Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne

Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.

Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa. 

Kommentit (597)

Vierailija
501/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallityöt.

Vierailija
502/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lista jääkaapin ovessa mihin kukin merkkaa mitä ruokaa haluaa yhtenä päivänä viikossa ja kokkaa myös tämän ruuan. Kaksi viimeistä päivää mies laittaa ruuan ja hän tekee myös kotiinkuljetustilauksen. Sitä varten on toinen lappu johon lisätään jokainen jos jotain huomattu loppuneen tai tarvitaan erityistä. Mies hoitaa lapsien harrastuksiin liittyvät asiat. Muutoin kotityöt tehdään joko osin tai kokonaan yhdessä. Pyykkiä pesee esimerkiksi vuorollaan myös lapset eli 16v kaksoset ja 18v esikoinen. Matkajärjestelyt mies hoitaa lisäksi koska hän jaksaa paneutua lentoihin ja majoituksiin ynnä muuhun paljon enemmän. Selvittää hyviä ravintoloita etukäteen esimerkiksi jne ja varaa lippuja tapahtumiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitkään. Olen se mies. Maksan perheen laskut, huolehdin autojen huollot, kodin huollot, eli se ilmanvaihtokone, pyykinpesu yhdessä, ruokahuolto molemmat tekee, lasten vaatteet tottakai molemmat.

Vierailija
504/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metatyöntekijöille seksikin on varmasti metatyötä. Pitäähän siinä koko ajan miettiä, että työntääkö pippelin pimppiin vai suuhun jne. jne. Mahtaa olla vaikea elämä, kun kaikki on jatkuvaa metatyötä eikä ikinä tehdä mitään vain fiilispohjalta. 

Hupsis, pilleriresepti meni vanhaksi, joten ihan fiilispohjalta ei tehdä vähään aikaan mitään.

Aina voi laittaa kakkoseen. Ei ole ongelma.

Sieltä ne kaikki sukupuolitautipöpöset tarttuukin oikein erityisen tehokkaasti. Onnea vaan valitsemallesi tielle.  

No jos tuo rouva on onnistunut sellaisen taudin itselleen kehittämään mikä ei tartu 22 vuoden aikana normaalin sukupuoliyhteyden kautta, mu

Eipäs siirrellä maalitolppia. Alunperin kysymys oli siitä, että joku sankari (sinä?) lähtee heti hakemaan uutta, jos kumppani unohtaa pillerit. Aika sairas yksilö muuten kysymyksessä, kun tarkemmin ajattelee.

Vierailija
505/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita Rento-Riikkoja löytyy. Yhdistävä tekijä on monta lasta, usean eri miehen kanssa, kun ei se ehkäisy ole niin nokon nuukaa. Asunnot ovat kuin pommin jäljiltä, kun fiilispohjalta eletään, kukapa siivoamisesta nauttisi. Sidukka maistuu ja valmisruokaa ostetaan, vaikka ei rahat riitä. Maksuhäiriömerkintä, löytyy takuulla.

Mut näistä miehet tykkää, ilmeisesti.

Vierailija
506/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen, mies ei osaa. Ei osaa tajuta, ettei ole mitään järkeä ostaa esim ruokaa vain yhdeksi päiväksi, ja sama huomenna taas.

Miksei olisi? Meillä on 700 metriä matkaa Prismaan, ja kumpikin kulkee työmatkalla yhteensä kahden Prisman, Citymarketin ja kahden Lidlin ohitse.

Mutku me kaikki enne asu teillä. 

Vierailija
507/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu se lastenvaatteiden kanssa puljaus on tosiaan paljon helpompaa, jos tekee ne metatyöt eli varautuu ja miettii ja ostaa jo keväällä valmiiksi mitä tarvitsee.

Jos normaali elämänmeno on jotain "metatyötä" niin en yhtään ihmettele mistä kaikki kuvitteelliset MT-ongelmat nykyään juontavat juurensa.

Niin, siihen normaaliin elämän menoon kuuluu ne metatyöt, jotta se normaali elämän meno on sujuvaa. Ilman niitä metatöitä se ei ole niin sujuvaa. Mikä tässä nyt on niin kiukuttavaa, et pakko jankuttaa: byhyy en suostu en, et on mitään metatöitä, kun en tajuu enkä haluu, byhyy.

Se, ettet itse ymmärrä, ei tarkoita ettei ilmiötä ole.

Vierailija
508/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa keskustelijoista ei ymmärrä yhtään mistä on edes kyse ja jää jankkaamaan jostain kauppareissun suunnittelun tarpeettomuudesta tai siitä, miten paljon jotain housujen ostoa pitää ajatella minuuteissa tai tunneissa. Kyse ei ole tällaisista asioista.

Metatyö on vastuun ottamista asioiden hoitamisesta ja järjestämisestä oma-aloitteisesti. Suunnittelu on sitä, mutta suunnittelu on vain osa isompaa yleistä vastuun ottamisen kokonaisuutta. Metatyön tekemistä demonstroi parhaiten esimerkki henkilöstä, joka ei sitä tee. Ihminen, joka ei tee metatyötä, ei saa asioita tehtyä ilman, että joku toinen huolehtii, että hän tekee ne, tai vaihtoehtoisesti hän huomaa tarpeen tekemiselle vasta kun on myöhäistä. Kun samassa taloudessa on kaksi ihmistä saati lapsia, alkaa toista äkkiä suututtaa, jos toinen ei hoida arkielämään kuuluvia töitä ja velvollisuuksia ilman, että hänelle kerrotaan, mitä pitää tehdä, milloin ja miten. Tällöin hän ehkä tekee pyydettynä itse työn, mutta ei ilman toisen vastuunkantoa eli metatyötä. Kaikki varsinainen vastuu kaatuu toisen niskaan.

Esimerkiksi, oli se kaupassa käynti sitten enemmän spontaania tai huolellisesti viikon listojen kanssa valmisteltua, metatöistä luistava henkilö ei ymmärrä että se pitää hoitaa ellei joku ota vastuuta hänen erikseen käskyttämisestä siihen eli tee metatyötä hänen puolestaan. Metatyösluibaaja hakee kyllä omat pakastepizzansa kiljuvaan nälkäänsä, mutta muun perheen ruokahuolto leviää käsiin eikä hän ota vastuuta kuin omasta ruokkimisestaan ilman erillisiä ohjeita. Sama pätee mihin tahansa velvollisuuteen. Jos joku muu ei organisoi hänelle asioiden hoitamista, ne jäävät tekemättä.

Metatyö harvoin rasittaa sinkkua tai edes yksinhuoltajaa: henkinen kuormitus tulee siitä, että puolison ei tee asioita ilman että toinen tekee työtä saadakseen hänet tekemään töitä. Työtä työn tekemiseksi siis,  metatyötä. Puoliso ei saa mistään asiasta varsinaisesti lepoa eikä hän voi vain olla ja luottaa siihen, että asia hoituu ilman että hän näkee vaivaa toisen aktivoimiseksi. On aina helpompi vain suorittaa käskystä kuin olla vastuussa siitä, että itse ja muut saavat hommat hoidettua - tästä syystä johtaja saa isompaa palkkaa kuin suorittava työntekijä. Vastuu muiden aikaansaavuudesta on raskasta ja parisuhteessa tuntuu petetyksi tulemiselta.

Vierailija
509/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljät täällä ei tajua, että metatöiden tarkoitus on tehdä elämä helpommaksi. Toki jos liikaa alkaa vatvomaan jotain asiaa niin voi se mennä jo vaikeammaksi, mutta yleisesti ottaen metatyöt on sitä hommaa jonka kun tekee kunnolla, niin arki on tosiaan sujuvaa eikä asiat unohdu. Normaalistihan se on sitä arkiaskareiden sivussa tapahtuvaa ajattelua ja asioiden hoitoa, mut jos sitä ei tee niin arki menee (ainakin lapsiperheessä) äkkiä hankalaksi, tulee just semmoista viime hetken säätöä kun ei olekaan sopivia luistimia ja koulussa on luistelua, kaverisynttäreille on lähdettävä ostamaan lahjaa viime tingassa ja kirjaston kirjojen myöhästymismaksulappuja putoilee postilaatikosta säännöllisesti. Ja sit jos niitä muistettavia pikkujuttuja on älytön määrä niin kyllähän se voi alkaa väsyttää. Var

Sen metatyön merkitys tuli ilmi, kun en enää siihen kyennyt. Kun uuvuin niin, ettei ajatus kulkenut (unettomuus). Konkreettisesti huomasin, kun piti järjestää lapsen synttärit. Oli vaikea suunnitella edes sitä, mitä leipoisin. Saati saada kaikki osaset kasaan, jotta juhlat järjestyi. Töissä koko homma meni älyttömäksi pinnistelyksi. Oli joo kalenteri, kaksikin. Aiemmin en joutunut koskaan käyttää kalenteria. Mut ei ne kalenterit elämää mitenkään helpottaneet. Asioita piti suunnitella, jotta oli jotain, mitä kalenteriin laittaa.

Vierailija
510/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli su-iltapäivällä valmiina kaikki maanantaille. Teiniltä loppui loma, eli eka loman jälkeinen lukiopäivä. Siinä ei mitään ihmeellistä, kulkee bussilla kuten normaalisti. Hän oli sopinut pistäytyvänsä kaverilla illalla harkkojen jälkeen hakemaan jonkin tavaran. Mä olin tehnyt tilauksen ruokakauppaan ja varannut noudon teinin harkkojen yhteyteen. Mies oli laittanut mun auton ajastimella roikan päähän, että kuljetaan työmatka yhdessä.

Klo 17 tuli wilmaviesti että liikunta alkaa lukkarista poiketen huomenna seiskatunnilla. Niin kyllä mua kieltämättä vitutti laittaa koko pakka uusiksi sunnuntaipäivällisen sijaan.

Ei kuljetakaan työmatkaa yhdessä vaan mä olen pidempään töissä ja haen teinin. Muuten hän odottaa bussia tunnin pakkasessa.

Teini ei menekään pitkän päivän jälkeen harkoihin, joten kaverin kans

Näin pitääkin toimia👍 Aikamoisen karhunpalveluksen tekee  lapselleen, jos noin vaan antaa olla poissa koulusta, kun haluu vastustaa metatöitä. 

Vierailija
511/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksessani menee nyt metatyö ja oikea työ iloisesti sekaisin - niinkuin näemmä kaikilla muillakin. 

Vaimoni on todella ailahteleva luonne: milloin itkettää työ, milloin menkat ja stressi ja milloin mikäkin. Hän ei yhtään huomaa, että minä kannattelen koko perheemme ( 2 lasta ) mentaalista hyvinvointia, että hän saa rauhassa levätä ja puuhata omiaan. Olemme lasten kanssa oppineet elämään hänen mielialansa mukaan. Silti hän syyllistää minua, että hän tiskaa ja kokkaa enemmän.

No kai nyt, kun itse teen enemmän duunia, maksan koko porukan kulut etupäässä. 

Hoidan myös kaikki uinnin, luistelemisen, hiihdon, kalastamisen, futiksen, liikunnan opettelun ja hoidan treenit, mutta se nyt on eri juttu, koska hän askartelee jotain ja joskus leipoo kouluun jotain. 

Huolehdin myös kaikki kouluhommat, läksyt ja luen, käydään kirjastossa ja teatterissa,

Aika ikävästi sanottu. Kaikkihan me täällä kerrotaan omaa tarinaa. Ei kai kukaan niitä kaikkia yleistä.

Vierailija
512/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai oikein mitään. Oon ihan saa****nan kyllästynyt käskyttämään. Mutta en myöskään aio tehdä kaikkea yksin, joten käskytän. Olen justiina.

Vierailija
513/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin miehen vastuulla on raitisilmaventtiilit, ilmalämpöpumpun säännöllinen putsaus, auto, kodin automaatio, ruohonleikkuu. Ne vaativat ehkä jonkin verran sellaista suunnittelua ja ajatustyötä. Mies tekee myös paljon muuta esimerkiksi huolehtii tiskikoneen puhdistuksesta ja roskien viennistä mutta niitä ei tarvitse erikseen ajatella.

Mä naisena teen kaikki nuo itse paitsi ruohonleikkuu/lumityöt, ja en kyllä ymmärrä mitä ihmeen ajatustyötä nuo muka vaatii?

Sua on huijattu..

Mä myös siivoan ja hoidan kaikki viemärit, lamput jne. Tekniikan myös.

Mies tekee ruokaa ja käy kaupassa, pesee astioita ja pyykeissä osallistuu myös.

Ihmeellisiä mies ja nais työjakoja teillä edelleen on.

No ihan samalla lailla nuo luetellut "miehen työt" vaatii sen että joku on tietoinen mitä pitää tehdä ja milloin ja hoitaa sitten sen homman, kuin monissa muissakin metatöissä. Meillä siis kyllä myös molemmat hoitaa vähän kaikkea, mutta kyllä se iv-koneen suodattimien vaihto muistuu paremmin mieleen miehelle ja lasten uusien luistinten etsintä minulle. Ruohonleikkuu nyt on aika verrattavissa imurointiin, se ei pahemmin vaadi ajattelua kun sen kyllä huomaa kun on aika tehdä (ja eri ihmisillä on eri kriteerit sille miten usein se pitää tehdä). 

Vierailija
514/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on metatyöt?

Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.

Esimerkiksi ruokalistan/kauppalistan suunnittelu jne. 

Osaako joku ketoa mistä se sana "meta" tähän tulee. Ja olisikohan mitään suomenkielistä vastinetta tuolle sanalle, hmm.

Tietotekniikassa metadata on tiedoston, vaikka kuvan, kaikki oheistieto. Eli tallennusaika, tiedoston koko, kuvassa esim paikkatieto, kuvan tallentaneen tilin nimi jne...

Metatyö onkin nimenomaan sitä oheistyötä, valmistelua ja suunnittelua, että se varsinainen työ varsinaisesti tulee hoidettua onnistuneesti. Siitäpä se nimi varmaan tuleekin. 

Vierailija
515/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on metatyöt?

Niin just. Mitä ne semmoset metatyöt oikein on? Eukko hoitaa talon sisällä olevat työt ja minä ne ulkopuoliset työt. Autetaan toisia tarvittaessa. Ne on meidäntyöt.

Metatyöt. Taas joku laiskojen akkojen sana selitys leikki millä ne koittaa selitellä omaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan. V...tun prinsessa leikit sanon minä.

Että ei oo ihme että fiksut miehet hakee puolisot jostain sieltä missä asiat on itsestään selvyyksiä, tai valitsevat sellaisen puolison täältä joilla asiat on selkeitä ilman sanaleikkejä ja draamaa. On miesten työt, naisten työt ja yhteiset työt. Kaikki muu on paskapuhetta ja pelkästään laiskuutta.

Vierailija
516/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen velvollisuus on kunnon takapanot.

Vierailija
517/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on metatyöt?

Niin just. Mitä ne semmoset metatyöt oikein on? Eukko hoitaa talon sisällä olevat työt ja minä ne ulkopuoliset työt. Autetaan toisia tarvittaessa. Ne on meidäntyöt.

Metatyöt. Taas joku laiskojen akkojen sana selitys leikki millä ne koittaa selitellä omaa laiskuuttaan ja saamattomuuttaan. V...tun prinsessa leikit sanon minä.

Että ei oo ihme että fiksut miehet hakee puolisot jostain sieltä missä asiat on itsestään selvyyksiä, tai valitsevat sellaisen puolison täältä joilla asiat on selkeitä ilman sanaleikkejä ja draamaa. On miesten työt, naisten työt ja yhteiset työt. Kaikki muu on paskapuhetta ja pelkästään laiskuutta.

Mitä miesten töitä on kerrostalossa asuvilla? Tuohon jos saisi joskus vastauksen.

Vierailija
518/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eronnut palstamamma kyselee työluettelomuistio kädessään muiden naisten miesten "metatöistä".

Hmm 🤔

Vierailija
519/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on metatyöt?

Eli metatyöt on teikäläisillä selkeästi rouvan hommia! 

Erikoinen tää ilmiö, et miehet hakee vaimon sieltä, missä on itsestään selvää, et nainen tekee kaikki kotihommat. Kuin kykenemättömiä ootte? Tuotte tänne kodinhoitajan, nykyisin käyvät vielä töissä. Ja sen lisäks ne kotihommat. Mihin kaikkeen aikuinen mies tarttee äitivaimoa selvitäkseen elämästä?

Ps. Ei ole palstalaisten keksimä käsite. Tästä purnaa aina kaikki ne, jotka eivät käsitä yhtään, mistä on kyse. Jos olis yhtään älliä, yrittäis edes lukea, mitä siitä täällä kerrotaan. Mut ei, helpompi vaan oksentaa naisvihtaansa. 

Vierailija
520/597 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on metatyöt?

Mitä miesten töitä on kerrostalossa asuvilla? Tuohon jos saisi joskus vastauksen.

Käyvät kuulemma salaojia kaivamassa...jos ei ole omia, joitain sit vaan salaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi