Te, joilla yli 30 000 € auto. Paljonko sun palkka on?
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu erikoiselta miten porukka maksaa autosta noin paljon. Itsellä kuukausitulot n. 9000 (brutto) mutta ei tulisi silti mieleen maksaa autosta yli 15k. Alle sen saa ihan kelvollisia kulkupelejä, ja jää enempi rahaa muuhun mukavaan.
Mutta jokainen tyylillään.
Ei kukaan tuon tuloluokan ihminen aja noin halvoilla autoilla jo ihan status syistä.
Niinhän sitä duunari voisi luulla. Tunnen monia varakkaita ja hyvätuloisia ihmisiä (kk. tulot yli 8 k€) ja yhdelläkään ei ole mitään erikoista autoa. Parilla on joku uusi pikkuauto, mutta useammalla on parin tonnin vehje jostain 2000-luvun alusta. Toki ovat alunperin ostaneet nuo autot uutena ja ajavat ne loppuun.
Auto on statussymboli nykyään vain duunareille. Monen köyhän ensimmäinen haave on miten voittaa lotossa, sitten ostaa hienon auton, jota kaikki sitten kadehtivat! Kuulostaakin jo hauskalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu erikoiselta miten porukka maksaa autosta noin paljon. Itsellä kuukausitulot n. 9000 (brutto) mutta ei tulisi silti mieleen maksaa autosta yli 15k. Alle sen saa ihan kelvollisia kulkupelejä, ja jää enempi rahaa muuhun mukavaan.
Ei kukaan tuon tuloluokan ihminen aja noin halvoilla autoilla jo ihan status syistä.
Niinhän sitä duunari voisi luulla. Tunnen monia varakkaita ja hyvätuloisia ihmisiä (kk. tulot yli 8 k€) ja yhdelläkään ei ole mitään erikoista autoa. Parilla on joku uusi pikkuauto, mutta useammalla on parin tonnin vehje jostain 2000-luvun alusta. Toki ovat alunperin ostaneet nuo autot uutena ja ajavat ne loppuun.
Auto on statussymboli nykyään vain duunareille. Monen köyhän ensimmäinen haave on miten voittaa lotossa, sitten ostaa hienon auton, jota k
Nuo tuota, 8k nyt ei valitettavasti Suomessa takaa kummoista rikkaan elintasoa jos se on palkkatuloverotuksella, kiitos verotuksemme.
Mutta, en kyllä ymmärrä isotuloista joka haluaa vartavasten ajaa 20v vanhalla 2 tonnin romulla. Ei webastoa, liekö edes ilmastointia. No mikäs siinä jos ei vaan kiinnosta mukavuus liikkumisessa. Kukin tarpeidensa mukaan.
Tämä oli kiinnostava aloitus. Sori että vastaan sivusta ohi aiheen.
Olen monesti miettinyt, miten minulla ei todellakaan ole varaa sellaisiin autoihin mitä muilla kerrostalomme parkkipaikalla. Oma nettopalkka 3200 €/kk, ja yli 20 vuotta vanha auto maksoi muutama vuosi sitten muutaman tonnin, eli ei minkään arvoinen. Taakse teetetty koiraveräjä varmaan arvokkaampi kuin auto.
Mutta jos minulla ei olisi vanhoja koiria, joilla perussairauksien kontrollikäyntejä ja joskus päivystyskeikkoja ilman vakuutusta ja jos en antaisi valitsemiini hyväntekeväisyyskohteisiin rahaa, niin varmasti minulla olisi mahdollisuus kuukausittain se ylimääräinen 400 euroa pistää autoon. Lisäksi joka vuosi autoon tulee joku yli tonnin remppa. Toki uuden auton korjaamien on kalliimpaa, mutta ei todennäköisesti jatkuvasti joku paikka hajoa. Senkin rahan verran voisi maksaa kuukausikuluja.
Minä kumminkin saan iloa omista valinnoistani, joten turha minun on kadehtia muiden autoja. Minulla on myös vanha ja halpa mutta tehokas moottoripyörä (jossa kylläkin isot vakuutusmaksut). Kesällä saan sitten siitä ajonautintoa.
