Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne

Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.

Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa. 

Kommentit (597)

Vierailija
441/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta pointti onkin just tuo. Että jonkun asian tekeminen onkin oikeastaan aikaavievempää kuin voisi kuvitella. Jos puoliso ei tee mitään, mikä sisältää ns. metatöitä, ei hän varmaan edes ymmärrä miten paljon toisella on hommaa. Sanotaan, että puoliso on vaikka lupautunut imuroimaan joka tiistai. Ihan kiva, mutta tuo on tavallinen kotityö, mikä ei vaadi minkäännäköistä muuta kuin vain sen suorittamisosuuden (paitsi jos imuripussit on loppu).

Kuka sinulle valitsi puolison, joka ei tee mitään muuta kuin imuroi kerran viikossa? Niinpä. Normaalit aikuiset ihmiset kyllä ymmärtävät, että vaatteet eivät hyppää kaappiin ilman, että niiden ostamisen suunnittelee. Ei se ole rakettitiedettä, vaan osa tavallista arkea. Vaatetilanne tulee helposti tarkastettua esim. kausivaihtojen yhteydessä. Ei siiden tarvita mitään yliluonnollisia kykyjä tai tuntikausia aikaa. 

Ja lasten vaatteiden puljaaminen ei sekään vaadi mitään sen kummempaa suunnittelua kuin ehkä muutaman ikävuoden ajalta. Pienet lapset kasvaa hyvin ennakoitavasti jolloin on helppoa tehdä suurimmat hankinnat vuodeksikin eteenpäin ja kulutustavaraa sitä mukaan kun sitä tarvitaan. Ja vähänkään vanhemmat lapset voivat ihan itse kertoa kun jokin alkaa jäämään pieneksi tai tarvitaan jotain uutta.

Vierailija
442/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tekemättä yhtään mitään, onkin todellisuudessa ankaran metatyön kourissa, josta pitää saada rentoutua ankarasti. Kun kaivan lapiolla ojaa, olen vain suorittava henkilö, jonka ei tarvi ajatella, eikä metatoida mitenkään, joten ei tarvitse rentoutuakkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.

Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.

Sitä metatyötä on pitää huolta siitä, että suodatin tulee vaihdetuksi ja auto korjatuksi ajallaan. Ja että huollossa käydään, kun on tarvis eikä odoteta siihen että auto hajoaa.

Ei ole, auto kertoo kyllä ihan itse koska se haluaa huoltoon, ja meille tulee vain tekstarilla ilmoitus että autollenne on varattu huolto-ohjelman mukainen huoltoaika silloin ja silloin kello se ja se.

Vierailija
444/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei mitään, koska metatyöt eivät ole mitään todellisia töitä. ne ovat naisten uhriutumisharhoja. nalkuttaville naisille hengittäminenkin on jotain keksittyä metatyötä ja siitäkin voi uhriutua, jos mies hengittää vähemmän.

Teillä ei lapsia? Onko puolisoa? Sinä et organisoi mitään? Jos kaljaa haet kaupasta, siinä on jo pieni metatyö taustalla, ellet ihan vain sekavasti puolitajuttomana hortoile kaljakaupoille.

Olen eri, mutta itselleni kauppakäynti ei vaadi mitään erillistä organisointia. Sen kun pistän vaatteet päälle ja menen kauppaan. Tai piipahdan kaupassa töistä tullessa. Tai mikä nyt sattuu sopimaan milloinkin. Miksi joka asiasta pitää tehdä niin helvetin vaikeaa?

Koska muuten siitä ei voi uhriutua mammanetissä.

Vierailija
445/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen, mies ei osaa. Ei osaa tajuta, ettei ole mitään järkeä ostaa esim ruokaa vain yhdeksi päiväksi, ja sama huomenna taas.

Miksei olisi? Meillä on 700 metriä matkaa Prismaan, ja kumpikin kulkee työmatkalla yhteensä kahden Prisman, Citymarketin ja kahden Lidlin ohitse.

Vierailija
446/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyöntekijöille seksikin on varmasti metatyötä. Pitäähän siinä koko ajan miettiä, että työntääkö pippelin pimppiin vai suuhun jne. jne. Mahtaa olla vaikea elämä, kun kaikki on jatkuvaa metatyötä eikä ikinä tehdä mitään vain fiilispohjalta. 

Hupsis, pilleriresepti meni vanhaksi, joten ihan fiilispohjalta ei tehdä vähään aikaan mitään.

Aina voi laittaa kakkoseen. Ei ole ongelma.

Vierailija
447/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoihin liittyvät, mies muistaa paremmin koska ne pitää katsastaa jne.

Olen myös jättänyt mahdollisimman paljon lapsiin liittyviä asioita miehelle. En ole täysin onnistunut siirtämään kaikkea metatyötä hänelle mitä haluaisin, mutta ainakin jotain.

Mulla työhönkin kuuluu niin paljon kaikenlaista muistamista, ja siihen opiskelu päälle, niin tuntuu että pää hajoaa kun pitäisi muistaa niin paljon kaikenlaista. Se on syy, miksi haluaisin miehen huolehtivan edes jostain muustakin kuin autojen jutuista, ne on kuitenkin aika selkeitä.

Vierailija
448/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.

Sitä metatyötä on pitää huolta siitä, että suodatin tulee vaihdetuksi ja auto korjatuksi ajallaan. Ja että huollossa käydään, kun on tarvis eikä odoteta siihen että auto hajoaa.

Ei ole, auto kertoo kyllä ihan itse koska se haluaa huoltoon, ja meille tulee vain tekstarilla ilmoitus että autollenne on varattu huolto-ohjelman mukainen huoltoaika silloin ja silloin kello se ja se.

No hyvä, teidän auto on siis fiksu ja osaa itse huolehtia itse tämänkin metatyön. Mitä varten luulette että tällaisia palveluita on kehitetty, jos on niin helppoa ja vaivatonta arkea muistaa hoitaa, organisoida ja suunnitella kaikki, eikä minkään eteen tartte nähdä mitään vaivaa?

Vierailija
449/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kelataan yhdessä kauppajutut. Lapsen asiat vaimo hoitaa kun minun se ei ole.

Vierailija
450/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kauppakelan jälkeen painetaan lähetä nappia ja seuraavana päivänä ostokset on kotiovella.

Vierailija
451/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoa, että nainen hoitaa kaiken mitä pitää ja niin kuin pitää. Ja siinä piisaa hommaa.

Vierailija
452/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyöntekijöille seksikin on varmasti metatyötä. Pitäähän siinä koko ajan miettiä, että työntääkö pippelin pimppiin vai suuhun jne. jne. Mahtaa olla vaikea elämä, kun kaikki on jatkuvaa metatyötä eikä ikinä tehdä mitään vain fiilispohjalta. 

Hupsis, pilleriresepti meni vanhaksi, joten ihan fiilispohjalta ei tehdä vähään aikaan mitään.

Voi voi. Kuule kun ne pikku siimahäntäsethän saattaa liikkua sieltä kakkosesta ykköseen (ulkokautta). Niitä ei silmällä näe niin ei pysty sanomaan etteikö näin voisi käydä. Niiden elämäntehtävähän on liikkua päämääräänsä kohti. 

Vierailija
453/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pointti onkin just tuo. Että jonkun asian tekeminen onkin oikeastaan aikaavievempää kuin voisi kuvitella. Jos puoliso ei tee mitään, mikä sisältää ns. metatöitä, ei hän varmaan edes ymmärrä miten paljon toisella on hommaa. Sanotaan, että puoliso on vaikka lupautunut imuroimaan joka tiistai. Ihan kiva, mutta tuo on tavallinen kotityö, mikä ei vaadi minkäännäköistä muuta kuin vain sen suorittamisosuuden (paitsi jos imuripussit on loppu).

Kuka sinulle valitsi puolison, joka ei tee mitään muuta kuin imuroi kerran viikossa? Niinpä. Normaalit aikuiset ihmiset kyllä ymmärtävät, että vaatteet eivät hyppää kaappiin ilman, että niiden ostamisen suunnittelee. Ei se ole rakettitiedettä, vaan osa tavallista arkea. Vaatetilanne tulee helposti tarkastettua esim. kausivaihtojen yhteydessä. Ei siiden tarvita mitään yliluonnollisia kykyjä tai tuntikausia aikaa. 

Juu se lastenvaatteiden kanssa puljaus on tosiaan paljon helpompaa, jos tekee ne metatyöt eli varautuu ja miettii ja ostaa jo keväällä valmiiksi mitä tarvitsee. Jos jättää tekemättä niin ollaan siinä tilanteessa kuin yksi miehen kaveri, joka kertoi miten oli tuskanhiki valuen ollut adhd-tutkimuksissa olevan eskarilaisensa kanssa tuntikausia kaupassa valitsemassa toppahousuja, kun oli pakkaset tulossa. Täysin turhia metatöitä tekevänä mammana en ole koskaan joutunut vastaavaan tilanteeseen, kun olen aina katsonut ja hommannut ne talvivaatteet kaappiin jo hyvissä ajoin. 

Vierailija
454/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä, teidän auto on siis fiksu ja osaa itse huolehtia itse tämänkin metatyön. Mitä varten luulette että tällaisia palveluita on kehitetty, jos on niin helpp

Mikset käytä niitä palveluja asiasta valittamisen sijaan?

Vierailija
455/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ne kaikki sukupuolitautipöpöset tarttuukin oikein erityisen tehokkaasti. Onnea vaan valitsemallesi tielle.  

Vierailija
456/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi. Kuule kun ne pikku siimahäntäsethän saattaa liikkua sieltä kakkosesta ykköseen (ulkokautta). Niitä ei silmällä näe niin ei pysty sanomaan etteikö näin voisi käydä. Niiden elämäntehtävähän on liikkua päämääräänsä kohti. 

Niin sitkeä ja sinnikäs kaveri ansaitseekin syntyä. Varma voittaja elämässään.

Vierailija
457/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ne kaikki sukupuolitautipöpöset tarttuukin oikein erityisen tehokkaasti. Onnea vaan valitsemallesi tielle.  

No jos tuo rouva on onnistunut sellaisen taudin itselleen kehittämään mikä ei tartu 22 vuoden aikana normaalin sukupuoliyhteyden kautta, mutta irrottaa munan heti ensidippauksella kakkoseen niin olkoon sitten niin.

Vierailija
458/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä, teidän auto on siis fiksu ja osaa itse huolehtia itse tämänkin metatyön. Mitä varten luulette että t

Ei kertakaikkiaan ole semmoista palvelua joka muistaisi ja hoitaisi kaiken. Kiva, että on joihinkin asioihin.

Vierailija
459/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se lastenvaatteiden kanssa puljaus on tosiaan paljon helpompaa, jos tekee ne metatyöt eli varautuu ja miettii ja ostaa jo keväällä valmiiksi mitä tarvitsee.

Jos normaali elämänmeno on jotain "metatyötä" niin en yhtään ihmettele mistä kaikki kuvitteelliset MT-ongelmat nykyään juontavat juurensa.

Vierailija
460/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kertakaikkiaan ole semmoista palvelua joka muistaisi ja hoitaisi kaiken.

Ei itselläni ainakaan ole vielä tullut sellaista asiaa vastaan jota ei saisi kalenteriin kirjattua.