Te, joilla yli 30 000 € auto. Paljonko sun palkka on?
Kommentit (200)
Auto uutena pari vuotta sitten ostettu 32.000€, on työsuhdeauto. Palkka n. 8000€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä! Miksi haaskaatte kymmeniä tuhansia peltikotteroon? Ja tuo ei edes riitä, muut kulut päälle. Ja uutta kehiin niin alkaa alusta. Käytännössä uhraatte elämänne työntekoon, jotta voitte omistaa tuommoisen vekottimen. Miksi?
Tykkään mun työstäni ja en pysty sitä tekemään ilman omaa autoa. Ajelen paljon pitkin maakuntaa. Siinäpä sulle syy. Nimenomaan haluan pakolliset työmatkat tehdä mukavassa (ja turvallisessa) autossa eikä joku hikinen kottero, jonka ratin pitely käy voimaharjoittelusta.
Varmasti sinäkin haaskaat johonkin rahaa, mikä monen mielestä on "älytöntä". Vai hilloatko kaiken palkan tilille etkä koskaan vilkaisekaan perään?
Heti tulee heittämällä harrastuksia mieleen, joihin menee niitä kymppitonneja, jotka sitten taas minun mielestäni ovat älyttömiä. Mutta ymmärrän että joku tykkää. Siitä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Minä näen auton samanlaisena kulutushyödykkeenä kuin puhelimen, tv:n tai vaikka jonkun spesifin harrastuksen johon ihminen satsaa rahaa ilman arvonnousua. Eli suunnilleen kaikki harrastukset :D
Minä olen visuaalinen ihminen joka aina ihastelen tyylikkäitä autoja. Makuasioita toki, mutta oma makuni on suhteettoman kallis verrattuna meidän talouden yhteenlaskettuihin tuloihin. Lisäksi oma työmatkani on lyhyt, ja kuljen sen jalan tai pyörällä kesät talvet. Ajan siis meidän auto vähemmän kuin puoliso.
Meillä ei ole autoa ostettu käteisellä koskaan. Mutta ei ole ollut kallistakaan autoa. Nykyinen maksoi ostohetkellä 22k ja oli silloin kaksi vuotta vanha. Päästiin kuitenkin sen verran uudehkon auton makuun, että yhteisestä sopimuksesta päätettiin että kun nykyiseen hybridiin tulee yksikin juttu mikä ärsyttää, niin vaihdetaan täyssähköön. Minulle visualistille ainoa järkevä auto on siten Tesla :D
Ja jos ärsyynnyt tästä
Sivusta kysyn että mikä Tesla? Niitä on nättejä, on rumia.
"Eihän niitä kymppitonnejaan kannata laittaa kiinni esineeseen, jonka arvo tulee laskemaan. "
Suurin osa ihmisistä ei arvota elämässään asioita vain sen mukaan ovatko ne hyviä sijoituksia. Jopa se elämän isoin hankinta eli asunto on yleensä aina ensisijassa se koti ja vasta sitten parhaimmillaan jonkinlainen sijoitus.
Jos minun elämääni tulee iloa ja mukavuutta siitä että minulla on uusi tai uudehko auto niin en minä välitä siitä että se ei ole rahallisesti mikään hyvä sijoitus. Se on vain osa arjen kuluja ja yksi asia josta olen päättänyt olla valmis maksamaan tietyn verran joka kuukausi.
Auto vanha makso 2000€, palkkaa näkyy tulevan noin 50t€ vuoteen kun just tarkistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika ihmeissäni. Tavalliset talliaiset pikkupalkkoineen ostavat monen kymmenen tuhannen autoja? Miten ihmeessä? Itselläni tulot n. 75 te vuodessa ja olen ajanut viiden tonnin käteisellä hankitulla autollani jo vuosia.
Auton arvo laskee niin paljon, ettei sitä kannata maksaa kokonaan eli käteisellä heti ostohetkellä. Kannattaa maksaa vain sen aikaa kun sitä oikeasti käyttää. Jos sitä pitää vaikka vuoden, niin maksaa vuoden osaria tai leasing-maksua.
Auto nimenomaan ei ole sijoitus, joka kannattaisi omistaa kokonaan, vaan käyttötavaraa.
Mulle auto on pakollinen työn takia, ajan paljon, ja auton pitää olla luotettava ja mukava ajaa. Uusi sähkäri siis. Kilometrikorvauksilla tienaa ihan mukavasti, eli ei se auto loppujen lopuksi niin kallis olekaan.
Näinhän sitä kuulee usein sanottavan ja leasing mainokset jauhaa samaa mantraa. Kuka sen auton arvonaleneman sitten muka maksaa? Erikoinen yhtälö jos joku leasaa sulle auton, sinä maksat ja kaikki voittaa vai?
Kyllähän se on niin että sinä maksat sen arvonaleneman ja autoliike myy sen auton vieläkin voitolla sen jälkeen kun olet sitä ajanut. Muutenhan rahaa tulisi tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän niitä kymppitonnejaan kannata laittaa kiinni esineeseen, jonka arvo tulee laskemaan. "
Suurin osa ihmisistä ei arvota elämässään asioita vain sen mukaan ovatko ne hyviä sijoituksia. Jopa se elämän isoin hankinta eli asunto on yleensä aina ensisijassa se koti ja vasta sitten parhaimmillaan jonkinlainen sijoitus.
Jos minun elämääni tulee iloa ja mukavuutta siitä että minulla on uusi tai uudehko auto niin en minä välitä siitä että se ei ole rahallisesti mikään hyvä sijoitus. Se on vain osa arjen kuluja ja yksi asia josta olen päättänyt olla valmis maksamaan tietyn verran joka kuukausi.
Näin justiin. Ihmiset selittää aina että joku "kannattaa" tai "ei kannata". Kuka se on mikään kenekään puolesta sanomaan että mikä kannattaa ja mikä ei.
Esim nyt sitten vaikka auto. Siihen noustaan joka päivä, siitä mennään ulos joka päivä. Siitä joko nauttii että vau, tämä on makee, tai sitten kärsii. Kerran täällä eletään, ne nauttii jotka pystyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut väittää että auto kannattaa ostaa rahoituksella vaikka olisi varaa ostaa käteisellä. Äkkiseltään mitä vertailin (olen tänä keväänä ostamassa n.100t hintaista autoa) niin eipä kannata vaikka korko olisi 3-4%. Kulut siihen päälle JA kun katsot vakuutusta niin siellä kun ruksaa että rahoituksella ostettu niin tulee huomattavasti kalliimmaksi.
Paitsi jos joku tietää täysin riskittömän 10% sijoitusmuodon 100t eurolle niin mulle voi kertoa.
Mutta jos auton ostaa käteisellä, niin silloin sitoo sen esim 40 000 siihen autoon. Ja auton arvohan laskee. Siitä 40 000 on jäljellä parin vuoden päästä (ehkä noin) 30 000.
Eihän niitä kymppitonnejaan kannata laittaa kiinni esineeseen, jonka arvo tulee laskemaan. Autoon kiinni vain sen verran kuin pakko, esim 500e /kk. Ja taskuun jääneet kymppitonnit johonkin mistä saa vähän tuottoakin.
Autost
Lähtökohta tässä oli nyt se että ostan 100t auton. Tämä siksi että haluan sen 100t auton.
Kysymys oli se että miten se kannattaa rahoittaa.
Auto 36 000 e, palkka 6300 e/kk
Puhutaanko näissä nyt netto vai brutto palkoista?
Minulla on + 6000 brutto palkka, josta jää 3500€ netto, ei ole varaa ostaa kuin 15k auto.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kia merkkinen auto. Maksoi 29000 euroa. Palkkani oli noin 1800 euroa silloin. No en minä sitä palkalla ostanut vaan äidin perintörahoilla kun se kuoli 2016.
Oli ilmeisesti ihan hyvänkokoinen perintö, kun rahaa oli noin paljon pistettäväksi, ihan käyttötavaraan, uuteen Kiaan, jonka arvo on 10 vuoden päästä ostosta 3000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Auto on Saab 9-5 vuodelta 2004.
Vuodessa tienaan yli miljoona euroa bruttona.
Olet järkevä. Nolo typerys ostaisi jonkun uuden sakuromun noilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sinulla pitäisi olla uusi auto kun vanhallakin pääsee?
Ei tarvitse ihmetellä enää, ettei Suomeen omaisuutta ihmisille kerry. Kolmasosa vuoden nettotuloista menee autoilun ylläpitämiseen, kun pitää olla kallis ja max 3 vuotta vanha auto alla. Ja jos perintönä sattuu tulemaan rahaa, niin sillä tottakai ostetaan uusi auto ja se perintö on hukkunut kymmenessä vuodessa arvon alenemiseen.
No, onhan se upeata näyttää, että kulissit on kunnossa, kun uudella autolla on mukamas varaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut väittää että auto kannattaa ostaa rahoituksella vaikka olisi varaa ostaa käteisellä. Äkkiseltään mitä vertailin (olen tänä keväänä ostamassa n.100t hintaista autoa) niin eipä kannata vaikka korko olisi 3-4%. Kulut siihen päälle JA kun katsot vakuutusta niin siellä kun ruksaa että rahoituksella ostettu niin tulee huomattavasti kalliimmaksi.
Paitsi jos joku tietää täysin riskittömän 10% sijoitusmuodon 100t eurolle niin mulle voi kertoa.
No korosta se tietysti riippuu. Muutama vuosi sitten sai uudelle autolle käytännössä halutessaan lähes aina rahoituksen nollakorolla tai lähelle, nykyään ei enää ihan yhtä helposti. Mutta tosiaan jos rahoituksen todellinen vuosikorko on vain rpseontin tai pari niin aika tyhmää olis iedes 3% korkotililtä 50 000e laittaa autoon. Tai mahdllsesti enemmänhän sieltä pitää ottaa, kun sijoitusten tuoista pitää pääomaverot maksaa kuitenkin.
Autoni maksoi uutena 36 000 ja eläkkeeni oli silloin bruttona noin 2000. Mutta muuten, mikä sinä minä teille olen?
"Kyllähän se on niin että sinä maksat sen arvonaleneman ja autoliike myy sen auton vieläkin voitolla sen jälkeen kun olet sitä ajanut. Muutenhan rahaa tulisi tyhjästä. "
Leasing-soppareissa on kyllä sinänsä potentiaalia myös tuolle "kaikki voittaa"-kuviolle, kun ottaa huomioon että vaikkapa huoltojen hinnat voivat olla vähän erilaiset yksityisasiakkaalle kuin leasing-firmalle joka ostaa niitä palveluita könttänä sadoille tai tuhansille autoille - tai tuottaa palvelut itse. Tappiolle firma ei kuitenkaan varmasti jää, se on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sinulla pitäisi olla uusi auto kun vanhallakin pääsee?
Miksi ihminen asuu omakotitalossa vaikka kaksiossakin voi asua. Tai asuu lomalla 5* hotellissa kun 2* hotelli on halvempi.jne. No, koska hän voi valita ja hän haluaa maksaa laadusta nautinnoista.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän se on niin että sinä maksat sen arvonaleneman ja autoliike myy sen auton vieläkin voitolla sen jälkeen kun olet sitä ajanut. Muutenhan rahaa tulisi tyhjästä. "
Leasing-soppareissa on kyllä sinänsä potentiaalia myös tuolle "kaikki voittaa"-kuviolle, kun ottaa huomioon että vaikkapa huoltojen hinnat voivat olla vähän erilaiset yksityisasiakkaalle kuin leasing-firmalle joka ostaa niitä palveluita könttänä sadoille tai tuhansille autoille - tai tuottaa palvelut itse. Tappiolle firma ei kuitenkaan varmasti jää, se on selvä.
Yksityisleasing toimii nille jotka ei halua osaa tai jaksa laskea tai ajatella. x eur/kk ja sillä hyvä.
Helppoa ja turvallista.
Kun alkaa vähän laskea tarkemmin niin yhtä hyvin voisi ostaa oman auton ja myydä sen samaan hintaan pois millä se leasing firma myy sen joka tapauksessa.
Saa huollattaa autonsa halvemissa huolloissa,kuin leasing yhtiön määräämissä merkkihullloissa. Saa vakuutukset halvemmalla kun omistajana on itse eikä rahoitusyhtiö.
Näkisin että korkeintaan siinä voi tulla takkiin jos auto pitää ostaa kalliilla pankkilainalla
Mutta jos auton ostaa käteisellä, niin silloin sitoo sen esim 40 000 siihen autoon. Ja auton arvohan laskee. Siitä 40 000 on jäljellä parin vuoden päästä (ehkä noin) 30 000.
Eihän niitä kymppitonnejaan kannata laittaa kiinni esineeseen, jonka arvo tulee laskemaan. Autoon kiinni vain sen verran kuin pakko, esim 500e /kk. Ja taskuun jääneet kymppitonnit johonkin mistä saa vähän tuottoakin.
Autosta ei tuottoa saa mitenkään päin, se on käyttöesine.