Yli 55-vuotias pitkäaikaistyötön pitäisi päästää eläkkeelle, työllistymismahdollisuudet täysin olemattomat
ETK:n tuoreetn tutkimuksen mukaan ei juuri mahdollisuuksia työllistyä enää yli 55-vuotiaalle työttömälle. Puhumattakaan jos on ollut jo pidempään työttömänä.
Ainoa järkevä vaihtoehto olisi päästää jollekin takuueläkkeelle kyseinen ikäryhmä.
Kommentit (373)
Maksaisi valtiolle liikaa. Valtio säästää kyykyttämällä työkyvyttömiä työttömyyskorvauksella. Näillä mennään tässä maassa.
Millä vuosikymmenellä ja missä kaupungissa ?
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini opiskeli 54-vuotiaana uuden ammatin. Joten, jos ongelmat on muita kun asenne, niin tottakai voi työllistyä. Niin, siis hänhän työllistyi parin kuukauden harjoittelu jakson jälkeen. Koulutukseen vastaavaan ammattiin ja on tyytyväinen.
Pakko kysyä, että mikä sulla on se päälimmäinen ongelma? Jos, et halua opiskella uutta ja omassa ammatissasi ei ole työllistämismahollisuutta, niin mieti sitä.
Itse opiskelin 49 vuotiaana täysin uuden alan ammatin. Työllistyin heti ja viihdyn työssäni hyvin.
Laajentakaa sitä mahollisuutta, mille allalle voisitte työllistyä ja mitä voisitte opiskella. Älkää käpertykö iänne taakse.
Opiskelu. Millä vuosikymmenellä ja missä kaupungissa?
Vierailija kirjoitti:
Näille voisi tarjota 50% työttömyysetuudesta, silloin saisi olla hakematta töitä ja saisi nauttia vapaudesta.
Saisi nauttia vapaudesta.
No tulihan se sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisi valtiolle liikaa. Valtio säästää kyykyttämällä työkyvyttömiä työttömyyskorvauksella. Näillä mennään tässä maassa.
Tosin voi olla, että vain luulee säästävänsä, jos tarkemmin tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Näille voisi tarjota 50% työttömyysetuudesta, silloin saisi olla hakematta töitä ja saisi nauttia vapaudesta.
Järjetön idea, milläs nämä sitten elää?🙄
Voisitko itse tuolla summalla elää?
Sehän olisi laitonta ja rangaistus siitä, ettei työllisty, koska on vanhempi kuin muut työttömät.
Tämä on järjetöntä. Meillä on työvoimapula, ihmiset elää entistä vanhemmaksi ja iäkkäät työntekijät tuntuu saikuttavankin vähemmän kuin nuoret. Ehkä hieman tahti on hidastunut, mutta toisaalta se kompensoituu silmällä panostaa oikeisiin asioihin ja kokemuksella. Sanotaan aina, että iäkkäät haluaa liikaa palkkaa. Mun näkemys on taas, että kuusikymppisenä työttömäksi joutunut menisi aivan minimipalkalla töihin, kun vaan pääsisi. Esimerkiksi tuttu maisterinainen, pitkä työkokemus, olisi mennyt työhön, jossa palkka 2100 Euroa (puolet aiemmasta), mutta edes siihen ei päässyt, vaikka on täysin osaaminen ja kokemus alalta. Pikemminkin oli turhan hyvä siihen, mutta taatusti olisi siinä kiltisti pysynyt eläkeikään asti nurkuamatta. Mieluummin otetaan opintojen loppuvaiheessa oleva tradenomi "kasvamaan" eli käytännössä tuo nostaa saman tein kytkintä, kun on parempaa hommaa tiedossa. Sen vähäisen ajan, jonka siinä on, ei edes osaa vielä töitään.
Sitten ajatellaan, että mitäpä sitä panostaa vaikka 58-vuotiaaseen, kun se jää eläkkeelle 8 vuoden päästä. Nuoremmat työntekijät ei koskaan vaihda töitä? Nähdäkseni tuossa 55+ iässä juuri saisi sitoutuneita työntekijöitä, jotka ei lähde, ei vaihda, ei valita ja ovat siinä vuosia.
Kateellisena katson jenkkiläisiä dokkareita, joissa ihmiset menee vielä 65-vuotiaana uuteen työhön, koska on rahapula jne. Saksassa kuusikymppiset vaihtaa vielä työpaikkoja, jos entinen tökkii. Meillä vain hoitajilla, lääkäreillä ja jollain sossuilla on niin erinomainen työllisyys, että he työllistyvät vielä eläkeiän kynnykselläkin halutessaan. Tosin epäilen, että 60+ hoitajakin heitetään pätkätyökierteeseen, mutta ainakin töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun hallitukseen on istutettu neljä puoluetta, joiden edustajien mielestä työttömien nöyryyttäminen ja niiden elämän ikäväksi tekeminen on mahtava idea. Ei kyse ole ollenkaan siitä, että koitettaisiin saada ihmisille palkkatöitä.
Eläkeputken poiston takana oli kyllä edellinen sossu-hallitus. Ainoat ihmiset joita nuo tuntuivat vihaavan olivat iäkkäät pitkäaikaistyöttömät
Ikärasismiksikin tuota olisi voinut kutsua
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini opiskeli 54-vuotiaana uuden ammatin. Joten, jos ongelmat on muita kun asenne, niin tottakai voi työllistyä. Niin, siis hänhän työllistyi parin kuukauden harjoittelu jakson jälkeen. Koulutukseen vastaavaan ammattiin ja on tyytyväinen.
Pakko kysyä, että mikä sulla on se päälimmäinen ongelma? Jos, et halua opiskella uutta ja omassa ammatissasi ei ole työllistämismahollisuutta, niin mieti sitä.
Itse opiskelin 49 vuotiaana täysin uuden alan ammatin. Työllistyin heti ja viihdyn työssäni hyvin.
Laajentakaa sitä mahollisuutta, mille allalle voisitte työllistyä ja mitä voisitte opiskella. Älkää käpertykö iänne taakse.
Vihjaa nyt edes vähän, mikä ala voisi olla sellainen johon yli 50 v voisi heti työllistyä opiskelun jälkeen ja vieläpä viihtyä hyvin uudessa ammatissaan.
Uskon nimittäin, että huijaat.
Olen 49 vuotias työtön. Sain YT:ssä kenkää pankista jossa olin tehnyt pitkän uran. Kovapalkkaisena minun tilalle otettiin nuori, kokematon puolet pienemmällä palkalla.
Etsin yli 2 vuotta uutta työtä. Lopulta hain työtä hampurilasravintoloista, ravintolan tiskareista, siivoojana ja kaupan myyjänä ym mitä tahansa työtä! En saanut. Ja etsin siis koko PK seudulta, jossa on eniten avoimia työpaikkoja.
Ikä ja kokemus tekee sen, ettei kukaan minua palkkaa. Nyt opiskelen koulunkäynnin avustajaksi koska kuulin työkkäristä että niihin pääsee myös vanhemmat työntekijät töihin.
Miksi minua väitetään että olisin joku joka on kelarotta ja loinen kun olen hakenut satoihin paikkoihin töihin mutta en vain ole iän takia niitä saanut. Ottaisin työn jos sellainen minulle annetaan! Olen elättänyt itseni 16 vuotiaasta saakka.
Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!
Ne vähät työssäkävijät siis elättäisivät ensin lapset ja opiskelijat 25 vuotta ja sitten jo 30 vuoden jälkeen pitäisi elättä eläkeläisi 30 vuotta.
Jotenkuten toimisi yhtälö, jos puolet elämästä oltaisiin lapsia tai opiskelijta ja eläkeläisiä. Loput pitäisi käydä töissä.
Kun ennen monet menivät töihin 17-vuotiaana ja kuolivat 65 vuotiaana, niin elintaso nousu kohisten, koska verorahoaja riitti kaikenlaiseen.
Nyt pitää varmaan kaikkien valmistautua jonkinlaiseen hyvinvoinnin vähenemiseen ja vastikkeellisuuteen.
Miten nii eläkkeelle parraassa lihassa olevat? Mikä se semmonen eläke on?
Hopi hopi, hoitokouluun kaikki työttömät!
Vieraili kirjoitti:
Kansalispalkka olisi sivistysvaltion vastaus turhan koneiston kalliiseen pyörittämiseen virkailijoineen ja karensseineen. On aika vaikea uskoa että kyykytysyhteiskunta katoaisi täällä,- 5uomessa on lisäksi vaisu syntyvyys joten suomalaisia "poistuu" myös tätä kautta - vaikutus alkaa 15...20 v. päästä tuntua.
Nimittäin, töitä on, sote ja sossualoilla. Asiakkaasta työläiseksi, kai työ ymmärrätte?
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!
Olen 49 vuotias ja hakenut S-ryhmään myyjäksi, hyllyttäjäksi mutta en ole päässyt. Tuo on vain mainosta S-ryhmältä, en todellakaan usko että palkkaavat tuon ikäisiä.
Ja minä? Olen yli 20 vuotta ollut pankissa asiantuntija, kaupassa olen ollut eri työtehtävissä lähes 10 vuotta lukioikäisestä asti ja olin kaupassa töissä koko 10 vuotisen opiselujineni aikana, myyjänä, hyllyttäjänä jne Eli kokemusta on. Puhun sujuvasti suomea, englantia ja ruotsia. Olen terve, ja liikunnallinen, hoikka ja siisti yleisolemus. Tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja iloinen javystävällinen. Olen valmis erilaisiin työtehtäviin.
Eipä ole töitä löytynyt. Olen 2 vuotta niitä etsinyt ja lähettänyt satoja hakemuksia ympäri PK seutua joissa on eniten avoimia työpaikkoja. Minua ei palkata kaupan alalle koska saan siellä kaikki ikälisät koska olen ollut pitkään alalla. Oikeasti he etsivät nuoria, lapsettomia joille voi maksaa minimipalkkaa.
Ikärasismi on totta.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömyydestä pitäisi antaa kunnon sanktio.
Kyllä, samaa mieltä. Tosin sanktion kohde ei ole työtön vaan yritykset, jotka eivät palkkaa työttömiä. Kuten tietää jokainen 50v rajapyykin ylittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Yhteen työpaikkaan tulee nykyään tuhansia hakemuksia. Luuletko tosissaan, että pääasiassa ottaisivat eläkeläisiä töihin? Olet ihan hassu?
Aina voidaan sanoa, että otetaan, mutta totuus voi olla ja onkin toinen.
S-ryhmä haluaa nimenomaan pitää sellaista mainetta, että kaikki heille kelpaavat, eivätkä syrji ketään. Halutaan vaan hyvä imago, tajuatko?
Satosesta tulee mieleen sisäsiitoksen degeneroima irstas roomalainen keisari.