Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne

Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.

Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa. 

Kommentit (597)

Vierailija
481/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli su-iltapäivällä valmiina kaikki maanantaille. Teiniltä loppui loma, eli eka loman jälkeinen lukiopäivä. Siinä ei mitään ihmeellistä, kulkee bussilla kuten normaalisti. Hän oli sopinut pistäytyvänsä kaverilla illalla harkkojen jälkeen hakemaan jonkin tavaran. Mä olin tehnyt tilauksen ruokakauppaan ja varannut noudon teinin harkkojen yhteyteen. Mies oli laittanut mun auton ajastimella roikan päähän, että kuljetaan työmatka yhdessä.

Klo 17 tuli wilmaviesti että liikunta alkaa lukkarista poiketen huomenna seiskatunnilla. Niin kyllä mua kieltämättä vitutti laittaa koko pakka uusiksi sunnuntaipäivällisen sijaan.

Ei kuljetakaan työmatkaa yhdessä vaan mä olen pidempään töissä ja haen teinin. Muuten hän odottaa bussia tunnin pakkasessa.

Teini ei menekään pitkän päivän jälkeen harkoihin, joten kaverin kanssa sovitaan uusi aika. Enkä mä viitsi ajaa kaupunk

Lukiokurssilla saa olla max 3 poissaoloa. Ekalla tunnilla käydään kaikki ne käytännön asiat jotka pitää kurssista tietää. Tunnille meneminen solvasi ennakolta aika monta muuta todennäköistä tulevaa probleemaa. Sen lisäksi meillä lapsia kannustetaan koulutukseen ja vastuuntuntoon.

Vierailija
482/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksessani menee nyt metatyö ja oikea työ iloisesti sekaisin - niinkuin näemmä kaikilla muillakin. 

Vaimoni on todella ailahteleva luonne: milloin itkettää työ, milloin menkat ja stressi ja milloin mikäkin. Hän ei yhtään huomaa, että minä kannattelen koko perheemme ( 2 lasta ) mentaalista hyvinvointia, että hän saa rauhassa levätä ja puuhata omiaan. Olemme lasten kanssa oppineet elämään hänen mielialansa mukaan. Silti hän syyllistää minua, että hän tiskaa ja kokkaa enemmän.

No kai nyt, kun itse teen enemmän duunia, maksan koko porukan kulut etupäässä. 

Hoidan myös kaikki uinnin, luistelemisen, hiihdon, kalastamisen, futiksen, liikunnan opettelun ja hoidan treenit, mutta se nyt on eri juttu, koska hän askartelee jotain ja joskus leipoo kouluun jotain. 

Huolehdin myös kaikki kouluhommat, läksyt ja luen, käydään kirjastossa ja teatterissa, mutta koska hän riitelee open kanssa Wilmassa, niin hän muka tietää.

Välillä naurattaa, kuinka stereotyyppistä puuhaa meillä. Aina puhutaa naisten tunnetyöstä jne., mutta joskus kannattaisi miettiä myös miehen roolia tässä kaikessa. Jonkun pitää hoitaa hommat, ei voi vain velloa tunteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tehdään työt yhdessä, ellei poika tee. jos ketään ei kiinnosta tehdä tiettyä työtä so what tehdään huomenna tai ensiviikolla. ei paineita kuka tekee kunhan joku tekee joskus. mieheltä käy siivous pyykinpesu ruuan laitto. ompelee tarvittaessa verhot, itse pystyn tekemään renkaanvaihdot, saunan ja talon lämmitykset. ainut mitä en pysty tekemään on vaihtaa alapallo niveliä autoon sun muut auton korjaukset. Onneksi mies osaa.

Vierailija
484/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksessani menee nyt metatyö ja oikea työ iloisesti sekaisin - niinkuin näemmä kaikilla muillakin. 

Vaimoni on todella ailahteleva luonne: milloin itkettää työ, milloin menkat ja stressi ja milloin mikäkin. Hän ei yhtään huomaa, että minä kannattelen koko perheemme ( 2 lasta ) mentaalista hyvinvointia, että hän saa rauhassa levätä ja puuhata omiaan. Olemme lasten kanssa oppineet elämään hänen mielialansa mukaan. Silti hän syyllistää minua, että hän tiskaa ja kokkaa enemmän.

Hoidan myös kaikki uinnin, luistelemisen, hiihdon, kalastamisen, futiksen, liikunnan opettelun ja hoidan treenit, mutta se nyt on eri juttu, koska hän askartelee jotain ja joskus leipoo kouluun jotain. 

Huolehdin myös kaikki kouluhommat, läksyt ja luen, käydään kirjastossa ja teatterissa, mutta koska hän riitelee open kanssa Wilmassa, nii

Sun eukkosi on umpihullu, älä yleistä hänen käytöstään kaikkien naisten viaksi.

Vierailija
485/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetiä on metatyö?

Vierailija
486/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Eli vaimosi tekee ne kaikki. Odotahan kun se kyllästyy niin lennät pihalle.

Vierailija
487/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tietää ja muistaa kaikki lasten asiat; iät, hetut, pituudet, painot, kengän koot, neuvolat, harrastukset, kouluretket, lääkärit, hammaslääkärit, allergiat, sairaudet, parturit ym.

Isä on hämärästi tietoinen heillä asuvista pienistä ihmisistä.

Vierailija
488/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehtii että laskut tulee maksettua.

Huolehtii että pysyy katto pään päällä.

Huolehtii että pääsee autolla töihin ja minä pääsen omallani minne haluan.

Huolehtii kaikista pihalla tapahtuvista kotitöistä.

Huolehtii että pysyy hyvässä kunnossa että on minulle henkinen ja fyysinen turva.

Vierailija
489/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin myös kaikki kouluhommat, läksyt ja luen, käydään kirjastossa ja teatterissa, mutta koska hän riitelee open kanssa Wilmassa, nii

Kuulostat oivalta puolisolta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka homma menee  teillä näin, niin myös miehistä löytyy niitä, jotka eivät tee kotona n. mitään, vaan röhnöttävät sohvalla ja sanovat "häh?" kun kysytään jostain hoidettavasta asiasta jotakin, eivätkä tee oma-aloitteisesti mitään. Meidän äiti oli lapsuudessa myös raivopää, joten ymmärrän kyllä, että isä sitä koko hommaa piti kasassa (joskus liiallisellakin) viilipyttymäisyydellään.

Vierailija
490/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen viestiin liittyen, nauratti kotona käydessä kun siivosin pöydästä päivällisen jälkeen ruoat ja astiat, jonka lopuksi kiitin ruuasta, ja äiti muka oikeen kovaan ääneen kiitteli, että "olipa kiva kun sai vain maata sängyllä ja sinä hoidit!"

Nauratti siksi, että ei äiti meillä korjaa pöytää, vaan isä, eli ainahan se äiti on sängyllä pötköttelemässä kun ruokapöytää siivotaan. Hohhoijaa. Isän puolesta minä sen pöydän korjasin, mutta tässäkin tilanteessa äiti sai asian käännettyä jotenkin niin, että hän saa kerrankin levätä.

Mutta en oleta, että kaikki naiset/äidit ovat tällaisia, meillä vaan on seinähullu mutsi.

t. 489

Vierailija
491/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on reissutyö, nytkin on kolmatta viikkoa putkeen töissä. Ei hänellä ole mitään metatöitä, mä hoidan kaiken.

Vierailija
492/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle metatöitä hoitavalle olisi hyväksi, jos opettaisivat vaan lapset tekemään kaiken heille kuuluvan ja heihin liittyvän, kun ikää on tarpeeksi. Meillä äiti ei halua antaa edes aikuisten lasten hoitaa omia asioitaan, yrittää kontrolloida satojen kilometrien päästä, ja sitten valittaa kun on niin uhrautuva ja tekee niin paljon.

Lapsellekin on raskasta joutua aikuisena opettelemaan rutiinit, kunnollinen vanhempi antaa lapselle vastuuta jo ajoissa omista asioistaan.

Vierailija
493/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdin myös kaikki kouluhommat, läksyt ja luen, käydään kirjastossa ja teatterissa,

No täällähän on parikymmentä sivua yleistetty, että miehet eivät tee mitään.

Vierailija
494/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö se olet raskaana, synnytät, hoidat ja kasvatat lapsen aikuiseksi asti?

Mikäs mahtoi neidin biologian numero olla koulussa?

Miehen on helppo huudella, kun se pääsee niin helpolla. Unohda vaan kaikki ykköset, kakkoset ja kolmoset, mitään ei tule tapahtumaan. 

Huhhuh, onneksi en päätynyt yhteen tuollaisen aseksuaalisen frigidin kanssa.

Haha, ihan kuin joku sinun kanssa haluaisi olla. Sellaista päivää ei ole eikä tule.

Jos tuo kuvitelma auttaa sinua jaksamaan metatöitäsi, niin pidä ihmeessä siitä kiinni!

Vierailija
495/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin miehen vastuulla on raitisilmaventtiilit, ilmalämpöpumpun säännöllinen putsaus, auto, kodin automaatio, ruohonleikkuu. Ne vaativat ehkä jonkin verran sellaista suunnittelua ja ajatustyötä. Mies tekee myös paljon muuta esimerkiksi huolehtii tiskikoneen puhdistuksesta ja roskien viennistä mutta niitä ei tarvitse erikseen ajatella.

Mä naisena teen kaikki nuo itse paitsi ruohonleikkuu/lumityöt, ja en kyllä ymmärrä mitä ihmeen ajatustyötä nuo muka vaatii?

Sua on huijattu..

Mä myös siivoan ja hoidan kaikki viemärit, lamput jne. Tekniikan myös.

Mies tekee ruokaa ja käy kaupassa, pesee astioita ja pyykeissä osallistuu myös.

Ihmeellisiä mies ja nais työjakoja teillä edelleen on.

Vierailija
496/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljät täällä ei tajua, että metatöiden tarkoitus on tehdä elämä helpommaksi. Toki jos liikaa alkaa vatvomaan jotain asiaa niin voi se mennä jo vaikeammaksi, mutta yleisesti ottaen metatyöt on sitä hommaa jonka kun tekee kunnolla, niin arki on tosiaan sujuvaa eikä asiat unohdu. Normaalistihan se on sitä arkiaskareiden sivussa tapahtuvaa ajattelua ja asioiden hoitoa, mut jos sitä ei tee niin arki menee (ainakin lapsiperheessä) äkkiä hankalaksi, tulee just semmoista viime hetken säätöä kun ei olekaan sopivia luistimia ja koulussa on luistelua, kaverisynttäreille on lähdettävä ostamaan lahjaa viime tingassa ja kirjaston kirjojen myöhästymismaksulappuja putoilee postilaatikosta säännöllisesti. Ja sit jos niitä muistettavia pikkujuttuja on älytön määrä niin kyllähän se voi alkaa väsyttää. Varsinkin jos perheen toinen aikuinen ei osallistu vaan on siinä lasten jatkona odottamassa että joku muu hoitaa. 

Metatyöt ovat ihan normaalia arkea. Täytyy olla elämänhallinta todella retuperällä jos ihan tavallinen kaupassa käynti tai vaatteiden hankkiminen muodostaa jonkun hirveän haasteen.

Kyllä se tavallinen kaupassakäynti ja vaatteiden yms. tarvittavien välineiden hankinta onkin helppoa, jos niihin voi käyttää rajattomasti rahaa. Ruuat voi tilata kotiinkuljetuspalveluna ja vaatteet netistä tai mennä kalliiseen hyvin varusteltuun liikkeeseen ostamaan parasta laatua vasta silloin, kun tavaraa todella tarvitsee. Pieneksi käyneet vaatteet voi heittää roskiin tai UFF:n laatikkoon.

Ehkä sitten elämänhallintani on ollut retuperällä, kun olen joutunut koko lapsiperheajan säästämään. Mieheni oli työtön ja minun palkastani piti maksaa asuntolaina ja 5-henkisen perheen kaikki kulut. Silloin jokainen vaatehankintakin piti tehdä harkiten, tarjoukset ja kirpputoritarjonta ennakoiden ja kierrättäen ensin perheen sisällä ja sitten mahdollisesti myymällä hyväkuntoisimmat. Ei voinut vaan mennä kauppaan ja ostaa heti ensimmäistä sopivaa vaatekappaletta. Onneksi tuo säästäväisyys on pitänyt talouden kurissa. Asuntovelka on maksettu, kulutusluottoja ei ole. Lapsetkin ovat jo lukion käyneet. Oppikirjat muuten tuolloin piti hankkia itse ja käytettyjä metsästin. Opintosuunnitelma ehti vaihtua, joten kaikkia kirjoja ei pystynyt kierrättämään perheen sisällä.

Vierailija
497/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehet emme pidä meta- tai muunakaan työnä jonkin asian tuumailua.

Se, että muistaa lastensa syntymäpäivät tai sukulaisten kissan nimet ei ole mitenkään tärkeää, eikä ajattelemisen arvoista.

Vierailija
498/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän taustatyö ole parempi kuin metatyö, jota ei kuule käytettävän.

Vierailija
499/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole metatöitä.

Kuka teillä miettii mitä syödään ja ostetaan kaupasta?

Kuka vaan voi miettiä. Ihan mitä vaan.🤔😂

Vierailija
500/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me miehet emme pidä meta- tai muunakaan työnä jonkin asian tuumailua.

Se, että muistaa lastensa syntymäpäivät tai sukulaisten kissan nimet ei ole mitenkään tärkeää, eikä ajattelemisen arvoista.

Siinäpä mies, joka arvostaa lapsiaan. Voi olla, että kun ne muuttaa pois, et heistä sen jälkeen näe etkä kuule mitään.