Ymmärrän kyllä sen että jos paljon autossa istuu, niin haluaa että se on mahdollisimman mukavaa. Minulla ei ole koskaan ollut hyvää autoa, niin en ole päässyt tottumaan, enkä siksi edes täysin hahmota kärsimykseni määrää. Joskushan tuo minunkin autoni oli ihan ok peli, ja ihmiset sillä tyytyväisinä ajelivat. :D
Mutta ymmärrän teitä parempiautoisia ja ymmärrän myös miksi minulla ei ole varaa samaan kyytiin.
Palkka 6500€/kk. Auto ostettu 5 vuotta sitten 14 000€. Törsättiin ja ostettiin se uutena ... poistuva malli. Varmaan ajellaan tällä vielä 5 vuotta. Autojen ostaminen on kamalaa.
Tuntuupa hullulta, että jotkut laittavat noin paljon rahaa autoon. Alkaa pohtia, että mitä sillä rahalla saa ja onko siinä oikeasti niin paljon lisäarvoa, kun itse pärjään ihan hyvin 15 tonnin autolla. Toki kuten ylempänä joku kommentoi, en varmaan edes tajua, mistä jään paitsi, kun en ns. tiedä paremmasta. Varmasti jos pääsisi kaikkien mukavuuksien makuun, olisi halukkaampi laittamaan vaikka 40 000 e autoon tai ostamaan osamaksulla. Toki sitten siirrytään arvokysymyksiin; onko ok tuhlata luonnonvaroja ostamalla kahden vuoden välein uusi auto vain oman mukavuuden maksimoimiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika ihmeissäni. Tavalliset talliaiset pikkupalkkoineen ostavat monen kymmenen tuhannen autoja? Miten ihmeessä? Itselläni tulot n. 75 te vuodessa ja olen ajanut viiden tonnin käteisellä hankitulla autollani jo vuosia.
Auton arvo laskee niin paljon, ettei sitä kannata maksaa kokonaan eli käteisellä heti ostohetkellä. Kannattaa maksaa vain sen aikaa kun sitä oikeasti käyttää. Jos sitä pitää vaikka vuoden, niin maksaa vuoden osaria tai leasing-maksua.
Auto nimenomaan ei ole sijoitus, joka kannattaisi omistaa kokonaan, vaan käyttötavaraa.
Mulle auto on pakollinen työn takia, ajan paljon, ja auton pitää olla luotettava ja mukava ajaa. Uusi sähkäri siis. Kilometrikorvauksilla tienaa ihan mukavasti, eli ei se auto loppujen lopuksi niin kallis olekaan.
"
Näinhän sitä kuulee usein sanottavan ja leasing mainokset jauhaa samaa mantraa. Kuka sen auton arvonaleneman sitten muka maksaa? Erikoinen yhtälö jos joku leasaa sulle auton, sinä maksat ja kaikki voittaa vai?
Kyllähän se on niin että sinä maksat sen arvonaleneman ja autoliike myy sen auton vieläkin voitolla sen jälkeen kun olet sitä ajanut. Muutenhan rahaa tulisi tyhjästä. "
Juu jotkut sitä leasingia silti tykkää käyttää, ei niitä muuten myytäisi. Mulle leasing on aina kalliimpi kuin osamaksulla ostettu (kuukausihinnaltaan), niin ostan osamaksulla... Ainakin "osa" autosta on sitten omaa kun sen myy eteenpäin. Leasing ei koskaan tule omaksi edes osittainkaan. Toisaalta taas leasing sanotaan olevan riskitön... mutta ei se nyt kovin riskaabeli ole se uutena ostettu takuunalainen autokaan...
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ihmetellä enää, ettei Suomeen omaisuutta ihmisille kerry. Kolmasosa vuoden nettotuloista menee autoilun ylläpitämiseen, kun pitää olla kallis ja max 3 vuotta vanha auto alla. Ja jos perintönä sattuu tulemaan rahaa, niin sillä tottakai ostetaan uusi auto ja se perintö on hukkunut kymmenessä vuodessa arvon alenemiseen.
No, onhan se upeata näyttää, että kulissit on kunnossa, kun uudella autolla on mukamas varaa ajaa.
Ketjussahan kysyttiin nimenomaan yli 30 000 hintaisten autojen omistajia. Mene kyselemään "paljonko laitat sijoituksiin kuukaudessa" niin sinne saat liudan toisenlaisia vastauksia. Osa tulee näiltä samoilta tyypeiltä, jotka on tässäkin ketjussa.
Näillä muutaman tonnin palkoilla mitä on kerrottu, lyhentää helposti asuntoakin noin 1000 eurolla tai enemmän. Vaikka asuisi yksin. Saatika että jos taloudessa on kaksi aikuista. Ehkä on helposti varaa jopa kahteen autoon!
Kalliita autoja täällä. Pidin kirjaa nykyisen 8v vanhan dieselin kuluista (oli 5v ostaessa). Kaikki korjaukset, renkaat vakuutukset ja polttoaineet. Arvonalenema ostohinnan ja nyt saadun uuden hyvitystarjouksen erotuksena, jonka jaoin pitokuukausille. Ajomäärä 35tkm vuoteen (siksi diesel) ja kustannukseksi tuli yli 700 euroa kuussa. En saa km-korvauksia tai verovähennyksiä, joten oli yllättävän iso summa. Esimerkiksi asuntoon saisi kokoa tai sijaintia kummasti tuolla kk-summalla
Auto 65 th, eläkeläinen 1000 e, ex yrittäjä
Auto käytetty 14 000€, talouden netto tulot noin 90 000€ vuodessa.
Auto 98 000 €, palkka 225 627 €/vuosi. Verot maksan Suomen sijasta Eestiin, eli jää mukavasti taskunpohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on statussymboli nykyään vain duunareille. Monen köyhän ensimmäinen haave on miten voittaa lotossa, sitten ostaa hienon auton, jota k
Missä ja ketä tunnet tuollaista porukkaa, jotka oikein valitsevat ajaa vanhoilla autoilla? Onko ne iäkkäitä eläkeläisiä, joiden ei ole pakko päästä pakkasaamuna autollaan liikkelle? Jotka ei saa enää työsuhdeautoa?
Asun varakkaassa etelä-Suomen pikkukaupungissa, eikä täällä juuri kukaan aja ok-taloalueilla parintonnin pommeilla. Ne varakkaat toimarit ja muu bisnesväki ajelee vähintään audi suv:lla, tosi moni sähköisillä versioilla, polestar tai sähkömersu. Mutta myös paljon virkamiesporukkaa, jotka on ostaneet teslan tai ID:n. Virkamiehillä ei ole työsuhdeautoja, eli itse ovat ostaneet "kalliit" autonsa.
Mutta onko se statussymboli? Vai onko se uusi/uudehko ostettu vain siksi, koska voi, ja sillä on kiva ajaa?
Laitanpa uusiksi, eläkeläinen ,siis 2 autoa, molemmat 65 th
Vierailija kirjoitti:
Tuntuupa hullulta, että jotkut laittavat noin paljon rahaa autoon. Alkaa pohtia, että mitä sillä rahalla saa ja onko siinä oikeasti niin paljon lisäarvoa, kun itse pärjään ihan hyvin 15 tonnin autolla. Toki kuten ylempänä joku kommentoi, en varmaan edes tajua, mistä jään paitsi, kun en ns. tiedä paremmasta. Varmasti jos pääsisi kaikkien mukavuuksien makuun, olisi halukkaampi laittamaan vaikka 40 000 e autoon tai ostamaan osamaksulla. Toki sitten siirrytään arvokysymyksiin; onko ok tuhlata luonnonvaroja ostamalla kahden vuoden välein uusi auto vain oman mukavuuden maksimoimiseksi...
Meinaatko että se auto ajetaan paaliin kahden vuoden jälkeen? Ei, kyllähän se kiertoon menee, ei hukkaan vaan kelpaa taatusti jollekin.
Jostainhan ne käytetyt tulee.
Brutto 4500€/kk. Osamaksulla aina autot.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kiinnostava aloitus. Sori että vastaan sivusta ohi aiheen.
Olen monesti miettinyt, miten minulla ei todellakaan ole varaa sellaisiin autoihin mitä muilla kerrostalomme parkkipaikalla. Oma nettopalkka 3200 €/kk, ja yli 20 vuotta vanha auto maksoi muutama vuosi sitten muutaman tonnin, eli ei minkään arvoinen. Taakse teetetty koiraveräjä varmaan arvokkaampi kuin auto.
