Jos lapsesi pistää ranttaliksi oppitunnilla, saako opettaja kantaa hänet luokasta ulos?
Huoltajat olivat haastaneet opettajan oikeuteen, koska hän oli poistanut oppilaan kantamalla luokasta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/81d6e2a4-398b-4e4c-8965-68356362f0ce
Kommentit (196)
Minun lapseni saa, jos ei osaa käyttäytyä. Eskarissa näin usein tehty. En tiedä mikä lasta siellä riivaa, kun kotona käyttäytyy hyvin.
Luunappi otsaan ja potku perseeseen ovea kohti!
Kyllä ja pitääkin. Tiukka ote ja ulos. Opettaja on auktoriteetti, jota on toteltava.
Kun tieto tuollaisesta tulee kotiin, niin varsinainen rangaistus tulee siellä.
Ei saa. Oppilaaseen ei saa fyysisesti kajota tai nostaa. Osa nostaa kiukkuisena väärin tai vatsan / selän kohdalta ja puristaa. Ihminen voi panikoitua suunnattomasti jos joku puristaa tai tulee väkisin päälle. Tilanteen voi selvittää asiallisesti, rauhoittaa, kuunnella ja tuntia jatketaan. Tai sitten varovasti siirtää oppilaan ohjaamalla. Oppilaat eivät ole tyhmiä. Jos puristaa käsivarresta (älä purista liikaa), se sattuu, kosketus ei saa olla uhkaava. Ehkä hartiaselkää koskettamalla osa ohjaa, en tiedä kuinka paha se on. Jos on uhkatilanne, sitten voi olla eri juttu, mutta silloinkin tilannetaju mitä itse tekee.
Meidän lapset eivät pistä ranttaliksi, vaan ovat hyvin kasvatettuja
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Oppilaaseen ei saa fyysisesti kajota tai nostaa. Osa nostaa kiukkuisena väärin tai vatsan / selän kohdalta ja puristaa. Ihminen voi panikoitua suunnattomasti jos joku puristaa tai tulee väkisin päälle. Tilanteen voi selvittää asiallisesti, rauhoittaa, kuunnella ja tuntia jatketaan. Tai sitten varovasti siirtää oppilaan ohjaamalla. Oppilaat eivät ole tyhmiä. Jos puristaa käsivarresta (älä purista liikaa), se sattuu, kosketus ei saa olla uhkaava. Ehkä hartiaselkää koskettamalla osa ohjaa, en tiedä kuinka paha se on. Jos on uhkatilanne, sitten voi olla eri juttu, mutta silloinkin tilannetaju mitä itse tekee.
Tuo jutun lapsi makasi luokan lattialla ja kieltäytyi liikkumasta. Hänet piti saada siirrettyä luokan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä osa on tyhmiä kuin saapas ja joukossa sitä tyhmyyttä vielä esitellään.
Ei koko oppitunti voi olla yhden kakaran ohjausta, jos ei tottele poistumiskehoitusta niin sitten kannetaan.
Ei saisi, koska moinen on opettajalle erittäin vaarallista, siinä voi sattua aikuiseen enemmän kuin lapseen. Onneksi oma lapsi ei ole käyttäytynyt luokassa tavalla, josta tulisi moitteita, joten ei ole tarvinnut lähteä oikeuteen siitä, että lapseni on poiskantamisen yhteydessä pahoinpidellyt opettajansa.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimit jos lapsi ei ohjeista huolimatta tottele?
Tässä tapauksessa vanhemmille pitäisi antaa oikein mitali häirikön kasvattamisesta.
Mun uskonnonope heitti mut käytävän vaatenaulakkoon, koska piirsin palavan pensaan sijaan palavan pippelin. Oli silloin mielestäni ihan ok. Siellä sitten hihittelin ulkotakkien seassa hetkisen häpeämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimit jos lapsi ei ohjeista huolimatta tottele?
Mä haluan tietää myös, sillä olemme ip:ssä päivittäin tuossa tilanteessa. Muutama lapsi huutaa, heittelee tavaroita, juoksee ympäri luokkaa. Toisinaan myös pöydillä ja pulpeteilla.
Meillä ei ole oikeutta esim, ottaa lasta ködestä kiinni ja taluttaa pois luokasta. Nämä tilanteet keakeyttävät usein koko muun ryhmän toiminnan.
Kyllä saa. Korvasta taluttaen ulos ja juoksemaan koulua ympäri.
Koulu voisi palkata luokasta poistajan, jenkeissä on hallivahteja.
Häirikkö tekee sitten enemmmän kotitehtäviä jos haluaa läpäistä kurssin.
Kyllä saisi. Lisäksi laittaisin lapsen tuossa tilanteessa kirjoittamaan opettajalle kirjallisen anteeksipyyntökirjeen.
Minä vääntäisi nenästä niin että sieraimet kääntyisi ylöspäin ja sanoisin että jos ei riehuminen lopu joudut ulos vesisateeseen.
Kyllä! Niska-perseote ja rehtorin luo.
Opettajaa ja luokkakavereita pitää arvostaa sen verran että osaa käyttytyä