Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkäätkö vaihdevuosia?

Vierailija
12.01.2024 |

Miten on?

Pelkäätkö vaihdevuosia?

Vaihtoehdot

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on just menossa. Ei mitään pelättävää. Sanotaanko niin, että ne onneksi osuu sellaiseen ikään, jossa tämänkaltaiset kysymykset tuntuu vain tosi koomisilta 🤣

Miksi koomisilta? Eikö fyysinen ja seksuaalinen romahtaminen pelota?

Ihmisen tyhmyys pelottaa enemmän kuin mikään noista. 

Vierailija
22/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on just menossa. Ei mitään pelättävää. Sanotaanko niin, että ne onneksi osuu sellaiseen ikään, jossa tämänkaltaiset kysymykset tuntuu vain tosi koomisilta 🤣

Ihmisen tyhmyys pelottaa enemmän kuin mikään noista. 

Sama. Mutta ei nämä vielä ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätäkin on alapeukutettu? Olisi ymmärrettävää pelätä, kun lehdissä on koko ajan miten naisella suunnilleen kaikki romahtaa, kun vv:t ovat ohi.

Miten romahtaa?

No joka paikassa toitotetaan limakalvojen kuivumisesta, seksuaalisuuden muuttumisesta, lihasten löystymisestä ym.

Aika usein alkaa nykyisin jo alle kakskymppisillä vaihdevuosi oireet.  Havaittavissa huomattavaa lihasten löystymistä.

Vierailija
24/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis en mä nyt aikaani kuluta asiaa murehtien, mutta kyllä se mietityttää mitä sieltä tulee. Oireita puhutaan nykyään niin paljon (ja lista on pitkä) ja niinikään vaihdevuosi-ikäiset itse mainostavat kurjuuttaan ääneen. Joten elän siinä käsityksessä että siitä ei voi helpolla päästä. Lisäksi olen työelämässä seurannut tietynikäisiä naisia jotka ovat melko kireitä, niin mietityttää millainen hirmu itsestäni kuoriutuu kun olen jo nyt aika nopeasti kiihtyvää mallia. Tässä siis kaunistelematon mielipiteeni. 

Vierailija
25/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään! Mulla on siis vaihdevuodet, mutta pelkään voiko omalle kohdalle joskus tulla se, ettei seksi maistuisi. On nimittäin tärkeä osa elämää ja olis katastrofi. Vielä halut ovat voimissaan.

Sanokaa, ettei kaikista tule haluttomia 

Vierailija
26/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on vaan helpottunut vauhdevuosien alkamisen jälkeen. Ensin sain oloa helpottavia laastareita, sitten poistettin kohtu ja sen jälkeen hoitona estrogeeni-geeli. Mikään ei ole ihanampaa kuin kuukautisten loppuminen kokonaan. Mummokuumekaan ei vaivaa geelin ansiosta.

Vierailija
27/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pelännyt. Nyt on päällä ihan kunnolla, muttei läheskään niin pahana kuin olin lukenut/kuullut. Kannattaa hankkia tietoa mahdollisista oireista, helpottaa kun tietää että esim. herääminen varhain aamulla sydän ikäänkuin kauhusta jyskyttäen kuuluu asiaan, ei tietenkään kaikilla. N50

Vierailija
28/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ja meni. Alkoi kertaheitolla ilman varoituksia. 5v hikoilutti mutta se oli vaan hyvä kun aina palelin. 

Muuten pelkästään positiivista - pms loppui, mieli parani, seksiä voi harrastaa koska vaan ilman kuukautisia jne. Olin silloin vielä alakoululaisen äiti +/-50v

Vierailija
29/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän pian 56 v.

Itse vähän kammoksuin juttuja, jossa kuumat aallot kuulemma tekivät jonkun elämästä ihan helvetin. Ja vuotoja oli niin, ettei päässyt edes pytyltä nousemaan.

Sitten luin, että vaihdevuosien voimakkuus olisi riippuvainen elintavoista. Mitä paremmin siis on huolehtinut ja huolehtii itsestään, sen paremmin menee vaihdevuodetkin.

Itsellä ei ole ollut mitään isompaa. Kohtu poistettiin lihaskasvaimen takia 45-v:na,joka lopetti vuodot, mutta yleensä aikaistaa vaihdevuodet. Mutta minulla ei ole ollut kuin vähän kuumahkoa satunnaisesti, ei edes mitään kunnon hikoilupuuskia ole ollut. Lähivuosina tuli limakalvokuivuus ihan yllättäen kuvioihin, mutta siihenkn saan helpotusta ihan kostutuspuikoista ja voiteista. Ja riittävästä nestetasapainosta ja ruokavaliosta. Voi sanoa, että tuota limakalvokuivuutta guolimatta olen oireeton.

No niinpä niin. Olen hoikka, harrastan liikuntaa, en ole koskaan tupakoinut, alkoholia kohtuudella jne. Ja vaihdevuodet aivan perseestä. Ilman hormonikorvaushoitoa olisin varmasti jo työkyvytön. Ikää 57, kuukautiset jäi pois 50~vuotiaana.

Vierailija
30/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään! Mulla on siis vaihdevuodet, mutta pelkään voiko omalle kohdalle joskus tulla se, ettei seksi maistuisi. On nimittäin tärkeä osa elämää ja olis katastrofi. Vielä halut ovat voimissaan.

No ei todellakaan tule. Vv loppui jo 11v sitten ja vieläkin homma pelaa ilman liukkaria tms. ja haluja on 

Enkä ole ainoa

Vierailija
31/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan tule. Vv loppui jo 11v sitten ja vieläkin homma pelaa ilman liukkaria tms. ja haluja on 

Enkä ole ainoa

Ihana kuulla!

Vierailija
32/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätäkin on alapeukutettu? Olisi ymmärrettävää pelätä, kun lehdissä on koko ajan miten naisella suunnilleen kaikki romahtaa, kun vv:t ovat ohi.

Miten romahtaa?

No joka paikassa toitotetaan limakalvojen kuivumisesta, seksuaalisuuden muuttumisesta, lihasten löystymisestä ym.

Minkäikäinen olet, ap? Viiskymppisenä muutenkin tottuu luonnollseen vanhenemiseen. Sitten kun on oikeasti siinä iässä, on vain tyytyväinen, jos terveys on enimmäkseen hyvä. Ja että on vielä elossa.

Vierailija
33/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poistettiin munasarjat vajaa 3 vuotta sitten. Olis 44-vuotias. Siitä ne alkoivat rytinällä. Melko paljon kuumia alltoja tuli. Mitään muuta muutosta en ole huomannut. Gyne sanoi, että limakalvot ovat ohentuneet ja suositteli hormonikorvausta tai edes paikallista estrogeenihoitoa. En ole vielä aloittanut.

En pelännyt, enkä ajatellut aloittaa edes. 

Vierailija
34/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihdevuosissa nyt ja todellakin kannattaa pelätä niitä ja valmistautua. Ei ole nimittäin kivaa.

Vierailija
35/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinällänsä, mutta viimeisimmätkin munasolut menevät hukkaan, kun seuraan tunkevat miehistä he, joita en huolisi mistään hinnasta.

Vierailija
36/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geeneillä on suurempi merkitys kuin elintavoilla, ainakin minun tapauksessa. Olen hoikka, ja tapana on pyöräillä 10 km päivässä ja harrastaa tanssia. Syön normaalia kotiruokaa.

Todellakin olisin pelännyt jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, toisaalta olisin kyennyt hakeutumaan hoitoon ajoissa.

Mitä siis tapahtui?

En jaksa tässä alkaa luettelemaan, mutta kaikki mahdollinen ja ei-mahdollinen paitsi hikoilu. Homma lähti käyntiin heti kun kuukautiset loppui seinään. Kun lopulta löysin lääkärille, sain vahvimmat mahdolliset pillerit.

Vierailija
37/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oireet alkoivat kesälomalla, en olisi kyennyt töihin. Aivan kammottavaa.

Vierailija
38/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos paljon hullummaksi menee. Sain 44-vuotiaana, vajaa vuosi sitten (ensimmäistä kertaa koskaan) yhdistelmäe-pillerit esivaihdevuosioireisiin, jotka olivat kovaa vauhtia tekemässä minusta työkyvytöntä. Kierto oli vielä säännöllinen, mutta lyhyt, ja omaa hormonituotantoakin vielä. Unet palasivat, yöhikoilukin enimmäkseen kurissa, nyt sitten välivuotoja.

Vierailija
39/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh 🤣

Vierailija
40/47 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen tähänasti ajanut automaatilla enkä haluais käsivaihteiseen kuukautiskulkijaan vaihtaa

Audi mies