Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kaivataan: miten saisin takaisin yhteyden teini-ikäisiin tyttäriini?

Vierailija
13.01.2024 |

Olen kahden teini-ikäisen tytön isä ja koen kadottaneeni yhteyden lapsiini jokseenkin kokonaan. Tämä on suuri suru, koska olen koko heidän elämänsä yrittänyt panostaa tähän ja olla hyvä ja läsnäoleva isä. Syystä jota en tiedä, tilanne on kuitenkin mennyt siihen, että ei oikein keksitä mitään puhumistakaan enää, jos vaikka autolla jonnekin heitä kuskailen ja tilanne on melkeinpä vaivauttava kaikille osapuolille. 

Pienempänä yhteyteen riitti, että oli lasten kanssa, leikki jne., mutta nyt jotenkin on hankalaa löytää sitä, kun ei ole esim. yhteisiä harrastuksia ja kiinnostuksen kohteet ovat aikalailla erilaiset. Kateellisena seurailen esim. yhtä kaveria, joka on tyttönsä futisjoukkueen valmennushommissa mukana ja tästä tulee suoraan sitä luontavaa yhdessäoloa.

Äitilleen meidän tytöt pystyvät puhumaan kaikesta ja yhteys heidän välillään on erittäin vahva. Tämä on tietysti erittäin hieno asia, mutta korostaa sitä kuinka olen itse jotenkin ajautunut sivukehälle tässä perheessä. 

Koska tytöt eivät kotona enää montaa vuotta asu, kaipaisin vinkkejä siihen, miten voisin tilannetta yrittää parantaa. Kiitos!

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki tai urheilu voi olla yhteinen puheenaihe. Samoin elokuvista vaikka vanha ja uusi Top Gun. Ei ole pakko puhua suoraan nuoren omista ajatuksista ja tunteista, jos ei halua isälle niitä jakaa. Mutta voi olla jokin neutraali aihe, mikä teidän perheessä kiinnostaa useampia. Kirjat, politiikka, uudet TV-sarjat..

Vierailija
42/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin teini, isä oli se, jota mun asiat kiinnosti ja hän osoitti sen. Kun yömyöhään tulin kotiin, nousi isä juttelemaan mun kanssa, kyseli mitä kuuluu, ketä olin nähnyt, mitä mulle oikeasti kuuluu. Äiti nukkui, sitä ei kiinnostanut tyttönsä asiat. Isä puhui kuin vertaiselleen, kertoi omasta nuoruudestaan, arvosti mua ja kysyi mun mielipiteitä moneen asiaan. Mm politiikkaan, luonnonsuojeluun, rasismiin, ihonhoidostakin isä oli kiinnostunut! Juteltiin öisin monta tuntiakahdestaa. Mä tunsin, että olen tärkeä ja rakas.

Anna tytöillesi se tunne. Arvosta heitä. Isän huomio ja arvostus suojelee tyttöjä miesten maailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita keskustelu autossa/ruokapöydässä vaikka jostain uutisesta. Luin, että hallitus haluaa kieltää tiktokin tai ketää äänestit nuorisovaaleissa tai ketkä sai eniten ääniä siinä tmv. Sitten jaarittelet siitä omaa mielipidettä ja esität lisäkysymyksiä. Ole kiinnostunut vastauksista, älä jyrää omalla mielipiteelläsi.

Samoin voit kertoa jostain hauskasta videosta jonka näit ja aina yhtä nolot isävitsit on icebreaker myös. Ihan kuin juttelisit kelle tahansa. Voit myös kysellä toiveita tuleviin lomiin tai kesätyöhakuihin, mihin ois kiva päästä jne. Kerrot missä olet itse ollut ja mikä oli kiva paikka ja mikä ei niinkään. 

Meillä isä kuskaa tytärtä kavereineen voimistelutreeneihin ja aikoo opettaa ajamaan. Puhuvat koirista ja hölmöistä instagramvideoista ja lomasuunnitelmista, sarjoista ja uutisista. Isä auttaa tytärtä kaikenlaisessa, viimeksi etsivät yhdessä kynsisaksia. Isä kertoilee myös perheen tapahtumista, kuten muistatteko silloin kun oltiin munmon synttäreillä/Lapissa/Italiassa/pyöräretkellä tmv. ja sitten yhdessä nauretaan toilailuille tmv.

Jos pyrit olemaan luonteva etkä hämmenny hiljaisuudesta niin kyllä se puheyhteys sieltä uudelleen löytyy, kun tekee alkuun hatusta asiaa. 

Vierailija
44/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta se lähtee.

Eli yhdessä tyttöjen kanssa festareille vetämään armottomat kännit.

Vierailija
45/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tytöille koppimönkijä 👍

Vierailija
46/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole läsnä. Rakasta.

Vierailija
47/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

helsingissä vain 25 % nuorista ajaa enää ajokortin. Mitä ohjetta antaisitte heidän vanhemmille? 

Asumme pk-seudulla. Ajokortti tai auto ei ole välttämätön. Pidin huolta siitä, että kaikki lapset saavat ajokortin. On siitä ollut hyötyä viimeistään mökkireissulla. 

Vierailija
49/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisenä äitin kanssa on helpompi puhua asioista, koska tietää että äiti on myös ollut joskus teinityttö eli pystyy samaistumaan.

Muista missä ajassa elämme. Mys isä on usein joskus ollut teinityttö.

Vierailija
50/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että välität. 

Kuskaaminenkin on yhdessäoloa. 

Ole saatavilla, kun apua tarvitaan. 

Jos äiti on läheisempi, tehkää jotain kaikki yhdessä. 

