Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muitakin, joiden mielestä on kivempaa olla hoikka kuin lihava? Laihdutin uniapnean ja muut vaivat pois viime vuonna. Nyt voin sanoa...

Vierailija
12.01.2024 |

...että se todella kannatti! Ensimmäinen talvi koskaan, kun olen ollut yhtä virkeä kuin lapsena. Nukun paljon paremmin, herään virkeänä ja jaksan touhuta ja liikkua. Sitten illalla taas nukahdan suloisen pehmeään uneen. <3

Enää ei nälkäkiukku ja herkunhimo määrää rytmiäni. Enää ei tarvitse verhoutua "lakanoihin" ja voin käyttää ihania vaatteita. Eipä harmittanut uusia vaatekaapin sisältöä näin hoikkana.

Itsevarmuus ja aktiivisuus on noussut ihan uudelle levelille. Ystävät ovat antaneet ilahduttavaa palautetta "selvästä nuorentumisesta." Tuntui ihan itkettävän ihanalle, kun multa kysyttiin taas papereita, koska näytän alle 30-vuotiaalta!

Kivut ja säryt ovat jääneet pois eikä liukkaalla kävely enää pelota. Myös mielen välillä vallannut alakulo on kadonnut kilojen mukana.

Minä olen sitä mieltä (toki tämä on ihan makuasia), että on paljon paljon parempaa elämää, kun ei tarvitse kantaa ylimääräistä taakkaa mukanaan ja on hyvä virkeä mieli koko ajan.

Aikani minäkin "todistelin" kehopositiivisuutta, mutta en kyllä ollut valmis maksamaan siitä sellaista hintaa. Siksi vapauduin kiloistani.

Toivottavasti tämä kannustaa muitakin vaihtamaan paljon kevyempään elämään. Ei kai se kehopositiivisuus kuitenkaan ole omaa terveyttä ja elämänlaatua tärkeämpää?

Kommentit (426)

Vierailija
41/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alunperin halusit lihottaa itsesi?

Nyt kun olet laihduttanut, miten käärit ylimääräiset lepattavat nahkasi? Käytätkö esim pyykkipoikia vai jeesusteippiä?

Vierailija
42/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen.  Kävelin kerran ostoskeskuksessa takaapäin hyvännäköisen naisen perässä.  Piukat farkut, korkeakorkoiset saapikkaat, punainen vyötärönahkatakki, pitkä kaunis tukka puoleen väliin hartioita.  (Silloista muotia tuo asu) 

Kateellisena mietin lyllertäessäni perässä.  Sit satuttiin samaan kauppaan,  naama oli yhtä ryppyä, tosin kovasti meikattu,  liki 80 v olisin naamasta arvioinut.    Ei varmaan kassakaan olisi kysynyt papereita tupakkaostoksesta.

Eli oli siis takaa kuin Marilyn Monroe, mutta edestä kuin Esa Pakarinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt kaikkien mielestä on kivempi olla hoikka kuin lihava!

T. Läski

Vierailija
44/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin parempi olo hieman hoikempana (63kg/170 cm) kuin pulleampana (73kg/170 cm) mutta en usko että paino on isoin tekijä tässä. Mun paino nousee kun esim stressin tms takia syön huonosti (liikaa makeaa jne) ja liikun liian vähän jolloin lihaskunto laskee. Jos samalla heikkenee mieliala ja vointi, niin onko se seuraus lihomisesta vai olisiko lihominen ja mielialan sekä jaksamisen ongelmat pääosin kaikki seurausta niistä elintavoista.

Voimakas ylipaino toki vaikuttaa aivan varmasti jaksamiseen, uniapnean riskiin, tasapainoon ja moneen muuhun. Mutta etenkin pienien ylikilojen tiputtamiseen liittyvä elämänlaadun kohentuminen liittynee enemmän niihin parantuneisiin elintapoihin kuin painoon.

