Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onhan tuo Sourin kiistelty Lappi-teos todella kliseinen ja mauton, mutta niin oli myös Tuuli Mukan kannanotto

Vierailija
11.01.2024 |

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa se on pitää ihmisistä. Olen alkanut huomata, että näissä somekärhämissä on yhä hankalampaa asettua kummankaan osapuolen puolelle, kun molemmat nolaa itsensä yhtälailla.

Ihanko oikeasti Souri kuvitteli, että kliseisen matkamuiston tasoinen kuvasto on taidetta? Ymmärrän taidepiirien närkästyksen ja saamelaisten loukkaantumisen. Monella taiteilijalla se on pitkä ja kivinen tie, jonka eteen tehdään suuria uhrauksia, jotta pystyy ylipäätään tekemään taidetta. Sitten joku tulee ns. ohituskaistaa viihdejulkisuuden suoman näkyvyyden turvin ja nimittää itse itsensä taiteilijaksi, kirjailijaksi, milloin miksikin jne. 

Rima oli kyllä ihan yhtä lailla hyvin matalalla Tuuli Mukan kannanotossa. Todella lapsellista ja luulisi ns. oikean taiteilijan tietävän, ettei sekään ole taidetta, että vaan kuittaillaan ja irvaillaan jonkun vanhoille nakukuville. Taiteellahan ylipäätään on pitkät perinteet alastoman ihmisvartalon esittämisessä, alastonkuvia on varmasti tehty kaikkina aikakausina, luolamaalauksista renesanssiin. Typerä kannanotto, joka ei tuonut mitään lisäarvoa, tai edes uutta näkökulmaa niihin vanhoihin Playboy-kuviin.

Ai hitto, kun ottaa päähän, millaisia ihmiset nykyään on. Missä kaikki tasokas tekeminen ja ajatuksella laaditut teokset ja kannanotot?

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä minua näin oikeana kuvataiteilijana kiinnosta koko homma. Oikeat kuvataiteilijat on tuollaisten kohujen ja taideharrastajien julkkistemppujen yläpuolella, aivan kuten taide on koko yhteiskunnan yläpuolella.

"Taide koko yhteiskunnan yläpuolella" ja sinä erityisyksilö, oikea taiteilija tietysti yhteiskunnan huipulla?😂Varo ettei pollas poksahda..

Ps. Oletko saanut opintolainat maksettua töitäsi myymällä?

Vierailija
22/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuli Mukka on itse perus lappilainen ihminen.

Otaksun, että hänellä on kanttia sanoa Lappia käsittelevistä asioista, vahvastikin.

Tuuli Mukka on kirjailija Timo K. Mukan tytär.

Mutta tämän palstan sakki tuskin edes on koskaan kuullutkaan 

sellasesta lappilaisesta kirjailijasta, kuin Timo K. Mukka.

Omana lukioaikanani häntä kyllä käsiteltiin äidinkielen tunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo Mukkakaan liene mikään saamelainen. Onkohan saamelaisverta tippaakaan.

Mutta oikeana koulutettuna taiteilijana hänellä on tietysti oikeus olla kateellinen teoksillaan rahoiksi lyövälle amatööritaiteilijalle.

Kumpi on enemmän kyseenalaista, hyödyttää Playboy kuvilla hankittua mainetta teoksia myydessä vai hyödyntää kuuluisan isän mainetta?

Kummankihan teokset myyvät enemmän, tietääkö joku?

Vierailija
24/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvassa olisi ollut lappalaistyttö koppalakki päässä ja hihnan perässä mies konttaamassa olisiko se ollut osuvampi? 

Vierailija
25/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on puhtaasti mielipidekysymys. Toiset tykkää taulusta, jossa ei ole muuta kuin viivoja valkoisella pohjalla, toiset tykkää saamelaistytön realistisesta kuvasta. 

Vierailija
26/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuuli Mukka on itse perus lappilainen ihminen.

Otaksun, että hänellä on kanttia sanoa Lappia käsittelevistä asioista, vahvastikin.

Tuuli Mukka on kirjailija Timo K. Mukan tytär.

Mutta tämän palstan sakki tuskin edes on koskaan kuullutkaan 

sellasesta lappilaisesta kirjailijasta, kuin Timo K. Mukka.

Omana lukioaikanani häntä kyllä käsiteltiin äidinkielen tunneilla.

No aikanaan kirjallinen ilmaisu ja sanan terävä säilä ei ole tyttärelle periytynyt, kun noin lapselliseen irvailuun pitää vajota.

Vierailija
27/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko keskustelu kuvaa hyvin, millä idiotismitasolla keskustelu Suomessakin liikkuu. Kulttuurin omiminen :D

Vierailija
28/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo Mukkakaan liene mikään saamelainen. Onkohan saamelaisverta tippaakaan.

Mutta oikeana koulutettuna taiteilijana hänellä on tietysti oikeus olla kateellinen teoksillaan rahoiksi lyövälle amatööritaiteilijalle.

Kumpi on enemmän kyseenalaista, hyödyttää Playboy kuvilla hankittua mainetta teoksia myydessä vai hyödyntää kuuluisan isän mainetta?

Kummankihan teokset myyvät enemmän, tietääkö joku?

Rahastako se sitten on onnistuneen taiteen mittari? Valtaosa maailmanhistorian arvostetuimmista taiteilijoista on kuollut rutiköyhinä.

Vierailija
29/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä minua näin oikeana kuvataiteilijana kiinnosta koko homma. Oikeat kuvataiteilijat on tuollaisten kohujen ja taideharrastajien julkkistemppujen yläpuolella, aivan kuten taide on koko yhteiskunnan yläpuolella.

Taide yhteiskunnan yläpuolella? Kuten esimerkiksi Oikeita Kuvataiteilijoita edustavan Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtajan kissantappoteos, jolle kyseinen korkeasti etabloitunut Kuvataiteilija on koko uransa rakentanut?

Joo, tiedän, ei olisi pitänyt, mutta kyllä taiteesta mäyläävässä keskustelussa pitää viimeistään toisella sivulla päästä kissan tappamiseen. Tehosekoittimessa vatkatut ihmiseritteet sitten seuraavalla kerralla! 

Vierailija
30/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen kommentti ap. Katariinan aiemmista haastatteluista olen ymmärtänyt, että tuo alastonkuva on arka paikka. Minusta kukaan tasa-arvoa kannattava ei tee naiselle tuollaista irvailua menneisyydestä.

Mutta miksei voida keskustella asiallisesti! Hirveää vouhkaamista kaikilla.

Minusta Katariinalla on ollut ihan kivoja teoksia ja vaikuttaa luovalta ihmiseltä, vaikka tuo saamelaisten kuvaaminen oli selvästi osaamisen ja ymmärryksen ulkopuolella. 

Mikä on ymmärryksen ulkopuolella, kun puhutaan katoavista kulttuureista? Enkö minä supisuomalaisena saa maalata vanhaa miestä 50-luvun tunnelmassa savusaunassa? Mikä teoksessa tarkalleen on loukkaavaa, Lapin luonto, nainen, eläin, asu? Se on tarinankerrontaa, tarkoitus herättää ajatuksia. Taidetta ei tule rajoittaa, kaikesta ei ole pakko pitää mutta jyrkkä EI sensuurille. 

Ehkä saamelaisia on jo tarpeeksi tuettu sortonsa jälkeen. Ei täällä moni valtaväestöönkään kuuluva elätä itseään perinnekäsitöillä jne. Itse arvostan saamelaiskulttuuria sinänsä ja jossain määrin hyvä vaalia, mutta rajansa kaikella. Maailma muuttuu jokaisella. 

Vierailija
31/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erinomainen kommentti ap. Katariinan aiemmista haastatteluista olen ymmärtänyt, että tuo alastonkuva on arka paikka. Minusta kukaan tasa-arvoa kannattava ei tee naiselle tuollaista irvailua menneisyydestä.

Minusta Katariinalla on ollut ihan kivoja teoksia ja vaikuttaa luovalta ihmiseltä, vaikka tuo saamelaisten kuvaaminen oli selvästi osaamisen ja ymmärryksen ulkopuolella. 

Saamelaiskuva on varsin alkeellinen teos. Keskiverto lukiolainen kykenee samaan "tasoon". Ei ihmisestä tule taiteilijaa vain sillä, että ilmoittaa olevansa taiteilija. Pitäisi myös osatakin jotain.

Osaamisen määrittävät ostajat.

Vai onko ne sittenkin kriitikot?

Vierailija
32/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuli Mukka , Muuli Tukka 

Vierailija
33/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tämä Mukka sitten on elämässään tehnyt muuta kuin syntynyt Timo K. Mukan lapseksi?

Vierailija
34/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin puhkikaluttu aihe, että mulla ei ole siihen enää mitään uutta annettavaa 🤷

Kommentoit kuitenkin!

Vierailija
35/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko taidetta arvostella? Taide on käsittääkseni jonkinlainen kenttä vapaudelle. Tehdä ja luoda mitä haluaa, miten haluaa. Toisaalta asian voi ajatella myös niin, että jos ketään ei kiinnosta niin silloin siitä ei puhuta. Tämähän tuo valtavasti näkyvyyttä Sourille. 

Vierailija
36/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuuli Mukka , Muuli Tukka 

Onko se siis sama kuin Kouvolatukka?

Vierailija
37/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taide koko yhteiskunnan yläpuolella" ja sinä erityisyksilö, oikea taiteilija tietysti yhteiskunnan huipulla?😂Varo ettei pollas poksahda..

Ps. Oletko saanut opintolainat maksettua töitäsi myymällä?

Menikö tunteisiin kun joku on oikea taiteilija? Ja kyllä, olen lyhennellyt opintolainaa mm. myyntituloillani. Miksi niin katkera?

Vierailija
38/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide yhteiskunnan yläpuolella? Kuten esimerkiksi Oikeita Kuvataiteilijoita edustavan Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtajan kissantappoteos, jolle kyseinen korkeasti etabloitunut Kuvataiteilija on koko uransa rakentanut?

Joo, tiedän, ei olisi pitänyt, mutta kyllä taiteesta mäyläävässä keskustelussa pitää viimeistään toisella sivulla päästä kissan tappamiseen. Tehosekoittimessa vatkatut ihmiseritteet sitten seuraavalla kerralla! 

Sex and Death ei ole mun taidetta. En ole Teemu Mäki.

Vierailija
39/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teon on onnistunut kun se herättää tunteita. 

Vierailija
40/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaiskuva on varsin alkeellinen teos. Keskiverto lukiolainen kykenee samaan "tasoon". Ei ihmisestä tule taiteilijaa vain sillä, että ilmoittaa olevansa taiteilija. Pitäisi myös osatakin jotain.

Taitelijaksi voi jokainen itseään halutessaan nimittää, mutta taidemaalari tulee koulutuksen kautta.