Rafael Donner ja vaimonsa maalla - kuulostaa ihanalta, mutta onko tuo taloudellisesti mahdollista jos ei ole perittyä omaisuutta?
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010034619.html
Kuulostaa siis tosi ihanalta, mutta jäin vain miettimään, että kuinka etuoikeutettua tuo on. Kun jotenkin tulee mieleen, että ihminen ei ihan kykene elättämään itseään pelkällä pienimuotoisella vihannesten viljelyllä.
Vai olenko väärässä, mitä viljelystä enemmän tietävät sanovat?
Pariskunnan rahat kun vaikuttavat tulleen perinnöstä sekä vieläkin sen hallinnoimisesta: "Rafaelilla on pesti isänsä perustaman elokuvatuotantoyhtiön Donner Productionsin toimitusjohtajana. Yhtiö hallitsee Jörn Donnerin elokuvien oikeuksia ja on julkaissut hänen kuolemansa jälkeen kolme häneen liittyvää kirjaa. Pääasiassa Rafaelin työ koostuu Donner-residenssin ylläpitämisestä."
Eli vähän tuossa tulee fiilis, että kiva kun voi tehdä elämässään mitä haluaa kun on rikkaan ihmisen lapsi, saanut perintöä ja voi työkseen vain hallinnoida perintöään.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Että Kela Gold on kova sana myös tässä tapauksessa? No, tiedän itsekin että tyhmä sitä paljon töitä tekee...
Ainoa tuki miyä voivat saada on se että ninni on äitiyslomalla. Asumistukea eivät saa tuohon ja yrittäjä ei muutakaan
On noita näyttelijöitä ja kirjailijoita paljon jotka asuu maalla
ei ne näitä elävänsä viljelyllä Jon on porkkanaa ja perunaa kasvamassa
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähävarainen palkkaorja, niin mahdollisuudet itsensä toteuttamiseen ovat aika rajalliset. Ainakaan maatiloja ei ostella.
Ei noillakaan mitään maatilaa ole.
Tuollaisia korjattavia taloja on tarjolla tuhansia, ne ei paljoa maksa. Korjaaminen sitten maksaakin, jos haluaa tismalleen tietynlaista.
Vierailija kirjoitti:
Donner Productions on sen perintö
Tietysti, mutta sen sijaan että hän elelisi sen pääomalla, hän tekee siellä töitä ja samalla rahaa.
Ennen sitä hän oli Ylellä töissä.
Ei hän ole mikään avuton reppana, vaan selviää kyllä. Osaa elättää perheensä. Perinnön kanssa ja sen ulkopuolella.
Kritiikki kohdistui alkuun siihen, että on ihmisiä, jotka eivät tee MITÄÄN kun saavat perinnön. Tällaiset ihmiset ovat niitä, jotka tuhoavat menneiden sukupolvien työn, sen sijaan että pitäisivät sitä yllä tai saisivat sen kukoistamaan entistä enemmän.
Sinä puolustit näitä perinnön päällä makaajia. Minä en. Rafael ei makaa perintönsä päällä.
Sen puljun liikevaihto on 45.000
puljussa on kuluja: yhtiövastikkeet ja sähkö vähintään
ei tuosta jää varoja palkkaan Tj:lle
Yhtiö tappiollinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden henkilön vuoden kasvisten viljelyyn tarvitaan 1-2 aaria. Eli viljelyllä eivät itseään elätä rahallisesti, mutta ruuat voivat saada pöytään.
Ei saa millään kaikkia kasviksia eikä ole mitään halpaa viljellä pieniä määriä. Päinvastoin viljely vaatii paljon investointeja koneisiin, lannotteisiin, sun muuhun ellei ole harrastusluontousesta toiminnasta kyse. Eikä edes ammattimaiset viljelijät ole omavaraisia kaiken syömänsä ruuan suhteen.
Et ole tosissasi. Aari on 10x10 m, siihen ei tarvita mitään koneita. Jos taas aikoo viljellä elääkseen, niin sitten mennään jo erilaisiin pinta-aloihin ja erikoiskoneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden henkilön vuoden kasvisten viljelyyn tarvitaan 1-2 aaria. Eli viljelyllä eivät itseään elätä rahallisesti, mutta ruuat voivat saada pöytään.
Ei saa millään kaikkia kasviksia eikä ole mitään halpaa viljellä pieniä määriä. Päinvastoin viljely vaatii paljon investointeja koneisiin, lannotteisiin, sun muuhun ellei ole harrastusluontousesta toiminnasta kyse. Eikä edes ammattimaiset viljelijät ole omavaraisia kaiken syömänsä ruuan suhteen.
Kyllä yksi aari on laskennallinen pinta-ala, jolla yhden hengen perunat, sipulit, kaalit, porkkanat, lantut, herneet jne. kasvavat. Toiselle aarille marjapensaita, omppupuu, yrttejä.
Eihän se ole kaikki kasvikset, mitä vuoden aikana syö. Puhumattakaan kaikki ruoka. Lisäksi ei ole kulutonta viljelyä.
Tositeeveen kuvauksista se palkka tulee
Mitä se kenenkään napaa kaivaa millä hän rahoittaa elämänsä? Tuli vähän sellaiseen tuomitsevaan sävyyn. Vai kateusko se puhuu?
Mutta vastaus kysymykseen: ei todellakaan elätä pienimuotoinen viljely. Ymmärsin kyllä että hän viljelisi tilauksesta tai on ostajat tuotannolle, eli siinä mielessä hyvä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rahalla saa onnea ja iloa
Kyllä, onhan se helppoa, mukavaa ja leppoisaa elämää jos ei tarvitse tehdä töitä eikä ansaita elantoaan. Vähän kyseenalaista kuitenkaan mennä kehumaan sillä julkisuuteen että rahaa tulee jostain jotta voi noin tehdä.
Heh, ei kyllä näyttänyt helpolta, mukavalta tai leppoisalta tuo remontti :D. Kaikkea hyvää heille, ahkeria ja rohkeita ovat. Ja mitä sitten, jos elävät nyt perinnöllä, minusta sitäkään ei tarvitse pyydellä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ekkullaan kuuluu muutaman hehtaarin pelto, josta Rafael Donner viljelee pientä osaa.
Pelto riittää vallan hyvin intensiiviseen vihannesten viljelemiseen.
Hän ei käytä työssään isoja koneita. Tekemistä riittää ympäri vuoden. Marraskuussa hän on pannut valkosipulit maahan ja joulukuussa tehnyt siementilaukset tulevalle keväälle."
Eli kysymys on, elääkö tuollaisella? Pieni osa muutamasta hehtaarista, ei isoja koneita?
Uskon että vuokraa tuota loppupeltoa, mitä ei itse viljele. Siitä ehkä hieman lisätuloa, mutta selvää on, ettei noin pienimuotoisella viljelyllä pelkästään elätetä itseä ja perhettä. Varmaan heillä tulot tulee monesta purosta, esim varmaan tv-ohjelmasta myös tuloja saaneet jonkin verran.
Kun vähän miettii paljonko itse maksat kaupassa vihanneksista (vaikkapa siitä kalleimmasta luomusta) tai esim torilla tms., niin siinä voit sitten laskea paljonko tienaisit vihaneksia myymällä. Ja kuinka paljon niitä vihanneksia tulisi myydä, että kannattaisi. Vielä kun lasket siemenet, kastelun, luomulannoitteet, esikasvatukseen kuluvan energian (kasvivalot) ja kaikki tykötarpeet, niin hyvä ettei miinukselle mene. Kyllähän tuo on enemmänkin harrastus ja se, että saa itse taatusti hyvälaatuisia ja hyviä vihanneksia (jos ei kirpat syö ensin).
No, Ylellä on rahaa maksaa heille. Siis veronmaksajat maksaa noiden kuvaukset. Haluatko sinä maksaa heille nämä kuvaukset? Minä en.
Vierailija kirjoitti:
No, Ylellä on rahaa maksaa heille. Siis veronmaksajat maksaa noiden kuvaukset. Haluatko sinä maksaa heille nämä kuvaukset? Minä en.
Yhyy yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy yhyy.
maksaisivat omilla rahoilla, ei veronmaksajien. tietty ylellä on niin iso budjetti, että noistakin voi tehdä sarjan.
No, nallekarkit ei käy tasan maailmassa, eikä se kommunistinenkaan järjestelmä ollut ihan toimiva.
Sinänsä kyllä nykyään voisi hyvin ostaa jostain muuttotappioalueelta omakotitalon ja elellä siellä, vaikka ei olisi suurtulotkaan. Minä ainakin voisin periaatteessa tehdä etätöitä, muttta tuskin viihtyisin. Itse kyllä kaipaisin ihmisten pariin.
Vierailija kirjoitti:
Rafael Donner laittoi koko perintönsä, asuntonsa ja velkarahaakin tuohon kämppään.
Vai olisiko se suurin perintö jaettu Donner productionsin sukupolvenvaihdoksella ennen kuolemaa.
Minulla ei ole ollenkaan niin kuuluisaa sukua kuin Donnereilla ja silti saman toteuttaminen olisi minulle mahdollista. Tosin en voisi enkä ikinä maksaisi niin paljoa remppakohteesta landella mitä tämä pariskunta maksoi. Mutta periaatteessa, eläisin hyvin vaatimattomasti vuokratuloilla. Ei siis vaadi lopulta huomattavaa omaisuutta, enkä usko hetkeäkään että nostavat yhteiskunnan tukia.
Ohjelma seuranneena niin kyllä heilläkin oli huoli rahojen riittämisestä. Maksoivat ainoastaan lainan korkoja jossain kohtaa. Tarkkaan tekivät laskelmia ja miettivät tulevaa.
nyt vaan kaikki myymään ylelle ohjelmaa maaseudulla. meillähän on paljon ihmisiä maaseudulla suomessa.
Kyllä yksi aari on laskennallinen pinta-ala, jolla yhden hengen perunat, sipulit, kaalit, porkkanat, lantut, herneet jne. kasvavat. Toiselle aarille marjapensaita, omppupuu, yrttejä.