Jos lapsesi pistää ranttaliksi oppitunnilla, saako opettaja kantaa hänet luokasta ulos?
Huoltajat olivat haastaneet opettajan oikeuteen, koska hän oli poistanut oppilaan kantamalla luokasta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/81d6e2a4-398b-4e4c-8965-68356362f0ce
Kommentit (196)
Luulen kyllä, että riittää käsky ulos!. Olisi vähän erikoista alkaa kantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulen kyllä, että riittää käsky ulos!. Olisi vähän erikoista alkaa kantamaan.
Kyllä puheen pitää aina tehota. Saman tien voisi poistaa poliiseiltakin oikeuden fyysisten keinojen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset eivät pistä ranttaliksi, vaan ovat hyvin kasvatettuja
Ei meidän lapset vaan naapurin kakarat.
Se on ihan go for it, ope! 88 kg viime punnituksessa. Toivottavasti teillä on kottikärryt siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Oppilaaseen ei saa fyysisesti kajota tai nostaa. Osa nostaa kiukkuisena väärin tai vatsan / selän kohdalta ja puristaa. Ihminen voi panikoitua suunnattomasti jos joku puristaa tai tulee väkisin päälle. Tilanteen voi selvittää asiallisesti, rauhoittaa, kuunnella ja tuntia jatketaan. Tai sitten varovasti siirtää oppilaan ohjaamalla. Oppilaat eivät ole tyhmiä. Jos puristaa käsivarresta (älä purista liikaa), se sattuu, kosketus ei saa olla uhkaava. Ehkä hartiaselkää koskettamalla osa ohjaa, en tiedä kuinka paha se on. Jos on uhkatilanne, sitten voi olla eri juttu, mutta silloinkin tilannetaju mitä itse tekee.
No tämähän ei ole totta. Opettaja saa lain mukaan poistaa fyysisesti oppilaan luokasta. Näissä tilanteissa on todellakin jo yritetty selvittää asiallisesti ja kuunnella moneen kertaan. Jossain vaiheessa pitäisi pystyä panemaan stoppi tilanteelle. Tosin kun itse opetan yläkoulussa, en todellakaan ole tarttumassa teinipoikaan.
Tällä viikolla koulussamme oli tilanne, jossa koko muu ryhmä jouduttiin siirtämään toiseen luokkaan, kun tämä yksi sankari ei ollut rauhoitettavissa, vaikka paikalla oli useampikin koulun aikuinen. Hän ei suostunut poistumaan, niin sitten poistettiin muut. Tämmöinen on epäreilua muita oppilaita kohtaan, mutta minkäs teet.
Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta, muusta opetustilasta tai koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata opettajan tai rehtorin poistumismääräystä. Tämä siis ihan lain mukaan näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Oppilaaseen ei saa fyysisesti kajota tai nostaa. Osa nostaa kiukkuisena väärin tai vatsan / selän kohdalta ja puristaa. Ihminen voi panikoitua suunnattomasti jos joku puristaa tai tulee väkisin päälle. Tilanteen voi selvittää asiallisesti, rauhoittaa, kuunnella ja tuntia jatketaan. Tai sitten varovasti siirtää oppilaan ohjaamalla. Oppilaat eivät ole tyhmiä. Jos puristaa käsivarresta (älä purista liikaa), se sattuu, kosketus ei saa olla uhkaava. Ehkä hartiaselkää koskettamalla osa ohjaa, en tiedä kuinka paha se on. Jos on uhkatilanne, sitten voi olla eri juttu, mutta silloinkin tilannetaju mitä itse tekee.
No tämähän ei ole totta. Opettaja saa lain mukaan poistaa fyysisesti oppilaan luokasta. Näissä tilanteissa on todellakin jo yritetty selvittää asiallisesti ja kuunnella moneen kertaan. Jossain vaiheessa pitäisi pystyä panemaan stoppi tilanteelle. Tosin kun itse opetan yläkoulussa, en todellakaan ole tarttumassa teinipoikaan.
Tällä viikolla koulussamme oli tilanne, jossa koko muu ryhmä jouduttiin siirtämään toiseen luokkaan, kun tämä yksi sankari ei ollut rauhoitettavissa, vaikka paikalla oli useampikin koulun aikuinen. Hän ei suostunut poistumaan, niin sitten poistettiin muut. Tämmöinen on epäreilua muita oppilaita kohtaan, mutta minkäs teet.
Voimankäyttövaltuudet pitäisi antaa myös koulunkäyntiavustajille. Ja sitten palkata työttömiä bodareita koulunkäyntiavustajiksi pitämään kuria teineille.
Paljon isompi ongelma on se, että oppilaat karkaavat luokasta kesken oppitunnin. Eikä opettaja saa hakea heitä takaisin koska sisään luokkaan ei saa kantaa, vaan ainoastaan luokasta ulos.
Minun puolestani saisi vaikka antaa avokkaan naamaan jos perseily ei lopu muutamasta huomautuksesta huolimatta. Ainakin saisi heittää ulos luokasta vaikka väkisin jos ei ymmärtäisi itse lähteä.
Takana kokemusta opettajan hommista aika kauan, enkä ole koskaan kokenut tarpeelliseksi turvautua väkivaltaan. Sanoisin, että kunnioitus ja auktoriteetti ansaitaan ihan muilla avuilla. Ei ole ollut ratkaisemattomia työrauhaongelmia.
En kaipaa opettajille lisää valtaa voimankäyttöön. Kaipaisin toimivampia kontakteja niille oppilaille, joille koulussa annettu muu tuki ei enää tunnu riittävän. Toki myös yhteistyön kotien kanssa soisi toimivan: koti kasvattakoon lapsen osaltaan.
Tämä kaikki olisi ihan lapsen eduksi. Vaikka miten täällä palstoilla huudettaisiin selkäsaunojen perään, en usko hetkeäkään niiden tehoon. Osaan hoitaa oman työni ihan ammattitaidolla. Kun taito loppuu, alkaa väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Takana kokemusta opettajan hommista aika kauan, enkä ole koskaan kokenut tarpeelliseksi turvautua väkivaltaan. Sanoisin, että kunnioitus ja auktoriteetti ansaitaan ihan muilla avuilla. Ei ole ollut ratkaisemattomia työrauhaongelmia.
En kaipaa opettajille lisää valtaa voimankäyttöön. Kaipaisin toimivampia kontakteja niille oppilaille, joille koulussa annettu muu tuki ei enää tunnu riittävän. Toki myös yhteistyön kotien kanssa soisi toimivan: koti kasvattakoon lapsen osaltaan.
Tämä kaikki olisi ihan lapsen eduksi. Vaikka miten täällä palstoilla huudettaisiin selkäsaunojen perään, en usko hetkeäkään niiden tehoon. Osaan hoitaa oman työni ihan ammattitaidolla. Kun taito loppuu, alkaa väkivalta.
Ajat ovat muuttuneet. Oppilaat tulevat ja menevät miten lystäävät koulun aikatauluista piittaamatta, lyövät koulun aikuisia, haistattelevat koulun aikuisille. Auktoriteetin kunnioitusta ei kerta kaikkiaan enää ole. Oppilaat tietävät, että koulun aikuisilla ei ole valtuuksia muuhun kuin keskusteluun, ja keskustelu on helppo päästää yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Iso osa oppilaista ei ylipäätään kunnioita mitään mitä naispuolinen henkilö heille sanoo.
Hän on adhd ja hieman vilkas mutta ette koske häneen!!!! 😠😠😠
Vierailija kirjoitti:
Hän on adhd ja hieman vilkas mutta ette koske häneen!!!! 😠😠😠
Sitten saat itse tulla kouluun vahtimaan lastasi.
Hovioikeus painotti, että opettajan voimankäyttöoikeuksien tarkoitus on turvalta oppilaille turvallinen koulunkäynti.
Vierailija kirjoitti:
Hovioikeus painotti, että opettajan voimankäyttöoikeuksien tarkoitus on turvalta oppilaille turvallinen koulunkäynti.
Mutta huom. Ei ylläpitää kuria koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten rankaisisit oppilaita? Yhteiskunta ilman rangaistusten uhkaa on anarkia.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapsellinen.
Huoltajat voisivat itse olla vuorotellen yhden päivän kuukaudesta koulussa. Niin tulisi vähän perspektiiviä asioihin.
Joskus vuosia sitten koulun vanhempainillassa keskusteltiin häiriköinnistä ja huonosta käytöksestä tunneilla. Vanhemmat aika yksimielisesti vaativat tiukempaa kuria, kyselipä joku jopa fyysisten rangaistusten mahdollisuudesta. Rehtori kieltäytyi kohteliaasti ajatuksesta sanoen, että opettajilla ei ole oikeutta koskea oppilaaseen. Mutta seuraavassa lauseessa rehtori totesi, että koulu ei ota kantaa siihen, miten kukin haluaa lapsensa kotona kasvattaa. Eipä taitaisi enää nykyään onnistua, että että koulu antaisi tällaisen hiljaisen hyväksynnän/suosituksen fyysisen kurituksen käytölle kasvatuksessa.