Viimeistään, kun saavat omia lapsia, palaavat juurilleen ja ovat enemmän yhteydessä vanhempiinsa. Voithan silloin löytää jalkapallokaverin lapsenlapsesta. Elämä on arvaamaton. 

Täällä hyvänä vinkkinä on ajokortin opetus, seuraava on auton hankinta, huollot, fixaukset. Kysele lasten omista harrastuksista. 

Perheen kesken pakopeli saa puhumaan: kotona lautapelinä tai parempi teidän tilanteessa lähteä yhdessä ulos pelaamaan pakopeli ja sitten syömään.

Vierailija
51/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisiä puheen aiheita saat, kun kyselet heidän kuulumisiaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Ei se niin vaikeaa ole

Vierailija
52/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorrutko opettavaisuuteen? Se on joskus ok jos asia on teineille vieras ja haluat kertoa mitä heidän olisi siitä hyvä tietää. Mutta yleisasenteena se on vaarallinen ja menee helposti sinne mansplainingin puolelle. Itselläni äitinä on vaikeuksia pitää poikaan yhteys ja tämä on yksi ongelma. Olen aina hämmästynyt siitä, mitä kaikkea hän jo tietää ja ymmärtää, kun päältä päin katsoen hän ei voi tietää mitään mistään mikä ei liity pariin tietokonepeliin. En näe hänen koskaan hankkivan tietoa, mutta jostain hän sitä imee. 

Vanhemmilla olisi helpompaa jos kulttuuri ei niin alleviivaisi uskoaan nuoruuden kaikkitietävyyteen. Oman pojan kyselyikä oli lyhyt ja harva. Sitä onnellisempi olen, jos hän joskus kysyy mielipidettäni johonkin. 

Olen huomannut pojan avautuvan enemmän, jos mennään johonkin uuteen ympäristöön, ja isä ei ole saatavilla. Silloin minäkin kelpaan ja poika ilahtuu itsekin tajutessaan, miten jännäkin tyyppi saatan olla ja että minussa on puolia, joista hän ei tiedä. Ennen kaikkea kehottaisin, että jos et ole sinut itsesi ja heidän äitinsä kanssa, työstä asiaa. Ole hyvinvoiva aikuinen, ja jos et ole, tee töitä edetäksesi siihen suuntaan. Hyviä hetkiä elämään. 

Vierailija
53/57 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatkoilla voi vaikka ottaa tavaksi tehdä niin, että jokainen valitsee vuorollaan yhden kappaleen kunneltavaksi. Toinen teineistä voi ottaa vastuulleen kappaleiden hakemisen vaikka Spotifystä. Teinit tykkävät, kun saavat tilaisuuden pilkata vanhempien musiikkimakua :)  Musiikista saa myös puheenaihetta, kun kyselee, mikä tekee juuri tästä kappaleesta hyvän.

Lauta- ja korttipelit saattavat kiinnostaa teinejäkin.

Meidän teineille kelpasi aina huvipuistoreissu, laskettelupäivä, risteily tai muu pieni irtiotto arjesta. Näitä ei tietenkään voi olla koko ajan, mutta muutaman kerran vuodessakin riittää.

Ja kuten aiemmat kommentoijat ovat jo sanoneet, niin etäisyyden ottaminen on normaali vaihe, joka menee aikanaan ohi. 

Vierailija
54/57 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa saavutettu läheisyys ja luottamus tuovat tytöt luoksesi takaisin kun ovat päässeet pahimman murrosiän yli.

Vierailija
55/57 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin teini, isä oli se, jota mun asiat kiinnosti ja hän osoitti sen. Kun yömyöhään tulin kotiin, nousi isä juttelemaan mun kanssa, kyseli mitä kuuluu, ketä olin nähnyt, mitä mulle oikeasti kuuluu. Äiti nukkui, sitä ei kiinnostanut tyttönsä asiat. Isä puhui kuin vertaiselleen, kertoi omasta nuoruudestaan, arvosti mua ja kysyi mun mielipiteitä moneen asiaan. Mm politiikkaan, luonnonsuojeluun, rasismiin, ihonhoidostakin isä oli kiinnostunut! Juteltiin öisin monta tuntiakahdestaa. Mä tunsin, että olen tärkeä ja rakas.

Anna tytöillesi se tunne. Arvosta heitä. Isän huomio ja arvostus suojelee tyttöjä miesten maailmassa.

Tämä oli todella hyvä viesti. Minullakin oli/on isä, joka osoitti aina kiinnostusta ja keskusteli mielellään hyvinkin vaikeista aiheista tasavertaisena. Koin, että hän arvosti minua ja niin minäkin arvostin häntä. Suhteemme on edelleenkin hyvin läheinen. Nykyään heittäytyy hienoihin ja haastaviin keskusteluihin minun lasteni kanssa.

Vierailija
56/57 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ne shoppailemaan ja sitten syömään. Toista kerran kuussa, muuta ei tarvita.

Vierailija
57/57 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ihan suoraan kysyä, että mitä unelmia heillä on, voitko jotenkin auttaa niiden saavuttamisessa. Ja sitten teet kaikkesi jotta nämä unelmat voidaan toteuttaa. Esim. oma auto kielikurssi, vaihtarivuosi, valmennuskurssi, pieni lomamatka jonnekin. Sano heille suoraan, kirjoita vaikka kirje, että rakastat heitä yli kaiken ja että sulle tärkeintä on heidän onnellisuus. Sano että sulle voi AINA soittaa jos tarvii jotain, kyytiä, rahaa, neuvoja.tee se heille selväksi nyt heti tänään.älä jää odottelemaan että kontakti tulisi heiltä, sun pitää se ottaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän