Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka montaa eri kasvista, marjaa tai hedelmää olet syönyt viimeisen viikon aikana? Saatko yli 20 eriä?

Vierailija
13.01.2024 |

Mitä kasviksia on tullut syötyä? Tuleeko 20 erilaista helposti vai onko työn takana?

Kommentit (190)

Vierailija
61/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Yli 20 kevyesti.

Vierailija
62/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin koomista, että jopa tästä joku vetää herneen nenään ja alapeukuttaa! Kohta varmaan tulee "pääsy kielletty" kun joku kasviksia syömätön av-mamma kiukuissaan poistattaa keskustelun kun se herättää hänessä ikäviä tunteita (siitä omasta kasvisten syömättömyydestä).

Eikö kaikki disinformaatio pisä poistaa tältä alustalta?  Jos joku pölvästi valehtelee, että eri kasviksista saa muka eri ravintoaineita, sehän on vale. Kasviksista ihminen ei saa irti mitään muuta kuin C-vitamiinia ja kuitua, joten sikäli on aivan sama syökö vain sitä yhtä kasvista vai viittäkymmentä eri kasvista.

Sinä se jaksat valehdella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa vetää jostain B12 ja D -vitamiinia, kasviksista tai hedelmistä niitä ei saa käytännössä ollenkaan.

Vierailija
64/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se tule täyteen. Salaisuuteni on pakastevihannessekoitukset. Yhdessä pussissa saattaa olla jo 10 eri vihannesta.

Itse olen muuten kuullut, että viikossa (vai päivässä?) pitäisi syödä 5 eri väristä vihannesta/kasvista/hedelmää, jotta saa kaikki tarvittavat vitamiinit. Sehän on aika helppoa.

Voitko kertoa mitä muita tarvittavia vitamiineja kuin C-vitamiinia sinä saat noista 5 eri värisestä kasviksesta? Tiedäthän, että A-, D- ja  E-vitamiinit ovat rasvaliukoisia ja B-vitamiinien paras lähde on liha.

Vierailija
65/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin koomista, että jopa tästä joku vetää herneen nenään ja alapeukuttaa! Kohta varmaan tulee "pääsy kielletty" kun joku kasviksia syömätön av-mamma kiukuissaan poistattaa keskustelun kun se herättää hänessä ikäviä tunteita (siitä omasta kasvisten syömättömyydestä).

Eikö kaikki disinformaatio pisä poistaa tältä alustalta?  Jos joku pölvästi valehtelee, että eri kasviksista saa muka eri ravintoaineita, sehän on vale. Kasviksista ihminen ei saa irti mitään muuta kuin C-vitamiinia ja kuitua, joten sikäli on aivan sama syökö vain sitä yhtä kasvista vai viittäkymmentä eri kasvista.

Sinulle suositten parsakaalia, pinaattia ja lehtikaalia, niiden sisältämät K-vitamiini, luteiini, folaatti ja beetakaroteeni olisivat hyväksi sun aivoille.

Vierailija
66/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se tule täyteen. Salaisuuteni on pakastevihannessekoitukset. Yhdessä pussissa saattaa olla jo 10 eri vihannesta.

Itse olen muuten kuullut, että viikossa (vai päivässä?) pitäisi syödä 5 eri väristä vihannesta/kasvista/hedelmää, jotta saa kaikki tarvittavat vitamiinit. Sehän on aika helppoa.

Meillä lapsi oppi tämän viisi väriä päivässä koulussa ja tahtoisi sitä noudattaa. Muut käy helposti, mutta vinkatkaapa vaihtoehtoja violeteista kasviksista. Mustikka ja mustaherukka sekä tummat viinirypäleet on ne, joista se meillä melkein tulee, punasipulia joskus. Punakaalista hän ei oikein pidä, joskus syö raasteena ananaksen kanssa. Punajuurta hyvin harvoin, koska vaikka muuten syö hyvin kaikkia erilaisia juttuja, niin ei pidä siitä, että ruoka on makeaa, eli ei voi sietää uunijuureksia. 

Vierailija
67/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa mitä muita tarvittavia vitamiineja kuin C-vitamiinia sinä saat noista 5 eri värisestä kasviksesta? Tiedäthän, että A-, D- ja  E-vitamiinit ovat rasvaliukoisia ja B-vitamiinien paras lähde on liha.

Vihreät kasvikset:

C-vitamiini

K-vitamiini

Foolihappo (B9-vitamiini)

B-vitamiinit (kuten B2 ja B6)

Rauta

Kalsium

Keltaiset/oranssit kasvikset:

A-vitamiini (beetakaroteeni)

C-vitamiini

B-vitamiinit (kuten B6)

Kalium

Punaiset kasvikset:

C-vitamiini

Lykopeeni

A-vitamiini

B-vitamiinit (kuten B9)

Kuitu

Siniset/violette kasvikset:

Anthosyanit (antioksidantit)

C-vitamiini

Kuitu

B-vitamiinit (kuten B2)

Vierailija
68/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti, jäävuorisalaatti, kurkku, paprika, omena, banaani, punakaali, persikka, lanttu, porkkana, ananas, peruna. Lasketaanko mustapavut kasviksi?

Tämä viikko on ollut erittäin kiireinen. Huomaan syöneeni aivan roskaa. Pinaattia en viitsi listalle edes lisätä, kun söin pinaattilettuja. Kaupan versiossa, kun on juuri ja juuri väriksi asti pinaattia.

Vierailija
69/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset tarjoavat monipuolisesti muitakin ravintoaineita, kuten erilaisia vitamiineja (A-, K-, B-vitamiineja), mineraaleja (kalsium, rauta, magnesium), antioksidantteja ja muita bioaktiivisi

A-vitamiinia ei ole yhdessäkään kasviksessa. Esiastetta on. Missä kasviksessa sinun mielestäsi on K- ja B-vitamiineja, kalsiumia, rautaa tai magnesiumia siinä määrin, että niistä olisi ihmiselle jotain hyötyä? Noille kaikille paremmat lähteet löytyvät eläinkunnasta.

Vierailija
70/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani, mandariini, taateli, mustikka, puolukka, karpalo, mansikka, aronia, tyrni

Bataatti, kesäkurpitsa, paprika, punakaali, vesikastanja, lehtikaali, salaatti, pinaatti, herne, kikherne, porkkana, parsakaali, mustapapu

Näitä oon ainakin syönyt, voi olla enemmänkin. Joka aterialla kasviksia puolet tai enemmän ja pyrkii syömään kaikkia värejä niin helposti saa 20 täyteen :)

Vierailija
71/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi oppi tämän viisi väriä päivässä koulussa ja tahtoisi sitä noudattaa. Muut käy helposti, mutta vinkatkaapa vaihtoehtoja violeteista kasviksista. Mustikka ja mustaherukka sekä tummat viinirypäleet on ne, joista se meillä melkein tulee, punasipulia joskus. Punakaalista hän ei oikein pidä, joskus syö raasteena ananaksen kanssa. Punajuurta hyvin harvoin, koska vaikka muuten syö hyvin kaikkia erilaisia juttuja, niin ei pidä siitä, että ruoka on makeaa, eli ei voi sietää uunijuureksia. 

Monet punertavat kasvikset lasketaan violetteihin

mm. munakoiso, tummat rypäleet  ja punajuuri

tässä pidempi lista

https://www.firstcry.com/intelli/articles/list-of-purple-fruits-and-veg…

Vierailija
72/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinirypäleitä, mustikoita, päärynöitä, perunoita, punajuuria, porkkanoita, tomaattia, salaattia, kiinankaalia, sipulia, parsakaalia, keräkaalia, puolukkaa, kurkkua, paprikaa, papuja, hernettä (pyreessä), mandariineja, omenaa (uutaman kuivatun viipaleen), mansikkaa ja mustaherukkaa, punaherukkaa. Ja niin, tään aamun hotellin kasvisaitoksesta en tiedä mitä siinä oli.

Vierailija
73/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Violetti peruna ja bataatti

Vierailija
74/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle suositten parsakaalia, pinaattia ja lehtikaalia, niiden sisältämät K-vitamiini, luteiini, folaatti ja beetakaroteeni olisivat hyväksi sun aivoille.

&nbsp

Ihmiselle paremmin imeytyvää K-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Folaatinkin parhaat lähteet löytyvät eläinkunnasta, kuten myös valmiin A-vitamiinin lähteet ettei tarvitse murehtia muuntuuko se kasviperäinen esiaste kuitenkaan minun elimistössäni tarpeeksi A-vitamiiniksi.

Vierailija
75/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raitajuuri hiinä ja hiinä, purppurabataattia saa välillä cittarista. Nyt on se joku uusi violetti perunalajike ollut otsikoisa, mutta en tiedä saako vielä oikein mistään. Karhunvatukka ja marja-aronia.

Vierailija
76/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna, porkkana, lanttu, sipulit (kelta-, valko- ja puna), paprika, herne, jäävuorisalaatti, oliivi, tomaatti, banaani, mandariini, omena, persikka, mustikka, valkokaali, ananas.

Kuuteentoista pääsin näköjään. 

Vierailija
77/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriappelsiini, omena, banaani, lehtikaali, myskikurpitsa, tomaatti, sipuli, punasipuli, valkosipuli, selleri, suippopaprika, kaali, kukkakaali, porkkana. Äh, en edes muista mitä olen syönyt viikon aikana.

Vierailija
78/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Ihmiselle paremmin imeytyvää K-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Folaatinkin parhaat lähteet löytyvät eläinkunnasta, kuten myös valmiin A-vitamiinin lähteet ettei tarvitse murehtia muuntuuko se kasviperäinen esiaste kuitenkaan minun elimistössäni tarpeeksi A-vitamiiniksi.

"

Ensin väitit että kasviksista ei saa mitään muuta kuin C-vitamiinia ja nyt aloit jo peruuttelemaan että "mutku eläinperäisistä saa enemmän". Säälittävää ämpylyä.

Vierailija
79/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreät kasvikset:

C-vitamiini

K-vitamiini

Foolihappo (B9-vitamiini)

B-vitamiinit (kuten B2 ja B6)

Rauta

Kalsium

Keltaiset/oranssit kasvikset:

A-vitamiini (beetakaroteeni)

Kai sinä edes sen verran tajuat ettei kasviperäisellä raudalla ole mitään merkitystä? Eläinperäinen hemirauta on se, mikä imeytyy ja  mitä ihminen tarvitsee. Sen vuoksi kasvissyöjät ovat vähän väliä uikuttamassa rautaa suoneen, kun anemia vaivaa. B-vitamiineille, kalsiumille A-vitamiinille (ei millekään esiasteelle) paremmat lähteet löytyvät eläinkunnasta. Kasvikunnassa noita on aivan minimaalisia määriä, joten tarpeeksi saadakseen pitäisi syödä aivan älyttömiä määriä.

Vierailija
80/190 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eriä vaan erilaista. En ymmärrä tuota eri-sanan käyttöä noin. "Lääkäri vaihtoi mummon lääkkeet ereiksi." 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan