Tekoäly vyöryy korkeakoulutettujen ja hyvätuloisten työpaikoille
Tekoälyn läpimurto mullistaa työmarkkinoita lähitulevaisuudessa. Hyvätuloisten työttömyys tulee lisääntymään enenemässä määrin.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko, että silta on tekoälyn vai ihmisen suunnittelema? Haluaisitko, että sinut leikkaa ihminen vai robotti? Nautitko musiikista enemmän, jos tiedät sen tekoälyn eikä ihmisen tekemäksi?
Nyt jo tekoäly laskee esimerkiksi sähköverkkoon liittyviä laskelmia. Eikä sitä kukaan kyseenalaista. Ei kukaan mieti että se on väärin koska kone teki sen. Samoin suunnittelutyössä hyödynnetään jo tekoälyä. Nämä muutokset tulevat pikkuhiljaa uusina ja jälleen uusina ominaisuuksina käyttöjärjestelmiin. Ei se niin mene että huomenna tulee tekoäly työpaikalle ja vie sun työn. Luovassa kuvankäsittelyssä ollaan tosin lähellä sitä rajaa jo. Mutta muuten se menee niin, mikä nähdään jo seuraavan 10 vuoden aikana, että työvoiman tarve tulee radikaalisti vähenemään tietyissä tehtävissä, kun ihmistä tarvitaan vain enää pieneen osaan tehtävää.
Tekoälyn voi sanoa olevan älykäs, kun se pöllii firman asiakkaat ja tuotteet ja perustaa itse paremman firman. Ei ole vielä sitä älyä näkynyt, eikä tule näkymään.
Joku keksi että kun tietokoneen prosessorissa on saman verran transistoreja kuin aivoissa on se yhtä tehokas. Unohtivat vaan sen, että hermosolussa voi olla 30000 yhteyttä ja transistorissa 3. Tuhatkantainen lukujärjestelmä on hieman eri luokkaa kuin binäärinen.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn voi sanoa olevan älykäs, kun se pöllii firman asiakkaat ja tuotteet ja perustaa itse paremman firman. Ei ole vielä sitä älyä näkynyt, eikä tule näkymään.
Joku keksi että kun tietokoneen prosessorissa on saman verran transistoreja kuin aivoissa on se yhtä tehokas. Unohtivat vaan sen, että hermosolussa voi olla 30000 yhteyttä ja transistorissa 3. Tuhatkantainen lukujärjestelmä on hieman eri luokkaa kuin binäärinen.
Tervemenoa kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Eräs parhaiten palkatuista lääkärinhommista, radiologin pesti, häviää lähes kokonaan alle kahdessa vuodessa. Todnäk ensimmäisenä monista.<
Eikö radiologin hommia ole jo muutenkin siirretty jonnekin Intiaan?
Sekä ihotautilääkäri että radiologi ovat pohjimmiltaan kuvan analysointia
Niiden pitää tunnistaa kuvasta tiettyjä lähes ihmissilmälle näkymättömiä muotoja, värejä tai säännönmukaisuuksia eli hahmontunniatusta.
Tietokone on tällaisessa datankäsittelyssä ylivertainen ihmissilmään ja -aivoihin verrattuna ja se tekee analyysin sekunnissa.
Omalle kohdalle kävi juuri joulun alla niin että silmään iski tulehdus flunssan jälkitautina. Etävastaanotolla lääkäri pyysi vain chatissa kuvan silmästä, kirjoitti sähköisen reseptin ja veloitti työnantajaa 200€. Tähänkö ei tekoäly pysty kahdella eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Eräs parhaiten palkatuista lääkärinhommista, radiologin pesti, häviää lähes kokonaan alle kahdessa vuodessa. Todnäk ensimmäisenä monista.<
Eikö radiologin hommia ole jo muutenkin siirretty jonnekin Intiaan?
Sekä ihotautilääkäri että radiologi ovat pohjimmiltaan kuvan analysointia
Niiden pitää tunnistaa kuvasta tiettyjä lähes ihmissilmälle näkymättömiä muotoja, värejä tai säännönmukaisuuksia eli hahmontunniatusta.
Tietokone on tällaisessa datankäsittelyssä ylivertainen ihmissilmään ja -aivoihin verrattuna ja se tekee analyysin sekunnissa.
Omalle kohdalle kävi juuri joulun alla niin että silmään iski tulehdus flunssan jälkitautina. Etävastaanotolla lääkäri pyysi vain chatissa kuvan silmästä, kirjoitti sähköisen reseptin ja veloitti työnantajaa 200€. Tähänkö ei tekoäly pysty kahdella eurolla?
Radiologeista on Suomessa itse asiassa paha pula, monestakin syystä.
Ensimmäinen tekoälyvetoinen klinikka tulee tahkoamaan SATUMAISET hillot. Sen jälkeen hintataso tippuu, ja valitettavasti lääkäreiden kysyntä myös.
Vierailija kirjoitti:
Kohta ei ihmistä tarvita kuin pesemään vessoja ja vanhusten pyllyjä, kun siihen hommaan on liian kallista rakentaa robottia. Tai eiköhän kohta Muskilta saa neuralinkin ja voi tulla superälykkääksi if you can't beat them join them.
Tätä olen ihmetellyt, mutta johtuukohan se siitä, että sijoittajat kerää niin isot massit tuolta sektorilta ettei kannata rakentaa vanhuksille apuroboja. Oma läheiseni oli hoitolaitoksessa ja ihmettelin miten alkeellisia nostolaitteita ja pesutapoja niillä oli. Automatisaatio helpottaisi tuota sektoria olennaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa kortistoon.
Niimpä! Kohta on ohi kuin jippii group...
T. Tekoälykoodari
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vanhuksena oman robotin, joka vetäisi kaikkia turpaan.
Sehän robotti vetäisi sinua ensimmäisenä turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
User
Sinulla on 5 omenaa. Syön kaksi omena jotka ovat minun omia. Montako omenaa sinulla on?
ChatGPT
Sinulla on edelleen 5 omenaa, koska söin omia omeniani, ei sinun omeniasi.
User
Ethän sinä syönyt niitä vaan minä
ChatGPT
Olet oikeassa, anteeksi virheestä. Jos sinä söit kaksi omenaa, sinulla on nyt 3 omenaa jäljellä.
Hoh hoijaa, eipä todellakaan ole työpaikka uhattuna kun ulosanti on tuota luokkaa. Myös se koodi mitä se on minulle kirjoittanut on ihan päin mäntyä.
Tervemenoa kortistoon sinulle.
Sopii ihan hyvin. Minulla ön monta miljoönaa kiinni nvda, aapl, googl, amd, tsmc osakkeissa.
Eiköhän siinä käy enemmän niin, että tekoälystä tulee työkalu ennemmin kuin kilpailija. Näinhän se on vaikka kirurgisissa roboteissa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siinä käy enemmän niin, että tekoälystä tulee työkalu ennemmin kuin kilpailija. Näinhän se on vaikka kirurgisissa roboteissa.
Juristit kyllä kärsivät, työstä ei tarvitse enää maksaa heille niin paljon.
Minä en ole myöskään huolissani, uskon että työt tulevat kovasti muuttumaan, mutta töitä kyllä riittää. Ison muutoksen edessä kyllä ollaan.
Terkuin it-alan asiantuntija ja esimies, joka täydensi osaamistaan opiskelemalla koneoppimista muutama vuosi sitten.
Hyvä! Oppivat olemaan haukkumaan työttömiä kun itsekin ovat. Oikein niille kermaperseille 😀
Vierailija kirjoitti:
Aivoissa on valtavasti toimintoja, joita älykkäässä tietokoneessa ei tarvita. Luultavasti niin sanottuun älyyn käytetään suhteellisen vähän kapasiteettia.
Phiuuh. Onneksi olen koulutettu humanisti. Koulutustani vastaava työ on pohjimmiltaan sellaista, johon tekoäly ei pysty, eli ihmisten toiminnan syvällisempää analysointia.
Paljon on jäänyt työttömiksi toimistotyöntekijöitä, sihteereitä, rakennusapumiehiä tehtaan vaiheryöntekijöitä...
Ainoa työllistävä ammatti ilman korkeakouluopintoja tuntuu olevan lähihoitaja.
Jos pohjatiedot ja pää riittää AMK-tutkintoon, nyt kasvava tekoäly uhkaa rutiininomaisievkesliluokkaisiakin ammatteja.
Kaikki lähäriksi vaan...
Sitten ihmetellään, kun lähihoitajiksi hakeutuu potilastyötä vihaavia ihmisiä...
Tekoäly kehittää hologrammiteknologian aivan uudelle levelille.
Vierailija kirjoitti:
Phiuuh. Onneksi olen koulutettu humanisti. Koulutustani vastaava työ on pohjimmiltaan sellaista, johon tekoäly ei pysty, eli ihmisten toiminnan syvällisempää analysointia.
Olet aika turvassa koska sinun osaamistasi ei ole oikeasti tarvittu mihinkään tähänkään saakka joten ketään ei kiinnosta kehittää tekoälyä sen korvaamiseen.
Tekoälyn käyttämiseen ja ohjelmointiin niin, että se toimii oikeasti niin kuin kuuluu, oikeasti asiantuntevaa porukkaa. Joten kaikkia työpaikkoja se ei tule viemään, vaikka saattaa jonkun verran muuttaa työelämän rakennetta. Tekoälyn ylläpitäminen tulee myös vaatimaan resursseja. Ennemmin ajattelisin, että korkeakoulutettujen pitää kouluttautua asian tiimoilta lisää sekä mukautua muuttuvaan työelämään. Ja nämä molemmat ovat perussettiä työelämässä.
Vaikkapa työterveys/arvauskeskuslääkärin työ on oikeasti täysin mekaanista eikä siinä ole tilaa omaan sooloiluun.
Käy läpi ennalta määrätty lista oireita jotka pitää tarkistaa ensimmäisessä vaiheessa.
Niiden perusteella sinun pitää tehdä 90%lle yleisin diagnoosi johon on tarkkaan määrätty hoito joka siirtyy printteriin tulostettavaksi. Vedä nimi alle.
Jos oireet viittaavat johonkin harvinaisempaan tai tila kääntyy huonompaan hoidosta huolimatta ohjaa potilas erikoislääkärille.
Tämän korvaamiseen ei kovin ihmeellistä tekoälyä tarvita.