkkua? 

itse sain luvuksi 6. Olenko todella ainoa, jolla näin vähän? En laskenut mehuja, hilloja, maustettuja jogurtteja yms.

Ei tässä varmaan kukaan muukaan mitään hilloja laske. Syöt kyllä tosi yksipuolisesti, jos tavallinen viikkosaldo on vain 6 kasvista tai hedelmää. 

Minä laskin myös itse poimituista marjoista valmistetut hillot ja mehut.

Kysyn vaan, kuinka moni 20 eriä syönyt tavallisesti syö veri- ja maksaruokia (einesmaksalaatikkoa ei lasketa) sekä 3 erilaista kalaa lähes viikottain? 

Mulla oli se yli 30 kasvista, (en syö eriä, vaan erilaisia tai eri kasviksia, mutta en eriä). Olen syönyt viikon sisään myös kolmea eri kalalajia, muikkuja, lohta ja tonnikalaa. Maksaruuista olen syönyt vain maksamakkaraa, veriruokia en ole syönyt - silloin tällöin syön ryynimakkaraa, mutta sitä ei nyt ole löytynyt punalaputettuna. Maksalaatikon teen itse, mutta nyt on tässä tullut lähinnä tyhjenneltyä pakastinta, niin siellä ei maksaa ollut. (sulatin siis pakastimet ja olen tehnyt viikon ruokia niistä erilaisista satunnaislöydöistä). Olen myös syönyt pekonia, possua, poroa ja nautaa. Peuranpalan jätin vielä pakastimeen, syödään peurakäristystä jossain vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Ihmiselle paremmin imeytyvää K-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Folaatinkin parhaat lähteet löytyvät eläinkunnasta, kuten myös valmiin A-vitamiinin lähteet ettei tarvitse murehtia muuntuuko se kasviperäinen esiaste kuitenkaan minun elimistössäni tarpeeksi A-vitamiiniksi.

"

Ensin väitit että kasviksista ei saa mitään muuta kuin C-vitamiinia ja nyt aloit jo peruuttelemaan että "mutku eläinperäisistä saa enemmän". Säälittävää ämpylyä.

Mitään järjellistä määrää niistä ei saa. Jos folaattia saa jotain mikrogrammojen tuhannesosia, minusta sillä ei ole mitään merkitystä. Vatipäille se tietysti riittää, että saa niitä tuhannesosia. 

Hupaisaa. Sekasyöjien ruokavalion runko kauppojen laarien perusteella tuntuu olevan naudan jauheliha, broilerin suikaleet ja tarjouslohi. Folaattia noissa on luokkaa 10 mikrogrammaa / 100g. Vertailun vuoksi monissa pavuissa ja kikherneissä sitä on yli kymmenkertainen määrä ja ihan vaikka tuoreessa paprikassakin viisinkertainen määrä. Lisäksi kun nuo lihat kypsentää niin folaatti vähenee entisestään. 

Maksa on toki ylivertainen folaatin lähde, mutta kuinka moni syö sitä päivittäin? Folaattihan ei nimittäin juurikaan varastoidu, joten sitä pitää saada tasaisesti joka päivä.

Vähäinen folaatinsaanti ei ole kasvissyöjien vaan sekasyöjien ongelma, keskimäärin.

Vierailija
124/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku v a t i p ä ä on keksinyt, että violettia kasvista pitää syödä ja sitten tulee tällaisia ongelmia :D

Fineli.fi on loistava sivusto. Siellä on eniten-vähiten -toiminto, jolla voit tarkistaa mistä sitä violetin kasviksen sisältämää tarpeellista ravintoainetta saa helpoiten. Tietenkin se vaatii hiukan matemaattista lahjakkuutta oivaltaa, että saadakseen tietyn määrän sitä tarpeellista ravintoainetta ei kannata ahtaa itseensä viittä kiloa violettia kasvista, vaan voi syödä 5 grammaa lihaa. 

Ei tarvi kiihtyä noin. Ei tämä mikään ongelma ole, höh. Tai pelko, että jotain ravintoaineita jäisi saamatta. Minä itse asiassa viis veisaan kaikenmaailman vouhotuksista. Luotan siihen että monipuolinen ruoka on ihan riittävästi enkä ole niin kiinnostunut ravintoaineista, että niistä ja niiden tarpeesta mitään ymmärtäisin. Olin vain utelias, anteeksi että kyselin mielestäsi tyhmiä, unohdin tämän olevan keskustelupalsta eikä kyselypalsta  

Vierailija
125/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kai sinä edes sen verran tajuat ettei kasviperäisellä raudalla ole mitään merkitystä? Eläinperäinen hemirauta on se, mikä imeytyy ja  mitä ihminen tarvitsee. Sen vuoksi kasvissyöjät ovat vähän väliä uikuttamassa rautaa suoneen, kun anemia vaivaa. B-vitamiineille, kalsiumille A-vitamiinille (ei millekään esiasteelle) paremmat lähteet löytyvät eläinkunnasta. Kasvikunnassa noita on aivan minimaalisia määriä, joten tarpeeksi saadakseen pitäisi syödä aivan älyttömiä määriä."

Kummasti oon elänyt lähemmäs viiskymmentä vuotta pelkästään sillä kasviperäisellä raudalla. Eihän tän pitäis sun väitteiden mukaan olla edes mahdollista? 

Vierailija
126/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli, punasipuli, peruna, porkkana kolmessa eri värissä, juuriselleri, lanttu, punajuuri, bataatti, palsternakka, punakaali, kukkakaali, kiinankaali, paprika, tomaatit eri muodoissa ja väreissä, varsiselleri, kurkku, kesäkurpitsa, pinaatti, maissi, herne, vihreä papu, omena, granaattiomena ja pensasmustikka. Papuja, linssejä ja kikherneitä myös.

Käytän vihanneksia aika sesonkipainotteisesti, eli tähän vuodenaikaan ennenkaikkea juureksia ja (puna)kaalia. Sipulia, porkkanaa, varsiselleriä ja tomaattimurskaa jatkuvasti (eli tomaattikastikepohjaisia ruokia syödään useamman kerran viikossa). 

Vierailija
127/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolisesta ruoasta tulee niin hyvä olo.

Pakasteessa on valmiinakin sekoituksia mistä tulee 5-10 erilaista lajia

Vierailija
128/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa tähän aikaan vuodesta avomaankurkkua? 

itse sain luvuksi 6. Olenko todella ainoa, jolla näin vähän? En laskenut mehuja, hilloja, maustettuja jogurtteja yms.

Ei tässä varmaan kukaan muukaan mitään hilloja laske. Syöt kyllä tosi yksipuolisesti, jos tavallinen viikkosaldo on vain 6 kasvista tai hedelmää. 

Minä laskin myös itse poimituista marjoista valmistetut hillot ja mehut.

Kysyn vaan, kuinka moni 20 eriä syönyt tavallisesti syö veri- ja maksaruokia (einesmaksalaatikkoa ei lasketa) sekä 3 erilaista kalaa lähes viikottain? 

Miksi einesmaksalaatikkoa ei lasketa ja miksi sen kummemmin maksaa kuin

Einesmaksalaatikossa on maksaa vain nimeksi.

Vierailija
129/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuriselleri

Peruna

Sipuli

Valkosipuli

Rosmariini (tuore)

Timjami (tuore)

Basilika (pestossa)

Tomaatti

Banaani

Mansikka

Sitruuna

Varsiselleri

Porkkana

Jäävuorisalaatti

Pinaatti

Päärynä

Parsakaali

Herne

Lehtiselleri

Purjo

Tämä viikko oli vähän yksipuolinen kun tein pari megakoon ruokaa (herneketto, juuriselleripuree, shepherd's pie). Aika nopeasti kertyy kuitenkin tosi monta eri kasvista.

Vierailija
130/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana eri on taipumaton. Kun joku sanoo tai kirjoittaa "eriä", on kuin raavittaisiin kynsillä liitutaulua ja haarukan piikeillä lautasta samanaikaisesti.

Vierailija
131/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Ihmiselle paremmin imeytyvää K-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Folaatinkin parhaat lähteet löytyvät eläinkunnasta, kuten myös valmiin A-vitamiinin lähteet ettei tarvitse murehtia muuntuuko se kasviperäinen esiaste kuitenkaan minun elimistössäni tarpeeksi A-vitamiiniksi.

"

Ensin väitit että kasviksista ei saa mitään muuta kuin C-vitamiinia ja nyt aloit jo peruuttelemaan että "mutku eläinperäisistä saa enemmän". Säälittävää ämpylyä.

Mitään järjellistä määrää niistä ei saa. Jos folaattia saa jotain mikrogrammojen tuhannesosia, minusta sillä ei ole mitään merkitystä. Vatipäille se tietysti riittää, että saa niitä tuhannesosia. 

Kyllä folaattia on kasviksissa ihan kunnolla. Keitetyissä pavuissakin yli 100 mikrogrammaa / 100 g. Folaatti tuhoutuu osittain kuumennettaessa ja siksi tuoreissa kasviksissa on enemmän. Vrt. esim. naudan- ja possunliha, joissa on alle 10 mikrogrammaa / 100 g.

Vierailija
132/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Sipuli 2. Salaatti 3. Tomaatti 4. Kurkku 5. Maissi 6. Porkkana 7. Mustikka 8. Omena 9. Banaani 10. Parsakaali

Joo, ei tullu. Vaikka noita tuli syötyä kyllä ihan hyviä määriä, pitäis kasvattaa valikoimaa.

Ja siksi pitäis syödä noin 20 erilaista, että tulisi monipuolisesti vitamiineja ja muita ravintoaineita ruuasta.

Sinä et saa niistä eri kasviksista mitään muuta vitamiinia kuin C-vitamiinia merkittävää määrää. Etkä mitään muitakaan ravintoaineita.

Jos olet eri mieltä, ole hyvä ja kerro mitä eri tarpeellisia ravintoaineita sinä kuvittelet eri kasviksista saavasi jotain järjellistä määrää.

Flavonoidit, polyfenolit sun muut? Niitähän taitaa saada ainoastaan kasvikunnasta. 

Vierailija
133/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen kun jotkut laskee mausteetkin mukaan esimerkiksi sipuli ja basilika jne 

Vierailija
134/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen kun jotkut laskee mausteetkin mukaan esimerkiksi sipuli ja basilika jne 

Jos joku syö pussillisen sipulia, vaikka keittona, tai puntillisen basilikaa, kastikkeissa ym.? Kyllä niitä voi syödä paljonkin.

Vierailija
135/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se täysin käsittämätöntä! En voi ymmärtää tuollaista vedätystä!

Vierailija
136/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä viisitoista sain. 

Vierailija
137/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sipulia voi viikon aikana mennä paljonkin, helposti parikin 

Vierailija
138/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna, porkkana, selleri, palsternakka, kukkakaali, sipuli, valkosipuli, purjo, tomaatti, kurkku, jääsalaatti, rucola, friseesalaatti, tammenlehtisalaatti, kevätsipuli, inkivääri, mustaherukka, appelsiini, pinaatti, suolaheinä, pakshoi,  oliivi, avomaankurkku, kesäkurpitsa, kapris, sitruuna, (sienistä kuningasosteri, herkkusieni, kantarelli)

Vierailija
139/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sipuli kyllä ole mauste. Kyllä minä yleensä laitan useamman sipulin yhteen ruokaan, niin onhan ne ravintoarvollisesti ihan merkittävä osa ruokavaliota. 

Vierailija
140/190 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sipulia voi viikon aikana mennä paljonkin, helposti parikin 

Meillä menee enemmänkin pari sipulia päivässä 😃

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi