Yli 55-vuotias pitkäaikaistyötön pitäisi päästää eläkkeelle, työllistymismahdollisuudet täysin olemattomat
ETK:n tuoreetn tutkimuksen mukaan ei juuri mahdollisuuksia työllistyä enää yli 55-vuotiaalle työttömälle. Puhumattakaan jos on ollut jo pidempään työttömänä.
Ainoa järkevä vaihtoehto olisi päästää jollekin takuueläkkeelle kyseinen ikäryhmä.
Kommentit (373)
Taitaa olla niin että PK seudulla jossa riittää opiskelijoita niin kaupat palkkaavat tietenkin näitä pienipalkkaisia koska on, mistä valita.
Pikkupaikkakunnilla joissa hakijoita on vähemmän siis opiskelijoita ja nuoria on pakko palkata myös vanhempia.
Mun lähi Prismassa ja S-ryhmän kaupassa kaikki henkilö kunta on alle 45 vuotiaita. Ei yksikään näyttäisi olevan mikään selkeästi vanhempi..,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!
Yhteen työpaikkaan tulee nykyään tuhansia hakemuksia. Luuletko tosissaan, että pääasiassa ottaisivat eläkeläisiä töihin? Olet ihan hassu?
Aina voidaan sanoa, että otetaan, mutta totuus voi olla ja onkin toinen.
S-ryhmä haluaa nimenomaan pitää sellaista mainetta, että kaikki heille kelpaavat, eivätkä syrji ketään. Halutaan vaan hyvä imago, tajuatko?
Missä se työvoimapula oikein on? Hain erääseen paikkaan ja oletin että pääsen sinne. Hakijoita olikin 200.
Vierailija kirjoitti:
Täältä poistettiin viestini, jossa kerroin että olen hakenut kaupanalalle töihin 49 vuotiaana ja takana pitkä ura pankissa asiantuntijana ja kaupan alalta yli 10 vuoden kokemus eri tehtävistä. Osaan käyttää kassajärjrstelmiä, hyllyttää ja olla liha-kalatiskillä, jne. Puhun sujuvasti suomea,englantia, ruotsia.
Minua ei palkata koska saan kaikki lisät. Oikeasti kaupat haluavat palkata kokemattomia minimipalkalla. Tämä on oma syyni, miksi minä en saa töitä
Hae röntgenhoitajaksi. Voisit tykätä, niistä on kova pula ja saa helposti töitä vaikka ei olisikaan enää nuori. Ei ole samalla tavalla hoitamista kuin lähihoitajan työ, vaan työssä keskitytään siihen, että saa otettua hyvät kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä poistettiin viestini, jossa kerroin että olen hakenut kaupanalalle töihin 49 vuotiaana ja takana pitkä ura pankissa asiantuntijana ja kaupan alalta yli 10 vuoden kokemus eri tehtävistä. Osaan käyttää kassajärjrstelmiä, hyllyttää ja olla liha-kalatiskillä, jne. Puhun sujuvasti suomea,englantia, ruotsia.
Minua ei palkata koska saan kaikki lisät. Oikeasti kaupat haluavat palkata kokemattomia minimipalkalla. Tämä on oma syyni, miksi minä en saa töitä
Psst minimipalkka on 9€ työkkärin kautta.
Tällähetkellä opiskelen työttömyysetuudella. En edes saa mennä töihin työkkärin kautta koska olen päätoiminen opiskelija.
Vieläkö se vanhalla iällä pitää alkaa jotain höpöheinää kasvattamaan, jos jää työttömäksi?
Siitähän se uusi ura urkenee, ja pääsee "hoitokotiin", jos jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!
Yhteen työpaikkaan tulee nykyään tuhansia hakemuksia. Luuletko tosissaan, että pääasiassa ottaisivat eläkeläisiä töihin? Olet ihan hassu?
S-ryhmä haluaa nimenomaan pitää sellaista mainetta, että kaikki heille kelpaavat, eivätkä syrji ketään. Halutaan vaan hyvä imago, tajuatko?
Kuinka monta iäkästä olet nähnyt esim Lidlssä? Ja S-ryhmään palkataan nykyään 20-vuotiaita. Ne vanhemmat on vuokrafirman kautta duunissa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tuo on S-ryhmän mainostemppu. En ole ikinä nähnyt kaupassa iäkkäämpää henkilökuntaa. Kaikki ovat olleet ikäryhmässä 18-40 v.
Samaa
Onkohan ne S-ryhmällä töissä vai Eezyn kautta vuokratyöntekijöitä.
Kaupan alan työt vähenee kun tulee lisää automaattikassoja ja ihmiset tilaa netistä. Ensimmäisenä karsitaan isopalkkaisimmat, joilla tulee ikälisiä. 49-vuotiaalla on työuraa vielä 19-20 vuotta. Kannattaa opiskella sellainen ammatti, missä ei työt lopu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin että PK seudulla jossa riittää opiskelijoita niin kaupat palkkaavat tietenkin näitä pienipalkkaisia koska on, mistä valita.
Pikkupaikkakunnilla joissa hakijoita on vähemmän siis opiskelijoita ja nuoria on pakko palkata myös vanhempia.
Mun lähi Prismassa ja S-ryhmän kaupassa kaikki henkilö kunta on alle 45 vuotiaita. Ei yksikään näyttäisi olevan mikään selkeästi vanhempi..,
Sellaisella opiskelijoiden vieroksumalla pikkupaikkakunnalla kuin Tampere on Prisman kassalla ollut jo monta vuotta yksi sellainen setäikäinen setä, ja vieläpä varsin isolla vyötärönympäryksellä. Mutta eihän se yksi pääsky kesää tee tietenkään. Noin yleisesti ottaen POK vaikuttaa suosivan nuoria naisia, mieluiten vaaleatukkaisia.
Kaupan ala on kyllä yksi hankalimpia saada töitä. Kun varsinaisia pakollisia pätevyysvaatimuksia on vähän, ja ala (mielestäni aiheettomasti) paremmassa maineessa kuin muut ns. hanttihommat, niin hakijoita on väistämättä älyttömästi. Jos on valmis matalapalkkatöihin, niin ravintola ja siivous ovat helpompia päästä alkuun. Ensin lyhyitä määräaikaisuuksia, osa-aikaa ja keikkaa, joissa pääsee näyttämään osaamisensa ja työhalunsa. Mutta tämäkin reitti toki kannattaa katsoa jo ennen kuin on 2v työttömyyttä takana. Noin pitkä työttömyys haittaa jo itsessään.
Olen kyllä persujen kannattajana sitä mieltä ettei yhteiskunnan työllisyyspalveluja tule kohdistaa yli viisikymppisiin pitkäaikaistyöttömiin. Oikeastaan syylöäkään ei ole väliä. Tuon ikäinen ihminen on kehittänyt itselleen jo työmoraalin ja asiantuntemusta joilla halutessa työllistyy.
Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö heilläkin voida rajata nykyään niin anteliasta sosiaaliturvaa (joka eläkekin on) kovasti alaspäin. Ei tällaisten ihmisten kuulu asua alueella jossa on työvoimasta sekä asunnosta pulaa. Sama tietysti koskee saapujia, heidät tulisi yksiselitteisesti asuttaa muuttotappiokuntiin jos kotiaan eivät lähde, ja kyllä, pakottaa heidät taloudellisella ohjauksella sinne. Näin ratkeaisi myös suurin osa muslimistijengien aiheuttamista ongelmista. Siellä he voisivat Inarin naapurikylän lopetetun lähikaupan pihalla keskenään taistella, kuka omistaa asfaltin parkkipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten voi voi, jos ei yhteiskunta tajua hyödyntää osaamista joka on tällä ikäryhmällä. Ja sitä paitsi eläkeikäähän ollaan pikkuhiljaa hilaamassa ylöspäin. Ei yhteiskunnalla myöskään ole varaa lisätä määräämättömästi työkuntoisia eläkeläisiä.
Ihmisten pitäisi myös itse huolehtia siitä että pysyy kelkassa mukana. Pitää hankkia lisäkoulutusta eikä jäädä ikivanhan tutkintonsa varaan jos ja kun maailma muuttuu. Sen takia opiskelin itekin vielä yli 5-kybäsenä maisteriksi, ettei päästä haukkumaan vanhaksi pieruksi. Suomessa on valtavan upeat kouluttautumismahdollisuudet. Ne ketkä on nyt 3-kymppisiä, eivät toivottavasti jää laakereilleen ja löydä itseään pulasta 20 v myöhemmin. Ei pidä heittää toivoaan vielä viisvitosena. Monet duunithan täytetään anonyyminä hakuna, jossa ei kysellä ikää, nimeä eikä valokuvia: ihonväriä.
Olen 59, sinnittelen osa-aikatyössä. Olen perusterve, mutta olisin valmis eläkkeelle. Mikä turhauttavinta, joudun hakemaan kokoaikatyötä. Yhteenkään haastatteluun en ole päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten voi voi, jos ei yhteiskunta tajua hyödyntää osaamista joka on tällä ikäryhmällä. Ja sitä paitsi eläkeikäähän ollaan pikkuhiljaa hilaamassa ylöspäin. Ei yhteiskunnalla myöskään ole varaa lisätä määräämättömästi työkuntoisia eläkeläisiä.
Ihmisten pitäisi myös itse huolehtia siitä että pysyy kelkassa mukana. Pitää hankkia lisäkoulutusta eikä jäädä ikivanhan tutkintonsa varaan jos ja kun maailma muuttuu. Sen takia opiskelin itekin vielä yli 5-kybäsenä maisteriksi, ettei päästä haukkumaan vanhaksi pieruksi. Suomessa on valtavan upeat kouluttautumismahdollisuudet. Ne ketkä on nyt 3-kymppisiä, eivät toivottavasti jää laakereilleen ja löydä itseään pulasta 20 v myöhemmin. Ei pidä heittää toivoaan vielä viisvitosena. Monet duunithan täytetään anonyyminä hakuna, jossa ei kysellä ikää, nimeä eikä valokuvia: ihon
Aika harva maisterin koulutus tuo 55-vuotiaalle varmaa työpaikkaa. Varman opintolainan se kyllä tuo. Sen maksamiseen ei jäljellä oleva työura riitä, mikäli sitä työuraa edes tulee.
Koulutus ja osaaminen mitätöityy iän myötä alasta riippumatta. Koulutus on ajan hukkaa paitsi jos olet superihminen joka kykenee hoitoalan fyysiseen työhön vielä yli 50v.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin...
Väkivaltarikoksilla voit työllistää itsesi vaikka heti.
Tähänhän se valtio ohjaa, joten ei ne kai ole enää kiellettyjä.
Korkeimmilla päättäjillä on kaikilla turvamiehet, joten heidän ei itsensä tarvitse pelätä päällekarkaamista yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä persujen kannattajana sitä mieltä ettei yhteiskunnan työllisyyspalveluja tule kohdistaa yli viisikymppisiin pitkäaikaistyöttömiin. Oikeastaan syylöäkään ei ole väliä. Tuon ikäinen ihminen on kehittänyt itselleen jo työmoraalin ja asiantuntemusta joilla halutessa työllistyy.
Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö heilläkin voida rajata nykyään niin anteliasta sosiaaliturvaa (joka eläkekin on) kovasti alaspäin. Ei tällaisten ihmisten kuulu asua alueella jossa on työvoimasta sekä asunnosta pulaa. Sama tietysti koskee saapujia, heidät tulisi yksiselitteisesti asuttaa muuttotappiokuntiin jos kotiaan eivät lähde, ja kyllä, pakottaa heidät taloudellisella ohjauksella sinne. Näin ratkeaisi myös suurin osa muslimistijengien aiheuttamista ongelmista. Siellä he voisivat Inarin naapurikylän lopetetun lähikaupan pihalla keskenään taistella, kuka omistaa asfaltin parkkipaikalla.
En kannata kenenkään asuttamista yhtään mihinkään. Suomessa saa itse valita asuinpaikkansa ja hyvä niin. Toki on eri asia, kuinka kallista asumista tuetaan yhteiskunnan rahoilla. Mielestäni koko asumislisä tulisi lakkauttaa, tietysti harkitusti ja asteittain, ettei aiheuta katastrofitilanteita ja asunnottomuutta. Helsingissä voisivat jatkossakin vapaasti asua edelleen kaikki, mutta kun asuminen pitää itse maksaa, niin moni muuttaa ihan itse vapaaehtoisesti muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta iäkästä olet nähnyt esim Lidlssä? Ja S-ryhmään palkataan nykyään 20-vuotiaita. Ne vanhemmat on vuokrafirman kautta duunissa siellä.
Hain Lidliin silloin kun olin vähän päälle 40 v, ei mitään jakoa. Paikallisessa Cittarissa on useita iäkkäitä, myös miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän meitä päästetä. Itselläni viime vuonna sairauspäiviä yli 250. Siitä sitten työllistymään..
Ryhdistäydy.
En kannata sanktioita. Mutta voisi kokeilla jotain porkkanaa, että yritys saisi etuja, jos palkkaisi yli 55-vuotiaan.