Mutta jos minulla ei olisi vanhoja koiria, joilla perussairauksien kontrollikäyntejä ja joskus päivystyskeikkoja ilman vakuutusta ja jos en antaisi valitsemiini hyväntekeväisyyskohteisiin rahaa, niin varmasti minulla olisi mahdollisuus kuukausittain se ylimääräinen 400 euroa pistää autoon. Lisäksi joka vuosi autoon tulee joku yli tonnin remppa. Toki uuden auton korjaamien on kalliimpaa, mutta ei todennäköisesti jatkuvasti joku paikka hajoa. Senkin rahan verran voisi maksaa kuukausikuluja.
Minä kumminkin saan iloa omista valinnoistani, joten turha minun on kade
Tämä. Lemmikit tulevat ylllättävän kalliiksi. Joku tuolla edellä taivasteli kymppitonneja autoon, minullapa on mennyt koiriin varmaan niitä kymppetonneja parin vuosikymmenen aikana ihan heittämällä. En edes uskalla laskea. En nyt sanoisi sitäkään pelkästään fiksuksi rahankäytöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän niitä kymppitonnejaan kannata laittaa kiinni esineeseen, jonka arvo tulee laskemaan. "
Suurin osa ihmisistä ei arvota elämässään asioita vain sen mukaan ovatko ne hyviä sijoituksia. Jopa se elämän isoin hankinta eli asunto on yleensä aina ensisijassa se koti ja vasta sitten parhaimmillaan jonkinlainen sijoitus.
Jos minun elämääni tulee iloa ja mukavuutta siitä että minulla on uusi tai uudehko auto niin en minä välitä siitä että se ei ole rahallisesti mikään hyvä sijoitus. Se on vain osa arjen kuluja ja yksi asia josta olen päättänyt olla valmis maksamaan tietyn verran joka kuukausi.
Näin justiin. Ihmiset selittää aina että joku "kannattaa" tai "ei kannata". Kuka se on mikään kenekään puolesta sanomaan että mikä kannattaa ja mikä ei.
Esim nyt sitten vaikka auto. Siihen noustaan joka päivä, siitä mennään ulos joka päivä. Siitä
Tiedän itse kaverin, joka asunut aina vuokralla. Silloin aikoinaan vuosituhannen alussa hän olisi saanut ostettua sen uuteen autoonsa pistämän rahasumman tuplaamalla Kalliosta kaksion, mutta päätyi ostamaan uuden auton ja jatkaa vuokralla asumista. Minä ostin itse sen kaksion. Sen arvo on nyt reilu 300 000 euroa. Kaveri on vaihtanut sitä bemariansa n. 3 vuoden välein, maksaen joka kerta sellaiset 20 000 - 30 000 euroa väliä. Hän ei omista mitään muuta nykyisin kuin sen nykyisen pari vuotta vanhan bemarin. Minä olen vuokrannut sen kaksioni pois, kun tilaa tarvitsin lisää. Siinä on minulle hyvä turva eläkepäiville. Ja vuokratuottoa tällä hetkellä.
Sillai heittämällä, kun me jäädään ekäkkeelle, niin varallisuuteni on puolisen miljoonaa isompi kuin sen kaverini ihan pelkästään sen takia, että minulle riittää 5000 euron auto, jolla ajan lähemmäs 10 vuotta. Ja kaverini haluaa ajaa 70 000-90 000 autolla, joka on maksimissaan kolme vuotta vanha.
Tällaisia asioita kannattaa miettiä, kun haaveilee kalliista autosta. Onko mitään järkeä? Onko oikeasti varaa?
Minulla dieselkatumaasturi volvo, en enää muista hintaa, on n 5 vuotta vanha (joku 50 t E), palkkani 7500 kk. Tuo hyvä maastossa, ajan paljon huonoja teitä. Luotettava pakkasellakin, hyvä ajaa, turvallinen. Pienempi malli (40), suht pieniruokainen, mukavan pieni kaupunkiajossa. Ei ole statussymboli vaan käyttöpeli.
Auto 58 000 €,
Kuukausipalkka noin 9800 €/kk.