Joka tapauksessa olen aloittajan puolesta iloinen ja samaa mieltä siitä, että näistäkin puolista pitäisi olla yhä sallittua puhua.

Vierailija
45/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se on parempi olla terve kaikilla tavoilla. Kirjaimellisti ei löydy sitten yhtään positiivista kohtaa lihavuudesta, anteeksi kehopositiivisesta tilasta. Totuutta ei vaan saa sanoa enää kun voi tulla paha mieli

Ymmärrän, että sinulle on todella tärkeää päästä pahoittamaan toisten mieliä. Voi voi.

Hän on ehkä se työpaikan kahvitaukojen kauhu.   

Vierailija
46/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut hoikka, normaalipainonen ja ylipainoinen. Normaalipaino on mulle se paras. Fyysisesti on ihan hyvä olla hoikkanakin, mutta sillon pitää jatkuvasti vahdata syömistä ja stressata sitä. Se ei sovi mulle. Lisäksi hoikkana multa katosi melkeen kokonaan tissit, enkä pitänyt siitäkään. Ylipainoisena taas en jaksa oikeen mitään, mutta tissit kasvoi.

Kuinka hoikka olit? Itsestä olis ihan kiva jos tissit katois

t M 78

Vierailija
47/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikkana on mukavampaa, helpompaa ja terveempää. Siihen pitää pyrkiä.

Vierailija
48/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.

Ei tietenkään heillä eikä minulla oma valinta aivojen/verenkierton terveys.  

Vanhuksella onkin hyvä olla vähän enemmän painoa. Iäkkäämmälle ihanteellinen BMI on muita korkeampi, muistaakseni 23-28. 

Vierailija
49/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minullakin parempi olo hieman hoikempana (63kg/170 cm) kuin pulleampana (73kg/170 cm) mutta en usko että paino on isoin tekijä tässä. Mun paino nousee kun esim stressin tms takia syön huonosti (liikaa makeaa jne) ja liikun liian vähän jolloin lihaskunto laskee. Jos samalla heikkenee mieliala ja vointi, niin onko se seuraus lihomisesta vai olisiko lihominen ja mielialan sekä jaksamisen ongelmat pääosin kaikki seurausta niistä elintavoista.

Voimakas ylipaino toki vaikuttaa aivan varmasti jaksamiseen, uniapnean riskiin, tasapainoon ja moneen muuhun. Mutta etenkin pienien ylikilojen tiputtamiseen liittyvä elämänlaadun kohentuminen liittynee enemmän niihin parantuneisiin elintapoihin kuin painoon.

Joka tapauksessa olen aloittajan puolesta iloinen ja samaa mieltä siitä, että näistäkin puolista pitäisi olla yhä sallittua puhua.

Voisko johtua siitä kun tossa 10-20v sitten puhuttiin niin paljon syömishäiriöistä, siis oikeista syömishäiriöistä kuten anoreksiasta että se antoi hoikkuuden tavoittelulle vähän pahan nimen.

Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan anoreksiaan koskaan sairastu.

Vierailija
50/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu uskomus että hoikka on aina terve?   

Vierailija
51/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.

Vanhuksella onkin hyvä olla vähän enemmän painoa. Iäkkäämmälle ihanteellinen BMI on muita korkeampi, muistaakseni 23-28. 

Mihinköhän tää perustuu?

Vierailija
52/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä linkki https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01153

Vierailija
53/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyneellä lievä ylipaino ei ole haitallista

Lihavuus aikuisiällä vähentää elinvuosia, mutta ikääntyessä lihavuuden haitallinen vaikutus heikkenee. Siksi ylipainon raja ikääntyneillä on sallivampi. Nuoremman aikuisen normaali painoindeksin alue on 18,525, mutta ikääntyneillä se on 2329. Painoindeksin voi määrittää laskurilla.

Painoindeksi 25:n ja 28:n välinen ero merkitsee, että esimerkiksi 170 cm pituinen ikääntynyt voi olla yhdeksän kiloa painavampi kuin nuorempi aikuinen, ennen kuin ylipainon raja tulee vastaan.

Vierailija
54/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän tää perustuu?

Kyllä kai se on ihan lääkärien kanta.  Kovin laiha vanhus ei ehkä syö riittävästi ja saa tarpeellista ravintoa.  

Vierailija
55/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hoikka sama kuin normaalipainoinen?

Vierailija
56/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on syytä laihduttaa?

Laihduttamisen aiheellisuus arvioidaan lihavuuteen liittyvien haittojen perusteella. Silloin jos ei ole lihavuudesta johtuvia sairauksia tai liikapaino ei merkittävästi heikennä liikkumista tai päivittäisiä askareita, painon pudottamiseen ei ole tarvetta.

Vierailija
57/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu uskomus että hoikka on aina terve?   

Missä on sanottu että hoikka on aina terve

Vierailija
58/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan, tässä on minun tarinani. Olen 55-vuotias nainen, 160 cm pitkä ja koko elämäni kokenut kehoni koon jotenkin hankalaksi, vältellyt itseni näkemistä peilistä, ostanut mustia pyllyn peittäviä villatakkeja ja koko ajan ollut 8-15 kiloa ylipainoinen. Nyt olen ollut muutaman vuoden 8 kiloa hoikempi, syynä on eräs elämäntapahtuma, jona aikana laihduin vähän itseltä huomaamattakin viisi kiloa, ja kun sen havaitsin, jatkoin painon tarkkailua. Käyn puntarissa nykyään noin kerran viikossa, ja jos tulee muutama lisäkilo, kuten viime kesänä tuli, otan tavoitteeksi keventyä puoli kiloa kuukaudessa. Nyt olen päässyt kesästä tavoitteeseeni, joka on varmaan jonkin normaalipainon yläraja, joidenkin taulukoiden mukaan, jos sellaisia vielä on. Aikanaan ainakin oli, kun kävin sitkeästi Painonvartijoissa, lihoakseni taas uudelleen. Ajattelen, että laihduttamisessa vaikeinta ja ärsyttävintä on että joutuu muun elämän ohessa kiinnittämään huomiota siihen, mitä ei voi syödä ja mitä sitten syödä. Siitä tulee stressi, kiukku, toivottomuus ja "paskaaks tässä"-välinpitämättömyys. Ajattelen myös, että itsekuri on aivan ylimainostettu hyve tässä asiassa, paljon vaikuttaa se, minkä kokoinen mahalaukku ja suolisto itselle on tottumuksen voimasta päässyt muodostumaan. Nälän kurnintaa mahassa on todella ärsyttävää ja vaikeaa kestää. En oikein ole aamupalaihmisiä, ja usein lähden töihin pelkällä kahvilla ja gefiluspiimällä ja mustikoilla. Huomaan kestäväni nälkää paremmin aamupäivän kiireessä kuin luppoaikana.

On tietysti myös niin, että on kymmenen kertaa helpompaa pitää yllä toivomaansa painoa, jos ylipainoa on kolme kiloa kuin jos ylipainoa on kymmenen kiloa, tai enemmän. Kunnioitan suuresti kaikkia teitä, joilla on tavoitteena pudottaa paljon kiloja, se vaatii luonnetta ja itsemyötätuntoa ja kärsivällisyyttä ja varmaan myhös tavoitteen asettamista riittävän pitkälle tulevaan elämään, jotta ei turhaudu ja menetä toivoaan. Ei minulla mitänn tänä viisaampaa ole. Toivon kovasti tsemppiä ja toiveikkuutta sinulle joka aiot keventyä tänä vuonna. Ystävällisesti minä.

Vierailija
59/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko oikeasti näin monelle laihduttaneelle yllätyksenä että normipainoisena voi paremmin, jaksaa enemmän ja näyttää paremmalta? 

Vierailija
60/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hoikka sama kuin normaalipainoinen?

Ei. Ihminen alkaa olla hoikka jossain bmi 20 tienoilla