Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliitto ja eri varallisuustasot

Vierailija
11.01.2024 |

Päätettiin muuttaa yhteen miehen omistamaan asuntoon, josta hänellä oli velkaa käytännössä koko asunnon arvoinen summa. Sovittiin miehen aloitteesta, että minä ostan asunnosta alle 50% ja maksan puolet sähköstä, vedestä ja yhteisestä ruuasta ym, jotta säästyn ensiasunnonomistajana varainsiirtoveron takia. Noh, se etu meni nyt ohi minulta. Nyt sitten miehelle tuli ilmi, että minä maksan asumisesta huomattavan vähän, koska en tarvinnut asunnon puolikkaaseen lainaa isoakaan summaa. Käytin omia säästöjä enemmän kuin pankki olisi vaatinut, koska lainojen korot olivat nousussa ja joka tapauksessa minulle jäi sijoituksia hätävaraksi ym. Ihan perusteltua mielestäni tehdä näin.

Avomiehen mielestä meidän kulujen pitäisi mennä 50-49 % suhteessa kuten asunnon omistussuhde. Käytännössä minun pitäisi hänen mukaan kustantaa meidän lainakulujen erotusta vastaava summa johonkin yhteiseen, kuten ruokaan. Mitä mieltä te olette tästä? Siis itse olen omaisuuteni ansainnut, ja vastaavasti itse avopuoliso on omat rahansa hassannut. Meillä on samanlaiset tulot, mutta minulla jää säästöön joka kk rahaa sijoituksiin ja käyttötilille. Miehellä ei kerry säästöjä asunnon lisäksi, mutta kerta emme ole avioliitossa, en näe syytä miksi minun pitäisi miehelle antaa joka kk rahaa muuten vain, kun yhteiset kulut menee puoliksi. Ehdotin, että ostan asunnosta isomman osan, mutta mies ei suostunut tähän. Minulle olisi ollut ok ostaa isompi prosenttiosuus sillä ajatuksella, että mies voisi asuntolainan lisäksi kerryttää muita säästöjä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän nyt jo kuulostaa siltä että miehellä ei alunperinkään olisi ollut varaa noin kalliseen asuntoon. Eli miksi siis hankki noin kalliin asunnon? 

Toisaalta, nythän hänelle pitäisi jäädä jo säästöönkin rahaa kun asumiskulut on puolittuneet. Vai onko miehellä lisää jotain omia lainoja johon rahat menee?

Miten aiotte mahdollisten remonttien kohdalla toimia? 

42/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP! Minkä ikäisiä te olette?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tekee mitä vaan komean miehen hyväksi. Komea mies voi hassata omat rahansa ja nainen lopulta maksaa miehen asunnon ja elämisen. Tuossa on juuri niin käynyt.

Vierailija
44/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt jo kuulostaa siltä että miehellä ei alunperinkään olisi ollut varaa noin kalliseen asuntoon. Eli miksi siis hankki noin kalliin asunnon? 

Toisaalta, nythän hänelle pitäisi jäädä jo säästöönkin rahaa kun asumiskulut on puolittuneet. Vai onko miehellä lisää jotain omia lainoja johon rahat menee?

Miten aiotte mahdollisten remonttien kohdalla toimia? 

Osti asunnon, koska siten hän kerryttää itselleen omaisuutta vrt vuokralla asuminen. Asunto on oikeastaan aika halpa ollut, ja remontoitu joten ei olisi halvemmalla voinut saada. Rehellisesti, en tiedä mitä remonttien suhteen tulee tapahtumaan, mutta onneksi niitä ei pitäisi tulla, kun taloyhtiö on kunnossa ja kummallakaan ei ole intressiä huvikseen mitään keittiöremonttia alkaa tekemään.

Vierailija
45/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä aloittajan asiaahan voisi katsoa myös sellaisesta näkökulmasta, että aloittajalla on enemmän rahaa kiinni seinissä ja näistä rahoista jää saamatta sijoitustuottoja. Senkin voi ajatella kuluna, ja nykyisessä korkotasossa kulu voisi olla useamman satasen kuukaudessa.

Vierailija
46/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa harkita tarkkaan millaisen ihmisen kanssa elämänsä haluaa jakaa.

Nykyinen miehesi on joko

a) Niin tyhmä ettei ymmärrä että lainanlyhennykset ja korot ovat ihan henk.koht. ongelma tällaisessa tapauksessa.

Tai

b) Ymmärtää kyllä, mutta olettaa että ap on niin tyhmä ettei ymmärrä, ja näkee oivan tilaisuuden kerryttää henk.koht. omaisuuttaan ap:n maksaessa ajan kuluja enemmän.

Itse en eläisi elämääni kummankaan vaihtoehdon kanssa.

Vierailija
47/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi miehen ehdotukseen. Kumpikin maksaa oman osansa asumisesta ja jos se sinulla nyt sattuu omien hyvin rahankäyttötaitojen vuoksi olemaan vähemmän kuin miehellä niin ei mies voi vaatia sinua kustantamaan hänen osaansa. Silloinhan sinulle kuuluisi vähintään 50% omistusoikeus jollei jopa isompi. Käytännössähän tuo miehen ehdotus tarkoittaa, että maksat hänen lainakulujaan mutta mies yrittää naamioida sen näyttämään muulta koska ehdottaa että kustannat "muuta yhteistä". Miehen rahat kuitenkin säästyvät ja hän voi käyttää ne oman lainansa hoitoon. Olet maksanut osasi jo kerralla kun käytit säästöjä. Omistat vain 1% vähemmän eli sen edestä voit jotain kustantaa mutta sepä ei varmasti paljoa ole. 

Vierailija
48/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että mies on vaan käyttäny sua rahallisesti ja tajuat sen nyt itsekkin. En tajua miksi tää oli susta alunperin hyvä diili? Mutta on varmaan moni muukin samassa tilanteessa. Itse vielä katselen löytyykö parempia diilejä.

T. Sinkku N32

Vierailija
49/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ala maksamaan enemmän vain tuon perusteella. Mies on vaan pihi ja kateellinen. Itseasiassa katsoisin vähän noita ruokakulujakin, onko ne reilut toista kohtaan. Syöttekö oikeasti yhtä paljon. Yleensä mies syö suunnilleen tuplasti naiseen verrattuna. Ainakin ex söi, vaikka ei iso mies ollutkaan. 

Vierailija
50/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että mies on vaan käyttäny sua rahallisesti ja tajuat sen nyt itsekkin. En tajua miksi tää oli susta alunperin hyvä diili? Mutta on varmaan moni muukin samassa tilanteessa. Itse vielä katselen löytyykö parempia diilejä.

T. Sinkku N32

Päätin muuttaa tänne, koska se tuli halvemmaksi kuin oman ostaminen yksin tai vuokralla asuminen ja jossain on pakko asua. Nyt jää rahaa reippaasti sijoituksiin, joista saa hyvin tuottoa.

Vierailija
51/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et ala maksamaan enemmän vain tuon perusteella. Mies on vaan pihi ja kateellinen. Itseasiassa katsoisin vähän noita ruokakulujakin, onko ne reilut toista kohtaan. Syöttekö oikeasti yhtä paljon. Yleensä mies syö suunnilleen tuplasti naiseen verrattuna. Ainakin ex söi, vaikka ei iso mies ollutkaan. 

Ei syödä saman verran, ja varmasti kaikkea kuluu miehellä enemmän kuin minulla ihan vessapaperista lähtien. Ruokakulujen jakaminen tasan käytön mukaan on ollut tosi vaikeaa (jo ennen yhteenmuuttoa) ja minulla ei ole intressiä alkaa laskemaan jokaiselle leipäpalalle kappalehintaa ja laskuttaa sen mukaan sitten miestä.

Vierailija
52/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa ihan kimppakämppä systeemiltä.

Vierailija
53/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei syödä saman verran, ja varmasti kaikkea kuluu miehellä enemmän kuin minulla ihan vessapaperista lähtien. Ruokakulujen jakaminen tasan käytön mukaan on ollut tosi vaikeaa (jo ennen yhteenmuuttoa) ja minulla ei ole intressiä alkaa laskemaan jokaiselle leipäpalalle kappalehintaa ja laskuttaa sen mukaan sitten miestä.

Ei saatana kuinka jotkut tuollaiset vielä menevät yhteen laskien joka centin mitä toinen kuluttaa.

Vierailija
54/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohtuneena tuli tehtyä näköjään kirjoitusvirheitä. Mies siis omistaa asunnosta 51% ja minä 49%. Tavoitteena tässä omistussuhteessa oli siis, että säilyisin vielä ensiasunnonostajana ja ei olisi seuraavasta asunnosta tarvinnut varainsiirtoveroa maksaa, se etuhan poistui nyt.

Hölmöä suostua siihen, että mies omistaa asunnosta enemmän kuin sinä. Siitä voi yhtä sun toista ikävää jos suhteeseen tulee ongelmia. Tuollainen nillitys ei ole normaalia.

Vierailija
55/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta tule mitään .

älä säädä päivääkään enää.

Vierailija
56/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatte 50% ja 50% Hoitovastike, Ruoka, Sähkö, Vesi ja netti eli siis nämä ihan perus jutut mitä jokaisen ihmisen elämässä on.

(Avo)miehen lainat ei kuulu sinulle millään tavalla, ei edes asunnon rahoitusvastike, jos sinä olet jo maksanut oman osuutesi asunnon velattomasta hinnasta.

Vierailija
57/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli

Vierailija
58/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan naiset käyttävät enemmän vessapaperia. Itse roiskautan pienen tarpeen jälkeen tipat kätevästi pois, mutta nainen käyttää tähän paperia. Jopa useamman palan.

Vierailija
59/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ostanut asunnon puolikkaan mieheltä, hänhän suorastaan nyt kierii (sinun) rahoissasi ja voi maksaa 100% yhteisistä kuluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi