Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliitto ja eri varallisuustasot

Vierailija
11.01.2024 |

Päätettiin muuttaa yhteen miehen omistamaan asuntoon, josta hänellä oli velkaa käytännössä koko asunnon arvoinen summa. Sovittiin miehen aloitteesta, että minä ostan asunnosta alle 50% ja maksan puolet sähköstä, vedestä ja yhteisestä ruuasta ym, jotta säästyn ensiasunnonomistajana varainsiirtoveron takia. Noh, se etu meni nyt ohi minulta. Nyt sitten miehelle tuli ilmi, että minä maksan asumisesta huomattavan vähän, koska en tarvinnut asunnon puolikkaaseen lainaa isoakaan summaa. Käytin omia säästöjä enemmän kuin pankki olisi vaatinut, koska lainojen korot olivat nousussa ja joka tapauksessa minulle jäi sijoituksia hätävaraksi ym. Ihan perusteltua mielestäni tehdä näin.

Avomiehen mielestä meidän kulujen pitäisi mennä 50-49 % suhteessa kuten asunnon omistussuhde. Käytännössä minun pitäisi hänen mukaan kustantaa meidän lainakulujen erotusta vastaava summa johonkin yhteiseen, kuten ruokaan. Mitä mieltä te olette tästä? Siis itse olen omaisuuteni ansainnut, ja vastaavasti itse avopuoliso on omat rahansa hassannut. Meillä on samanlaiset tulot, mutta minulla jää säästöön joka kk rahaa sijoituksiin ja käyttötilille. Miehellä ei kerry säästöjä asunnon lisäksi, mutta kerta emme ole avioliitossa, en näe syytä miksi minun pitäisi miehelle antaa joka kk rahaa muuten vain, kun yhteiset kulut menee puoliksi. Ehdotin, että ostan asunnosta isomman osan, mutta mies ei suostunut tähän. Minulle olisi ollut ok ostaa isompi prosenttiosuus sillä ajatuksella, että mies voisi asuntolainan lisäksi kerryttää muita säästöjä.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aivan ymmärrä. Kyllä voisin maksaa 51% yhteisistä kuluista ja mies maksaa 49%.

:)

Vierailija
2/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohtuneena tuli tehtyä näköjään kirjoitusvirheitä. Mies siis omistaa asunnosta 51% ja minä 49%. Tavoitteena tässä omistussuhteessa oli siis, että säilyisin vielä ensiasunnonostajana ja ei olisi seuraavasta asunnosta tarvinnut varainsiirtoveroa maksaa, se etuhan poistui nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen.

Koska et joutunut ottaa velkaa asunnon ostoon, sinun pitäisi maksaa jotain extraa (?) koska miehellä ON lainaa?

öö.. kuulostaa oudolta jos kaikki arjen kulut menee fifty-sixty.

Vierailija
4/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte prosentin tarkkuudella kulut jaettua?  Kannattaa palkata ulkopuolinen tilitarkastaja ainakin että ei sen takia tappelua tule.

Vierailija
5/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks helkkarissa on yhteen mentävä jos jo aloitus noin vaikeaa?

Vierailija
6/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohtuneena tuli tehtyä näköjään kirjoitusvirheitä. Mies siis omistaa asunnosta 51% ja minä 49%. Tavoitteena tässä omistussuhteessa oli siis, että säilyisin vielä ensiasunnonostajana ja ei olisi seuraavasta asunnosta tarvinnut varainsiirtoveroa maksaa, se etuhan poistui nyt.

"Ensiasunnon varainsiirtoverovapaus on poistunut 1.1.2024. Jos ostat ensiasunnon vuonna 2024 tai sen jälkeen, sinun pitää maksaa asunnosta varainsiirtovero. Verovapauden saa vain, jos ensiasunnon sitova kauppakirja tai muu sopimus on allekirjoitettu ennen 1.1.2024. Lue lisää muutoksista.1"https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/ensiasun…

Vierailija
7/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan maksa enempää niin kauan kun ootte avoliitossa.

Vierailija
8/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisen rahat ovat naisen rahoja, miehen rahat ovat yhteisiä.

Vierailija
9/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaisi, että lyhennät hänen lainaansa - siltä se vähän kuulostaa.. 

Eihän se niin mene. 

Jos olisitte jostain syystä ostaneet yhdessä yhteisen kämpän, molemmat olisivat rahoittaneet sen millä rahoittavat.. eikä se kyllä liity arjen kulujen jakoon mitenkään,

Vierailija
10/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän vai kerryttäisit miehen omaisuutta maksamalla esim ruuasta enemmän, vaikka tuskin syöt enemmän. Mies voisi sen omista ruokamenoistaan säästämän rahan laittaa poikimaan ja kerryttää omaisuuttaa, kun sinä ruokit miehen. 

Meillä aikoinaan tehtiin niin, että mies maksoi taloa ja minä ruokin perheen. Nyt talo on miehen mielestä hänen ja minun rahat on menneet paskan mukana WC:tä alas. 

Ei kannat kerryttää toisen omaisuutta niin, että maksaa juoksevia menoja ja toinen enemmän asunnosta, jos kerran ei suostu myymään asunnosta isompaa osaa sinulle. Jos mies ei pysty maksamaan isompaa siivua talosta, eikä suostu sitä sinullekaan myymään niin kärsistelköön rahattomana.

Vierailija
11/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö siis oikein:

-teillä on henkilökohtaiset lainat

- miehellä on enemmän lainaa kuin sinulla, joten hänen lainakuukausieränsä on iso

- miehen mielestä sinun pitäisi maksaa kaikista (mukaanlukien lainat) kuluista 49 %, eli hänen tarvitsisi maksaa huomattavasti vähemmän kaikesta muusta (sähkö, vesi ruuat yms)?

Jos näin on, niin mies on kohtuuton. 

Vierailija
12/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, jos eroatte niin sinä olet koko ajan sitten maksanut enemmän, mutta saat vähemmän. Eihän tuossa ole järkeä. Talouskulut puoliksi vaan.

Harkitsin kyllä tarkkaan, onko miehestä esimerkiksi isäksi, mikäli lapsia haluat. Noin pihit yleensä lykkäävät lasten kaikki kulut naiselle.

Vierailija
13/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miehen perustelua. Eli hänen mielestään kulut pitää maksaa samassa suhteessa kuin asunnon omistussuhde on eli 51-49. Eli hän maksaa enemmän? Ja vaikka hän tarkoittaisi että sinun pitää maksaa enemmän, eihän tuo parin prosenttiyksikön ero voi olla montaa euroa? Omat lainat ovat omia lainoja, ne ei ole yhteisiä kuluja. 

Vierailija
14/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuun oli tosi selkeää, että molemmat maksaa omat menot ja maksetaan puoliksi yhteiset menot kuten ruoka, yhteiset lomamatkat. Ennen yhteenmuuttoa laskettiin miehen kanssa, paljonko minun asumismenot eli asuntolaina ja puolikas vastike olisi, koska korkotilanne oli silloin eri kuin mitä hänellä lainan ottamisen aikoihin. Hänelle tuli jotenkin shokkina, että käytän omia säästöjä asunnon ostoon ja näin ollen minun kokonaismenot kuukaudessa ei olekaan saman verran kuin hänellä.

Vierailija
15/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä juuri toisinpäin. Mies maksaa rahoillaan omaisuutta/taloa/ ym ja nainen ruokkii ja vaatettaa perheen.Sitten kaikki omaisuus on miehen ja naisella ei mitään. 

Näin se oikeassa elämässä menee. 

Vierailija
16/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miehen perustelua. Eli hänen mielestään kulut pitää maksaa samassa suhteessa kuin asunnon omistussuhde on eli 51-49. Eli hän maksaa enemmän? Ja vaikka hän tarkoittaisi että sinun pitää maksaa enemmän, eihän tuo parin prosenttiyksikön ero voi olla montaa euroa? Omat lainat ovat omia lainoja, ne ei ole yhteisiä kuluja. 

Käytännössä miehellä menee asuntolainaan+vastikkeeseen 800 €/kk ja minulla 300 €/kk. Minun pitäisi nyt sitten käyttää 500 €/kk joihinkin yhteisiin kuluihin, jotka meillä menee nyt puoliksi.

Vierailija
17/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän mies yrittää omia naisen rahat yhteiseksi. Mitäs siitä sanot? 

Vierailija
18/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuulostaa ihan demarilta. Hänen ajattelussaan ap on jotenkin ansiottomasti vaurastunut ja osa ap:n varoista kuuluu miehelle. Rahantaju puuttuu. Ei pysty ymmärtämään, että erilaiset valinnat tässä on takana. 

Pitäisikö teidän käydä keskustelua siitä, minkälaista elämää olette viettäneet ennen tuon asunnon ostoa?

Vaikka ap:n säästöt olivat mummolta saatua ennakkoperintöä eikä itse ansaittuja rahoja, niin silti todella härskiä mieheltä yrittää kupata niitä itselleen.

Vierailija
19/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun oli tosi selkeää, että molemmat maksaa omat menot ja maksetaan puoliksi yhteiset menot kuten ruoka, yhteiset lomamatkat. Ennen yhteenmuuttoa laskettiin miehen kanssa, paljonko minun asumismenot eli asuntolaina ja puolikas vastike olisi, koska korkotilanne oli silloin eri kuin mitä hänellä lainan ottamisen aikoihin. Hänelle tuli jotenkin shokkina, että käytän omia säästöjä asunnon ostoon ja näin ollen minun kokonaismenot kuukaudessa ei olekaan saman verran kuin hänellä.

Mutta eihän se ole sun ongelma jos sulla menee vähemmän lainanhoitokuluja kuin hänellä. 

Jos jaatte asumisen kulut (sähkö, yhtiövastike, ruoka ym) tasan, hän hoitaa lainansa miten hoitaa ja sinä hoidat miten hoidat.

Kysy häneltä miten hän järkeilee tuon oman ajatuksensa - eli korot on eri, kulut on eri, lyhennykset eri... kummallinen logiikka.

Mutta joka tapauksessa.. jos jatkatte asumista yhdessä, tehkää asumiskuluista kokonaisubudjetti (esim 2000 euroa menee kk "kaikkeen") ja jakakaa se tasan (tai tasan tulojen suhteen. Jos toinen tienaa 5000 e/kk ja toinen 2000 e/kk, kaava voi olla vaikka 55%/45% tm).

Silloin "eläminen" menee "oikein" maksetuksi.

Mutta tuo laina-asia.... sen osalta mies voi kyllä keskittyä vaan harmittelemaan omaa lainatilannettaan, se ei ole sun ongelma.

Vierailija
20/59 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös tässäkin mies ole kielipitkällä naisen  rahojen perässä? 

Ja kuinka moni aikamiespoika hakkaa vanhan äitinsä, että saa tämän eläkerahat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän