Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vartijat seuraa kaupassa rehellistä ihmistä?

Vierailija
11.01.2024 |

Olen huomannut että jostain syystä olen jotenkin silmiinpistävä kun vartijat seuraavat minua kaupassa vaikka olen työssäkäyvä rehellinen ihminen ja vielä hyvätuloinen ja sain juuri suuren periinönkin, mnusta todella ärsyttävää ja siitä syystä teenkin jatkossa melkein kaikki ostokset netissä. En vaan voi käsittää miksi vartijat ovat ottaaneet minut kohteeksi seurata minua ja välillä myös kauppskeskuksessa tuijottavat vihaisesti ja pitkään. Olen siis suomalainen tavallinen perheenäiti ja pukeuden neutraalisti enkä mielestäni ole mitenkään oudon näköinen. Jopa yhdellä isolla  kaupungin ylläpitämällä parkkipaikalla mihin joskus oysäköin niin vartiointiliikeen autot on kyttäämässä mennessä ja lähtiessä kuin rikollista, vähän näyttää heilläkin oikeaa tekemistä olevan.

Kommentit (215)

Vierailija
181/215 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viron mafia sehän on uskontolahkoissa.  Ikävää teille jos ette huomaa huijauksia .  

Vierailija
182/215 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vainoharhainen.

Hai, en mie oo vainoharhainen. Vartijat kävelevät oikeasti miun perässä.

Yhteiskunnan lieveilmiöitä. Koetetaan kestää laadunvalvojain virheelliset tulkinnat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/215 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymälävarkaita on jokaisesta ihmisryhmästä ja ikäluokasta, ei useinkaan ulkonäöstä voi tietää. Myymäläetsivät tekevät työtään, ei syytä loukkaantua. Varastihan eräs kuuluisa punapää näyttelijäkin pokkana lohta...

Vierailija
184/215 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijat ovat kyllä viime aikoina olleet uutisissa esillä turhan suuren voimankäytön takia -> naishenkilö kuoli  maahanpainamis tilanteessa, eikä edes ollut mikään varas ja sitten Lidlissä kymmenvuotias lapsi istutettiin itkevänä tunniksi takahuoneeseen kun muovipussi oli unohtunut skannata.  -Minun henkilökohtainen mielipide olisi, että kauppiaitten olisi keskityttävä olennaiseen eli kaupankäyntiin, eikä näiden skandaalien luomiseen.

Vierailija
185/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko joku ei niin kiva lähimmäinen ujuttanut naamakuvasi vahtifirmojen konna galleriaan. Liikut misså tahansa niin naamasi kilauttaa valvontakameran impulssilla  vartijan kännykkään hälytyksen: rosvo näkyvissä. 

Ehkä joku kauppias/myyjä jonka liikkeen edustalla olevasta juoppojen ryhmästä on huomautettu, että on epäsiistiä; niin on ottanut nokkiinsa.

Vierailija
186/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla varmaan pakko-oireet mitkä tekee kauppareissusta kauhean. Ahdistun myös metelistä ja itseään täynnä olevista perheenäideistä joilla on kärryt täynnä proteiinirahkaa ja valmisruokia. Joten olen varmasti vartijan tarkkailulistalla. Onneksi kaupassa voi käydä vaikka alkuiltapäivästä, eläkeläiset ovat nokosilla ja tehopakkaukset vielä töissä. Saan täyttää pienen korini melko rauhassa vaikka myyjät mulkoilevatkin. En vaihda kauppaa koska tämä on hinta-laatusuhteelta paras. 

Vierailija
187/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä katso vartijaa silmiin, älä tervehdi, älä puhuttele. Suhtaudu varovaisesti kuin eläimeen joka saattaa hyökätä.

Vierailija
188/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lähti Lidlissä kerran seuraamaan vartija. Ihmettelen kovasti, miksi. Olen tavallinen eläkeikää lähestyvä mummo ja koko 60 ikävuoteni aikana en ole huomannut yhdenkään vartijan ostostentekoani tarkkailevan . Vartijan käytös oli mielestäni erittäin huomiotaherättävää, ammattitaidotonta ja häiritsevää.

Vartiointi ja seuraaminen ja kyttääminen täytyy osata tehdä taidolla. Itsekin sen verran kaupan alalla joskus opiskeluaikana työskennelleenä sen hyvin tiedän

Siksipä teinkin heti kotiin saavuttuani kyseisestä vartijasta reklamaatiopalautteen Lidlin sivujen kautta.

Kuvailin tarkasti vartijan ulkonäön ja laitoin kassakuitin kellonajan ja kuvailin hänen omituista käytöstään ja huomiotaherättävää tarkkailua ja hiippailua perässäni. Kyseisen vartijan käytös oli tökeröä ja syöksähtely hyllyjen välissä kuin jostain vanhasta Mr Bean -komediasta. Laitoin tämän huomioni myös lähettämääni palautteeseen.

Olen asioinut samaisessa Lidlin liikkeessä myöhemminkin. Tähän vartijaan en ole enää ikinä törmännyt siellä enkä missään muussakaan liikkeessä. Toivottavasti sai potkut.

Vierailija
189/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vainoharhainen.

No en kyllä ole kun yksikin kerta vartija seurasi koko matkan isossa kaupssa minua lymyillen välillä hyllyjen välissä ja kun menin kassalle maksamaan niin sujahti ohitseni ja jäi sen kassan päähän seisomaan kädet puuskassa missä maksoin. ap

Luetko tuoteselosteet tarkkaan? Se kiinnittää vartijoiden huomion ja herättää epäilykset. Itse olen allergikko, jonka lapsillakin on allergioita ja joudun joka kerta lukemaan tuoteselosteet huolella. Olen turtunut siihen, että minulla on ikäänkuin lähiseuranta aina kauppareissuilla mukana. Mieleeni on tullut, että tosivarkaat järjestäisivät keikkansa siten että yksi lukee tuoteselosteita pitkään ja hartaasti sekä muut tyhjentävät kaupan. No, minä en noiden firmojen linjauksista päätä. 

Vierailija
190/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juttu olisi tosi niin olet jonkun häiriökäytöksisen ja näpistelijän näköinen, kokonen ja oloinen.

Toisaalta, jos sää kokoajan epäluuloisesti pälyilet ympärillesi niin onkos se ihme kun käytöksesi herättää huomiota ja sua siks seurataan.

Eipä tarvi näyttää tuolta eikä käyttäytyä poikkeavasti. Minä olen normaalipainoinen nainen, jolla ovat vääjäämätön long bob-kampaus, farkut, neulepaita ja tikkiliivi kun kävin edellisen kerran kaupassa. Vaatteiden väriskaala oli siis sinisen ja beigen sävyjä. Ei huomiovärejä, ei näkyvää meikkiä eikä edes mustia vaatteita. No, Chelsea-bootsit ovat tummanruskeat. 

Vierailija
191/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun kävin eräässä liikkeessä ostoksilla yli 200e edestä, vartija seurasi koko asiointini ajan. Olin liikkeessä varmaan joku 45 min. Mölähdin äänekkäästi asioinnin loppuvaiheessa "miksi tuo vartija seuraa meitä koko ajan , vaikka ollaan rehellisillä ostoksilla" niin että äijä kuuli ja häipyi jonnekin hyllyjen väliin. Kiukutti niin paljon ja häiritsi, kun yrittää miettiä mm matka-adapteria ja powerbankia ja vertailla tuotteita ja joku kyttää silmä kovana jokaista liikettäsi. Ja ei, en asioi tuossa liikkeessä enää koskaan. Vien rahani muualle. 

Vierailija
192/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joku vartija voi ottaa jonkun silmätikukseen, koska kyseinen silmätikuksi otettu voi ulkoisesti näyttää jotenkin rähjäiseltä, vaikka olisikin ehjät ja siistit vaatteet...

Mullekin kävi noin pks:lla asuessa, lähimmän Alepan vartija otti mut silmätikukseen. Ja yhdessä vaiheessa huomasin sitten että kylillä liikkui ihan samoin tavoin pukeutunut nainen kuin minäkin... en tiedä sekoittiko se ukko minut siihen naiseen... se nainen nimittäin pyöri sen näköisen porukan kanssa, että saattoi olla vähän aihetta tarkkailla... Sillä eukolla oli samanlainen laukku, samanlainen takki, farkut, ja hiuksetkin samaan tyyliin leikatut, hiusten väri kyllä eri...

Vierailija
193/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua lähti Lidlissä kerran seuraamaan vartija. Ihmettelen kovasti, miksi. Olen tavallinen eläkeikää lähestyvä mummo ja koko 60 ikävuoteni aikana en ole huomannut yhdenkään vartijan ostostentekoani tarkkailevan . Vartijan käytös oli mielestäni erittäin huomiotaherättävää, ammattitaidotonta ja häiritsevää.

Vartiointi ja seuraaminen ja kyttääminen täytyy osata tehdä taidolla. Itsekin sen verran kaupan alalla joskus opiskeluaikana työskennelleenä sen hyvin tiedän

Siksipä teinkin heti kotiin saavuttuani kyseisestä vartijasta reklamaatiopalautteen Lidlin sivujen kautta.

Kuvailin tarkasti vartijan ulkonäön ja laitoin kassakuitin kellonajan ja kuvailin hänen omituista käytöstään ja huomiotaherättävää tarkkailua ja hiippailua perässäni. Kyseisen vartijan käytös oli tökeröä ja syöksähtely hyllyjen välissä kuin jostain vanhasta Mr Bean -komediasta. Laitoin tämän huomioni myös lähettämääni palautteeseen.

Olen asioinut samaisessa Lidlin liikkeessä myöhemminkin. Tähän vartijaan en ole enää ikinä törmännyt siellä enkä missään muussakaan liikkeessä. Toivottavasti sai potkut.

Tuo johtuu ihan työnvälttelystä. Vartija lähtee lähes aina sellaisten perään, jotka eivät tule aiheuttamaan ongelmia, vaikka vieressä olisi jo niitä muita ongelmatapauksia riehumassa. Tietävät kuinka näytetään kiireisiltä ja päästään helpolla. Sitten voidaan väittää muille, että tehdään niin kamalasti raskasta työtä, vaikka todellisuudessa seisoskellaan kahvikuppi kädessä ja seuraillaan mummoja. 

Vierailija
194/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, joku vartija voi ottaa jonkun silmätikukseen, koska kyseinen silmätikuksi otettu voi ulkoisesti näyttää jotenkin rähjäiseltä, vaikka olisikin ehjät ja siistit vaatteet...

Mullekin kävi noin pks:lla asuessa, lähimmän Alepan vartija otti mut silmätikukseen. Ja yhdessä vaiheessa huomasin sitten että kylillä liikkui ihan samoin tavoin pukeutunut nainen kuin minäkin... en tiedä sekoittiko se ukko minut siihen naiseen... se nainen nimittäin pyöri sen näköisen porukan kanssa, että saattoi olla vähän aihetta tarkkailla... Sillä eukolla oli samanlainen laukku, samanlainen takki, farkut, ja hiuksetkin samaan tyyliin leikatut, hiusten väri kyllä eri...

Sinut on otettu silmätikuksi sen takia, koska et nosta asiasta meteliä ja olet kiltin oloinen. Olet oikeasti tekosyy sille, että pitää näyttää tekevänsä edes jotakin. Luultavasti samaan aikaan siellä kaupassa on ollut oikea näpistelijä, jota vartija ei ole halunnut seurailla. Siinähän joutuu vielä oikeisiin töihin ja on niin vaivalloista. 

Vierailija
195/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autistinen ja se huomataan. Pukeudun yleensä värikkäästi, kävelen kumarassa ja saatan jumittua johonkin hyllynväliin pitkäksi aikaa kun en osaa päättää, mitä ostan. Tietyssä Lidlin myymälässä mua seurataan joka kerta, ja sen takia välttelen siellä käyntiä viimeiseen asti.

Tuntuu vaan jotenkin huvittavalta, että miksi kukaan myymälävaras pukeutuisi ja käyttäytyisi samalla tavoin kuin minä. Tai sitten mua luullaan joksikin sienten vetäjäksi.

Vierailija
196/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siisti pukeutuminen, merkkilaukku ja päälle tonnin korut. Ihan vaan ihmettelen miksi vartija pyöri ympärillä. Enkä itse muutoin mieti "statussymboleita", tuo nyt vaan on tapani pukeutua. Tiedän kyllä, että jotkut jotka näyttävät köyhiltä, ovat oikeasti varakkaita. Tämä vartijoillekin tiedoksi. 

Vierailija
197/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mua seuraa niin alan seuraamaan vartijaa.

Vierailija
198/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juttu olisi tosi niin olet jonkun häiriökäytöksisen ja näpistelijän näköinen, kokonen ja oloinen.

Toisaalta, jos sää kokoajan epäluuloisesti pälyilet ympärillesi niin onkos se ihme kun käytöksesi herättää huomiota ja sua siks seurataan.

Juttu on tosi mutta en tiedä miten olisin näpistellijän näköinen kun olen toimisto työssä oleva siististi pukeutunut tavallinen perheenäiti enkä ole koskaan näpistänyt mitään. ap

Anna Leena Härkönenkin on näpistelijä, itse kertonut.

Näpistely on mt-ongelma, ei siltä raha suojaa eikä Stockmannin rouvien beiget vaatteet.

Ihme kaupoissa käyt kyllä, en muista koska olisin nähnyt vartijaa missään. Tai kerran näin huoltoasemalla mutta se oli tauolla kahvilla.

Vierailija
199/215 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vainoharhainen.

No en kyllä ole kun yksikin kerta vartija seurasi koko matkan isossa kaupssa minua lymyillen välillä hyllyjen välissä ja kun menin kassalle maksamaan niin sujahti ohitseni ja jäi sen kassan päähän seisomaan kädet puuskassa missä maksoin. ap

Luetko tuoteselosteet tarkkaan? Se kiinnittää vartijoiden huomion ja herättää epäilykset. Itse olen allergikko, jonka lapsillakin on allergioita ja joudun joka kerta lukemaan tuoteselosteet huolella. Olen turtunut siihen, että minulla on ikäänkuin lähiseuranta aina kauppareissuilla mukana. Mieleeni on tullut, että tosivarkaat järjestäisivät keikkansa siten että yksi lukee tuoteselosteita pitkään ja hartaasti sekä muut tyhjentävät kaupan. No, minä en noiden firmojen linjauksista päätä. 

Minä luen aina tuoteselosteet, otan tavaroita hyllystä ja panen takaisin kun katselen mitä kaikkea maailmassa on, pukeudun melko oudosti välillä ja haahuilen hämmentyneenä hyllyjen väleissä pitkiä aikoja, eikänole ikinä ensimmäinenkään vartija piitannut minusta pätkääkään. 

En kyllä ole niitä ruokakaupoissa nähnytkään. 

Vierailija
200/215 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ratkaisu voisi olla laittaa sähköinen palaute, koska kauppaketjuilla on sellainen mahdollisuus, että voi laittaa myös nimettömänä; heille voi jäädä harhakuva että asiakkaat ovat mielissään perässäkävelijöistä ja aiheettomista hälytyksistä kassahenkilön korvanappiin ja jopa aiheettomasta poliisin kutsumisesta kassalle, vaikka mitään ei todella ole viety. -Jos vielä tähän yhdistyy tökeryys ja asiakkaiden halveksiminen ei todellakaan  tee mieli asioida sellaisessa kaupassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi